آخرین مطالب

 
No Image
خوش آمديد!
آفتاب غدیر پشت پرده هاى تعصب پيوند ثابت

آفتاب غدیر پشت پرده هاى تعصب

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین والصلاه والسلام على رسوله وعلى آله الطیبین الطاهرین واللعن على اعدائهم اجمعین.
خداوند تبارک و تعالى پیامبرانش را براى هدایت و راهنمایى مردم فرستاده است تا به انحرافات فکرى و عملى دچار نشوند چرا که تاریخ بشریت آکنده و مملوّ ازاین انحرافات مى باشد که در نتیجه دورى از تعالیم پیامبران است.
هدف از آفرینش جهان هستى همان هدایت و بندگى است و این هدایت باید تا روز قیامت برقرار باشد زیرا اگر لحظه اى مردم بدون راهنما باشند غرض الهى محقق نخواهد شد.
حال براى شروع بحث حدیثى از وجود مبارک پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل مى کنیم و متذکر مى شویم که تمام احادیث و مستندات این مقاله از منابع معتبر اهل سنت مى باشد.
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: یهود و نصارا، هفتاد و دو فرقه شدند و همه آنها در آتش اند مگر یک فرقه و امت من هفتاد و سه فرقه مى شوند و همه در آتش اند مگر یک فرقه که اهل نجات هستند(۱).
سؤالى که مطرح مى شود این است که آیا مى توان تصور کرد پیامبرى که نسبت به هدایت مشرکین به اندازه اى اصرار و دلسوزى مىورزید که خداوند به ایشان خطاب فرمود: (لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ أَلاّ یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ )(۲) گویى مى خواهى جان خود را از شدت اندوه از دست دهى بخاطر اینکه آنها ایمان نمى آورند. ـ نسبت به آینده اُمت خود نگران نباشد و فکرى به حال هدایت آنها بعد از خود نکرده باشد؟ آیا مى توان تصور کرد پیامبرى که در اوج تدبیر و حکمت است، نسبت به امر جانشنى و رهبرى جامعه اسلامى بى تفاوت بوده باشد؟

نظرات[۰] | دسته: غدیر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
اتمام حجت خدا و معصومین(علیهم السلام) پيوند ثابت

اتمام حجت خدا و معصومین(علیهم السلام)

« من کنت مولاه فعلی مولاه »
مجموعه وقایعی سر نوشت ساز که « خطبه غدیر » شاخص ترین و زنده ترین سند آن است . این خطبه ، قانون نامۀ زیر بنائی و آبروئی ابدی اسلام است که چکیده آن جملۀ ونتیحه آن در ولایت امیر المومنین است . غدیر در یک جمله کوتاه و یا یک سخنرانی مفصل خلاصه نمی شود در حاشیه این خطابه ، مطالب و جریانات بسیاری هست که می توانیم از مجموع آنها به عنوان « واقعه غدیر » یاد کنیم و تصویر کاملی از آن ترسیم کنیم .
اگر غدیر در عینیت جامعه تحقق می یافت اختلاف و تفرقه ار نبود تا نیاز به احتجاجها ومناظرات برای اثبات بنیادهای ولایت باشد نفرین خداوند بر آنان که زلال غدیر را گل نمودند و نسلهای را از نوش گوارای آن محروم ساختند و صلوات و رحمت و برکات خداوند بر امامان دلسوز امت که برای نجات غرق شدگان در فتنه سقیفه به حفظ و احیای غدیر در شرایط مختلف پرداختند.
نمونه های بارز این احتجاجات و استدلالها و یا د آوریهای غدیر توسط خود ائمه علیهم السلام و اصحابشان صورت گرفته است تمام راویانی که در ط.ل هزار و چهار صد سال حدیث غدیر را روایت کرده اند نیز به گونه ای جهاد خود را در مقابله با اهل سقیفه به نمایش گذاشته اند .
علمای شیعه در دوران غیبت امام زمان عجل الله فرجه پرچم دفاع از غدیر را به دوش کشیده اند . ودر پای آن مقاومت نموده اند وحتی امروزه دامنۀ این احتجاجات از کتابها و جلسات بالاتر رفته ودر کنفرانسها وبه صورت برنامه های رادیویی و تلویزیونی و حتی در اینترنت مطرح شده است.
در حال حاضر نمونه هایی از این احتجاجات و اتمام حجتها که بخشی از صدها هزار مورد آن است تقدیم می شود .
*-اتمام حجت خداوند با غدیر
در غدیر حارث فهری معترضانه از خدا در خواست عذاب کرد خداوند هم فورا سنگی از آسمان فرستاد و او را جلوی چشم همه هلاک کرد واین ماجرا به عنوان اولین اتمام حجت مستقیم خداوند ثبت شد. ( بحار الانوار: ج۳۷ ، ص ۱۳۶،۱۶۲ ، ۱۶۷)
*-عده ای از منافقین نزد پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) آمدند و آن حضرت آیت ونشانه ای خواستند پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: آیا در روز غدیر خم برای شما کافی نبود؟ آنگاه که من علی را به امامت منصوب نمودم ، منادی از آسمان ندا داد : « این ولی خداست ، تابع او باشید و گرنه عذاب خدا بر شما نازل می شود.

