آخرین مطالب

 
No Image
خوش آمديد!
درس اخلاق حضرت آیه اللَّه مظاهری «مدّظله العالی» موضوع: صفات رذیله پيوند ثابت

درس اخلاق حضرت آیه اللَّه العظمی مظاهری «مدّظله العالی»
موضوع: صفات رذیله
تاریخ: ۱۳/ ۱۲/ ۱۳۷۶
اعوذ باللَّه من الشیطان الرجیم. بسم اللَّه الرحمن الرحیم. رب اشرح لی صدری و یسرلی امری واحلل عقده من لسانی یفقهوا قولی درباره اخلاق یعنی صفات رذیله و صفات حسنه از مهمترین مسائل در اسلام است پیش عقل است و در این باره یک مقداری در جلسات قبل صحبت کردم چیزی که باید توجه به آن داشته باشیم این است که اتفاقاً هر چه عقل ما می‏گوید واجب تر. هر چه قرآن و روایات می‏گوید واجب مؤکد معمولاً مردم به آن اهمیت نمی‏دهند و شاید یک در هزار باشد شاید کمتر اینکه در صدد باشد مهذب بشود. راستی اقلاً بیست و چهار ساعت یک ساعت هم درس اخلاق بخوانند مطالعه اخلاقی بکند در صدد باشد رضالت را از فضیلت بشناساند و آنجا که رضالت است در صدد رفع آن باشد کجا پیدا می‏شود الان شما نخبه‏ها آیا در بیست و چهار ساعت وقت حسابی برای این گذاشتید عموم مردم چنین هستند این یک مصیبت است یعنی از یک طرف قرآن ۱۱ تا قسم بخورد بعد از ۱۱ تا قسم بفرماید «قد افلح من زکیها و قد خاب من دسیها» پس از ۱۱ تا قسم با دو سه تا تأکید رستگاری فقط و فقط مال کسی است که مهذب باشد بی بهره است شقی است جهنمی است آن کسی که صفت رضیله‏ای بر دل او حکمفرما باشد این از یک طرف امّا از طرف دیگر اهمیت مسلمانها به این مسئله اهمیت روحانیت به این مسئله بسیار کم است و حالا چه باید کرد چه باید گفت و این جلسات قبل ما هم به خوبی به ما می‏فهماند اینکه اگر صفت رضیله‏ای باشد بالاخره کار خودش را می‏کند حالا ممکن است در مواقع عادی آتش زیر خاکستر باشد امّا یک وضع استثنایی بیاید جلو، کار خودش را می‏کند یعنی مثلاً یک آدم پول پرست ممکن است متقی باشد و وقتی متقی شد آن تقوایش جلو گیر باشد حق مردم را حق مردم بداند حق خودش را حق خودش بداند امّا یک وضع استثنایی بیاید جلو که یک دفعه به شما می‏گفتم ظاهراً می‏گفتم مرحوم حاج آقا حسین قمی آن مرجع تقلید که عالی بوده است انصافاً هم از نظر علم هم از نظر عمل بزرگان نقل می‏کنند ایشان با کمال شهامت می‏گفتند من تا یک میلیون عادل هستم یعنی می‏دانم اطمینان دارم یک میلیون به من بدهند بگوید دینت را به من بده نمی‏دهم اگر بگویند گناه بکن نمی‏کنم امّا حالا بیشترش را، بگویند قم را به شما می‏دهیم بگویند یک غیبت کن یک کسی را زمین بزن می‏فرمودند که نمی‏دانم چه کسی می‏تواند بگوید می‏دانم یک کسی بگوید که «و اللَّه لو اعطیت الا قالیم السبعه و ما تحت افلاکها علی ان اعصی اللَّه فی غله اصلبها جلب شعیره ما فعلته» عالم هستی را به من بدهند بگویند که به یک مورچه ظلم بکن پوست جو را از دهانش بگیر من که علی هستم نمی‏کنم چه کسی می‏تواند حالا امیرالمؤمنین که به جای خود چه کسی می‏تواند این جور بگوید آن کسی که مهذب باشد راستی دنیای حرام پیش او اهون از همه چیز باشد امیرالمؤمنین در نهج البلاغه می‏گوید «دنیاکم» از بادی که از دماغ بز بیرون بیاید عطفه عنس دنیاکم از آن استخوان خوکی که در دست آدم خوره‏ای باشد دنیاکم که از این کفشی که وصله دارد و اصلاً هیچ ارزشی ندارد لذا همان هم بر می‏گردد به این که درخت رضیله این پول پرستی از دل باید کنده شود و در راه شرع در راه عقل بیفتد همان که امیرالمؤمنین می‏فرماید الا اینکه حقی را اثبات کنم باطلی را از بین ببرم و الا اگر صفت رذیله‏ای باشد حالا متقی نماز شب خوان و حسابی مقید به ظواهر شرع امّا کار خودش را می‏کند صفت رذیله کار خودش را می‏کند الا اینکه پروردگار عالم به واسطه تقوایش ترحمی بکند

