آخرین مطالب

 
No Image
خوش آمديد!
اگر می خواهید بدانید اهل بهشت هستید یا دوزخ، بخوانید پيوند ثابت

باشگاه خبرنگاران جوان منبع:
اگر می خواهید بدانید اهل بهشت هستید یا دوزخ، بخوانید

در آیات ۱۷۹-۱۸۱ سوره اعراف به برخی از ویژگی های اهالی بهشت و جهنم اشاره شده است.
اگر می خواهید بدانید اهل بهشت هستید یا دوزخ، بخوانید

به گزارش افکارنیوز، قرآن سراسر اعجاز در زندگی مادی و معنوی است. اگر ما آن را با معرفت تلاوت کنیم، حتماً اثرات آن را خواهیم دید. برای آگاهی و فهم بهتر و بیشتر آیات قرآن کریم هر شب تفسیر آیاتی از این معجزه الهی را برای شما آماده می‌کنیم.

اعراف، نام دیگرش «المص» هفتمین سوره قرآن است که مکی و دارای ۲۰۶ آیه است. در فضیلت این سوره مبارکه از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده است: هر کس سوره «اعراف» را قرائت کند خداوند بین او و ابلیس پرده‌ای بیفکند تا از شر ابلیس در امان بماند، او در زمره کسانی است که حضرت آدم علیه السلام در بهشت او را زیارت می‌کند و در بهشت به تعداد همه یهودیان و مسیحیان به او درجات داده خواهد شد.

امام صادق علیه السلام هم فرموده است: هر که این سوره را در هر ماه یک بار قرائت کند، در روز قیامت از جمله کسانی است که هیچ خوف و ترسی و هیچ حزن و اندوهی ندارد و هر کس در روز‌های جمعه این سوره را بخواند، در زمره کسانی است که خداوند از آن‌ها حسابرسی نمی‌کند، بدانید در آن آیات محکمی است؛ پس آن را فرو نگذارید، زیرا آن‌ها در روز قیامت به سود قاریان خود شهادت می‌دهند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لَا یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا یَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ ﴿۱۷۹﴾

و در حقیقت بسیارى از جنیان و آدمیان را براى دوزخ آفریده‌ ایم [چرا که]دلهایى دارند که با آن [حقایق را]دریافت نمى کنند و چشمانى دارند که با آن‌ها نمى ‌بینند و گوشهایى دارند که با آن‌ها نمى ‌شنوند آنان همانند چهارپایان بلکه گمراه‌ ترند [آرى]آن‌ها همان غافل‌ماندگانند (۱۷۹)

وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُوا الَّذِینَ یُلْحِدُونَ فِی أَسْمَائِهِ سَیُجْزَوْنَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ ﴿۱۸۰﴾

و نامهاى نیکو به خدا اختصاص دارد پس او را با آن‌ها بخوانید و کسانى را که در مورد نامهاى او به کژى مى‌ گرایند رها کنید زودا که به [سزاى]آنچه انجام مى‌ دادند کیفر خواهند یافت (۱۸۰)

وَمِمَّنْ خَلَقْنَا أُمَّهٌ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ یَعْدِلُونَ ﴿۱۸۱﴾

و از میان کسانى که آفریده‌ ایم گروهى هستند که به حق هدایت مى کنند و به حق داورى مى ‌نمایند (۱۸۱)

تفسیر

این آیات بحثى را که در آیات گذشته در زمینه دانشمندان دنیاپرست و همچنین عوامل هدایت و ضلالت گذشت تکمیل مى کند، در این آیات مردم به دو گروه تقسیم شده اند و صفات هر کدام توضیح داده شده: (گروه دوزخیان و گروه بهشتیان).

نخست درباره دوزخیان که گروه اولند با تکیه به سوگند و تاکید چنین مى گوید: (ما بسیارى از جن و انس را براى دوزخ آفریدیم) (و لقد ذراءنا لجهنم کثیرا من الجن و الانس).