نظرات[۰] | دسته: غدیر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
از غدیر چه مى‏دانیم؟ پيوند ثابت

از غدیر چه مى‏دانیم؟
روز غدیر.. نسیم عطرآگین نبوت و شمیم روح افزاى رسالت و دستاورد همه پیامبران و رسالت‏هاى الهى است. روز غدیر.. سرآغاز سیرت هماره جوشان و راه قرآن گویا و کامل کننده دین حنیف و فرجام بخش نعمت‏هاى خداوندى و موهبت‏هاى قدسى است روز غدیر.. همان روزى که پیامبر پس از بازگشت از حجه الوداع (سال ۱۰ هجرى) آخرین خطبه خود را در بدترین شرایط آب و هوایى و وزش بادهاى تند و سوزناک و کارشکنى منافقان و بازیگرى بیماردلان و سخنان ناامید کننده و شایعه پراکنى شایعه سازان و آشوبگرى اوباش خواند! پیامبر در میان آنان برخاست تا اعلام کند على(ع) وصى او، جانشین او، نایب او و وزیر اوست.
او داراى ولایت پیامبران و حکومت رسولان و رهبرى حق و حقیقت در میان مردم است. آنچه رسول خدا (ص) از آن برخوردار بوده على همان را برخوردار است و هر که پیامبر بر او ولایت و سرپرستى داشت، على نیز سرپرست اوست. منزلت او بسان منزلت پیامبران است و رهبرى و ولایتش مطلق است. هیچ قید و شرط و مانع و بازدارنده‏اى ندارد. خداوند متعال این رویداد بزرگ جهانى را چنین معرفى کرده است:
« الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا»
امروز دین شما را برایتان کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را براى شما (به عنوان) دینى برگزیدم».

نظرات[۰] | دسته: غدیر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
جملات منتخب خطبه غدیر پيوند ثابت

