آخرین مطالب

 
No Image
خوش آمديد!
رنجهای پیامبر (ص) در مسیرتبلیغ پيوند ثابت

رنج های پیامبر در مسیر تبلیغ
اشاره:
شیوه ی تبلیغ و دعوت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مدت ۲۳ سال یکی از عوامل اصلی در موفقیت مکتب اسلام در برابر شرک جاهلی (با تمام امکانات و استعدادهایش) شد. این دعوت البته در ارتباط مستقیم با شخصیت کمال یافته ی او بود. شخصیتی که استقامت، صبر و بردباری از ویژگی های بارز اوست.

نظرات[۰] | دسته: پیامبر(ص) | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
پیامبر(ص)دریک نیم نگاه پيوند ثابت

تولد و کودکى‌
بیش‌ از هزار و چهار صد سال‌ پیش‌ در روز ۱۷ ربیع‌ الاول‌ ( برابر ۲۵ آوریل‌ ۵۷۰میلادى‌ ) کودکى‌ در شهر مکه‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود.
پدرش‌ عبد الله‌ در بازگشت‌ از شام‌ در شهر یثرب‌ ( مدینه‌ ) چشم‌ از جهان‌ فروبست‌ و به‌ دیدار کودکش‌ ( محمد ) نایل‌ نشد. زن‌ عبد الله‌، مادر ” محمد “آمنه‌ دختر وهب‌ بن‌ عبد مناف‌ بود.
برابر رسم‌ خانواده‌هاى‌ بزرگ‌ مکه‌ ” آمنه‌ ” پسر عزیزش‌ ، محمد را به‌ دایه‌اى‌ به‌ نام‌ حلیمه‌ سپرد تا در بیابان‌ گسترده‌ و پاک‌ و دور از آلودگیهاى‌ شهر پرورش‌ یابد .
” حلیمه‌ ” زن‌ پاک‌ سرشت‌ مهربان‌ به‌ این‌ کودک‌ نازنین‌ که‌ قدمش‌ در آن‌ قبیله‌ مایه‌ خیر و برکت‌ و افزونى‌ شده‌ بود ، دلبستگى‌ زیادى‌ پیدا کرده‌ بود و لحظه‌اى‌ از پرستارى‌ او غفلت‌ نمى‌کرد. کسى‌ نمى‌دانست‌ این‌ کودک‌ یتیم‌ که‌ دایه‌هاى‌ دیگر از گرفتنش‌ پرهیز داشتند ، روزى‌ و روزگارى‌ پیامبر رحمت‌ خواهد شد و نام‌ بلندش‌ تا پایان‌ روزگار با عظمت‌ و بزرگى‌ بر زبان‌ میلیونها نفر مسلمان‌ جهان‌ و بر مأذنه‌ها با صداى‌ بلند برده‌ خواهد شد ، و مایه‌ افتخار جهان‌ و جهانیان‌ خواهد بود .
” حلیمه‌ ” بر اثر علاقه‌ و اصرار مادرش‌ ، آمنه‌ ، محمد را که‌ به‌ سن‌ پنج‌ سالگى‌ رسیده‌ بود به‌ مکه‌ باز گردانید . دو سال‌ بعد که‌ ” آمنه‌ ” براى‌ دیدار پدر و مادر و آرامگاه‌ شوهرش‌ عبد الله‌ به‌ مدینه‌ رفت‌ ، فرزند دلبندش‌ را نیز همراه‌ برد . پس‌ از یک‌ ماه‌ ، آمنه‌ با کودکش‌ به‌ مکه‌ برگشت‌ ، اما دربین‌ راه‌ ، در محلى‌ بنام‌ ” ابواء ” جان‌ به‌ جان‌ آفرین‌ تسلیم‌ کرد ، و محمد در سن‌ شش‌ سالگى‌ از پدر و مادر هر دو یتیم‌ شد و رنج‌ یتیمى‌ در روح‌ و جان‌ لطیفش‌ دو چندان‌ اثر کرد .
سپس‌ زنى‌ به‌ نام‌ ام‌ایمن‌ این‌ کودک‌ یتیم‌، این‌ نوگل‌ پژمرده‌ باغ‌ زندگى‌ را همراه‌ خود به‌ مکه‌ برد . این‌ خواست‌ خدا بود که‌ این‌ کودک‌ در آغاز زندگى‌ از پدر و مادر جدا شود ، تا رنجهاى‌ تلخ‌ و جانکاه‌ زندگى‌ را در سرآغاز زندگانى‌ بچشد و در بوته‌ آزمایش‌ قرار گیرد ، تا در آینده‌ ، رنجهاى‌ انسانیت‌ را به‌ واقع‌ لمس‌ کند و حال‌ محرومان‌ را نیک‌ دریابد .
از آن‌ زمان‌ در دامان‌ پدر بزرگش‌ ” عبد المطلب‌ ” پرورش‌ یافت‌ .
” عبد المطلب‌ ” نسبت‌ به‌ نوه‌ والاتبار و بزرگ‌ منش‌ خود که‌ آثار بزرگى‌ در پیشانى‌ تابناکش‌ ظ‌اهر بود ، مهربانى‌ عمیقى‌ نشان‌ مى‌داد . دو سال‌ بعد بر اثر درگذشت‌ عبد المطلب‌ ، ” محمد ” از سرپرستى‌ پدر بزرگ‌ نیز محروم‌ شد . نگرانى‌ ” عبد المطلب‌ “در واپسین‌ دم‌ زندگى‌ بخاطر فرزند زاده‌ عزیزش‌ محمد بود . به‌ ناچار ” محمد ” در سن‌ هشت‌ سالگى‌ به‌ خانه‌ عموى‌ خویش‌ ( ابو طالب‌ ) رفت‌ و تحت‌ سرپرستى‌ عمش‌ قرار گرفت‌. ” ابوطالب‌ ” پدر ” على‌ ” بود .
ابو طالب‌ تا آخرین‌ لحظه‌هاى‌ عمرش‌ ، یعنى‌ تا چهل‌ و چند سال‌ با نهایت‌ لطف‌ و مهربانى‌ ، از برادرزاده‌ عزیزش‌ پرستارى‌ و حمایت‌ کرد . حتى‌ در سخت‌ ترین‌ و ناگوارترین‌ پیشامدها که‌ همه‌ اشراف‌ قریش‌ و گردنکشان‌ سیه‌ دل‌ ، براى‌ نابودى‌ ” محمد ” دست‌ در دست‌ یکدیگر نهاده‌ بودند ، جان‌ خود را براى‌ حمایت‌ برادر زاده‌اش‌ سپر بلا کرد و از هیچ‌ چیز نهراسید و ملامت‌ ملامتگران‌ را ناشنیده‌ گرفت‌ .

