آخرین مطالب

 
No Image
خوش آمديد!
حورالعین در برزخ یا قیامت؟ پيوند ثابت

حورالعین در برزخ یا قیامت؟

پس از آن که روح از بدن جدا می شود ، در عالم برزخی در قالبی جسمانی قرار می گیرد و از نعمات بهشت برزخی بهره مند می شود .
حورالعین در برزخ یا قیامت؟

به گزارش افکارنیوز، امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «ارواح در عالم برزخ در بدن هایی شبیه به بدن های دنیوی سابق خود خواهند بود.» (الکافی ج۳ ص۲۴۴)

در روایت دیگری فرمود؛ «هنگامی که خداوند قبض روح مومن کند ، او را در قالبی همچون قالبش در دنیا قرار می دهد.» (همان مدرک)

مومنین با قالبی جسمانی در بهشت برزخی از انواع نعمات روحانی و جسمانی بهره مند می شوند و طبیعتا یکی از نیازهای جسمانی آن ها می تواند نیازجنسی باشد .

و فرمود؛ «مومنان در عالم برزخ در حجره هایی از بهشت ، از طعام و شراب آن بهره مند می شوند و می گویند پروردگارا قیامت را برپا کن و وعده هایی را که به ما داده ای وفا نما.» (همان مدرک)

از این روایات استفاده می شود که مومنین با قالبی جسمانی در بهشت برزخی از انواع نعمات روحانی و جسمانی بهره مند می شوند و طبیعتا یکی از نیازهای جسمانی آن ها می تواند نیازجنسی باشد .

نظرات[۰] | دسته: معاد | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
علت اهمیت زیاد نماز و این که در اذان از آن به ( خیرالعمل ) تعبیر می شود پيوند ثابت

علت اهمیت زیاد نماز و این که در اذان از آن به ( خیرالعمل ) تعبیر می شود

لطفا بفرمایید چه چیزی در نماز وجود دارد که این قدر نماز را با اهمیت کرده تا آن جا که از فریضه نماز در اذان به عنوان« خیرالعمل» یعنی« بهترین کار» یاد می کنیم اما از جهاد که در آن امکان از کف دادن جانمان وجود دارد به« خیر العمل» تعبیر نشده ولی در اسلام از نماز به عنوان« بهترین عمل» یاد نمی کنیم؟

علت اصلی این امر، مجموعه امتیازهایی است که در نماز وجود دارد و در دیگر عبادات، چنین امتیازاتی به این جامعی یافت نمی شود. این امتیازها به قدری زیاد است که اگر بخواهیم تمامی آیات و روایاتی را که در این باره ذکر گردیده را به رشته تحریر در بیاوریم باید صفحات متعددی از این کتاب را به آن اختصاص دهیم، اما جهت اطلاع خوانندگان محترم از ده ها آیه و روایتی که راجع به جایگاه و اهمیت نماز نقل شده به تعدادی از آن ها اکتفا می نمائیم.

– یاد خداوند
خداوند می فرماید:« أَقِمِ الصَّلاهَ لِذِکْرِى»[۱]؛«نماز را به یاد من به پاى دارید».

– کسب آرامش درونى
در آیه ۲۸ سوره رعد آمده:«أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»[۲]؛« آگاه باشید، تنها با یاد خدا دل ها آرامش مى‏ یابد!»

– یاری گرفتن
در قرآن آمده است:«واستعینوا بالصبر و الصلاه و انها لکبیره الا علی الخاشعین»[۳]؛« از صبر و نماز در برخورد با مشکلات نیرو بگیرید؛ همانا نماز سنگین است مگر برای خاشعان»
از همین رو هرگاه مشکلی برای خانواده رسول خدا پیش می آمد ایشان (برای رفع آن) بیان می داشت: برخیزید نماز(مستحبی) بخوانید بعد می فرمود: این دستور خدای من است.[۴] و یا در سیره حضرت علی علیه السلام می خوانیم وقتی برای ایشان مشکلی پیش می آمد، به نماز پناه می برد و آیه:«واستعینوا بالصبر و الصلاه»[۵] راتلاوت می کرد.