جملات منتخب خطبه
۱٫قسمت ۱
۱٫۱ قَدْفَهِمَ السَّرائِرَ وَ عَلِمَ الضَّمائِرَ، وَلَمْ تَخْفَ عَلَیْهِ اَلْمَکْنوناتُ ولا اشْتَبَهَتْ عَلَیْهِ الْخَفِیّاتُ.
بر نهان‏ها آگاه و بر درون‏ها دانا، پوشیده‏ها بر او آشکار و پنهان‏ها بر او روشن است
۱٫۲٫ لَهُ الْإِحاطَهُ بِکُلِّ شَىْ‏ءٍ، والغَلَبَهُ على کُلِّ شَى‏ءٍ والقُوَّهُ فى کُلِّ شَئٍ والقُدْرَهُ عَلى کُلِّ شَئٍ وَلَیْسَ مِثْلَهُ شَىْ‏ءٌ. وَ هُوَ مُنْشِئُ الشَّىْ‏ءِ حینَ لاشَىْ‏ءَ
اوراست فراگیرى و چیرگى بر هر هستى. نیروى آفریدگان از او و توانایى بر هر پدیده ویژه اوست. او را همانندى نیست و هموست ایجادگر هر موجود در تاریکستان لاشَى‏ء
۱٫۳٫ جَلَّ عَنْ أَنْ تُدْرِکَهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ یُدْرِکُ الْأَبْصارَ وَ هُوَاللَّطیفُ الْخَبیرُ
دیده‏ها را بر او راهى نیست و اوست دریابنده دیده‏ها. بر پنهانى‏ها آگاه و بر کارها داناست.
۱٫۴٫ لایَلْحَقُ أَحَدٌ وَصْفَهُ مِنْ مُعایَنَهٍ، وَلایَجِدُ أَحَدٌ کَیْفَ هُوَمِنْ سِرٍّ وَ عَلانِیَهٍ إِلاّ بِمادَلَّ عَزَّوَجَلَّ عَلى نَفْسِهِ.
کسى از دیدن به وصف او نرسد و بر چگونگى او از نهان و آشکار دست نیابد مگر او – عزّوجلّ – خود، راه نماید و بشناساند
۱٫۵٫وَأَشْهَدُ أَنَّهُ اَللَّهُ ألَّذى مَلَأَ الدَّهْرَ قُدْسُهُ، وَالَّذى یَغْشَى الْأَبَدَ نُورُهُ، وَالَّذى یُنْفِذُ أَمْرَهُ بِلامُشاوَرَهِ مُشیرٍ وَلامَعَهُ شَریکٌ فى تَقْدیرِهِ وَلایُعاوَنُ فى تَدْبیرِهِ.
گواهى مى‏دهم که او اللّه است؛ همو که تنزّهش سراسر روزگاران را فراگیر و نورش ابدیت را شامل است. بى‏مشاور، فرمانش را اجرا، بى‏شریک تقدیرش را امضا و بى‏یاور سامان‏دهى فرماید.

نظرات[۰] | دسته: غدیر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
نام کتب شیعی مرجع خطابه غدیر پيوند ثابت

