احادیث حجاب، عفاف و پاکدامنی

دسته: احادیث حجاب، عفاف و پاکدامنی

۵ دی ۱۳۹۰

قال الامام الصّادق – علیه السلام – : طُوبی لِمَنْ کانَتْ اُمُّهُ عَفِیفَةً.
امام صادق – علیه السلام – فرمودند: خوشا به حال کسی که مادرش پاکدامن است.
«علل الشرایع، ج ۲، ص ۲۵۱»

قال الامام الصّادق – علیه السلام – : ما اغْتَنَمَ أحَدٌ بِمِثْلِ ما اغْتَنَمَ بِغَضِّ الْبَصَرِ لِأنَّ الْبَصَرَ لا یُغَضُّ عَن مَحارِمِ اللهِ تَعالی إلّا وَ قَدْ سَبَقَ إلی قَلْبِهِ مُشاهَدَة الْعَظَمَةِ وَ الْجَلالِ.
امام صادق – علیه السلام – فرمودند: هیچ غنیمتی مانند غنیمتی که آدمی از راه کنترل چشم به دست می آورد نیست، زیرا دیدگان از نگاه به نا محرم فرو بسته نمیشود جز آنکه در قلب او عظمت و جلال الهی مشاهده می شود.«مصباح الشریعة، ص ۹»

عَنِ الإمامِ الصَّادِقِ – علیه السلام – قال: برُّوا آبائَکُمْ یَبُرُّکُمْ أبْناوُکُمْ وَ عَفُّوا عَن نساءِ النّاسِ تُعَفُّ نِساوُکُمْ.
امام صادق – علیه السلام – فرمودند: به پدرانتان نیکی کنید تا فرزندانتان به شما نیکی نمایند و از ناموس دیگران چشم پوشی کنید تا دیگران از نظر کردن به ناموس شما خودداری کنند.«وسایل الشیعه، ج ۱۴، ص ۷۹»

عَنِ الامام الصَّادِقِ – علیه السلام – قال: إذا بَلَغَتِ الْجارِیَةُ سِتَّ سِنِینَ فَلا یَنْبَغِی لَکَ أنْ تُقَبِّلَها.
امام صادق – علیه السلام – فرمودند: وقتی که دختر به شش سالگی رسید، شایسته نیست که او را ببوسی.
«وسایل الشیعه، ج ۵، ص ۲۸»

قال الْنَّبِیَ- صلی الله علیه و آله – : لا تُنْزِلُوا النِّساءَ الْغُرَفَ.
پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمودند: زن را در جایگاهی که بر دیگر جاها اشراف دارد، جای ندهید.
«وسایل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۳۷»

عَنِ الاِمامِ الصَّادِقِ – علیه السلام – قال: حَصِّنُوا أمْوالَکُمْ وَ فَرُوجَکُمْ بِتِلاوَةِ سُورَةِ النُّورِ وَ حَصِّنُوا بِها نِسائَکُمْ فَاِنَّ مَنْ أدْمَنَ قَرائَتَها فِی کُلِّ یَوْمٍ أوْ فِی لَیْلَةٍ لَمْ یَزْنِ أحَدٌ مِنْ بَیْتِهِ أبَداً حَتّی یَمُوتَ.
امام صادق – علیه السلام – فرمودند: خانواده و اموال خود را با قرائت سوره نور حفظ کنید و زنان خود را بوسیله آن مصون و محفوظ نگه دارید زیرا کسی که دائماً روزی یکبار این سوره را قرائت کند، هیچ فردی از اهل منزل او به فحشا کشانده نخواهند شد.«نور الثقلین، ج ۳، ص ۵۸۳»

قال الامام الصّادق – علیه السلام – : … وَ الْعِفَّةُ وَ ضِدُّها الْتَّهَتُّکُ.
امام صادق – علیه السلام – فرمودند: یکی از سجایای اخلاقی، عفت است که ضد آن همان بی پروائی است.
«اصول کافی، ج ۱، ص ۲۱»

