نماز جمعه

دسته: نماز جمعه

۱ خرداد ۱۳۹۰

نماز جمعه
منابع مقاله:پرتوی از اسرار نماز ، ؛
در مراسم هفتگی اجتماعی مسلمین،«نماز جمعه »جایگاه والایی دارد و نه تنها یک عبادت، بلکه مظهر وحدت مسلمین و شکوه و عظمت اسلام است و آگاهی پیروان قرآن را بالا می برد و«نماز عبادی، سیاسی »محسوب می گردد.
قرآن کریم،در باره نماز جمعه،می فرماید:«یا ایها الذین آمنوا اذا نودی للصلوة من یوم الجمعة فاسعوا الی ذکر الله و دزوا البیع » (۱) ای ایمان آوردگان!وقتی به نماز روز جمعه ندا داده می شود،به سوی یاد خدا بشتابید و داد و ستد را رها کنید.
نماز جمعه از دیدگاه فقهی شیخ مفید (ره)
منابع مقاله:کتاب المقنعه، چاپ جامعه مدرسین قم، ص ۱۶۳، ؛
نماز جمعه، از دستورات دینی است که به گونه ای با نهاد سیاسی ربط یافته است. دردوره های اولیه و حتی پس از آن، محل برگزاری نمازهای جمعه در هر شهر، در کنار دارالاماره ها و مقرّهای حکومتی بود. سلاطین و والیان حکومتی، عهده دار برگزارینمازهای جمعه بودند و در مجموع، اجرا و برگزاری نماز جمعه، از شؤون دستگاه حکومت بود.موضع انتقادی شیعه در برابر حکومتهای رسمی، موجب می شد که مسأله نوع حضور درنماز جمعه، از مسائل جدّی شیعیان باشد. مسأله ای که از زمان حضور امامان مطرح بود وپس از آن نیز، ادامه یافت.
نکته دیگری که در زمان غیبت، افزوده شد، بحث درونی عالمان شیعی بود که آیاوجوبنماز جمعه، مخصوص به زمان حضور امام معصوم است؟ یا در زمان غیبت هم، این تکلیف قابلاجرا و امتثال است؟
شیخ مفید، دیدگاه خویش را در هر دو مسأله اعلان می دارد:(والشرایط الّتی تجب فیمن یجب معه الاجتماع ان یکون حرّاً. بالغ، طاهراً فیولادته، مجنّباً من الامراض الجذام والبرص خاصةً فی جلدته، مسلماً مؤمناً معتقداًللحق باسره فی دیانته مصلیاً للفرض فی ساعته فاذا کان کذلک واجتمع معه اربعة نفروجب الاجتماع… ویجب حضور الجمعه مع من وصفناه من الائمه فرضاً ویستحب مع منخالفهم تقیةً وندباً)[۱]
ویژگیهای امام جمعه، عبارتند از: حریّت، بلوغ، پاکی مولد، پیراستگی از امراض جذام وبرص، اسلام و تشیع به هنگام ادای نماز جمعه.
با وجود شرایط فوق و حضور، حداقل، ۴نفر، شرایط وجوب نماز جمعه تحقق پیدا می کند.اما با آنان که این شرایط را ندارند، تنها از جهت تقیه می توان نماز گزارد. ایشان،در بیان فوق، پاسخی به هر دو سؤال داده است:
۱٫ وجود امام معصوم ر، از شرایط وجوب نماز جمعه نمی دانند، بلکه صرفاً اعتقاداتحقه امام جمعه را اضافه بر شرایط دیگری که معتبر شمرد، کافی می داند. بر این اساس،امتثال تکلیف نماز جمعه در زمان غیبت، نه تنهاممکن است، بلکه باتحقق شرایط، واجبخواهد بود. البته ظاهر کلام ایشان، وجوب عینی است و نه تخییری.
۲٫ در دوره ای که نمازهای جمعه، در اختیار حکومتهای جور است و امامان جمعه، ازگرایش مذهبی حاکم پیروی می کنند، می توان برای نشان دادن همراهی، در نماز جمعه،شرکت کرد و این عمل، از استحباب و ثواب نیز، برخوردار خواهد بود.[۲]
——————————————————————————–
[۱].کتاب المقنعه، چاپ جامعه مدرسین قم، ص ۱۶۳
.[۲]مجله حوزه، بهمن و اسفند ۱۳۷۱، شماره ۵۴، مقاله اندیشه سیاسی فقیهان شیعه

ارسال نظر

درباره‌ی این وبلاگ

این پایگاه توسط تبیان گیلان برای واحد مبلغین طراحی و راه اندازی شده است. تمام حقوق آن متعلق به مرکز تحقیقات اینترنتی تبیان گیلان و اداره کل تبلیغات اسلامی استان گیلان است..

تصاویر

دسته‌ها

بایگانی

  • admin: سلام ازحسن نظرجنابعالی تشکرمی کنم مدیروب [...]
  • admin: علیک سلام آنانکه خاک رابه نظرکیما کنند آیاشود که گوش [...]
  • رامین نظری: با عرض سلام و خداقوت بسیار عالی بود در عین اختصار جامع [...]
  • جعفر: با سلام، من همیشه وقتی زندگی این افراد را مطالعه میکنم [...]
  • admin: قران کریم می فرماید قدافلح من تزکی کسی که خودراازآلودگ [...]