نظرات[۰] | دسته: اخلاق اسلامی | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
درس اخلاق حضرت آیه اللَّه مظاهری «مدّظله العالی»موضوع: شرح صدر پيوند ثابت

درس اخلاق حضرت آیه اللَّه مظاهری «مدّظله العالی»
موضوع: شرح صدر
تاریخ: ۲۳/ ۷/ ۱۳۷۶
اعوذ باللَّه من الشیطان الرجیم. بسم اللَّه الرحمن الرحیم. رب اشرح لی صدری و یسر لی امری و احلل عقده من لسانی یفقهوا قولی.
بحث درباره دستور العملی بود که خداوند متعال به پیغمبر اکرم داده بود برای اینکه بار سنگین نبوت را به منزل برساند و بحث در این جمله آخر این دستور العمل بود که می‏فرماید «واصبر علی ما یقولون واهجرهم هجرا جمیلا»[۱] راجع به جمله و اصبر علی ما یقولون یک مقداری صحبت کردم و بالاخره نتیجه گرفتم ای ام الفضائل یعنی صبر را همه باید داشته باشند و هر فضیلتی مرهون این صبر است اگر کسی بخواهد متقی بشود مسلم است صبر در معصیت می‏خواهد صبر در اطاعت می‏خواهد تا کمکم برای او ملکه صبر پیدا بشود اگر هم می‏خواهد استکمال سیر و سلوک پیدا بکند معلوم است در مشکلات باید صبر داشته باشد بتواند از کنار مشکلها بگذرددر جذر و مدها متوقف نشود تا این راه خار دار را بتوتند حل بکند این راهی که بقول بزرگان با دست چاه کندن،نه با مژه چاه کندن تا انسان بتواند از منزلی به منزلی تا بالاخره برسد به منزل لقاو با دست چاه کندن میدانید مشکل است با مژه چاه کندن میدانید تا سر حد محال است وآدم شدن راستی مشکل است اما ممکن . واین توقف بر صبر است و معمولا ما طلبه‏ها این صفت صبر را باید پررنگ داشته باشیم تااولاً ملکه تقوا برای ما پیدا بشود و بعد هم در رسیدن سیر و سلوکمان در تحمل این بار بزرگمان به منزل ان شاء اللَّه برسیم.
بحث امروز در آن جمله آخر است «و اهجرهم هجراًجمیلاً» یعنی یا رسول اللَّه اگر بخواهی این بار نبوت را به منزل برسانی سعه صدر میخواهد شرح صدر می‏خواهد انسان باید دریا دل باشد با بتواند در جامعه زندگی بکند تا بتواند بارهای سنگین را به منزل برساند وبالاخره تابتوانداگر مشکل است و قابل حل، حل کند اگر قابل حل نیست تحمل کند و معنای سعه صدر همین است اگر با مشکل با گره‏های کوری دست و پنجه نرم کند آنجا که می‏شود آن مشکل را آن گره کوری را با صبر با حوصله باز کند و اگر نشد آن گره کوری آن مشکل را حل کرد آن مشکل را تحمل بکند اگر می شود از کنار مشکل بگذرد اگر نمی‏شود از کنار مشکل بگذرد آن مشکل را تحمل کند با تحمل مشکل راه بپیماید قرآن شریف روی این سعه صدر خیلی پا فشاری دارد و آیات فراوانی راجع به این شرح صدر دریا دل بودن نازل شده است سوره الم نشرح به ما یک جمله بالای را می‏گوید و میفرماید که این سعه صدر بهترین نعمتهای خدا است و علاوه بر اینکه بهترین نعمتها ی خدا است انسان را به مطلوب انسان را به مقصود می‏رساند «بسم اللَّه الرحمن الرحیم الم نشرح لک صدرک» می‏دانید که خدا به پیغمبر گرامیش خیلی نعمت داده است نعمت علم، علم پیغمبر اکرم به اندازه یک ممکن علم دارد دیگر فرق بین علم او و علم خدا همن است که پیغمبر علم به ذات ربوبی نداردو الا «لافرق بینهم و بین اللَّه الا عنهم العباده» از نظر علمی یعنی علم ما کان و ما یکون و ما هو کائن به نحو علم حضوری پیغمبر اکرم دارند اما نمی‏گوید آیا علم به تو ندادم قدرتش هم همین است «ید اللَّه فوق ایدیهم» یعنی پیغمبر اکرم یعنی علی ابن ابیطالب این ید اللَّه است به اندازه‏ای که بشود به یک ممکن قدرت بدهند پیغمبر اکرم قدرت داد یعنی تمام قدرت‏ها درمقابل پیغمبر اکرم یک قطره از دریا بله با خدا تفاوت داشت قدرت او ذاتی است قدرت او عرضی این قدرت به ذات پروردگار دیگر درآن محیط قدرت ندارداما از آن ذات بیاید پایین دیگر آن قدرت الی ما رسول اللَّه اما نمی‏گوید یا رسول اللَّه آیا قدرت به تو ندادم و همچنین تا آخر به عبارت دیگر به قول حضرت امام «رضوان اللَّه تعالی علیه» به احدی نگفته جز ایشان بارک اللَّه خدا رحمتشان کند درجاتشان عالی است عالی‏تر ایشان می‏فرمایند که خداوند عالم دو تجلی داشت یکی تجلی با تمام اسماء و صفات حتی اسماء و صفات مستعسره چهارده معصوم پیدا شد یک تجلی با تمام اسماء و صفات حتی اسماء و صفات مستعسره قرآن پیدا شد ثقلین کم و بیش دیگران گفته‏اند اما نه اینجور آن هم گفته که «علّم ادم الاسماء کلها» یعنی اینکه پیغمبر اکرم متجلی خدا اما نه با تمام اسماء و صفات و ایشان می‏فرمایند ما از عقل استفاده می‏کنیم از کشف استفاده می‏کنیم ایشان ادعای شهود هم می‏کند از شهود استفاده می‏کنیم