عَنِ الامام الباقِرِ – علیه السلام – قال: یُفَرَّقُ بین الْغِلْمانِ وَ النِّساءِ فی المَضاجِعِ إذا بَلَغُوا عَشْرَ سِنِینَ.
امام باقر – علیه السلام – فرمودند: وقتی که کودکان به ده سالگی رسیدند، باید محل خواب دختران را از پسران جدا ساخت.«مکارم الاخلاق، ص ۱۱۵»

قال الامام الکاظم – علیه السلام – : وَ التَّهْیِئَةُ مِمّا یُزِیدُ اللهُ بِهِ عِفَّةَ النِّساءِ.
امام کاظم – علیه السلام – فرمودند: خودآرائی و رسیدگی به خود، از عواملی است که سبب می شود خداوند بر پاکدامنی زن بیافزاید.«وسایل الشیعه، ج ۱، ص ۸۸»

عَنِ الْإمامِ الْباقِرِ – علیه السلام – : أفْضَلُ الْعِبادَةِ عِفَّةُ الْبَطْنِ وَ الْفَرْج.
امام باقر – علیه السلام – فرمودند: برترین عبادت، عفت و پاکی شکم (از غذاهای نا مشروع) و طهارت دامن است.«وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۲۷۱»

قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : هِبَةُ الرَّجُلِ لِزَوْجَتِهِ یُزِیدُ فی عِفَّتِها.
پیامبرخدا – صلی الله علیه و آله – فرمودند: هدیه شوهر به همسر خود، از عوامل افزایش پاکدامنی زن است.«من لایحضر الفقیه، ج ۴، ص ۲۸۱»

عَنِ النَّبِی- صلی الله علیه و آله – قال: کُلُّ عَیْنٍ باکِیَةٌ یَوْمَ الْقِیامةِ إِلّا ثلاتَ أعْیُنٍ: عَیْنٌ بَکَتْ مِنْ خَشْیَةِ اللهِ وَ عَیْنٌ غَضَّتْ مِنْ مَحارِمِ اللهِ وَ عَیْنٌ باتَتْ ساهِرَةً فِی سَبیلِ اللهِ.
پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمودند: همه چشمها در قیامت گریانند، جز سه چشم: چشمی که در دنیا از خوف خدا بگرید و چشمی که از نگاه حرام خودداری کند و چشمی که به خاطر نگهبانی در راه خدا بیدار بماند.
«نور الثقلین، ج ۳، ص ۵۸۳»

عَن الامام علی – علیه السلام – قال: مَنْ اُلْهِمَ الْعِصْمَةَ أمِنَ الزَّلَلَ.
امام علی – علیه السلام – فرمودند: کسی که متصفت به پاکدامنی است، از لغزشها مصون میماند.
«غررالحکم، ح ۷۳۳۸»

قال الامام علی – علیه السلام – : مِنَ الْعِصْمَةِ تَعَذُّرُ الْمَعاصی.
امام علی – علیه السلام – فرمودند: معذور بودن از ارتکاب گناه، مایه عصمت و پاکدامنی است.
«غررالحکم، ح ۷۳۳۹»

عَن الامام علی – علیه السلام – قال: قُرِنَتِ الْعِصْمَةُ بِالْحِکْمَةِ وَ کُلَّما قَوِیَتِ الْحِکْمَةُ ضَعُفتِ الشَّهْوَةُ.
امام علی – علیه السلام – فرمودند: حکمت، با عصمت و پاکدامنی همراه است و هرگاه که حکمت در آدمی تقویت شود، شهوت او تضعیف می گردد.«غررالحکم، ح ۶۳۴»

قال الامام علی – علیه السلام – : أیُّها النّاس اتَّقُوا اللهَ فَإنَّ الصَّبْرَ عَلی التَّقْوی أهْوَنُ مِنَ الصَّبْرِ عَلی عَذابِ اللهِ.
امام علی – علیه السلام – فرمودند: ای مردم، در برابر خواهشهای نفسانی صابر باشید و تقوی را پیشه خود سازید زیرا صبر بر تقوی، آسان تر است از صبر بر کیفر الهی.«تحف العقول، ص ۱۵۷»