– عامل رستگاری
در سوره اعلی چنین آمده:« قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى»[۶]؛« به یقین کسى که پاکى جست(و خود را تزکیه کرد)، رستگار شد. و(آن که) نام پروردگارش را یاد کرد سپس نماز خواند!»

– نماز کلید بهشت است
پیامبر خدا فرمود:« مفتاح الجنه الصلاه»[۷]؛« نماز کلید بهشت است»

– ستون و سیمای دین
حضرت علی در وصیت های پایان عمرشان فرموده اند:« اللَّهَ اللَّهَ فِی الصَّلَاهِ- فَإِنَّهَا خَیْرُ الْعَمَلِ إِنَّهَا عِمَادُ دِینِکُمْ»[۸]؛« خدا را خدا را درباره نماز، چرا که نماز ستون دین شماست.»
پیامبر خدا می فرماید:« برای هر چیز چهره ای است و چهره دین شما نماز است، مبادا کسی چهره و سیمای دینش را خراب نماید.»[۹]

نظرات[۰] | دسته: نماز | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
عقلا تند و تند زمین می‌خورند پيوند ثابت

مرحوم دولابی: عقلا تند و تند زمین می‌خورند
شناسه خبر: ۱۴۵۱۶۶۸ سرویس: فرهنگی
۱۲ تیر ۱۳۹۶ – ۰۰:۰۵
دولابی
مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود:کسانی که قدری عقل دارند و به خدا حسن ظنّ دارند؛ هر وقت می‌افتند و زمین می‌خورند، خدا دستشان را می گیرد و بلند می‌کند. دوباره زمین می‌خورند، باز دستشان را می‌گیرد. عاقل‌ها زمین می‌خورند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کسانی که قدری عقل دارند و به خدا حسن ظنّ دارند؛ هر وقت می‌افتند و زمین می‌خورند، خدا دستشان را می گیرد و بلند می‌کند. دوباره زمین می‌خورند، باز دستشان را می‌گیرد. عاقل‌ها زمین می‌خورند. زمین خوردن، زیاد است. نگاه کن ببین؛ کتاب‌ها را بخوان، در گذشته، در زمان خودِ ما، پر است. همه عقلا تند و تند زمین می‌خورند. هرچه هم عاقلتر و قشنگ‌تر باشند، زمین خوردنشان بی‌سر و صداتر است و کسی نمی‌بیند. اما همه زمین می‌خورند. این قدر زمین می‌خورند و دستشان را می‌گیرد و بلند می‌کند تا آنها را به بهشت وارد می‌کند.

برای خودت هم با خدا این حساب را باز کن و ببین آیا این جور نیست؟ تا تو را به بهشت وارد نکند، رها نمی‌کند. یک وقت خیال نکنی چون عقل داری زمین نمی‌خوری – حتماً می‌خوری. هر وقت هم زمین خوردی به تو بر می‌خورد. اما خیلی هم برنخورد! چون این، قاعده است. قدرت خدا و عزّت اوست. می‌خواهد خودش را به تو نشان داده و بشناساند. می‌خواهد صفات و اخلاق خودش را به تو، حالی کند. ملائکه هیچ وقت زمین نمی‌خورند. نه زانویشان درد می‌گیرد و نهچیز دیگری برای آنها هست. آنها عقل صرف هستند. ولی من و شما یک چیزی ناقُلا همراهمان است و البته کمی هم عقل داریم! ان‌شاءالله اگر داشته باشیم که داریم؛ بدک نیست! اما کمی زرنگی از جانب خدا قاطی آن شده، که پیدا نمی‌شود. مخصوصاً اگر دو سه باری با اهل بیت طهارت(ع) هم، سلام و علیکی کردی، این‌ها ر خواب و بیداری، آدم را رنگ می‌کنند. خیلی هم رنگرز هستند. رنگ‌های خوب هم دارند و آدم را عین خودشان رنگ می‌کنند که اگر این کار را نکنند، یک نفر هم نجات پیدا نمی‌کند.