نظرات[۰] | دسته: اخلاق اسلامی | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
درس اخلاق حضرت آیت اللَّه العظمی مظاهری«مدظله العالی»موضوع: توصیه به مبلغین در ماه پيوند ثابت

درس اخلاق حضرت آیت اللَّه مظاهری«مدظله العالی»
موضوع: توصیه به مبلغین در ماه محرم
تاریخ:۲۶/ ۲/ ۱۳۷۵
اعوذ باللَّه من الشیطان الرجیم بسم اللَّه الرحمن الرحیم رب اشرح‏لی صدری و یسّرلی امری و احلل عقده من لسانی یفقهوا قولی.
بحث ما گرچه در کلمه مقدس خلوص و اخلاص بود ولی باشد ان‏شاءاللَّه برای چهارشنبه بعد از عاشورا.
بحث امروزمان راجع به دهه محرّم است که دهه مبارکی است و ما طلبه‏ها در دهه محرم می‏توانیم کار بکنیم و باید به این دهه محرم اهمیت زیاد بدهیم چنانچه اهمیت دادیم الحمدللَّه و همانطور که موج در کربلا، ظلم را ریشه‏کن کرد و اسلام را تا اینجا آورد، آن ادامه موج را روحانیت ایجاد می‏کند مخصوصاً در دهه محرم لذا در دهه محرم ما خیلی می‏توانیم کار بکنیم. امّا یک تذکراتی باید داده شود و در ذهن ما باشد.
تذکر اوّل اینکه ما اگر بخواهیم حرفهایمان تأثیر داشته باشد و بخواهیم آن موج را ادامه بدهیم و راستی آن یک ساعتی که وقت مردم را می‏گیریم به همان اندازه به مردم استفاده بدهیم. مثلاً اگر هزار نفر پای منبر ما باشند و ما یکساعت صحبت کنیم هزار ساعت وقت جامعه را گرفته‏ایم و ما باید جوابگوی این باشیم. هزار ساعت وقت جامعه را گرفتن، در مقابلش باید به اندازه هزار ساعت برای مردم نتیجه داشته باشد. لذا این منبرهای ما مطالعه می‏خواهد. مثلاً کسی سال گذشته ده تا منبر داشته نوشته و حالا دو مرتبه همین ده تا منبر را برود و سال دیگر هم همین طور و سینه‏اش تکرار مکرراتی باشد، منبرهایش تکرار مکرراتی باشد خوب معلوم است علاوه بر اینکه توهین برای خودش است، حرف را دیگر نمی‏خرند، حرف خوبش را هم دیگر نمی‏خرند و علاوه بر اینها توهین به روحانیت هم هست. باید ما مطالعه کنیم. برداشتِ از کلمات دیگران خوب است امّا شرط دارد. بعضی اوقات یک حرفهایی یک بزرگی می‏زند در یک جای خاصی، در یک مکان خاصی، حالا آنحرف از یک طلبه مبتدی بخواهد گفته شود، در یک دهی گفته شود؛ خوب این خیلی وقت‏ها خلاف فصاحت و بلاغت می‏شود.
در میان ما طلبه‏ های قم مشهور بود اینکه یکی از منبری‏های مهمّ قم بعضی اوقات اشاره می‏کرده به قبر حضرت معصومه(س) و می‏گفته معصومه مکرّمه شاهد باش. می‏گویند یک طلبه رفت در یک دهی و وسط منبر گفت معصومه مکرمه شاهد باش و برایش دردسر ایجاد شد.!!