نام کتب شیعی مرجع خطابه غدیر
۱-اثبات الهداه : ج ۳ ص ۳۱۱ ، ۴۷۶ ، ۵۸۴ ، ۶۰۱ . ج ۴ ص ۱۶۶ ، ۴۷۲ .
۲-الاحتجاج : ج ۱ ص ۶۶ ، ۸۴ .
۳-احقاق الحق : ج ۲ ص ۴۱۵ – ۵۰۱ ، ج ۳ ص ۳۲۰، ج ۶ ص ۲۲۵، ۳۶۸، ج ۱۲ ص ۱ – ۹۳ . ج ۱۴ ص ۲۸۹ – ۲۹۲، ج ۲۱ ص ۹۴ – ۱۲۱، ج ۳۰ ص ۷۷ – ۷۹ .
۴-الاختصاص : ص ۷۴ .
۵-الاربعین (أبی‏الفوارس) : ص ۳۹ .
۶-الاربعین (منتجب‏الدین) : ح ۳۹ .
۷-الامالی (صدوق) : ص ۱۲ ، ۱۰۶ ، ۱۰۷ ، ۲۸۴ .
۸-الامالی (طوسى) : ج ۱ ص ۲۴۳ ، ۲۵۳ ، ۲۷۸ ، ج ۲ ص ۱۵۹ ، ۱۷۴٫
۹-اقبال الاعمال : ص ۴۴۴ ، ۴۵۳ – ۴۵۹ ، ۴۶۶ ، ۶۷۳ .
۱۰-بحار الانوار : ج ۳۷ و سایر مجلدات .
۱۱-البرهان فی تفسیر القرآن : ج ۱ ص ۷۱۱ ، ج ۲ ص ۱۴۵٫
۱۲-بشاره المصطفى: ص ۵۱ ، ۱۰۳ ، ۱۴۸ ، ۱۵۰ ، ۱۶۶ .
۱۳-تأویل الآیات الظاهره : ج ۱ ص ۱۶۰ . ج ۲ ص ۴۷۳ ، ۶۲۳ ، ۷۳۳ ، ۸۱۲ .
۱۴-التبیان : ج ۱ ص ۱۱۳٫
۱۵-تفسیر الإمام العسکری: ص ۱۱۱ – ۱۱۹ .
۱۶-تفسیر العیاشی : ج ۱ ص ۲۹۲ ، ۲۹۳ ، ۳۳۲ – ۳۳۴ .
۱۷-تفسیر القمی : ص ۱۵۰ ، ۲۷۷ ، ۴۷۴ ، ۵۳۸ .
۱۸-تفسیر فرات : ص ۳۶ ، ۱۸۷ ، ۱۸۹ .
۱۹-التنزیه : ص ۱۲۰ .
۲۰-تهذیب الأحکام : ج ۳ ص ۱۴۳ . ج ۴ ص ۳۰۵ .
۲۱-جامع الأخبار : ص ۱۱ .
۲۲-الجُنه الواقیه : ص ۷۰ .
۲۳-الجواهر السنیه : ص ۲۲۷ .
۲۴-الخصال : ص ۶۵ ، ۲۱۹ ، ۲۶۴ ، ۴۶۶ ، ۵۵۰ .
۲۵-رجال الکشی : ص ۶۶ .
۲۶-روضه الواعظین : ص ۱۰۹ ، ۱۲۴ .
۲۷-الشافی : ج ۲ ص ۲۵۸ – ۳۲۵ .
۲۸-صحیفه الرضا: ص ۱۷۲٫
۲۹-الصراط المستقیم : ج ۲ ص ۷۹ ، ۱۲۳ .
۳۰-الطرائف : ص ۱۲۱ ، ۱۵۱ .
۳۱-عبقات الانوار : ج ۱ – ۱۰ .
۳۲-العمده (ابن‏البطریق) : ص ۹۰ – ۱۰۳ ، ۴۴۸ .
۳۳-علل الشرائع : ص ۱۴۳ .
۳۴-عوالم العلوم : ج ۳/۱۵ .
۳۵- عیون اخبار الرضا: ج ۲ ص ۴۷ .
۳۶-غایه المرام : ج ۱ ص ۲۳۵ ، ۳۳۴ ، ۳۳۵ ، ۳۵۲ ، ۳۹۲ .
۳۷-الغدیر : ج ۱ – ۱۱ .
۳۸-فرحه الغری : ص ۴۶ .
۳۹-فضائل الخمسه : ج ۱ ص ۳۶۱ – ۳۸۳ .
۴۰-قرب الاسناد : ص ۷ ، ۲۷ ، ۲۹ .
۴۱-الکافی : ج ۱ ص ۲۹۴ ، ۴۲۲ . ج ۴ ص ۱۴۸ ، ۵۶۶ .
۴۲-کتاب سلیم : ص ۴۷ ، ۱۸۵ ، ۱۹۰ ، ۲۰۶ .
۴۳-کشف الغمه : ج ۱ ص ۳۱۸ ، ۳۲۳ ، ج ۲ ص ۲۱۳ ، ۲۲۲ ، ج ۳ ص ۴۷ .
۴۴-کشف المهم : یک جلد کامل .
۴۵-کشف الیقین : ص ۳۴ ، ۴۶ ، ۱۱۳ .
۴۶-کمال الدین : ج ۲ ص ۱۵۹ ، ۱۷۴ .
۴۷-کنز الفوائد : ص ۱۹۰ .
۴۸-مجمع البیان : ج ۱۰ ص ۳۵۲ .
۴۹-المحتضر : ص ۴۵ ، ۱۱۱ .
۵۰-مدینه المعاجز : ص ۱۰ ، ۳۱ .
۵۱- المزار الکبیر : ص ۱۹۰ .
۵۲-مستدرک الوسائل : ج ۳ ص ۲۵۰ ، ج ۶ ص ۲۷۷ ، ج ۷ ص ۱۲۰ .
۵۳-مصباح الزائر : ص ۲۲۹ .
۵۴-مصباح المتهجد : ص ۲۷ ، ۵۱۳ ، ۵۲۱ ، ۵۲۵ ، ۵۲۶ .
۵۵-معانی الاخبار : ص ۶۶ .
۵۶-المناقب (ابن شهرآشوب) : ج ۲ ص ۲۲۴، ۲۲۶، ۲۲۷، ۲۲۸، ۲۳۶، ج ۳ ص ۳۸، ۴۲، ۴۳٫
۵۷-من لا یحضره الفقیه : ج ۲ ص ۹۰ ، ۵۵۹ .
۵۸-المهذب (ابن‏فهد) : ج ۱ ص ۱۹۴ .
۵۹-وسائل الشیعه : ج ۳ ص ۵۴۸ . ج ۷ ص ۳۲۳ ، ۳۲۴ .