نوجوانى‌ و جوانى‌
آرامش‌ و وقار و سیماى‌ متفکر ” محمد ” از زمان‌ نوجوانى‌ در بین‌ همسن‌ و سالهایش‌ کاملا مشخص‌ بود . به‌ قدرى‌ ابو طالب‌ او را دوست‌ داشت‌ که‌ همیشه‌ مى‌خواست‌ با او باشد و دست‌ نوازش‌ بر سر و رویش‌ کشد و نگذارد درد یتیمى‌ او را آزار دهد .

در سن‌ ۱۲ سالگى‌ بود که‌ عمویش‌ ابو طالب‌ او را همراهش‌ به‌ سفر تجارتى‌ – که‌ آن‌ زمان‌ در حجاز معمول‌ بود – به‌ شام‌ برد . درهمین‌ سفر در محلى‌ به‌ نام‌ ” بصرى‌ ” که‌ از نواحى‌ شام‌ ( سوریه‌ فعلى‌ ) بود ، ابو طالب‌ به‌ ” راهبى‌ ” مسیحى‌ که‌ نام‌ وى‌ ” بحیرا ” بود برخورد کرد . بحیرا هنگام‌ ملاقات‌ محمد – کودک‌ ده‌ یا دوازده‌ ساله‌ – از روى‌ نشانه‌هایى‌ که‌ در کتابهاى‌ مقدس‌ خوانده‌ بود ، با اطمینان‌ دریافت‌ که‌ این‌ کودک‌ همان‌ پیغمبر آخر الزمان‌ است‌ .

