احادیث دین (۱)

دسته: احادیث دين

۱۶ آذر ۱۳۹۰

احادیث دین
قال الامام علی – علیه السّلام – : زَینُ الدّین الصّبرُ و الرضا.
امام علی – علیه السّلام – فرمودند: زینت و زیبائی دین، صبر و رضا (به قضای پروردگار) است. «تصنیف غررالحکم، ص ۲۸۱، ح ۶۲۴۳»

قال الامام علی – علیه السّلام – : اَلإخْلاصُ غایَةُ الدِّینِ.
امام علی – علیه السّلام – فرمودند: اخلاص، نهایت و هدف دین است.«غررالحکم، ح ۱۳۴۰»

قال الإمام علی – علیه السلام – : أن الشیطان یُسَنِی لکم طُرُقَه ، ویرید أن یَحُلَ دینَکم عقدة عقدة، ویعطیکم بالجماعة الفرقة.
امام علی – علیه السّلام – فرمودند: همانا شیطان راههای خود را برای شما هموار می کند و می خواهد گره های دین شما را یکی پس از دیگری سست گرداند و به جای اتحاد، تفرقه به شما دهد. «نهج البلاغه، خطبه ۱۲۱

قال الامام الصادق – علیه السلام – : اَلیَأسُ مِمَّا فی أَیدِی النَّاسِ عِزٌّ لِلمُؤمِنِ فی دِینِهِ.
امام صادق – علیه السلام – فرمودند: قطع امید کردن از آنچه مردم دارند، مایه عزت مؤمن در دینش است.
«وسائل الشیعه، ج ۶، ص ۳۱۴»

قال الامام علی – علیه السلام – : التًّیَقُظُ فی الدِّینِ نِعْمَةٌ عَلَی مَنْ رُزِقَهُ.
امام علی – علیه السلام – فرمودند: بیداری در دین، نعمتی است که روزی افراد می شود.«غررالحکم، ح ۲۰۵۸»

قال الامام علی – علیه السلام – : آفَةُ الدِّینِ سُوءُ الظَّنِّ.
امام علی – علیه السلام – فرمودند: آفت دین بدگمانی است. «غرر الحکم، ۳۹۲۴»

قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : ألا إن فی التباغض الحالقة لا أعنی حالقة الشعر و لکن حالقة الدین.
پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمودند: آگاه باشید که در دشمنی ها، ستردن و تراشیدن نهفته است، اما نه تراشیدن مو، بلکه ستردن دین. «الکافی، ج ۲، ص ۳۴۶»

قال الله عزّوجلّ:
ای احمد! پرهیزکاری، زینت مؤمن و ستون برپایی دین است.(ارشادالقلوب۱/۲۰۳)

قال الله عزّوجلّ:وای بر کسانی که با فریب، دین را به دنیا می‌فروشند.(کافی۲/۲۹۹)

قال الامام الصادق ـ علیه السّلام ـ : هل الدینُ الاّ الحبُّ؟ انّ اللهَ عزّوجلّ یقول: قُل ان کُنتم تُحبّونَ اللهَ فاتّبعونی یُحببکُم الله.
امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: آیا دین چیزی غیر از حب و دوستی است؟ همانا خداوند عزوجل می فرماید: ای پیامبر به مردم بگو اگر مرا دوست می دارید پس مرا اطاعت کنید، پس آنگاه خدا شما را دوست خواهد داشت. «الخصال، ص ۲۱»

قالَ رَسُولُ اللهِ – صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه – : عَلِیُّ بْنُ أبِی طالِبٍ أقْدَمُ اُمَّتِی سِلْماً وَ أکثَرُهُمْ عِلْماً وَ أَصَحُّهُمْ دِیناً وَ أفْضَلُهُمْ یَقِیناً و أحْلَمُهُمْ حِلْماً وَ أسْمَحُهُمْ کفّاً وَ هُوَ الْاِمامُ وَ الْخَلِیفَةُ بَعْدِی.
پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمودند: علی بن ابی طالب پیشگام امت من در گرویدن به اسلام است و علم و دانش او از همه بیشتر و دین او از همه کاملتر و یقین او از همه برتر و حلم او از همه بیشتر و دست او از همه بخشنده تر است و او امام و خلیفه پس از من است. «أمالی صدوق، ص ۸»