(ذراءنا) از ماده (ذرء) (بر وزن زرع) در اینجا به معنى خلقت و آفرینش است ولى در اصل به معنى پراکنده ساختن و منتشر نمودن آمده، چنانکه در قرآن مى خوانیم تذروه الریاح: (باد‌ها آنرا پراکنده مى کنند) (سوره کهف آیه ۴۵) و از آنجا که آفرینش موجودات موجب انتشار و پراکندگى آن‌ها در روى زمین مى گردد، این کلمه به معنى خلقت آفرینش نیز آمده است؛ و در هر حال اشکال مهمى که در اینجا پیش مى آید این است که چگونه خداوند مى فرماید: (ما بسیارى از جن و انس را براى دوزخ آفردیم)، مگر نه این است که در جاى دیگر مى خوانیم و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون: که مطابق آن همه جن و انس تنها براى پرستش خدا و ترقى و تکامل و سعادت آفریده شده اند، به علاوه این تعبیر بوى جبر در آفرینش و خلقت مى دهد و به همین جهت بعضى از طرفداران مکتب جبر همچون (فخر رازى) براى اثبات مذهب خود با آن استدلال کرده اند.

نظرات[۰] | دسته: قران کریم | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
رفتاری که به فرموده امام کاظم(ع) زمینه فساد زنان را فراهم می‌کند پيوند ثابت

تسنیم منبع:
آقایان بخوانند/رفتاری که به فرموده امام کاظم(ع) زمینه فساد زنان را فراهم می‌کند

امام کاظم(ع) در یک روایت به یکی از عوامل زمینه‌ساز به وجود آمدن اختلاف در زندگی مشترک زوجین اشاره فرمودند.
آقایان بخوانند/رفتاری که به فرموده امام کاظم(ع) زمینه فساد زنان را فراهم می‌کند

به گزارش افکارنیوز، بها دادن به همسر منحصر در مسائل مالی نیست بلکه چه‌بسا نیازهای عاطفی از اولویت بالاتری برخوردار باشند؛ زیرا در پرتو برآورده کردن نیاز عاطفی قدرت تحمل بر تنگی معیشت برای همسران بالا می‌رود. از دیگر سو بسیاری از اختلافاتی که بین زوجین اتفاق می‌افتد، به‌دلیل نادیده گرفتن این امر ذاتی است.

از مهم‌ترین عواملی که باعث تقویت حس عاطفه بین زوجین می‌شود، رسیدگی به آراستگی ظاهری است. برخی مردان این امر را به غلط منحصر در زنان می‌دانند لذا آنچنان که بایسته است به ظاهر خود رسیدگی نمی‌کنند. امام محمدباقر(ع) در یک روایت قابل توجه در این باره فرمودند:

نظرات[۰] | دسته: امام موسی کاظم (ع) | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
به فرموده امام علی(ع) ۴ چیز برای ۴ مقصد دیگر آفریده شده اند پيوند ثابت

احادیث معصومین(علیهم السلام) به مثابه چراغ‌هایی هستند که در ظلمات و تاریکی‌ها مسیر را به انسان نشان می‌دهند.
به فرموده امام علی(ع) ۴ چیز برای ۴ مقصد دیگر آفریده شده اند

به گزارش افکارنیوز ، احادیث معصومین (علیهم السلام) به مثابه چراغ‌هایی هستند که در ظلمات و تاریکی‌ها مسیر را به انسان نشان می‌دهند. هر چه ما انسان‌ها عمل و گفتارمان نزدیک و شبیه به افعال ائمه هدی شود بدون تردید کفه‌ی اعمال نیک ما در آخرت سنگین‌تر خواهد شد.

امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند :

نظرات[۰] | دسته: علی (ع) | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
با خواندن این سوره مالی عظیم و خیری فراوان به شما می رسد پيوند ثابت

حدیثی از حضرت صادق علیه السلام را در اینجا بخوانید.
با خواندن این سوره مالی عظیم و خیری فراوان به شما می رسد

به گزارش افکارنیوز ، حضرت صادق علیه السلام مى فرمایند:

هر کسی این سوره را در روز دوشنبه یا چهارشنبه ۴۰ مرتبه بخواند مال عظیم یا خیری بزرگ به او می رسد که در ذهن وتصورات او نمی گنجد.