عَن أمِیرِالْمُومِنِینَ – علیه السلام – قال: صِیامُ الْقَلْبِ عَنِ الْفِکْرِ فِی الْآثامِ أفْضَلُ مِنْ صِیامِ الْمَرْءِ عَنِ الطَّعامِ.
امام علی – علیه السلام – فرمودند: بازداشتن دل از افکار ناشایسته، بهتر است از روزه داری و خودداری از خوردن غذا.«وسایل الشیعه، ج ۵، ص ۳۷»

عَن أمِیرِالْمُومِنِینَ – علیه السلام – قال: إذا کَثُرَتْ المَقْدِرَةُ قَلَّتِ الشَّهْوَةُ.
امام علی – علیه السلام – فرمودند: وقتی دسترسی به حلال میسر شود، شهوت درونی کمتر میشود.
«نهج البلاغه، حکمت ۲۳۷»

عَن أمِیرِالْمُومِنِینَ – علیه السلام – قال لأصْحابِهِ: إذا رَأی أحَدُکُمْ إمْرَئَةً تُعْجِبُهُ فَلْیَأتِ أهْلَهُ فَاِنَّ عِنْدَ أهْلِهِ مِثْلَ ما رَأی وَ لا یَجْعَلَنَّ لِلشَّیْطانِ عَلی قَلْبِهِ سَبِیلاً لِیَصرفَ بَصَرَهُ عَنها … .
امام علی – علیه السلام – به اصحاب خویش فرمودند: هرگاه زنی نظر شما را جلب کرد، فوراً به همسر خود رجوع کنید، زیرا آنچه که نظر شما را جلب نمود در او نیز است و آن مرد نباید به شیطان مهلت نزدیک شدن به قلب خود دهد و باید دیدگان خویش را ازتوجه به آن زن «أجنبی» فرو بندد و اگر دارای همسر نیست دو رکعت نماز گزارد و به حمد و ثنای الهی بپردازد و صلوات بر پیامبر و آل وی فرستد و سپس از خدا درخواست کند تا با رحمت و لطف خود او را از راه دستیابی به حلال، از روی آوردن به حرام بی نیاز کند.«نور الثقلین، ج ۳، ص ۵۸۳»

عَن أمِیرِالْمومِنینَ – علیه السلام – قال: مَنْ کَرُمَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ هانَتْ عَلَیْهِ شَهَواتُهُ.
امام علی – علیه السلام – فرمودند: کسی که نفس خود را گرامی بدارد، شهوات و خواستهای نفسانی در پیش او حقیر و بی ارزش خواهد بود.«نهج البلاغه، حکمت ۴۴۹»

عَن الامام علی – علیه السلام – قال: ألْإعْتِبارُ یُفِیدُ الْعِصْمَةَ.
امام علی – علیه السلام – فرمودند: عبرت گرفتن، باعث پاکدامنی و عدم آلودگی است.
«میزان الحکمة، ج ۶، باب عصمت»

عَن الامام علی – علیه السلام – قال: فَعَصَمَ السُّعَداءَ بِالاِیمانِ.
امام علی – علیه السلام – فرمودند: انسان های پاکدامن و سعادتمند بوسیله ایمان به خدا به این صفت نائل آمده اند.« میزان الحکمة، ج ۶، باب عصمت»

عَن الامام علی – علیه السلام – قال: قُرِنَتِ الْحِکْمَةُ بِالْعِصْمَةِ.
امام علی – علیه السلام – فرمودند: حکمت، با عصمت و پاکدامنی قرین است.

«میزان الحکمة، ج ۶، باب عصمت»

عَن الامام علی – علیه السلام – قال: لا فاقَةَ مَعَ عِفافٍ.
امام علی – علیه السلام – فرمودند: با وجود پاکدامنی، فقر و ناداری نیست.«غررالحکم، ح ۵۴۳۰»

قال أمِیرُالْمومِنِینَ – علیه السلام – : أعِینُونِی بِوَرَعٍ وَ اجْتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدادٍ.
امام علی – علیه السلام – (به عثمان بن حنیف، استاندار خود در بصره) فرمودند: … مرا با ورع و پارسائی، تلاش و کوشش، عفت و پاکدامنی و پیمودن راه صحیح، یاری دهید.
«نهج البلاغه، نامه ۴۵»