نظرات[۰] | دسته: اخلاق اسلامی | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
«بازخوانی نامه شهید بهشتی به حضرت امام: پيوند ثابت

«بازخوانی یک حزب انقلابی»-۳/ نامه شهید بهشتی به حضرت امام:
نامه گلایه‌آمیز شهید بهشتی به امام(ره) درباره بنی‌صدر/ ما با آنها هیچ مسئله شخصی نداریم
خبرگزاری فارس: نامه گلایه‌آمیز شهید بهشتی به امام(ره) درباره بنی‌صدر/ ما با آنها هیچ مسئله شخصی نداریم
در بخشی از نامه شهید بهشتی به حضرت امام درباره بنی‌صدر آمده است: پناه دادن رئیس جمهور به مخالفان حاکمیت اسلام، عرصه کار را بر همه کسانی که شب و روز در این راه تلاش کرده و می‌کنند، روز به روز تنگتر می‌کند.

گروه احزاب خبرگزاری فارس- زمستان سال ۵۹ در حالی سپری می شد که طی آن اختلافات جریان بنی صدر و جریان خط امام(ره) به اوج خود رسیده بود و در این میان نامه نگاری اعضای ارشد حزب جمهوری اسلامی به حضرت امام(ره) پیرامون مسائل آن روز امری طبیعی به حساب می‌آمد.

اما در این میان بازخوانی نامه تاریخی شهید بهشتی به حضرت امام خمینی (ره) در تاریخ ۲۲ اسفند ماه ۵۹ از آن رو خواندنی به نظر می رسد که طی آن علاوه بر بیان درخواست های ایشان از امام راحل، می توان اوج ادب و احترام در سطر به سطر نامه را مشاهده کرد.

شهید آیت‌الله سیدمحمد بهشتی دبیرکل حزب جمهوری اسلامی و رئیس وقت دستگاه قضایی در حالی این نامه‌ را به امام خمینی نوشت که در اوج هجمه‌ها و تهمت‌ها و تخریب‌های ضدانقلاب قرار گرفته بود.

حوزه احزاب خبرگزاری فارس در ادامه سلسله مطالب پیرامون پرونده «بازخوانی یک حزب انقلابی» به بازنشر این نامه تاریخی و مهم می‌پردازد.

متن کامل این نامه در ادامه می‌آید:

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
تهران جمعه ۵۹/۱۲/۲۲
استاد و رهبر بزرگوار
السلام علیکم و رحمه اللّه و برکاته

سنگینی وظیفه فرزندتان را بر آن داشت که این نامه را به حضورتان بنویسد و حقایق را به عرضتان برساند.
دوگانگی موجود میان مدیران کشور بیش از آن که جنبه شخصی داشته باشد، به اختلاف دو بینش مربوط می‏شود. یک بینش معتقد و ملتزم به فقاهت و اجتهاد، اجتهادی که در عین زنده بودن و پویا بودن، باید سخت ملتزم به وحی و تعهد در برابر کتاب و سنت باشد، بینش دیگر در پی اندیشه‏ها و برداشت‏های بینابین، که نه به‌کلی از وحی بریده است و نه آن‏چنان که باید و شاید در برابر آن متعهد و پای‏بند، و گفته‏ها و نوشته‏ها و کرده‏ها بر این موضوع بینابین گواه.

بینش اول در برابر بیگانگان و هجوم تبلیغاتی و سیاسی و اقتصادی به نظام سخت ‏به توکل بر خدا و اعتماد به نفس و تکیه بر توان اسلامی و پرهیز از گرفتار شدن در دام داوری‏ها یا دل‏سوزی‏های بیگانگان معتقد و ملتزم. بینش دیگر، هرچند دلش همین را می‏خواهد و زبانش همین را می‏گوید و قلمش همین را می‏نویسد، اما چون همه مختصات لازم برای پیمودن این راه دشوار را ندارد، در عمل لرزان و لغزان.