نظرات[۰] | دسته: غدیر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
راویان خطبه غدیر پيوند ثابت

راویان خطبه غدیر
طبیعت این‏گونه است که هر چه به سوى آینده پیش مى‏رود و از گذشته دور مى‏شود، از اهمیت وقایع بزرگى که از آنها گذر نموده مى‏کاهد و آرام آرام از صحنه یاد و خاطره هم محو مى‏گردد؛ چنانکه گویى هیچ حادثه‏اى رخ نداده. حتى بزرگ‏ترین وقایع نیز براى رسیدن به این نقطه در سیر تاریخى خود شاید در صورت مقاومت بتواند چند دهه بیشتر ماندگار باشد و در نهایت به صورت تاریخى حماسى که تنها موجب غرور دسته‏اى از مردم گردد باقى بماند.

اما ماجراى غدیر و حدیث غدیر به رغم گذشت دوران و اعصار بر آن و با طى ۱۴۰۰ سال و با وجود تلاش‏هاى مستمر براى سرکوبى و فراموشاندن آن و خارج کردن آن از مسیر استوار و مواضع پایدارش، به رغم آنچه پیروانش در این راه اعم از خوارى و ذلت و غربت و آوارگى به جان خود خریدند، با وجود همه اینها غدیر همچنان به صورت حساس‏ترین و مهم‏ترین مسئله باقى ماند و بدین صورت غدیر بیشترین تعلق و ارتباط را با آینده بشر و اهداف وى در دنیا و آخرت پیدا کرده است.
غدیر یکى از مهم‏ترین حوادث در تاریخ اسلام بوده که نگاهبان دستاوردهاى پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم تا برپایى قیامت است.
اسنادى که به این حادثه و حدیث آن در حجه الوداع اشاره مى‏کند به قدرى زیاد است که هر شخص بى‏نظرى نگاهى به مجموعه این اسناد و مدارک بیندازد یقین پیدا مى‏کند که حدیث غدیر از قطعى‏ترین روایات اسلامى و مصداق روشنى از حدیث متواتر است که اگر کسى در تواتر آن شک کند، باید به هیچ حدیث متواترى اعتقاد نداشته باشد.
در این خصوص همان اندازه که پیشوایان حدیث اهل سنت و مؤلفان کتاب‏هاى صحاح و سنن، مورخان و سیره‏نویسان ایشان نوشته‏اند، کافى خواهد بود که گروهى از ایشان نص حدیث غدیر را با اسناد معتبر و به صورت مسند نقل کرده و گروهى دیگر براى رعایت اختصار یا با توجه به شهرت حدیث، اسناد آن را حذف و حدیث را به صورت مرسل نقل نموده‏اند.
حال براى اثبات این مهم نظرى همه‏جانبه به حدیث غدیر مى‏افکنیم و اشخاصى را که آن را روایت کرده و متذکر شده‏اند و به درستى آن اعتماد نموده، معرفى مى‏کنیم.
راویان حدیث غدیر:
علامه امینى(ره) در الغدیر، ۱۱۰ نفر از صحابه و ۸۴ نفر از تابعین و نیز به اسامى ۳۶۰ نفر از علماى اهل سنت که از ابتداى قرن دوم تا قرن ۱۴ به این حدیث اشاره کرده‏اند را نام مى‏برد{۱}

نظرات[۲] | دسته: غدیر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
کلید واژه ها ی غدیر پيوند ثابت