قال الامام الصادق – علیه السلام – : اَساسُ الدّینِ التوحیدُ … امّا التَوحیدُ فَأَنْ لا تَجوَزّ علی ربِّکَ ما جاز علیْکَ.
امام صادق – علیه السلام – فرمودند: اساس دین، توحید است و توحید آن است که سزاوار نشماری پروردگارت را به آنچه خود شایسته آن هستی (صفات مخلوقات را به او نسبت ندهی).«بحار الانوار، ج ۵، ص ۱۷»

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
حُبُّ الإطراءِ والثّناءِ یُعمی ویُصِمُّ عَنِ الدِّینِ ، ویَدَعُ الدِّیارَ بَلاقِعَ .
دوسـت داشتن مـدح و ثـناى مـبالغه‏آمیـز (ممدوح را) از دین کور و کر مى‏سازد و خانه‏ها را (از اهلش) خالى مى‏کند .تنبیه الخواطر : ۲ / ۱۲۲ منتخب میزان الحکمة : ۵۰۶

امام باقر علیه‏السلام :
الکَسَلُ یُضِرُّ بالدِّینِ والدنیا .تنبلى به دیـن و دنیا زیــان مى‏زند .
بحار الأنوار : ۷۸ / ۱۸۰ / ۶۴ منتخب میزان الحکمة : ۴۹۲

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
صِنفانِ لا تَنالُهُما شَفاعَتی : سُلطانٌ غَشومٌ عَسُوفٌ ، وغالٍ فی الدِّینِ مارِقٌ مِنهُ غیرُ تائبٍ ولانازعٍ .
دو دسته‏اند که شفاعت من به آنها نمى‏رسد : فرمانرواى سرکش و ستمگر و کسى که در دین غلوّ ورزد و از دین بیرون رود و از این عمل خود توبه نکند و دست نکشد .
قرب الإسناد : ۶۴ / ۲۰۴ منتخب میزان الحکمة : ۴۳۲

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
لِـلـمُنافِقینَ عَلاماتٌ یُعرَفونَ بِـها : تَحِیَّتُهُم لَعنَةٌ ، وطَعامُهُم نُهمَةٌ ، وغَنیمَتُهُم غُلولٌ ، لا یَقرَبونَ المَساجِدَ إلاّ هُجرا ، ولا یَأتونَ الصَّلاةَ إلاّ دُبُرا ، مُستَکبِرینَ لا یَألَفونَ ولا یُؤلَفونَ ، خُشُبٌ باللَّیلِ سُخُبٌ بالنَّهارِ .
منافقان‏را نشانه‏هایى است که با آنها شناخته مى‏شوند : درودشان لعنت است ، پرخور و شکم باره‏اند ، به غنایم دستبرد مى‏زنند، به‏مساجد نزدیک نمى‏شوند، مگر با اکراه و ریاکارى ، نماز را آخر وقت مى‏خوانند،خود را بزرگ‏مى‏شمرند،به طورى که با کسى انس و الفت نمى‏گیرند و کسى هم با آنان‏الفت نمى‏گیرد، شب مانند چوب خشک مى‏افتند (شب زنده‏دارى ندارند) و روز صداى خود را به جرّ و بحث بلند مى‏کنند .
کنز العمّال : ۸۶۲ منتخب میزان الحکمة : ۵۶۶

امیر المؤمنین علیٌّ علیه‏السلام
لَمّا سُئلَ عن أشَدِّالمَصائبِ: المُصیبَةُ بِالدِّینِ ؛
امام على علیه‏السلام
– در پاسخ به پرسش از سخت‏ترین مصیبتها- : مصیبت (و ضایعه) در دین .أمالی الصدوق : ۳۲۳ / ۴ منتخب میزان الحکمة : ۳۳۴

امام على علیه‏السلام :
مَن جَعَلَ مُلکَهُ خادِما لدِینِهِ انقادَ لَهُ کلُّ سُلطانٍ ، مَن جَعَلَ دِینَهُ خادِما لمُلکِهِ طَمِعَ فیهِ کلُّ إنسانٍ ؛
هرکس حکومت خود را در خدمت دینش قرار دهد ، هر سلطانى مطیع او شود ؛ هر کس دینش را در خدمت حکومتش در آورد ، هر انسانى در او طمع کند .غرر الحکم : (۹۰۱۶ـ۹۰۱۷) منتخب میزان الحکمة : ۵۱۴