باز هم‌ براى‌ اطمینان‌ بیشتر او را به‌ لات‌ و عزى‌ – که‌ نام‌ دو بت‌ از بتهاى‌ اهل‌ مکه‌ بود – سوگند داد که‌ در آنچه‌ از وى‌ مى‌پرسد جز راست‌ و درست‌ بر زبانش‌ نیاید . محمد با اضطراب‌ و ناراحتى‌ گفت‌ ، من‌ این‌ دو بت‌ را که‌ نام‌ بردى‌ دشمن‌ دارم‌ . مرا به‌ خدا سوگند بده‌ ! بحیرا یقین‌ کرد که‌ این‌ کودک‌ همان‌ پیامبر بزرگوار خداست‌ که‌ بجز خدا به‌ کسى‌ و چیزى‌ عقیده‌ ندارد . بحیرا به‌ ابو طالب‌ سفارش‌ زیاد کرد تا او را از شر دشمنان‌ بویژه‌ یهودیان‌ نگاهبانى‌ کند ، زیرا او در آینده‌ مأموریت‌ بزرگى‌ به‌ عهده‌ خواهد گرفت‌. محمد دوران‌ نوجوانى‌ و جوانى‌ را گذراند . در این‌ دوران‌ که‌ براى‌ افراد عادى‌ ، سن‌ ستیزه‌جویى‌ و آلودگى‌ به‌ شهوت‌ و هوسهاى‌ زودگذر است‌ ، براى‌ محمد جوان‌ ، سنى‌ بود همراه‌ با پاکى‌ ، راستى‌ و درستى‌ ، تفکر و وقار و شرافتمندى‌ و جلال‌ .

در راستى‌ و درستى‌ و امانت‌ بى‌ مانند بود . صدق‌ لهجه‌ ، راستى‌ کردار ، ملایمت‌ و صبر و حوصله‌ در تمام‌ حرکاتش‌ ظ‌اهر و آشکار بود . از آلودگیهاى‌ محیط آلوده‌ مکه‌ بر کنار ، دامنش‌ از ناپاکى‌ بت‌ پرستى‌ پاک‌ و پاکیزه‌ بود بحدى‌ که‌ موجب‌ شگفتى‌ همگان‌ شده‌ بود ، آن‌ اندازه‌ مورد اعتماد بود که‌ به‌ ” محمد امین‌ ” مشهور گردید . ” امین‌ ” یعنى‌ درست‌ کار و امانتدار .

نظرات[۰] | دسته: پیامبر(ص) | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
اجداد پیامبر(ص) همه موحد بودند پيوند ثابت

اجداد پیامبر همگى موحد بودند
ملا محمد باقر مجلسى(ره)در بحار الانوار فرموده: «اتفقت الامامیه رضوان الله علیهم على ان والدى الرسول و کل‏اجداده الى آدم علیه السلام کانوا مسلمین بل کانوا من الصدیقین،اما انبیاء مرسلین او اوصیاء معصومین،و لعل بعضهم لم یظهر الاسلام‏لتقیه او لمصلحه دینیه‏» (۱)
یعنى-شیعه امامیه متفقا گفته‏اند که پدر و مادر رسولخدا و همه‏اجداد آن بزرگوار تا به آدم ابو البشر همگى مسلمان(و معتقدبخداى یکتا)بوده و بلکه از«صدیقین‏»بوده‏اند که یا پیامبرمرسل و یا از اوصیاء معصومین بوده‏اند،و شاید برخى از ایشان‏بخاطر تقیه یا مصالح دینى دیگرى اسلام خود را اظهارنکرده‏اند.

نظرات[۴] | دسته: پیامبر(ص) | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
صفات پیامبر(ص) در قران پيوند ثابت

صفات پیامبر در قرآن
دشوارى رهبرى پیامبر خاتم: رهبرى پیامبر گرامى به خاطر جهانى بودن آن از یک طرف، و خاتم و آخرین سفیر بودن او از طرف دیگر، با دشواریهاى فراوانى همراه بود، اقوامى که هدایت آنها را بر عهده گرفته بود، از نظر فرهنگ و تمدن آگاهى و بینش ، اخلاق و انضباط، در یک سطح نبودند، خود این اختلاف، امواجى از مشکلات را در طریق رهبرى او پدید آورده بود خداوند به خاطر پیروزى بر این سختیها او را با استعدادى بس فراوان که مظهر مجموعه‏اى از کمالات انسانى بود،آفرید و پس از چهل سال تربیت زیر نظر بزرگ‏ترین فرشته از فرشتگان جهان‏۱، او را براى رهبرى برگزید.
در پرتو اندیشه‏هاى حکیمانه، و علاقه به هدف و دلسوزى بر امت، مشکلات را حل کرده و تمدنى را پى‏ریزى کند که براى آن تاکنون نظیرى دیده نشده است.