نظرات[۰] | دسته: قران کریم | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
به فرموده امام رضا(ع) ۷ چیز بدون ۷چیز دیگر مسخره است پيوند ثابت

به گزارش افکارنیوز ، حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند :
هفت چیز بدون هفت چیز دیگر مسخره است:

۱) کسى که به زبان استغفار کند و در دل پشیمان نباشد ،خود را مسخره کرده.

۲) کسى که توفیق از خدا بخواهد و کوشش نکند،خود را مسخره کرده.

نظرات[۰] | دسته: اخلاق اسلامی | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
ماجرای هدایای ناب امام زمان (عج) به آیه اللّه مرعشی پيوند ثابت

ماجرای هدایای ناب امام زمان (عج) به آیه اللّه مرعشی

به گزارش افکارنیوز ، آیه اللّه نجفی مرعشی می گوید: «در اقامتم در سامرّاء شبهایی را در سرداب مقدّس بیتوته کردم؛ آن هم شبهای زمستانی. در یکی از شبها آخر شب، صدای پایی شنیدم با این که درب سرداب بسته بود و قفل بود ترسیدم، زیرا عدّه ای از دشمنان اهل بیت (ع) به دنبال کشتن من بودند. شمعی که همراه داشتم نیز خاموش شده بود.

ناگاه صدای دل ربایی شنیدم که سلام داد به این نحو: «سلامٌ علیکم یا سیّد» و نام مرا برد.

جواب داده گفتم: «شما کیستید؟»

فرمود: «یکی از بنی اعمام تو.»

گفتم: «درب بسته بود از کجا آمدی؟»

فرمود: «خداوند بر هر چیزی قدرت دارد.»

پرسیدم: «اهل کجایید؟»

فرمود: «حجاز.»

سپس سیّد حجازی فرمود: «به چه جهت آمده ای اینجا در این وقت شب؟» گفتم: «به جهت حاجتهایی.»

فرمود: «برآورده شد.»

سپس سفارش فرمود بر نماز جماعت و مطالعه در فقه و حدیث و تفسیر.

و تأکید فرمود در صله رحم و رعایت حقوق استاد و معلّمین،

و نیز سفارش فرمود به مطالعه و حفظ نهج البلاغه و حفظ دعاهای صحیفه سجّادیّه.

از ایشان خواستم درباره من دعا فرماید. پس دست بلند کرده به این نحو دعایم کرد: «خدایا به حقّ پیغمبر و آل او، موفّق کن این سیّد را برای خدمت شرع و بچشان بر او شیرینی مناجاتت را و قرار بده دوستی او را در دلهای مردم و حفظ کن او را از شرّ و کید شیاطین، مخصوصاً حسد.»

نظرات[۰] | دسته: زندگینامه علما واستوانه های اطلاع رسانی دینی | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
روح انسان پس از مرگ کجا می رود و چه حالی دارد؟ پيوند ثابت

تبیان منبع:
روح انسان پس از مرگ کجا می رود و چه حالی دارد؟

روح انسان پس از مرگ و انقطاع از بدن مادی به عالم بالاتر (برزخ) عروج می‌کند و تا روز قیامت و رستاخیز برپا نشده در عالم برزخ است.
روح انسان پس از مرگ کجا می رود و چه حالی دارد؟

به گزارش افکارنیوز، وضعیت ارواح پس از مرگ به مرتبه آن‌ها بستگی دارد. کسى که تعلقاتش به دنیا شدید است، تا بخواهد مرگ و جان دادن و ترک دنیا و امور دنیایى را باور کند، طول مى‌ کشد و آن که از متوسطان باشد، گویا به خوابى سنگین فرو مى‌ رود که هیچ خوابى نمى‌ بیند تا با خواب خود، معذب یا متنعّم و شاد باشد و پس از پشت سر نهادن مراحل اوّلیه جان دادن و ورود به قبر درک خاصى از حیات برزخى نخواهد داشت.