امام صادق(سلام الله علیه):
لا یَزالُ الدّینُ قائِمًا ما قامَتِ الکَعبَةُ؛تا زمانى که کعبه بر پاست، دین بر پاست.الکافی: ج ۴، ص ۲۷۱، ح ۴

امام صادق(سلام الله علیه):
اِتَّقُوا اللَّهَ وصُونوا دِینَکُم بِالوَرَعِ؛از خدا پروا کنید و با پارسایى از دینتان پاسدارى نمایید.الکافی: ج ۲، ص ۷۶، ح ۲

امام على(سلام الله علیه):
اِعلَمُوا أنَّ کَمالَ الدِّینِ طَلَبُ الْعِلمِ وَالْعَمَلُ بِهِ؛
بدانید که کمال دین در طلب دانش و به کار بستن آن است.الکافی، ج ۱، ص ۳۰

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
دعا اسلحه مومن است برای دفع دشمنان و ستون دین است که با آن دین مومن برپاست و نور آسمان و زمین است. عین الحیوه صفحه ۴۰۴

رسول اکرم )صلى الله علیه و آله وسلم) فرمودند:
لَوکانَ الدِّینُ مُعَلَّقاً بِالثُّرَیّا لَتَناوَلَهُ اُناسٌ مِن أبناء فارِسَ؛
اگر دین به ستاره ثریّا آویزان باشد، مردمانی از ایرانیان آن را به زیر خواهند کشید.کنزالعمّال ، ح ۳۴۱۳۰ .

امام صادق علیه‏السلام :
آدم دین‏دار چون مى‏اندیشد، آرامش بر جان او حاکم است. چون خضوع مى‏کند متواضع است. چون قناعت مى‏کند، بى‏نیاز است. به آنچه داده شده خشنود است. چون تنهایى را برگزیده از دوستان بى‏نیاز است. چون هوا و هوس را رها کرده آزاد است. چون دنیا را فرو گذارده از بدى‏ها و گزندهاى آن در امان است. چون حسادت را دور افکنده محبتش آشکار است.مردم را نمى‏ترساند پس از آنان نمى‏هراسد و به آنان تجاوز نمى‏کند پس از گزندشان در امان است. به هیچ چیز دل نمى‏بندد پس به رستگارى و کمال فضیلت دست مى‏یابد و عافیت را به دیده بصیرت مى‏نگرد پس کارش به پشیمانى نمى‏کِشد.امالى مفید، ص ۵۲، ح ۱۴

امام صادق علیه السلام :
آفَةُ الدِّینِ الحَسَدُ وَ العُجبُ وَ الفَخرُ؛
آفت دینداری حسد و خودبینی و فخر فروشی است.جهاد النفس، ح ۵۴۵

امام رضا علیه‏السلام :
لَیسَ مِنّا مَن تَرَکَ دُنیاهُ لِدِینِه وَ دینَهُ لِدُنیاه؛
از ما نیست آن که دنیاى خود را براى دینش و دین خود را براى دنیایش ترک گوید.بحارالانوار، ج۷۸، ص۳۴۶

امام محمد باقر علیه‏السلام :
اتَّقوا اللّهَ و صُونوا دینَکُم بِالوَرَع ؛تقوای خدا پیشه کنید و دینتان را با ورع و تقوا حفظ کنید.جهاد النفس،ح ۱۸۸

امام سجاد علیه‏السلام :
قُلْتُ لِعَلىِّ بْنِ الْحُسَینِ علیه‏السلام اَخْبِرنىِ بِجَمیعِ شَرایِـعِ الّدینِ، قالَ علیه‏السلام : قَوْلُ الْحَقِّ وَ الْحُکْمُ بِالْعَدْلِ وَ الْوَفاءُ بِالْعَهْدِ؛به امام سجّاد علیه‏السلام عرض کردم: مرا از تمام دستورهاى دین آگاه کنید، امام علیه‏السلام فرمودند: حقگویى، قضاوت عادلانه و وفاى به عهد.خصال، ص ۱۱۳، ح ۹۰