بینش اول به نظام و شیوه‏ای برای زندگی امت ما معتقد است که در عین گشودن راه به‌سوی همه نوع پیشرفت و ترقی، مانع حل شدن مسلمان‏ها در دستاوردهای شرق یا غرب باشد و آنان را بر فرهنگ و نظام و ارزش اصیل و مستقل اسلام استوار دارد. بینش دیگر با حفظ نام اسلام و بخشی از ارزش‏های آن، جامعه را به راهی می‏کشاند که خود به خود درها را به‌روی ارزش‏های بیگانه از اسلام و بلکه ضداسلام می‏گشاید.

بینش اول روی شرایطی در گزینش مسئولان تکیه می‏کند که جامعه را به‌سوی امامت متقین و گسترش این امامت ‏بر همه سطوح راه می‏برد. بینش دیگر بیشتر روی شرایطی تکیه می‏کند که خود به خود راه را برای نفوذ بی‌مبالات‏ها یا کم‌مبالات‏ها در همه سطوح مدیریت امت اسلامی و حاکم شدن آن‏ها بر سرنوشت انقلاب هموار می‏سازد.

شاید برای شما شنیدن این خبر تلخ و دشوار باشد که بسیاری از کسانی که در طول سال‏های اخیر در راه حاکم شدن اسلام اصیل بر جامعه ما کوشیده و رنج‏ها برده‏اند و در طول این سال‏ها به‌مقتضای طبیعت و ماهیت نظام اداری رژیم شاهی، در همه سازمان‏های لشکری و کشوری همواره در اقلیت‏ بوده و زیر فشار اکثریت غرب‌گرا یا شرق‌گرا حاکم بر این سازمان‏ها به‌سر برده‏اند، هم اکنون در جمهوری اسلامی هم که امام در رأس آن است و تنی چند از فرزندان امام نیز بخشی از مسئولیت‏ها را به‌عهده دارند و مردم عزیز ما نیز در صحنه‏ها حضور دارند، دوباره تحت فشار همان اکثریت قرار گرفته‏اند، این اقلیت مؤمن که اگر حمایتش کنند می‏رود که اکثریت ‏شود، امروز ذلت و خذلان مؤمنان را در جمهوری اسلامی با پوست و گوشت و استخوان لمس می‏کنند که با چماق ارتجاع می‏کوبندشان و با کارشکنی‏های رنگارنگ سد راه حرکت اسلامی و اصلاحی آن‏ها می‏شوند، با استظهار به ستون پنجم دشمن که در همه این سازمان‏ها جا خوش کرده‏اند و با اطمینان به حمایت گروهی از مسئولان امروز و دیروز.

اگر این دو بینش در اداره امور جمهوری اسلامی ادامه یابد، نه کارهای جاری مردم سر و سامان پیدا می‌کند، نه مشکلات موجود دینی، فرهنگی، اخلاقیات اجتماعی و اقتصادی این مردم رنج‌دیده و محروم و ایثارگر با سرعت و قاطعیت کافی حل می‌شود و نه می‌توان برای آینده طرح‌های اصیل اسلامی ریخت و به مرحله عمل درآورد… نظر ما این است که رشد کمی و کیفی دارندگان بینش اول (اسلام فقاهتی و خط اصیل امام) به‌لطف الهی امروز به آن درجه رسیده است که نهادهای لشکری و کشوری به‌وسیله صاحبان این نوع بینش اداره شود و اداره جمهوری اسلامی بر پایه یک بینش استوار گردد.

نظرات[۰] | دسته: سیاسی | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
تکریم ایتام در قرآن پيوند ثابت

تکریم ایتام در قرآن
مقدمه:

مشکل یتیمی از پدیده های اجتماعی محسوب می شود که از گذشته در جوامع انسانی مطرح بوده است، جوامع نیز به تناسب با چنین قشری برخوردی متفاوت داشته اند، برخی از دیده ترحم و عطوفت ایتام را گرامی داشته و بعضی هم بر مشکلات ایتام افزوده اند، دین مقدس اسلام به عنوان آیینی جهانی که برای تمام بخش های جامعه انسانی برنامه دارد، بی تردید درباره یتیمان و مسائل مادی و معنوی آن ها برنامه و توصیه های فراوانی دارد که برخی در قرآن کریم بیان شده و بعضی نیز در روایات و سخنان پیشوایان معصوم- علیهم السلام- آمده است.