عَن الامام علی – علیه السلام – قال: مِنْ کَمالِ النِّعْمَةِ التَّحَلِّی بِالسَّخاءِ وَ التَّعَفُّفِ.
امام علی – علیه السلام – فرمودند: کمال نعمت الهی آراستگی به سخاوت و عفت و پاکدامنی است.
«غرر الحکم، ح ۵۴۱۷»

عَن الامام علی – علیه السلام – قال: الْفَضائِلُ أرْبَعَةٌ أجْناسٍ: أحَدُها: الْحِکْمَةُ وَ قَوامُها فی الْفِکرِ. وَ الثّانِی: الْعِفَّةُ وَ قَوامُها فِی الشَّهْوَةِ وَ الثَّالِثُ: الْقُوَّةُ وَ قَوامُها فِی الْغَضَبِ. و الرّابعُ: الْعَدْل وَ قَوامُها فِی اعْتِدالِ قُوَی النَّفْسِ.
امام علی – علیه السلام – فرمودند: فضایل بر چهار گونه اند: ۱- حکمت که موضوع آن فکر است، ۲- عفت که موضوع آن شهوت است، ۳- قوه و نیرو که موضوع آن غضب است، ۴- عدالت که موضوع آن اعتدال نفسانی است. «بحار الانوار، ج ۷۸، ص ۸۱»

عَن أمِیرِالْمومِنینَ – علیه السلام – قال: مَالْمُجاهِدُ الشَّهِیدُ عِنْدَ اللهِ بِأعْظَمَ أجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَکادَ الْعَفِیفُ أنْ یَکُونَ مَلَکاً مِنَ الْمَلائِکَةِ.
امام علی – علیه السلام – فرمودند: پاداش مجاهد شهید از انسان پاکدامنی که می تواند گناه کند، ولی بر اثر پاکدامنی از آن پرهیز می کند، بیشتر نیست و چه بسا که انسان پاکدامن و عفیف در شمار فرشتگان الهی باشد.«نهج البلاغه، حکمت ۴۷۴»

قال الامام الصادق – علیه السّلام – : کانَ رسول الله یَزْجُرُ الرّجُلَ ان یتشبَّهَ بالنّساءَ و یَنهیَ المراةَ ان تتشبَّهَ بالرّجال فی لباسِها. .
امام صادق – علیه السّلام – فرمودند: پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – مردان را از تشبه به زنان در لباس و زنان را نیز در تشبه به مردان در لباس منع می کردند.«وسائل الشیعه، ج ۲، باب ۱۳»

قال الامام الصادق – علیه السّلام – : النَّظْرَةُ سّهمٌ مِنْ سِهامِ ابلیسَ.
امام صادق – علیه السّلام – فرمودند: نگاه به نامحرم تیری از تیرهای شیطان بر قلب انسان است.
«من لا یحضره الفقیه، ج ۴، ص ۱۸»

قال الامام الصادق – علیه السّلام – : تُؤتی بالمَراةِ الحُسناءِ – یومَ القیامَةِ – التی قَد اِفْتَتنَتْ فی حُسنِها، فتقولُ: یا ربّ، حَسَّنتَ … .
امام صادق – علیه السّلام – فرمودند: (روز قیامت) زن زیبا را که به خاطر زیبایی اش در فتنه افتاده است، و فریب زیبائی اش را خورده (و به بی حجابی و بی عفتی و گناه آلوده شده)، برای حساب می آورند. پس به خدا می گوید، خدایا، تو خود مرا زیبا خلق کردی و به سبب آن در فتنه افتادم. پس حضرت مریم – سلام الله علیها – را حاضر می کنند و ندا داده می شود: آیا تو زیباتری یا مریم؟ ما او را در نهایت زیبائی آفریدیم، امّا او گناه نکرد …
«بحارالانوار، ج ۱۲، ص ۲۴۱»