امام على علیه‏السلام :
حُسْنُ الظَّنِّ راحَةُ الْقَلْبِ وَ سَلامَةُ الدّینِ؛خوش‏گمانى، مایه آسایش قلب و سلامت دین است.غررالحکم، ح ۴۸۱۶

پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله :
اِنَّما یُدْرَکُ الْخَیْرُ کُلُّهُ بِالْعَقْلِ، وَ لا دینَ لِمَنْ لا عَقْلَ لَهُ؛
همه خوبى‏ها با عقل شناخته مى‏شوند و کسى که عقل ندارد، دین ندارد.تحف العقول، ص ۵۴

امام على علیه‏ السلام :
اِجْعَلِ الدِّینَ کَهْفَکَ وَالْعَدْلَ سَیْفَکَ تَنْجُ مِنْ کُلِّ سوءٍ وَتَظْفَرْ عَلى کُلِّ عَدُوٍّ؛
دین را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پیدا کنى و بر هر دشمنى پیروز گردى.
غررالحکم، ج۲، ص ۲۲۱، ح ۲۴۳۳

امام صادق علیه‏السلام :
اَلْمُؤْمِنُ لایُخْلَقُ عَلَى الْکِذْبِ وَلا عَلَى الْخیانَةِ وَ خِصْلَتانِ لا یَجْتَمِعانِ فِى الْمُنافِقِ، سَمْتٌ حَسَنٌ وَ فِقْهٌ فِى السُّنَّةِ؛
مؤمن در سرشتش دروغ و خیانت نیست و دو صفت است که در منافق جمع نگردد: سیرت نیکو و دین شناسى.
تحف العقول، ص۳۶۷

امام على علیه‏السلام :
لِکُلِّ شَیءٍ وَجهٌ وَ وَجهُ دینِکم الصَّلاةُ؛
هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است.بحار الانوار، ج۸۲، ص۲۲۷

امام حسین علیه السلام:
لاتـَرفع حــاجَتَک إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى دیـنٍ، اَو مُــرُوّة اَو حَسَب؛
جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که اصالت خانوادگى داشته باشد
.
تحف العقول، ص۲۵۱

امام رضا علیه السلام:
لا یستَکمِلُ عَبدٌ حقیقةَ الایمانِ حَتَّى تَکونَ فیهِ خِصالُ ثَلاثٍ: اَلتَّفقُّهُ فِى الدّینِ وَحُسنُ التَّقدیرِ فِى المَعیشَةِ، وَالصَّبرُ عَلَى الرَّزایا؛هیچ بنده ‏اى حقیقت ایمانش را کامل نمى ‏کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین‏ شناسى، تدبر نیکو در زندگى، و شکیبایى در مصیبت‏ها و بلاها.بحار الانوار، ج ۷۸، ص ۳۳۹، ح۱

امام على علیه‏السلام :
مَن أَتى غَنیّا فَتَواضَعَ لَهُ لِغِناهُ ذَهَبَ ثُلُثا دینِهِ؛
هر کس در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع کند دو سوم دینش از بین برود.نهج البلاغه، حکمت ۲۲۸

رسول اکرم صلى الله علیه و آله :
إذا أرادَ اللّه بِأهلِ بَیتٍ خَیرا فَقَّهَهُم فِى الدّینِ وَوَقَّرَ صَغیرُهُم کَبیرَهُم وَرَزَقَهُمُ الرِّفقَ فى مَعیشَتِهِم وَالقَصدَ فى نَفَقاتِهِم وَبَصَّرَهُم عُیُوبَهُم فَیَتُوبُوا مِنها؛
هرگاه خداوند براى خانواده اى خیر بخواهد آنان را در دین دانا مى کند، کوچک ترها بزرگ ترهایشان را احترام مى نمایند، مدارا در زندگى و میانه روى در خرج روزیشان مى نماید و به عیوبشان آگاهشان مى سازد تا آنها را برطرف کنند.نهج الفصاحه، ح ۱۴۷