کلید واژه ها
خطبه و خطابه:
در لسان العرب آمده: الخطاب و المخاطبه: مراجعه الکلام، و قد خاطبه بالکلام مخاطبه و خطابا، و هما یتخاطبان.
و از قول لیث آمده: الخطبه مصدر الخطیب. خطب الخاطب على المنبر، و اختطب یخطب خطابه، اسم الکلام: خطبه.
از قول ابومنصور نیز آمده که الخطبه اسم للکلام السذى یتکلم به الخطیب فیوضع موضع المصدر{۱}
فیروزآبادى در معناى خطبه آورده: خَطبَ الخاطبُ على المنبر خَطابه، بالفتح، و خُطبه بالضم، و ذلک الکلام: خُطبه ایضاً، أو هى الکلامُ المنثورُ المسجعُ و نحوهُ{۲}
در تهذیب اللغه آمده: الخطبه مثل الرساله التى لها اول و آخر{۳}
ابن اثیر در النهایه ذیل این واژه آورده که الخطبه بالضم فهو من القول و الکلام{۴}
طریحى در مجمع البحرین گوید: الخطبه تختص بالموعظه و الکلام المخطوب به. فیقال: خطبنا رسول اللّه‏صلى الله علیه وآله وسلم اى وعظنا{۵}
در منتهى الارب آمده: خطبه کلامى است که در ستایش خدا و نعت نبى‏صلى الله علیه وآله وسلم و موعظه خلق باشد. نثر مسجع و مقفّا{۶}
لذا خطبه کلامى است که ابتدا و انتها دارد، داراى قافیه است و مسجع مى‏باشد، در آن حمد و ثناى خداوند و پند و اندرز خلق لحاظ شده است.
غدیر:
در لسان العرب آمده: الغدیر: القطعه من الماء یغادرها السیل أى یترکها{۷}
حموى در معجم البلدان گوید: غدیر… أصله من غادرت الشى‏ء اذا ترکته{۸}
غدیر:
قطعه‏اى از آب است که سیل آن را به‏جا مى‏گذارد.

نظرات[۰] | دسته: غدیر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
بررسی رابطه غدیر و قرآن پيوند ثابت

بررسی رابطه غدیر و قرآن
«غدیر» واقعه ای است لایق لقب «قرآنی»! نقطه آغاز آن با قرآن، همه مراحل آن با نزول پی در پی قرآن، تار و پود خطابه اش آمیخته با آیات قران، و خاتمه آن با حضور قرآن، که این همه واقعه ای در سایه سار قرآن را برای ما ترسیم میکند.
کجای تاریخ اسلام را سراغ دارید که در یک ماه بیش از دویست آیه قرآن در فراز و نشیب یک ماجرا نازل شده باشد یا مورد استناد قرار گرفته باشد؛ و یا کدام خطابه را سراغ دارید که بیش از صد آیه قرآن در آن شاهد آورده شده باشد.
کدام برنامه اسلام را می شناسید که دو آیه بسیار مهم قرآن مستقیما و صریحا معرف آن باشد: یک دستور به ابلاغ آن با:«یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاس» که با ضمانت الهی به استقبال مبلغ اعظم غدیر می آید؛ و دیگر نتیجه ابلاغ آن با «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دینا» که امضای خالق جهان را براین ابلاغ عظیم اعلام می نماید.
اکنون ماجرای سفر یک ماهه ای پیش روی شماست که در مرحله به مرحله آن آیات قرآن نازل شده یا مورد استناد واقع شده است. آیاتی برای آماده سازی فکری مردم در راستای پذیرش و درک مسئله ولایت، آیاتی به عنوان اوامر مستقیم اعلام ولایت در غدیر، آیه هایی از قزآن خبر از توطئه های پشت پرده منافقین و شیاطین و یا به عنوان مقابله در برابر فتنه انگیزی های علنی آنان، و آیاتی به عنوان پاسخ به سوالات مردم درباره غدیر است.
سراسر خطبه یک ساعته پیامبر صلی الله علیه و آله در غدیر آمیخته با آیات قرآن است. چند سوره به طور کامل در متن قرآن قرائت شده و مورد استناد و تفسیر قرار گرفته است. آیاتی نیز به صراحت یا به صورت ضمنی در خطابه غدیر آمده که اشاره آن به آیات قرآن واضح است.