قال الامام الصادق – علیه السّلام – : لا ینبَغی للمَراةِ ان تَجْمَرَ ثَوْبَها اذا خَرَجتْ مِنْ بَیْتِها.
امام صادق – علیه السّلام – فرمودند: برای زن هنگامی که از خانه اش خارج می شود، شایسته نیست لباس های خود را زینت دهد.«من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۴۴۰»

قال الامام علی – علیه السّلام – : یَظْهَرُ فی آخَرِ الزّمانِ و اقْتِرابِ السّاعَةِ – وَ هُوَ شرّ الازمِنَةِ – نِسْوَةٌ کاشِفاتٌ، عاریاتٌ مُتَبَرِّجاتُ … .امام علی – علیه السّلام – فرمودند: در آخر الزمان و نزدیکی های قیامت – که بدترین زمانها خواهد بود – زنان حجابهای خود را برخواهند داشت و بدنهایشان را به نامحرمان نشان خواهند داد و سرهای خود را زینت نموده در معرض دید نامحرمان قرار می دهند، اینها از دین خارج شده و در انواع فتنه ها داخل خواهند شد، به شهوات تمایل دارند و به سمت لذت های زود گذر شتاب می کنند، حرام های الهی را حلال خواهند شمرد و آنها جایگاه ابدیشان جهنم است.«من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۳۹۰»

عن بعضِ اصحابِنا، عن ابی عبدالله – علیه السّلام – قالَ: قلتُ لَهُ: ما یحّل للرّجالِ ان یَری من المراةِ اذا لَمْ یَکُنْ محرما؟ قالَ: الوَجْهُ و الکفّان و القَدَمان .یکی از شیعیان از امام صادق – علیه السّلام – سؤال می کند: چه قسمتی از بدن زن نامحرم را اگر مردی ببیند مرتکب حرام نشده است؟ حضرت فرمودند: صورت و دست ها و دو قدم.«وسائل الشیعه، ج ۱۴، باب ۱۰۹، ح ۲»

عن الفضیل بن یسار قال: سالتُ ابا عبدالله – علیه السّلام – عن الذّارِعینَ مِنَ المراةِ هما من الزّینةِ الّتی قالَ الله تبارکَ و تعالی و لایبدینَ زینتهن الاّ لبُعُولتهنّ؟ قالَ: نَعَم … .
فضیل بن سیار می گوید: از امام صادق – علیه السّلام – سؤال کردم آیا ساعد (بین مچ و آرنج) از زینت هائی است که خداوند می فرماید: زینت هایتان را جز برای شوهران و محارم خویش آشکار نکنید؟ امام فرمودند: آری، همچنین زینت های زیر مقنعه (مثل گردن بند) و نیز النگو، از آن زینت ها هستند.
«وسائل الشیعه، ج ۱۴، باب ۱۰۹، ح ۱»

قال الامام الصادق – علیه السّلام – : فیما اخَذَ رسولُ اللهِ – صلّی الله علیه و آله – مِنَ البَیعَةِ عَلی النّساءِ أن لا یَحْتَبینَ و لا یَقْعُدْنَ مَعَ الرّجالَ فی الخَلَاء .
امام صادق – علیه السّلام – فرمودند: از جمله پیمانهائی که رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – از زنان امت خود گرفته است، این است که چادرهای خود را در بین ساق پا و پشت خود جمع نکنند و بر بدن نچسبانند و با مردان نامحرم در محل خلوت ننشینند.«وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۱۸۵»

قال الحجة بن الحسن – عج الله تعالی فرجه الشریف – فی الدّعاء: … وَ عَلیَ النِّساءِ بالحَیاءِ و العِفَّةِ.
امام زمان – عج الله تعالی فرجه الشریف – (در فرازی از مناجات خویش با خداوند)، فرمودند: پروردگارا به زنانِ (امت من) حیاء و پاک دامنی ارزانی بدار.«مفاتیح الجنان، ص ۲۱۷»

قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : … و المَرْاةُ اذا خَرَجَتْ من بابِ دارِها مُتَزَیِّنَةً مُتَعَطِّرَةً و الزّوجُ بذلِکَ راضٍ یُبنی لِزَوجِها بکُلّ قَدَمٍ بیتٌ فی النّار.
رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمودند: زن اگر از خانة خودش با آرایش و زینت و معطر خارج شود و شوهرش به این کار او راضی باشد، به هر قدمی که آن زن بر می دارد برای شوهرش خانه ای در جهنم بنا می گردد.«بحارالانوار، ج ۱۰۰، ص ۲۴۹»

قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : … لِلْابنِ و الاخِ ما فوقَ الدَّرعِ و لِغَیْرِ ذی مَحرمٍ ارَبَعة اثوابٍ: دِرعٌ وَ حمِارٌ وَ جِلْبابٌ وَ ازارٌ.رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمودند: زن در پیش برادر و فرزند خود اگر یک پیراهن بپوشد که تا زانوان یا ساق پای او مستور باشد کافی است ولی در نزد نامحرمان، زن باید چهار لباس داشته باشد: پیراهن، روسری یا مقنعه، چادر و شلوار.«تفسیر نور الثقلین، ج ۳، ص ۶۲۴»

قال الامام علی – علیه السّلام – : العِفَّةُ تُضَعِّفُ الشَّهوَةَ.
امام علی – علیه السّلام – فرمودند: عفت و پاکدامنی شهوت را تضعیف می کند.
«تصنیف غرر الحکم، ص ۲۵۶، ح ۵۴۲۱»

قال الامام علی – علیه السّلام – : ثَمَرةُ العِفَّةِ الصّیانَةُ.
امام علی – علیه السّلام – فرمودند: ثمرة عفت و پاکدامنی، محفوظ ماندن از گناه می باشد.
«تصنیف غرر الحکم، ص ۲۵۶، ح ۵۴۲۳»

قال الامام علی – علیه السّلام – : قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : … و رایتُ اِمْراَةً تُقطَعُ لحمُ جَسَدِها مِنْ مُقَدِّمِها و مؤخّرِها بِمَقاریض من نارٍ … .
امام علی – علیه السّلام – فرمودند: رسول خدا فرمودند: در شب معراج زنانی را دیدم که گوشت بدنشان توسط قیچی های آتشین از جلو و عقب بریده می شد … پس آنها کسانی هستند که خود را در معرض مردان نامحرم قرار می دهند و با رفتارهای مختلف توجه آنها را جلب نموده و به آنها اظهار تمایل می نمایند.
«بحار الانوار، ج ۸، ص ۳۰۹»

قال الامام علی – علیه السّلام – : قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : … و رایتُ اِمرَاةً تاکُلُ لحمَ جَسَدِها و النّار توقَدُ مِنْ تَحتِها … فاِنَّها کانَتْ تَزیّنُ بَدَنها للنّاس … .
امام علی – علیه السّلام – فرمودند: رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمودند: در شب معراج زنانی را دیدم که گوشت بدن خود را می خوردند در حالیکه آتش جهنم از زیر آنها شعله ور بود … همانا آنها کسانی هستند که خود را برای مردم نامحرم زینت می کنند.«بحار الانوار، ج ۸، ص ۳۰۹»

قال الامام علی – علیه السّلام – : دَخَلْتُ أنا و فاطمَةُ عَلی رسول الله – صلّی الله علیه و آله – … فقالَ، یا علیُّ، … رایتُ اِمرَاَةً معلَّقَةً بشَعْرِها یَغْلی دماغُ راسها … فانّها لا تُغَطّی شَعْرَها من الرّجالِ.
امام علی – علیه السّلام – فرمودند: (روزی) من و فاطمه خدمت رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – رسیدیم، (دیدم که ایشان شدیداً گریه می کنند. عرض کردم: پدر و مادرم فدایت، ای رسول خدا، چه چیزی شما را به گریه انداخته است؟) حضرت فرمودند: ای علی شبی که مرا به آسمانها بردند. زنانی از امت خود را دیدم که در عذاب های بسیار سختی به سر می بردند، به یاد عذاب سخت آنها افتادم و گریه بر من غلبه نمود، زنانی را دیدم که از موهای سر خود آویزان هستند و از آتش جهنم مغز سرشان می جوشید … پس آنها کسانی هستد که در دنیا موهای سرشان را از مردان نامحرم نمی پوشانند.«بحار الانوار، ج ۸، ص ۳۰۹»