امام على علیه السلام :
إِنَّ اللّه‏َ فَرَضَ الجِهادَ وَعَظَّمَهُ وَجَعَلَهُ نَصرَهُ وَناصِرَهُ. وَاللّه‏ِ ما صَلُحَت دُنیا وَلادینٌ إِلاّ بِهِ؛
در حقیقت خداوند جهاد را واجب گردانید و آن را بزرگداشت و مایه پیروزى و یاور خود قرارش داد. به خدا سوگند کار دنیا و دین جز با جهاد درست نمى‏شود.وسائل الشیعه، ج۱۱، ص۹، ح۱۵

رسول اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله :
یا عَلىُّ مَن أَکَلَ الحَلالَ صَفادینُهُ، وَرَقَّ قَلبُهُ، وَدَمِعَت عَیناهُ مِن خَشیَةِ اللّه‏ِ تَعالى وَلَم یَکُن لِدَعوَتِهِ حِجابٌ؛
اى على هر کس حلال بخورد، دینش صفا مى‏یابد، رقّت قلب پیدا مى‏کند، چشمانش از ترس خداوند متعال پر اشک مى‏شود و براى (استجابت) دعایش مانعى نمى‏باشد.میراث حدیث، ج۲، ص۱۸، ح۲

رسول اکرم صلى الله علیه و آله :
اَلغیبَةُ اَسرَعُ فى دینِ الرَّجُلِ المُسلِمِ مِنَ الکِلَةِ فى جَوفِهِ؛غیبت کردن در (نابودى) دین مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست.کافى، ج۲، ص۳۵۷، ح۱

رسول اکرم صلى الله علیه و آله :
ما مِن شابٍ تَزَوَّجَ فى حَداثَةِ سِنِّهِ اِلاّ عَجَّ شَیطانُهُ : یا وَیلَهُ ، یا وَیلَهُ! عَصَمَ مِنّى ثُلُـثَى دینِهِ ، فَلیَتَّقِ اللّه‏َ العَبدُ فِى الثُّـلُثِ الباقى ؛هر جوانى که در سن کم ازدواج کند ، شیطان فریاد بر مى‏آورد که : واى برمن ، واى بر من! دو سوم دینش را از دستبرد من ، مصون نگه داشت . پس بنده باید براى حفظ یک سومِ باقى مانده دینش ، تقواى الهى پیشه سازد .نوادر راوندى، ص ۱۱۲

امام صادق علیه‏السلام :
اَبصَرَ رسول اللّه‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله رَجُلاً شَعثا شَعرُ رَأسِهِ وَ سَخَةً ثیابُهُ، سَیِّئَةً حالُهُ فَقال رسول اللّه‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله : مِن الدّینِ المُتعَةُ وَ اِظهارُ النِّعمَةِ؛پیامبر خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله مردى را دیدند که موهاى ژولیده و جامه‏اى چرکین و سر و وضع نامرتّبى داشت، فرمودند: بهره بردن از نعمت‏هاى خدا و آشکار ساختن نعمت جزء دین است.کافى، ج ۶، ص ۴۳۹، ح ۵

امام على علیه السلام :
یا مَعشَرَ الفِتیانِ، حَصِّنوا اَعراضَکُم بِالدَبِ وَ دینَـکُم بِالعِلمِ؛اى جوانان! آبرویتان را با ادب و دینتان را با دانش حفظ کنید.تاریخ یعقوبى، ج ۲، ص ۲۱۰

رسول اکرم صلى الله علیه و آله :
مَن خانَ أَمانَةً فِى الدُّنیا وَلَم یَرُدَّها إِلى أَهلِها ثُمَّ أَدرَکَهُ المَوتُ ماتَ عَلى غَیرِ مِلَّتى وَیَلقَى اللّه‏َ وَ هُوَ عَلَیهِ غَضبانٌ؛
کسى که در دنیا به امانتى خیانت کند و آن را به صاحبش برنگرداند و آنگاه بمیرد بر دین من نمرده است و با خدا دیدار مى‏کند در حالى که بر او خشمگین است.امالى صدوق، ص‏۵۱۶

امام علی(علیه السلام) فرمودند:
لا دِینَ لِمُسَوِّفٍ بِتَوبَتِهِ ؛ دین ندارد آن که در توبه کردن ، امروز و فردا مى‏کند .غرر الحکم و درر الکلم، حدیث۱۰۶۶۰