نظرات[۰] | دسته: غدیر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
امام زمان علیه السلام در خطابه غدیر پيوند ثابت

امام زمان علیه السلام در خطابه غدیر
در آن صحرا، جحفه، و بر کنار آن غدیر، خم، و در حضور آن جمع، پیامبر (صلی الله علیه و آله) در ادامه کلام الهی خویش، دامنه سخن را به مسائل مربوط به امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) کشانیده، زبان به توصیف آن امام همام گشودند، و گوشه هایی از شخصیت همه جانبه آن بزرگوار را به مردم نمایاندند. حساسیت این قسمت از سخن را، از آنجا می توان دریافت که حضرتش هیجده بار مردم را با تکرار یک لغت هشدار دهنده، به دقت در کلام خود فرا می خوانند. حضرتش در این بخش به دفعات، کلمه الا به معنی هان! آگاه باشید را به کار می برند، تا همگان دریابند که موضوع از اعتبار، ارزش، حساسیت و اهمیت ویژه برخوردار است. پیامبر (صلی الله علیه و آله) در آغاز این بخش، بار دیگر – برای چندین مرتبه در طول سخنرانی – روند پیوسته نبوت و امامت را مطرح نموده و یاد آور می شوند که سررشته این نظم، در دست علی (علیه السلام) است و پایان بخش این روند، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه می باشند، بدین صورت که: معاشر الناس انی نبی و علی وصیی. الا و ان خاتم الائمه منا القائم المهدی [صلوات الله علیه] [۱] پس آن گاه با بر شماری ۲۱ ویژگی اساسی و مهم از مختصات عمده آن امام، به گونه ای گوشه هایی از حرکت و کار و تلاش و برنامه ها و دستاوردهای نظام الهی حضرتش را ترسیم می نمایند، به طوری که با اندک دقت و ریزبینی در این مختصات، می توان ابعادی مختلف از مسائل مربوط به آن حضرت را دریافت. پیامبر فرمودند: الا انه الظاهر علی الدین. الا انه المنتقم من الظالمین. الا انه فاتح الحصون و هادمها. الا انه قاتل کل قبیله من اهل الشرک. الا انه مدرک کل ثار لاولیاء الله عز و جل. الا انه ناصر دین الله عز و جل. الا انه الغراف من بحر عمیق. الا انه یسم کل ذی فضل بفضله و کل ذی جهل بجهله. الا انه خیره الله و مختاره.

الا انه وارث کل علم و المحیط به. الا انه المخبر عن ربه عز و جل و المنبه بامر ایمانه. الا انه الرشید السدید. الا انه المفوض الیه. الا انه قد بشر من سلف من بین یدیه. الا انه الباقی حجه و لا حجه بعده و لا حق الا معه و لا نور الا عنده. الا انه لا غالب له و لا منصور علیه. الا انه ولی الله فی ارضه و حکمه فی خلقه و امینه فی سره و علانیته.

ای مردم آگاه باشید! او بر قاطبه ادیان پیروز خواهد گردید. آگاه باشید! او از ستمکاران انتقام خواهد گرفت. آگاه باشید! او تمامی دژها را فتح نموده و ویران خواهد ساخت. آگاه باشید! او تمامی طوایف و قبائل شرک را درهم خواهد کوبیده و نابود خواهد ساخت. آگاه باشید! او انتقام خون دوستان خدا را باز خواهد ستاند. آگاه باشید! او یار و یاور دین خدای بزرگ است. آگاه باشید! او کشتیبانی کار آزموده در دریائی عمیق است. آگاه باشید! او فاضلان را به فضلشان و جاهلان را به جهلشان می شناسد و می شناساند.

آگاه باشید! او برگزیده خدا و منتخب اوست. آگاه باشید! او وارث تمامی دانش هاست و به همه علوم تسلط و احاطه دارد. آگاه باشید! او از خدایش برای شما گزارش می نماید و شما را به چگونگی ایمان به خدا می آگاهاند. آگاه باشید! او راست کار و درست کردار و استوار و پا برجاست. آگاه باشید! که امور خلقت و خلایق – از سوی خدا – به او واگذار شده است. آگاه باشید! که تمامی پیام آوران گذشته به آمدن او نوید داده اند. آگاه باشید! که آن حضرت آخرین حجت الهی است و پس از او دیگر حجتی نخواهد آمد، حق – تماما – با او و نور نزد اوست. آگاه باشید! کسی را یارای چیرگی بر او نیست. آگاه باشید! او ولی خدا در زمین است و داور دادار در میان آفریده های اوست، و امین خدای متعال در پنهان و پیدای اوست. بار دیگر به دقت بر این توصیف ها بنگریم، و دریابیم که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) سالیانی دراز قبل از تولد، و قرنها پیش از ظهور آن حضرت با چه انگیزه ای چنین شخصیتی از ایشان به دست می دهد؟ و بدان گونه خطوط اصلی آن نظام الهی به رهبری حضرتش را ترسیم می نماید؟