نظرات[۰] | دسته: اخلاق اسلامی | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
درس اخلاق حضرت آیه اللَّه مظاهری «مدّظله العالی»موضوع: توحید افعالی پيوند ثابت

درس اخلاق حضرت آیه اللَّه العظمی مظاهری «مدّظله العالی»
موضوع: توحید افعالی
تاریخ: ۱۲/ ۶/ ۱۳۷۶
اعوذ باللَّه من الشیطان الرجیم بسم اللَّه الرحمن الرحیم رب اشرح لی صدری و یسرلی امری و احلل عقده من لسانی یفقهوا قولی.
بحث گذشته ما درباره دستورالعملی بود که پروردگار عالم به پیغمبر اکرم داده بود و فرموده بود که بار سنگینی به دوش شما آمده است و اگر بخواهی این بار سنگین را به منزل برسانی به این دستورالعمل باید عمل کنید و این دستورالعمل بلافاصله همان وقتی که رسول اکرم مبعوث به رسالت شد و تشریف آوردند خانه و دراز کشیده بودند باز جبرئیل آمد و این آیات اوّل سوره مزمل را آورد «یا ایها المزمل قم اللیل الا قلیلاً انا سنقلی علیک قولاً ثقیلاً» ای کسیکه عبای نبوت به دوش تو بار سنگینی به دوش تو آمده است که این دستورالعمل برای همه خوب است برای اینکه انسان توفیق پیدا کند در کارهایش، برای اینکه بتواند دینش را ببرد، برای حفظ دین، برای حفظ آبرو این دستورالعمل به تجربه اثبات شده است امّا معلوم است برای ما طلبه‏ها خوب‏تر است برای اینکه بار سنگین روحانیت را بخواهیم به منزل برسانیم به این دستورالعمل باید عمل کنیم این دستورالعمل را یک مقداری در موردش صحبت کرده‏ام و رسید به آیه شریفه «رب المشرق و المغرب لااله الا هو حق فاتخذه وکیلاً» پروردگار عالم، پروردگار جهان است پروردگار همه جا که این از باب مثال است یعنی پروردگار همه و همه مؤثری هم در جهان نیست جزا و وقتی چنین باشد باید وکیل تو و او باشد یعنی مقام توکل برای اینکه این آیه یک مقدار واضح بشود این «لا اله الا هو» یعنی «لا اله الا اللَّه» یعنی چه؟ مشهور است در میان متکلمین، در میان بزرگان که این «لا اله الا اللَّه» می‏خواهد توحید عبادی را بگوید یعنی لا معبود الا اللَّه که د مقابل بت آنهایی که می‏پرستند آیه آمد آیه اسلام «لا اله الا اللَّه» لا معبود الا اللَّه یک مقداری هم از قرآن استفاده کنیم، از روایات استفاده کنیم بگوییم که این لا معبود الا اللَّه یعنی نه فقط عبادت مطابعت لذا اگر کسی مطابعت هوی و هوس بکند این توحید عبادی ندارد اگر کسی مطابعت از نفس اماره، مطابعت از شیطان بکند این توحید عبادی ندارد برای اینکه قرآن می‏گوید توحید عبادی ندارد «افرأیت من اتخذ الهه هوه واضله اللَّه علی علم» یعنی پیغمبر نمی‏بینی بعضی‏ها هوی می‏پرستند نه خدا هوی پرست که نداریم همین قدر که مطابعت از هوی بشود این آیه می‏گوید توحید عبادی ندارد وقتی می‏تواند بگوید معبود من فقط خدا، وقتی که هوی و هوس را مطابعت نکند یا در سوره یاسین می‏فرماید «الم اعهد الیکم یا بنی آدم ان لاتعبد الشیطان انه لکم عدو مبین» ما در ازل، در عالم با هم معامله کردیم تو شیطان پرست نباشی چرا شیطان پرست شدی؟ مراد این است که هر دو مطابعت از شیطان بکند توحید عبادی ندارد خواه نا خواه از این دو آیه استفاده می‏کنیم که هر دو مطابعت از غیر خدا بکند این توحید عبادی ندارد آنکه از هوی و هوس، از نفس اماره، صفات رذیله از دشمن‏های خدا مطابعت بکند این توحید عبادی ندارد لذا «لا اله الا اللَّه» را مشهور است در میان بزرگان که این توحید عبادی است

نظرات[۰] | دسته: اخلاق اسلامی | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
درس اخلاق حضرت آیه اللَّه العظمی مظاهری «مدّظله العالی» پيوند ثابت

درس اخلاق حضرت آیه اللَّه العظمی مظاهری «مدّظله العالی»

موضوع: عقل (۲)
تاریخ: ۲۵/ ۸/ ۱۳۷۹

اعوذ باللَّه من الشیطان الرجیم بسم اللَّه الرحمن الرحیم رب اشرح لی صدری و یسرلی امری و احلل عقده من لسانی یفقهوا قولی.