امام علی(علیه السلام) فرمودند:
لا تَثِقَنَّ بِعَهدِ مَن لا دینَ لَهُ ؛ به پیمان کسى که دین ندارد ، اعتماد نکن .غرر الحکم و درر الکلم، حدیث۱۰۱۶۳

امام علی(علیه السلام) فرمودند:
هُدِىَ مَن تَجَلبَبَ جِلبابَ الدّینِ ؛
هدایت یافت آن که جامه دیندارى بر تن کرد .غرر الحکم و درر الکلم، حدیث۱۰۰۱۲

امام علی(علیه السلام) فرمودند:
نِظامُ الدِّینِ خَصلَتانِ : إنصافُکَ مِن نَفسِکَ ، وَ مُواساةُ إخوانِکَ ؛
رشته پیوند دین دو ویژگى است : انصاف داشتن با خود ، و با جان و مال به یارى برادران شتافتن .
غرر الحکم و درر الکلم، حدیث۹۹۸۳

امام علی(علیه السلام) فرمودند:
صُن دینَکَ بِدُنیاکَ تَربَحهُما وَ لا تَصُن دُنیاکَ بِدِینِکَ فَتَخسَرَهُما ؛
دین خود را با دنیایت حفظ کن تا هر دو را ببرى ، و دینت را وسیله حفظ دنیایت قرار مده ، که هر دو را مى‏بازى .
غرر الحکم و درر الکلم، حدیث۵۸۶۱

امام علی(علیه السلام) فرمودند:
حُسنُ الظَّنِّ راحَةُ القَلبِ وَ سَلامَةُ الدِّینِ ؛
خوش‏گمانى ، مایه آسایش دل و سلامت دین است .
غرر الحکم و درر الکلم، حدیث۴۸۱۶

امام علی(علیه السلام) فرمودند:
إِنَّ بِشرَ المُؤمِنِ فِی وَجهِهِ ، وَ قُوَّتَهُ فِی دینِهِ وَ حُزنَهُ فِی قَلبِهِ ؛
شادى مؤمن در چهره اوست ، قدرت وى در دینش، و اندوه او در دلش .غرر الحکم و درر الکلم، حدیث۳۴۵۴

امام علی(علیه السلام) فرمودند:
اَلتَّیَقُّظُ فِى الدِّینِ نِعمَةٌ عَلى مَن رُزِقَهُ ؛
بیدارى و آگاهى در دین، نعمتى است بر آنکه روزى‏اش شده .غرر الحکم و درر الکلم، حدیث۲۰۵۸

امام علی(علیه السلام) فرمودند:
اَلجُنُودُ عِزُّ الدِّینِ وَ حُصُونُ الوُلاةِ ؛
لشکریان، مایه عزّت دین و دژهاى حاکمان‏اند .غرر الحکم و درر الکلم، حدیث۱۹۵۳

امام على علیه‏السلام :
شِدَّةُ الحِرصِ مِن قُوَّةِ الشَّرَةِ وضَعْفِ الدِّینِ؛
آزمندى زیاد ناشى از نیروى سیرى ناپذیرى و سستى دین است .غرر الحکم : ۵۷۷۲

امام على علیه‏السلام:
حُبُّ المالِ یُوهِنُ الدِّینَ ، ویُفسِدُ الیَقینَ ؛مال دوستى، دین را سست و یقین را تباه مى‏کند.غرر الحکم : ۴۸۷۶
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:
الصلاة عماد الدین ، فمن ترک صلاته متعمدا فقد هدم دینه و من ترک اوقاتها یدخل الویل ، و الویل واد فى جهنم کما قال الله تعالى : ((ویل للمصلین ، الذینهم عن صلاتهم ساهون )) ؛
نماز ستون دین است ، پس کسى که نمازش را عمدا ترک کند دینش را منهدم کرده است ، و کسى که اوقات نماز را ترک کند داخل در ((ویل )) مى شود و ویل وادى است در جهنم چنان که خدا فرمود: ویل جاى نمازگزاران است آن نمازگزارانى که در نماز خود سهو کننده و غافلند.(بحارالانوار، ج ۸۲، ص ۲۰۲)