نظرات[۲] | دسته: پیامبر(ص) | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
وضع عمومی ایران مقارن ظهور اسلام پيوند ثابت

وضع عمومى ایران مقارن ظهور اسلام
کتاب: فروغ ابدیت، ج ۲، ص ۹۹
نویسنده: جعفر سبحانى
براى بدست آوردن ارزش نهضتى که پیامبر اسلام(ص) بنیانگذار آن بود، لازم است و لو در حد اجمال با اوضاع دو محیط آشنا شویم:
-۱ محیطى که اسلام در آنجا پیدا شد و رشد و نمو کرد.
-۲ محیط بیرون از جهان اسلام.
در رابطه با محیط دوم، تاریخ ایران و روم را به عنوان درخشانترین نقاط آنروز عالم به ما معرفى مى‏کند و ما در این قسمت پیرامون ایران به بحث مى‏پردازیم و بحث راجع به اوضاع روم و شبه جزیره عربستان را در عناوین دیگر پى‏مى‏گیریم.
ظهور اسلام و بعثت پیامبر اکرم‏«ص‏»،(۶۱۱ میلادى)،با دوران پادشاهى خسرو پرویز(۶۲۸-۵۹۰ م)مصادف بود و در زمان خسرو پرویز،پیامبر اسلام‏«ص‏»از مکه به مدینه هجرت فرمود(روز آدینه ۱۶ ژوئیه ۶۲۲)و این واقعه،مبدء تاریخ مسلمانان گردید.

نظرات[۰] | دسته: پیامبر(ص) | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
گوشه ای ازفضائل و سیره فردی پیامبر (ص) پيوند ثابت

نمونه هایی ازفضایل و سیره فردى رسول خدا(ص)

احترام بزرگان
جریربن عبدالله گوید: چون رسول خدا مبعوث گردید، من به حضورش آمدم تا با او بیعت کنم، فرمود: یا جریر به چه منظورى پیش من آمده‏اى، گفتم: یا رسول الله (ص) آمده‏ام تا بر دست تو مسلمان شوم، حضرت عباى خود را براى نشستن من به زمین پهن کرد. بعد به یاران خود فرمود: چون کسى که در میان قوم خویش محترم است پیش شما آید احترامش کنید: «اذا اتا کم کریم قوم فاکرموه»۲

نظرات[۰] | دسته: پیامبر(ص) | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
عصمت پیامبر (ص) پيوند ثابت

تفسیرمنشورجاوید،آیت الله سبحانى، ج ۶،ص۱۲۶-۱۶۵
عصمت پیامبر گرامى (ص)
مصونیت و پیراستگى پیامبر از خلاف و خطا، بسان دیگر پیامبران داراى مراحل سه‏گانه است، و این مراحل عبارتنداز:
۱-مصونیت مطلق (عمدى و سهوى) در تبلیغ شریعت.
۲- عصمت از خلاف و گناه در رفتار و گفتار.
۳ -پیراستگى از خطا و لغزش در جریانهاى عادى.

پیامبر اسلام و پیراستگى از گناه‏
گذشته از آیات فراوانى که بر عصمت همه پیامبران از گناه دلالت دارند، مى‏توان از آیه ذیل مصونیت او را از گناه استفاده کرد:
«و ان کادوا لیفتنونک عن الذى اوحینا الیک لتفترى علینا غیره و اذاً لا تخذوک خلیلاً»
«آنان (مشرکان) نزدیک بود که با پیشنهاد خود، تو را از آنچه، به تو وحى کردیم، بفریبند، تا غیر آن را به ما نسبت دهى در این هنگام تو را دوست خود بر مى‏گزیدند».
«و لولا ان ثبتناک لقد کدت ترکن الیهم شیئا قلیلاً»
«اگر به تو استوارى نمى‏بخشیدیم، نزدیک بود که مقدار کمى به آنان متمایل گردى» .
«اذا لا ذقناک ضعف الحیوه وضعف الممات ثم لاتجد لک علینا نصیراً» (اسراء /۷۳-۷۵).
«در این صورت دو برابر مجازات (مشرکین) در زندگى دنیا و دو برابر مجازات آنان در سراى دیگر را به تو مى‏چشاندیم، آنگاه در برابر ما، یاورى پیدا نمى‏کردى».