بحث این چند جلسه درباره این بود که ما عقلمان را تا می‏شود کامل کنیم و این عقل چیز خوبی است و به هر که دادند همه چیز دادند هر کس هم نداشته باشد باید بگوییم هیچ ندارد اگر پول داشته باشد همان پول بر ضرر او است اگر علم داشته باشد همان علم بر ضرر او است بر ضرر جامعه او است و بالاخره اگر ریاست امکانات منهای عقل باشد به غیر ضرر چیزی ندارد لذا اگر بگوییم از علم مهمتر از تقوا مهمتر حتی از مسأله خودسازی مهمتر است اشتباه نکردیم و گفتم مراد از این عقل یعنی عقل تجربی بعضی‏ها ذاتاً فتانت کیاست دارند این نعمت بزرگی است از طرف خدا امّا ما باید این فتانت را کیاست را باور کنند و پرورش بدهند و آن کسانی که هم کیاست آنها هم فتانت آنها کم است از تجربه باید تجربه بیاموزند و باز عقل خودشان را هم بارور کنند و از میوه او هم خود و هم دیگران استفاده کنند بحث کم‏کم رسید به اینجا که ما یک کوچک‏های بزرگ داریم که ولو به حسب ظاهر امر کوچک است امّا برای کویبدن شخصیت برای کوبیدن نوع خیلی بزرگ است یک حرف کوچکی ممکن است ضرر به نوع ممکن است آتشی برافروزد و عالم را بسوزاند یک کار کوچکی که ممکن است به حسب ما خیلی ارزش ندارد ممکن است ضرر او خیلی بالا باشد به او می‏گویند کوچکهای بزرگ و یک مقداری درباره این کوچکهای بزرگ صحبت کردم و ما انصافاً می‏بینیم افرادی که مراعات این کوچکهای بزرگ را کرده‏اند چقدر برای خودشان برای جامعه شان مفید است مخصوصاً اهل علم، اهل علم مراعات کوچکهای بزرگ را بکند مواظب گفتارش باشد مواظب کردارش باشد مواظب آداب و رسوم اجتماعی باشد چقدر زینت برای دیگران است این جمله امام صادق (ع) را فراموش نکنید که به شاگردها می‏فرمودند که «کونوا دعاه الی اللَّه بغیر السنتکم» امر به معروف و نهی از منکر با زبان خوب است امّا بهتر از این با علم می‏فرمودند «کونوا لنا زینا و لاتکونوا علینا شینا» زینت ما باشید ننگ برای ما نباشید این روایت مشهور هم روایت خوبی است که راوی می‏گوید من رفته بودم درب خانه منصور دوانیقی جایزه بگیرم امام صادق (ع) رسیدند رفتند و در برگشت جایزه من را گرفته بودند و دادند به من و یک جمله گفتند فرمودند «الحسن لکل احد حسن و منک أحسن لمعانک منا و القبیح لکل احد قبیح و منک اقبح لمکانک منا» کار خوب از هر کس سر بزند خوب است از اهل علم خوب‏تر است از افرادی که منصوب به اسلام هستند از افرادی که منصوب به امام صادق (ع) است خوب‏تر است چرا چون که لمانک منا مربوط به اسلام هستند مربوط به روحانیت هستند نقص او نقص اسلام است زینت او زینت اسلام است زینت او زینت روحانیت است و شاید هم برای همین بوده که این نسبت دوری با امام صادق (ع) داشته و در خانه منصور دوانیقی ایستادن یک ذلتی بوده است و این ذلت، ذلت نوعی می‏شده و امام صادق (ع) راضی نشدند این ولو نسبت خیلی دوری با امام صادق (ع) دارند درب خانه منصور دوانیقی بایستد و برای او ذلتی باشد که ذلت او ذلت روحانیت است ذلت او ذلت اسلام است چنانچه او مناعت طبع یک طلبه داشته باشد این زینت برای امام صادق (ع) است زینت اسلام و روحانیت است بعضی اوقات یک چیزهایی ولو کوچک هستند امّا همین مقدار که برای روحانیت برای اسلام ضرر داشته باشد به این می‏گوییم کوچک‏های بزرگ در لباسش همین است در رفتار و کردار همین است و در گفتار بیش از اینها مصائب بزرگی جلو می‏آید آمدند به من شکایت کردند که شب پانزدهم یکی از اهل علم روی منبر خودش کف زده واداشته است دیگران هم کف زدند بعد هم شنیدم دیگر این اهل علم بی حیایی کرده آمده پایین توی مردم و کفو رقص و سوت و این بازیها به عنوان شب پانزدهم تولد امام زمان این معلوم است دیوانگی است این چقدر ضرر دارد این شب پانزدهم شب ننگی بود در اصفهان برای همین چه ننگ‏ها ارشاد اسلامی، چه ننگها رادیو و تلویزیون، تلویزیون کفَش را زد ارشاد اسلامی رقصش را کرد و اراذل و اوباش هم دزدی‏ها و خیانتها به نوامیس مردم کردند به عنوان شب پانزدهم ماه شعبان تولد امام زمان آنکه کف می‏زند گناه خیلی بزرگ است ما عقل نداریم فکرش را نمی‏کنیم دو سال قبل نزدیک بود بین دو ملت اختلاف بیفتد برای اینکه چهار تا از اراذل و اوباش به عنوان حاجی در موقع تحویل سال کف زدند توی مسجد الحرام غوغایی شد و حالا همان کار زشت در مسجد الحرام که نزدیک بود یک جنگ دو مملکتی پیدا بشود و نزدیک بود یک جنگی برای جمهوری اسلامی بشود همان کار را ما آوردیم توی مجالس مقدسمان آمده اینجا که تلویزیون نشان می‏دهد کف می‏زنند قرآن می‏گوید این حرام است