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله – :
اما الصلاة فلا خیر فى دین لا صلاة فیه ؛ دینى که در او نماز نباشد، فایده و خیرى ندارد (خیرى در آن نیست ).
(سیره ابن هشام ، ج ۳ – ۴، ص ۵۰۴)

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:
من ترک صلاته متعمدا فقد هدم دینه ؛ کسى که عملا نمازش را ترک کند، به تحقیق که دینش را منهدم کرده است .(بحارالانوار، ج ۸۲، ص ۲۰۲٫ میزان الحکمه ، ج ۵، ص ۴۰۲)

قال الباقر – علیه السلام -:
الصلاة عمود الدین ، مثلها کمثل عمود الفسطاط اذا ثبت العمود ثبتت الاوتاد الاطناب و اذا مال العمود و انکسر لم یثبت وتد و لاطنب ؛ نماز ستون دین است ، مثل نماز همانند عمود و ستون خیمه است که هرگاه ستون ثابت باشد طنابها و میخها و پرده آن ثابت است .هنگامى که ستون آن کج و شکسته شود هیچ کدام از آنها استوار نمى ماند.(بحارالانوار، ج ۸۲، ص ۲۱۸٫میزان الحکمه ، ج ۵، ص ۳۶۹)

قال على – علیه السلام -:
لایخرج فى سفر یخاف فیه على دینه و صلاته ؛ در سفرى که مى ترسید بر دینتان و نمازتان خارج نشوید.
(بحارالانوار، ج ۱۰، ص ۱۰۸٫میزان الحکمه ، ج ۴، ص ۴۷۵)

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:
الصلوة وجه دینکم ؛ نماز سیماى مکتب (دین) شماست .(فروع کافى ، ج ۱، ص ۲۷۰)

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:
الصلوة راءس الدین ؛ نماز (به منزله ) سر دین است .(مستدرک الوسائل ، ج ۱، ص ۱۸۴)

قال على – علیه السلام -:
و اقام الصلاة فانها الملة ؛ برپا داشتن نماز، نشانه اصلى دین است .(نهج البلاغه ، خطبه ۱۱۰)

قال الصادق – علیه السلام -:
قال لقمان لابنه : لکل شى ء علامة یعرف بها و یشهد علیها و ان للدین ثلاث علامات : العلم و الایمان و العمل به ، (الى ان قال ) و للعامل ثلاث علامات الصلوة و الصیام و الزکوة ؛
حضرت لقمان به فرزندانش فرمود: براى هر چیزى علامتى است که به وسیله آن علامت شناخته مى شود و به او شهادت داده مى شود، به درستى که براى دین سه علامت است : ۱ – علم ۲ – ایمان ، ۳ – عمل به ایمان ، تا آن جا که فرمود: براى عامل به دین سه علامت است : ۱ – نماز ۲ – روزه ، ۳ – زکات .
(مستدرک الوسائل ، ج ۱، ص ۱۸۳)

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:
الصلاة من شرایع الدین ، و فیها مرضاة الرب – عزوجل – فهى منهاج الانبیاء ؛
نماز از سنتهاى دین ، و مایه خشنودى پروردگار و راه و روش پیامبران است .
(جامع احادیث الشیعه ، ج ۴، ص ۲۲، بحارالانوار، ج ۸۲، ص ‍ ۲۳۱)

ارسال نظر

درباره‌ی این وبلاگ

این پایگاه توسط تبیان گیلان برای واحد مبلغین طراحی و راه اندازی شده است. تمام حقوق آن متعلق به مرکز تحقیقات اینترنتی تبیان گیلان و اداره کل تبلیغات اسلامی استان گیلان است..

تصاویر

دسته‌ها

بایگانی

  • admin: سلام ازحسن نظرجنابعالی تشکرمی کنم مدیروب [...]
  • admin: علیک سلام آنانکه خاک رابه نظرکیما کنند آیاشود که گوش [...]
  • رامین نظری: با عرض سلام و خداقوت بسیار عالی بود در عین اختصار جامع [...]
  • جعفر: با سلام، من همیشه وقتی زندگی این افراد را مطالعه میکنم [...]
  • admin: قران کریم می فرماید قدافلح من تزکی کسی که خودراازآلودگ [...]