توجه و اهمیت دین اسلام درباره یتیم ها نیز افزون بر آن که از رحمت و لطف خدا سرچشمه می گیرد، جنبه دیگری نیز دارد و آن نگاه پیش گیرانه از عواقب رها شدن یتیم ها به حال خود می باشد، چون اگر چنین افرادی به حال خود رها شوند در آینده هزینه های سنگینی را بر جامعه وارد خواهند ساخت و می توانند عامل بسیاری از ناهنجاری های جامعه شوند، به همین خاطر، قرآن کریم به این محور نیز توجه کافی داشته است.[۱]
مفهوم یتیم

«یتیم» در اصل به معنای تنها و منفرد است و از یَتَمَ، یَتْیَمُ، یُتماً و یَتماً می باشد و در افراد انسان، به انقطاع و جدایی کودک از پدر یا از دست دادن او ـ قبل از سن بلوغ ـ اطلاق می شود.[۲]
یتیم در اصطلاح مفسران نیز دارای معنای ویژه ای است; چنان که مرحوم علامه طباطبایی(رحمه الله) می گوید: «یتیم به کسی گفته می شود که پدرش را از دست داده و این واژه برای شخصی که مادرش مرده، به کار نمی رود، برخی معتقدند که در میان افراد انسان یتیم کسی است که پدرش مرده و در حیوانات به کسی که مادرش را از دست داده اطلاق می گردد.»[۳]
محمدطاهر بن عاشور, در معنای یتیم می نویسد: «از نظر عرب ها، کودکی که تنها مانده و پدرش را که حامی و دفاع کننده و نفقه دهنده او بوده، از دست داده یتیم است و این مطلب درباره مادر صدق نمی کند، زیرا با از دست دادن او بی سرپرست نمی ماند.»[۴]
تکریم ایتام در ادیان الهی

یتیم گرچه از نوازش های پدری محروم است، ولی از رحمت خداوند مهربان بی نصیب نیست و لطف پروردگار شامل حال او می شود، در دین مقدس اسلام، نسبت به رعایت حال و حفظ حقوق یتیم، سفارش فراوان شده و این اهمیت تنها اختصاص به اسلام ندارد; چنان که قرآن کریم می فرماید: «به یاد آرید آن هنگام را که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خدا را نپرستید و به پدر و مادر و خویشاوندان و یتیمان و درویشان نیکی کنید و با مردمان سخن نیک گویید و نماز بخوانید و زکات بدهید، ولی جز اندکی، پشت کردند و رویگردان شدند.»[۵]
پیامبرانی چون حضرت موسی و حضرت عیسی- علیهما السلام- به شدت از حقوق یتیمان طرفداری کرده و ظلم به یتیمان را از گناهان کبیره شمرده اند.[۶]
در عصر جاهلیت و قبل از اسلام، اعراب با تصرف در مال یتیمان و ظلم و ستم به آن ها، نه تنها او را تکریم نمی کردند، بلکه یتیم در نزد آن ها ارزشی نداشت و همواره او را به خواری، سستی و بیچارگی و فقر توصیف می کردند.[۷]
دین اسلام به عنوان کامل ترین و جامع ترین دین الهی، همواره، مستضعفان و محرومان اجتماع را زیر حمایت خویش داشته است و در این میان ایتام بیشتر از سایر محرومان مورد عطوفت و رحمت قرار گرفته اند. برای روشن شدن اهمیت موضوع ایتام در اسلام کافی است که بدانیم واژه یتیم و مشتقات آن ۲۳ بار در آیات قرآن وارد شده و افزون بر این، آیاتی نیز هستند که این واژه و تعبیر در ظاهر آن مشهود نیست، ولی مضمون آن آیات درباره یتیم است.

نظرات[۰] | دسته: قران کریم | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

بایگانی شمسی

تقویم شمسی

تیر ۱۳۹۶
د س چ پ ج ش ی
« خرداد   مرداد »
 1234
۵۶۷۸۹۱۰۱۱
۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸
۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵
۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
No Image No Image