نظرات[۰] | دسته: اخلاق اسلامی | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
درس اخلاق حضرت آیه اللَّه مظاهری «مدّظله العالی» موضوع: عقل (۱) پيوند ثابت

درس اخلاق حضرت آیه اللَّه مظاهری «مدّظله العالی»
موضوع: عقل (۱)
تاریخ: ۱۸/ ۸/ ۱۳۷۹
اعوذ باللَّه من الشیطان الرجیم بسم اللَّه الرحمن الرحیم رب اشرح لی صدری و یسرلی امری و احلل عقده من لسانی یفقهوا قولی.
هفته گذشته راجع به عقل صحبت کردم و گفتم ما اهل علم باید کارهایمان عاقلانه باشد اول فکر می‏کنیم و بعد کار را انجام می‏دهیم و بی فکری که در روایات ما سفاهت است بعضی اوقات مصیبتهای بزرگ، بزرگ درست می‏کند مصیبت فردی مصیبت اجتماعی بعد هم رسید به آن جمله روانشناسها و آن جمله کوچک‏های بزرگ که معنایش این است یک امر در نظر ما کوچک است امّا برای کوبیدن شخصیت فردی، شخصیت اجتماعی خیلی بزرگ است و همین طور که در روایات آمده در قرآن آمده و عقل چیز خوبی است و چنانچه بی عقلی هم چیز بدی است به قول آن آقا چه خوش گفته است به هر دادی چه ندادی به هر که ندادی چه دادی اگر عالم را به یک کس بدهند سفاهت را بهش می‏دهند ذره‏ای ارزش ندارد آن سفاهت موجب می‏شود همان عالم برایش وزر و بال است امّا اگر عالمی را از او بگیرند و به جای او عقل به آن بدهند این یک سعادت است و می‏تواند دنیایش را تأمین کند می‏تواند به واسطه این عقل آخرتش را تأمین کند «لو کنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر»[۱] اصلاً مثل اینکه در اسلام عقل را به کسی می‏گویند که بتواند آخرتش را تأمین کند و اگر نتواند آخرتش را تأمین بکند از نظر قرآن از نظر روایات این بی عقل است یعنی بی فکر است فکر نکرده آخرتش را فروخته به دنیا که حسرتش را هم در جهنم می‏خورد می‏گوید «لو کنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر» اگر صفت رذیله‏ای بر انسان حکمفرما باشد اگر گناه روی دل انسان را سیاه کرده باشد دیگر معمولاً نمی‏تواند فکر بکند البته فکر دینی همان است که «لو کنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر» و از طرف هم بی فکری بی عقلی به اندازه‏ای در قرآن کوبیده شده که می‏فرماید «ان شر الدواب عنداللَّه الصم البک الذین لایعقلون»[۲] پست از هر میکروبی آن انسان که عقل دارد ولی عقل را به کار نمی‏اندزد و تفکر ندارد آن آدمی که بی فکر است نظیر آدم کور نظیر آدم کر کار می‏کند این در قرآن شریف این قدر یک کسی را بکوبند ظاهراً یا این آیه از برترها است یا خود برتر از همه گوبندگی‏ها است «ان شر الدواب عنداللَّه الصم البکم الذن لایعقلون» بنابراین همه اوّل باید فکر کنند بعد کار بکنند یعنی عقلشان را به کار بیندازند و همین عقل را به کار انداختن هم موجب می‏ شود که عقل تقویت بشود اصلاً تقویت عقل به کار گرفتن عقل است یا هرچه از عقل بیشتر کار بگیریم او تقویت می‏شود یک قاعده کلی و این کار گرفتن از عقل یعنی اوّل فکر کردن بعد کار را انجام دادن این برای همه لازم است واجب است امّا برای ما لازم‏تر است و برای خاطر اینکه معمولاً عسوه هستیم و چون عسوه هستیم بعضی اوقات یک کار بی عقلی یعنی بی فکری این برای ما برای جامعه ما برای روحانیت برای شخصیت خیلی ضرر دارد ما در منبر هایمان یک باید پر محتوا باشد این عقل است نیم ساعت، سه ربع صحبت کردن امّا محتوی نداشتن خوب معلوم است این خیلی بد است و ما نمی‏توانیم اگر این جوری باشیم حکومت بر دل پیدا بکنیم جا باز بکنیم چنانچه اصلاً گفتار ما در خانه با رفیق در اجتماع در مجالس باید پرمحتوا باشد یعنی راستی حرف ما نه معنا دار باشد فقط مفید باشد برای دنیا برای آخرت راجع به غیر هم ما طلبه‏ها روایت داریم که پیغمبر اکرم یک کسی را یک جوانی را مُرد شرکت کردند در کفن و دفن و غسل او بعد مادرش به عنوان تشکر از پیغمبر اکرم به جوابش گفت دیگر برایت گریه نمی‏کنم برای خاطر اینکه می‏دانم سعادت‏مند شدی به دست پیغمبر اکرم به خاک رفتی وقتی مادرش رفت پیغمبر اکرم فرمودند چنان فشار قبری به این داد که استخوانهای سینه‏اش در هم شکسته شد گفتند یا رسول اللَّه آدم خوبی بود معلوم هم هست خیلی خوب بوده بله امّا «ما لا یعنی» زیاد داشت و این اثر وضعیش فشار قبر است و این ما لا یعنی معنایش همین اتس یعنی حرفی نه نتیجه دنیا را دارد نه نتیجه آخرت را و ما از این حرفها زیاد داریم مردم که معمولاً حرفهایشان چنین است اگر العیاذ باللَّه غیبت نباشد، تهمت نباشد، شایعه نباشد، امّا ما لا یعنی است حالا یک اهل علم هم توی مجلس هم یک ساعت صحبت کند و حرفهای این نه نتیجه دنیا را داشته باشد نه نتیجه آخرت را دیگر حالا چه برسد العیاذ باللَّه روی منبر ما در منبر اقلاً مثلاً صد نفر که پای منبر ما نشسته باشند حساب دارد ما باید این حسابها را بکنیم این فکرها را بکنیم نیم ساعت که صحبت بکنیم ۵ ساعت وقت جامعه را گرفته‏ایم و این جواب می‏خواهد همان طور که عمر خودمان تضیع بشود جواب می‏خواهد عمر جامعه هم همین طور است و حق الناس هم هست