آیا منظور از عالم برزخ همان عالم قبر است؟

روح انسان پس از مرگ و انقطاع از بدن مادی به عالم بالاتر (برزخ) عروج می‌کند و تا روز قیامت و رستاخیز برپا نشده در عالم برزخ است. مراد از عالم برزخ، عالم قبر است؛ عالمی که انسان در آن یک نوع زندگی خاصی تا قیامت دارد.

برزخ به معنای حائل بین دو چیز است و در دین اسلام به معنای عالمی است بین عالم دنیا و قیامت که با عالم دنیایی مادی بسیار متفاوت است. موجودات عالم برزخ مادی نیستند، اما در عین حال از برخی ویژگی‌های مادیات بی‌بهره نیستند؛ مثلاً دارای شکل، صورت، زمان و مکان و … هستند و حالات متفاوتی؛ مانند سختی، راحتی، شادی و نگرانی و … را می‌توانند درک کنند.

توجه به این امر لازم است که وقتی گفته می‌شود برزخ ماده ندارد، نباید پنداشت که لذات برزخ خیالی است و وهم و سرابی بیش نیست و هیچ گونه وجودی در خارج ندارند؛ چراکه وجود برزخی هر چند مادی نیست، اما برخی لوازم ماده را دارد.

نظرات[۰] | دسته: معاد | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
چرا شراب‌ در اسلام حرام اعلام شد؟ پيوند ثابت

تفسیر نور منبع:
چرا شراب‌ در اسلام حرام اعلام شد؟
، خداوند در آیه ۴۳ سوره مبارکه نساء به بیان شرایط پاکی و طهارت در نماز و نهی از نماز خواندن در حالت مستی پرداخته و روش‌های طهارت با آب و خاک را بیان می‌کند.
متن آیه
یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَقْرَبُواْ الصَّلَوهَ وَأَنْتُمْ سُکَرَى حَتَّى تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُباً إلَّا عَابِرِى سَبِیلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُواْ وَإِنْ کُنْتُمْ مَّرْضَى‌ أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَآءَ أَحَدٌ مِّنْکُمْ مِّنَ الْغَآئِطِ أَوْ لَمَسْتُمْ النِّسَآءَ فَلَمْ تَجِدُواْ مَآءً فَتَیَمَّمُواْ صَعِیداً طَیِّباً فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِکُمْ وَأَیْدِیَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَفُوّاً غَفُوراً
ترجمه
اى کسانى که ایمان آورده‌‌اید! در حال مستى به نماز نزدیک نشوید، تا آنکه بدانید چه مى‌‌گویید. و نیز در حال جنابت نزدیک (مکان) نماز، (مسجد) نشوید، مگر به طور عبورى (و بى‌‌توقّف) تا اینکه غسل کنید. و اگر بیمار یا در سفر بودید، یا یکى از شما از جاى گودى (کنایه از قضاى حاجت) آمد، یا تماسى (و آمیزش جنسى) با زنان داشتید و (در این موارد) آب نیافتید، پس بر زمین (و خاک) پاک و دل‌پسندى تیمّم کنید، (دو کف دست بر خاک زنید) آنگاه صورت و دست‌‌هایتان را مسح کنید، همانا خداوند، بخشنده و آمرزنده است.
نکته‌ها
چون تحریم شراب، در صدر اسلام به صورت تدریجى انجام گرفت. ابتدا شراب به عنوان نوشابه نامطلوب معرّفى شد؛ «ومن الثمرات النخیل و الاعناب تتّخذون منه سَکراً و رزقاً حسنا» سپس این آیه نازل شد و نماز در حال مستى را نهى کرد، آنگاه زیان آن را بیش از منافعش دانست، «یسئلونک عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم کبیر و منافع للنّاس و اثمهما اکبر من نفعهما» سپس از مصرف آن به عنوان عنصرى پلید و شیطانى نهى شد. «انّما الخمر و المیسر… رجس من عمل الشیطان»
در روایات آمده که از نماز در حالت خواب آلودگى و کسالت و سنگینى پرهیز کنید. آیات دیگر نیز، نماز از روى کسالت را از نشانه‌‌هاى منافقان دانسته است.
«غائط» یعنى مکان گود. چون در قدیم گودال‌‌هایى براى قضاى حاجت فراهم مى‌‌کردند، غائط کنایه از رفتن براى تخلّى است.
امام صادق‌ علیه‌السلام فرمود: «صَعید»، موضع بلندى است که آب از آنجا جارى شود.
امام صادق‌ علیه‌السلام فرمود: مقصود از «لامستم» جماع است، ولى خداوند ستّار است و ستر را دوست دارد.