نظرات[۰] | دسته: پیامبر(ص) | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
ره آورد بعثت از منظرنهج البلاغه پيوند ثابت

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه
پیشگفتار
سرآغاز تاریخ اسلام از روزی شروع شد که پیامبراسلام صلی الله علیه و آله در خلوت با محبوب، در دل غاری که در دامن کوهی در شمال مکه بود، راز و نیاز می کرد. گویا غار حراء هنوز هم پژواک مناجات پیامبراکرم را در قطعه قطعه سنگ ریزه های خود به یادگار حمل می کند و در گوش عاشقان حضرت که در آن وادی قدم می گذارند؛ نجوا می کند.
روزی از روزهایی که پیامبراکرم(ص) در غار مشغول مناجات و دلدادگی بود، صدایی شنید:
” یا محمد اقرا”؛ او شگفت زده گفت: چه بخوانم؟ شنید: ای محمد!
” اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرا و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم.”( علق/۵-۱)؛بخوان به نام پروردگارت که -جهان را- آفرید. همان که انسان را از خون بسته ای خلق کرد. بخوان که پروردگارت از همه بزرگوارتر است، همان که به وسیله قلم تعلیم نمود و به انسان آنچه را نمی دانست، یاد داد.

نظرات[۰] | دسته: پیامبر(ص) | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
پیامبر(ص) ازمنظر امام صادق(ع) پيوند ثابت

پیامبر اکرم(ص) از نگاه امام صادق(ع)
احمد محیطى اردکانى
در طول تاریخ بشریت، کم تر انسانى وجود دارد که مانند پیامبراسلام تمام خصوصیات زندگى اش به طور واضح و روشن بیان و ثبت‏شده‏باشد.
خداوند متعال در قرآن کریم کتابى که خود حافظ اوست (۱) و بدون‏هیچ تغییرى تا قیامت‏باقى است‏با زیباترین عبارات و کامل‏ترین‏بیانات، آن حضرت را معرفى نموده و با عالى‏ترین صفات ستوده است.
خداوند متعال مى‏فرماید: «انک لعلى خلق عظیم‏»; (۲) اى پیامبر! تو بر اخلاقى عظیم استوار هستى.
نیز مى‏فرماید: «محمد رسول‏الله و الذین معه اشداو على الکفاررحماء بینهم. » (۳) محمد(ص) فرستاده خداست و کسانى که با اوهستند در برابر کفار سر سخت و در میان خود مهربانند.
محققان، تاریخ نویسان و دانشمندان در ابعاد گوناگون زندگى حضرت‏محمد(ص) سخن گفته‏اند.
اما ائمه علیهم السلام با نگاهى ژرف و دقیق سیماى آن شخصیت‏بى‏نظیر و در یکتاى عالم خلقت را به تماشا نشسته، به معرفى زندگى،مبارزات و آموزه‏هاى آن حضرت پرداختند.
در این نوشتار بر آنیم تا گوشه هایى از زندگى و شخصیت‏حضرت‏محمد(ص) را از نگاه امام صادق(ع) به تماشا بنشینیم.

نظرات[۰] | دسته: امام صادق (ع) | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
آداب وسنن پیامبر (ص) پيوند ثابت

مقدمه: درعصرمدرنیته درحالی که هرروز برسرعت ووسعت آن افزوده می گردد وازطرفی شیطان بزرگ بادر دست داشتن امپراطوری رسانه ایی سعی در دور کردن امت جهان اسلام ازهویت دینی دارد مکتبی که از سرمنشاء زلال وحی پاسخگوی تمام نیازهای فردی واجتماعی در عصرتکنولوؤی می باشد واستکبارکه خود را از این حیث نا توان می بیند با تمام امکانات روز به جنگ نرم رو آورده تابا جاذبه های کاذب نورالهی را خاموش گرداند لذا محکم ترین راه برای مقابله بااین تهاجم اشاعه وزنده نگاه داشتن فرهنگ نبوی (ص) و عمل کردن به آن می باشد که دراین مجال مختصربه گوشه هایی ازآداب و سنن آنحصرت اشاره می می گردد.

نظرات[۰] | دسته: پیامبر(ص) | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

بایگانی شمسی

تقویم شمسی

اسفند ۱۳۸۸
د س چ پ ج ش ی
    فروردین »
 12
۳۴۵۶۷۸۹
۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶
۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳
۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹  
No Image No Image