نظرات[۰] | دسته: اخلاق اسلامی | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
درس اخلاق حضرت آیت اللَّه مظاهری«مدظله العالی»موضوع: قلب پيوند ثابت

درس اخلاق حضرت آیت اللَّه مظاهری«مدظله العالی»
موضوع: قلب
جلسه: شصت و دوم
‏تاریخ: ۳۰/ ۳/ ۱۳۸۰
اعوذ باللَّه من الشیطان الرجیم بسم اللَّه الرحمن الرحیم رب اشرح‏لی صدری و یسرلی امری و احلل عقده من لسانی یقفهوا قولی.
هفته گذشته راجع به قلب یک مقداری صحبت کردم و اینکه قلب اگر مهیا باشد جای نور خداست «قلب المؤمن عرش رحمان لا یَسعنی ارضی و لاسماعی ولکن یسعنی قلب عبدی المؤمن و نظیرش در روایات ما زیاد است و اینکه این کلمه قلب یک کلمه فوق‏العاده مقدسی است در فلسفه در عرفان در قرآن در روایات ما اشکالی نیست این روح ما «فی وحدته کل قوا» است یعنی روح ما فرمان می‏دهد به مغز ما فکر می‏کند فرمان می‏دهد به چشم ما می‏بیند فرمان می‏دهد به زبان ما می‏گوید و فرمان می‏دهد به دل ما احساسات، عواطف، فضائل در آن پیدا می‏شود و به روایت دیگر این دل ما جای فضائل است فضائل مربوط به مغز ما نیست این فضائلی که هر کدامش به دنیا و آنچه در دنیاست ارزش دارد مربوط به دل ماست اگر ما بتوانیم تخلیه کنیم بتوانیم موانع را رفع بکنیم خوب این دل ما است که محل فضائل می‏شود و محل فضائل می‏شود یعنی فضیلت‏ها همه همه مربوط به دل ماست در تفهیم و تفهم اگر علمی باشد مربوط به مغز ماست یعنی عقل ما مغز ما است که می‏داند یاد می‏گیرد اما دل ما است که می‏یابد جای یابیدنیها جای باورها جای یقینها دل ماست نه مغز ما نه عقل ما که وجدان اخلاقی هم اسمش را می‏گذارند نفس لوامه هم اسمش می‏گذارند در قرآن نفس لوامه گفته شده همه اینها مربوط به دل است آن نفس وقتی که توجه به دل پیدا کرد آن دل است که می‏فهمد می‏یابد آن دل است که عواطف که در او است به خرج می‏دهد احساسات می‏کند احساسات دینی، احساسات ملی، احساسات مردمی، و بالاخره این دل ما است که دارای همه فضائل انسانی می‏شود این اگر نفس ما یعنی روح ما حاکم باشد بر دل ما چنانچه العیاذبالله اگر شیطان نفس اماره این فرمان بدهد به دل ما جای رذایل می‏شود دل ما جای قساوتها می‏شود دل ما و جای احساسات غیر دینی می‏شود دل ما که در روایات آمده این دل دو دری است اگر آن دری که مربوط به عقل است آن در باز بشود این قلب می‏شود قلب انسانی می‏شود جای خدا می‏شود نور خدا و اما اگر شیطان بدمد در آن و آن در شیطانی باز بشود می‏شود یک شیطان، قساوتها و رذایلها از آنجا سرچشمه می‏گیرد به قول روایت می‏شود چراگاه شیاطین «فلولا ان الشیاطین یحومون علی قلوب بنی آدم لنظرو الی ملکوت السموات و الارض» روایت را بزرگان یعنی علمای علم اخلاق خیلی به آن اهمیت داده‏اند این دل ما اگر چراگاه شیاطین نباشد یعنی در دل ندمد نفس اماره ندمد شیطان در دل ما رذایل نباشد توانسته باشیم درخت رذالت را از دل بِکنیم این دیگر کارش می‏رسد به آنجا که می‏یابد قیومیت که دیگر همه چیز در مقابل آن پوچ است جز خدا دیگر در جهان چیزی نمی‏بیند جز خدا و این ملکوت السموات و الارض» یعنی توحید افعالی اگر انسان بتواند تهذیب نفس بکند