نظرات[۰] | دسته: قران کریم | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
مرجع تقلیدی که به حج نرفت پيوند ثابت

هرساله حجاج فراوانی به زیارت و ادای فریضه حج به سرزمین وحی سفر می‌کنند، اما در این میان چهره‌های بسیاری نیز موفق به این سفر الهی نشدند.
، آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی، فرزند آیت‌الله سید شمس‌الدین محمود حسینی مرعشی بود، ایشان فقیه، ادیب و محدث عالیقدر جهان اسلام و تشیع در عصر حاضر بود و از محضر اساتید نجف در علوم مختلف کسب فیض کرد، آنگاه خود بر کرسی تدریس تکیه زد و بیشترین عمر خود را در مسیر طلاب و ترویج و تبلیغ اسلام صرف کرد و تا آخرین لحظات عمرشریفشان هیچ وقت به حج نرفتند.

سید محمود مرعشی، فرزند آیت‌الله مرعشی درباره پدر می‌گوید: آیت‌الله نجفی تا هنگام وفات موفق به زیارت خانه خدا نشدند، تا واپسین روز‌های عمر بار‌ها از ایشان سوال می‌شد چطور تا حالا مشرف نشده‌اید؟ می‌فرمود: مستطیع نشدم!
یک وقتی شخصی گفت: آقا این همه پول در اختیار شما هست، شما چگونه مستطیع نشدید؟فرمود: این پول‌ها از آن من نیست، مال وجوهات، سهم امام و سهم سادات، مطالبه عبّاد و زکوات است و من نمی‌توانم این‌ها را برای خود صرف کنم و به مکه مشرف شوم، در حالی که از خودم هیچ چیزی در دنیا ندارم، پس من مستطیع نیستم.دیگری گفت: یک وقت ممکن است کسی شما را مهمان کند، فرمود: من باید بدانم آن پولی که می‌خواهم با آن مرا میهمان کند، از کجا تامین شده است؛ خدای ناکرده پول‌های شبهه‌ناک نباشد، دلم می‌خواهد که پول از آن خودم باشد.

نظرات[۰] | دسته: زندگینامه علما واستوانه های اطلاع رسانی دینی | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
رازی که وحشت قبر را کاهش می دهد! پيوند ثابت

رازی که وحشت قبر را کاهش می دهد!

در این مطلب به موضوعی جالب و خواندنی از دانستنی های دنیای آیات و روایات پرداخته شده است.
رازی که وحشت قبر را کاهش می دهد!

به گزارش افکارنیوز، انجام رکوع به صورت کامل:از عواملی که موجب دوری از وحشت قبر می شود،عجله نکردن در رکوع و انجام آن به صورت صحیح و با توجه کامل است.

امام باقر(ع) در این باره می فرمایند:«من اتمَّ رکوعَهُ لم یَدخُلْهُ وحْشَهُ القبْرِ»(بحار النوار-ج ۸۲-ص۱۰۷) هرکس رکوعش را کامل انجام دهد وحشت قبر نخواهد داشت.

از رازی برای کاهش وحشت‌قبر تا علت برتری قرض دادن بر صدقه و شناسایی نزدیکترین شخص به پیامبر(ص) در روز قیامت

نظرات[۰] | دسته: سیر و سلوک | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

بایگانی شمسی

تقویم شمسی

مرداد ۱۳۹۷
د س چ پ ج ش ی
« تیر   شهریور »
۱۲۳۴۵۶۷
۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴
۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱
۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸
۲۹۳۰۳۱  
No Image No Image