نظرات[۰] | دسته: غدیر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
حدیث ثقلین پيوند ثابت

حدیث ثقلین

اساس هدایت اسلام تعلیماتی است که دین اسلام برای انسان آورده است تا صراط مستقیم را به او شناسانده و او را به پیمودن آن موفق سازد. این تعلیمات در دو رکن پیوسته به هم گرد آمده است:
قرآن و حدیث. دو رکنی که طلب هدایت از هر یک از آن دو، بدون رجوع به دیگری امکان پذیر نیست.
تصور این که با قرآن کریم بدون مراجعه به عترت و احادیث و تعالیم آن، می توان به «هدایت فعلیه» رسید، درست نیست و برخلاف خود قرآن کریم و وصیت های مکرر و موکد پیامبر اکرم (ص) است، چنان که تعلیمات عترت نیز بدون عرضه تعلیمات آنان بر قران کریم درست نیست و برخلاف تعلیمات خود عترت است، بلکه دو صورت یاد شده اصلا تمسک (چنگ ز دن و پیروی کردن) نیست، نه تمسک به قرآن و نه تمسک به عترت .
این موضوع بسیار مهم، در حدیث نبوی مسلم الصدور؛ یعنی «حدیث ثقلین» به روشنی تبیین شده است.
«انی تارک فیکم الثقلین ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی – احدهما اعظم من الاخر کتاب الله حبلٌ ممدود من السماء الی الارض، و عترتی اهل بیتی، و لن یفترقا حتی یردوا علی الحوض فانظروا کیف تخلفونی فیهما.»
من در بین شما دو چیز گرانقدر را می گذارم که تا وقتی به آن دو تمسک جویید، بعد از من گمراه نمی شوید یکی از آن دو از دیگری بزرگتر است : کتاب خدا که طناب کشیده شده از آسمان به زمین است و عترت من خاندان من و از یکدیگر جدا نمی شوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند. پس بنگرید که در نبود من (به جای من) چگونه با آنان رفتار می کنید.
«حدیث ثقلین» از پرآوازه ترین احادیث گنجینه های حدیث مسلمان است و بزرگان مذاهب اسلامی در کتاب هایشان، اعم از صحاح و سنن و مسائید و تفاسیر و سیره ها و تواریخ و لغت و غیر این ها، از این حدیث یاد کرده اند. شیعیان این حدیث صحیح و متواتر را یکی از دلائل امامت و وصایت بلافصل حضرت امیرالمومنین (ع) می دانند و آن را به هشتاد و دو طرق، با عباراتی متفاوت از پیامبر اکرم (ص) روایت کرده اند. اهل سنت نیز این حدیث را بهتر دانسته و آن را از ده ها طریق و از بیست و اندی صحابه پیامبر (ص) روایت کرده اند. از آن جمله می توان به این احادیث اشاره کنیم:
ـ امام احمد حنبل، از طریق ابی سعید خدری از رسول خدا (ص) نقل می کند که فرمود:
انی تارک فیکم الثقلین احد هما اکبر من الاخر، کتاب الله حبل ممدود من السماء الی الارض و عترتی اهل بیتی و انهما لن یفترقا حتی یرد علی الحوض ـ حاکم نیشابوری نیز از طریق زید بن ارقم از رسول خدا (ص) نقل می کند:
انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و اهل بیتی و انهما لن یفترقا حتی یرد اعلی الحوض
ـ ترفدی در سنن خود از طریق زیدبن ارقم نقل می کند که رسول خدا (ص) فرمود:
انی تارک فیکم ما ان تمسکتم به لن تضلوا ابعدی، احدهما اعظم من الآخر، کتاب الله جمل ممدود من السماء الی الارض و عترتی اصل بیتی. و لن یتفرتا حتی یردا علی الحوض فانظرو ا کیف تخلفونی فیما.

نظرات[۰] | دسته: غدیر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

بایگانی شمسی

تقویم شمسی

آبان ۱۳۸۹
د س چ پ ج ش ی
« شهریور   آذر »
 12
۳۴۵۶۷۸۹
۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶
۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳
۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰
No Image No Image