نظرات[۰] | دسته: اخلاق اسلامی | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
درس اخلاق حضرت آیه اللَّه مظاهری «مدّظله العالی»صبر و استقامت پيوند ثابت

درس اخلاق حضرت آیه اللَّه مظاهری «مدّظله العالی»
موضوع: صبر و استقامت
تاریخ: ۶/ ۵/ ۱۳۷۸
اعوذ باللَّه من الشیطان الرجیم. بسم اللَّه الرحمن الرحیم. رب اشرح لی صدری و یسر لی امری و احلل عقده من لسانی یفقهوا قولی.
این گونه صدمات برای شیعه مخصوصاً برای حوزه‏ها بوده است و ما باید از این گونه صحنه‏ها متذکر بشویم برای ما تذکر پیدا بشود و اگر تذکر پیدا شد از الطاف خفیه خدا می‏شود و اگر تذکر پیدا نشود آن وقت هم صدمه را خوردیم و هم نتیجه نگرفتیم ما باید توجه داشته باشیم که از وقتی شیعه پا برجا شد یعنی بلافاصله بعد از مرگ پیغمبر اکرم یا شهادت پیغمبر اکرم همه می‏دانید در زمان پیغمبر اکرم شیعه‏گری بود شیعه و رئیس شیعه و امّا این بالفعل شدنش یعنی بعد از سقیفه بنی ساعده یعنی سقیفه بنی ساعده جنازه پیغمبر روی زمین بود تشکیل شد شیعه گری هم مخالفت از سقیفه بلافاصله تشکیل شد که مرحوم کاشف الغطا، حاج شیخ محمد حسین آن مرد فقیه و مبارز و شجاع و بدرد بخور ایشان در آن کتاب عصر شیعه می‏فرمایند ۱۱۴ نفر مخالفت کردند سقیفه را و شیعه با ۱۱۴ نفر تشکیل شد ایشان می‏فرمایند ۱۱۴ نفر از علمای قوم از عقلای قوم می‏فرمایند مردها مثل سلمان و ابوذر و زنها مثل زهرا و اسماء بنت عمیس، فضه و ۱۱۴ نفر را ایشان می‏شمرند از عقلا از شجاع‏ها از علما این ۱۱۴ نفر همان وقت به قول ایشان در مضیقه شدید واقع شدند این کتک زدن زهرا علیهاالسلام را ما نباید ساده از آن بگذریم این بالاترین مصائب است بالاترین بی حیایی‏ها است که در اسلام واقع شده است امّا دشمن از همان اول شدت عمل و دوست یعنی شیعه هم از همان وقت استقامت صبر نباید ازاین جمله گذشت که نقل می‏کنند که دو سه نفر صحبت می‏کنند که چه وقت برای مردها مشکل‏تر از همه وقت هر کس چیزی می‏گفت یک کسی می‏گفت که مشکل‏ترین وقتها برای مرد این است که قرض داشته باشد نتواند ادا بکند یکی گفت غذا نداشته باشد برای زن و بچه‏اش ببرد یکی می‏گفت بچه‏اش چیز بخواد نتواند اجابت کند.

نظرات[۰] | دسته: اخلاق اسلامی | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

بایگانی شمسی

تقویم شمسی

خرداد ۱۳۹۴
د س چ پ ج ش ی
« اردیبهشت   شهریور »
 123
۴۵۶۷۸۹۱۰
۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷
۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴
۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱
No Image No Image