قال الامام علی – علیه السّلام – : افضَلُ العبادَةِ العِفافُ.
امام علی – علیه السّلام – فرمودند: عفت و پاکدامنی، برترین عبادات است.«الکافی، ج ۲، ص ۷۹»

قال الامام علی – علیه السّلام – : زکاةُ الجمالِ العِفافُ.
امام علی – علیه السّلام – فرمودند: زکات زیبایی، عفت و پاکدامنی است.
«تصنیف غررالحکم، ص ۲۵۶، ح ۵۴۰۹»

قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : ایُّ اِمْرَاَةٍ تطیَّبتْ ثمَّ خَرَجَتْ من بَیتِها فَهِیَ تُلْعَنُ حتّی ترجَعَ الی بیتِها مَتَی ما رَجَعَتْ.رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمودند: هر زنی که خود را خوشبو نماید و از منزل خارج شود تا زمانی که بر می گردد مورد لعنتِ (خدا و ملائکه) قرار می گیرد.«بحارالانوار، ج ۱۰۰، ص ۲۴۷»

قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : مَنْ اطاعَ امْرأَتَهُ اکیَّهُ اللهُ عَلی وجهِهِ فی النّارِ فقال الامام علی – علیه السّلام – : و ما تلک الطاعة؟ قال: یاذن لها فی … و لبس الثیاب الرقاق.
رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمودند: هر کس از زنش اطاعت کند خداوند او را با صورت در آتش خواهد افکند. امام علی – علیه السّلام – عرض کردند: منظور از اطاعت زن چیست؟ حضرت فرمودند: اینکه به او اجازة رفتن به حمامهای عمومی، عروسی هایی که در آن گناه می شود و مجالس آوازه خوانی بدهد و نیز اجازه دهد تا در میان نامحرمان لباس نازک بپوشد.«بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۵۳»

قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : اذا رأیْتُمُ اللاّتی القَیْنَ عَلی رئوسِهِنَّ مثلَ استَمَةِ البَعْرِ فَاعْلَموهنَّ انَّهُ لا یُقْبَلُ لَهُنَّ الصَّلوةُ.رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمودند: زمانی که دیدید زنانی موهای سر خود را مثل برآمدگی پشت شتر نموده و در میان نامحرمان ظاهر می شوند، به آنها بگوئید که نمازشان قبول نیست.
«کنزالعمال، ج ۱۶، ص ۳۹۲»

امام على (علیه‏السلام ) فرمودند:
کنتُ قاعدا فی البَقیعِ مَع رسولِ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم فی یَومِ دَجْنٍ ومَطَرٍ ، إذ مَرَّتِ امْرَأةٌ على حِمارٍ ، فَهَوتْ یدُ الحِمارِ فی وَهْدَةٍ فسَقَطَتِ المَرأةُ ، فأعْرَضَ النّبیُّ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم بوجهِهِ ، قالوا : یا رسولَ اللّه ، إنّها مُتَسَرْوِلَةٌ . قالَ : اللّهُمَّ اغْفِرْ للمُتَسرْوِلاتِ ثلاثا یا أَیُّها النّاسُ ، اتَّخِذوا السَّراویلاتِ فإنَّها مِن أسْتَرِ ثِیابِکُم ، وحَصِّنوا بِها نِساءَکُم إذا خَرَجْنَ .من و پیامبر در یک روز ابرى و بارانى در بقیع نشسته بودیم که زنى سوار بر الاغ از آن جا گذشت و دست الاغش در گودالى فرو رفت و زن به زمین افتاد . پیامبر صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم رویش را برگرداند . حاضران عرض کردند : اى رسول خدا ! آن زن شلوار به پا دارد . پیامبر سه بار فرمود : خدایا ! زنان شلوار پوش را بیامرز . اى مردم ! شلوار بپوشید که شلوار پوشاترین جامه‏هاى شماست و زنان خود را در موقعى که بیرون مى‏آیند با شلوار حفظ کنید .تنبیه الخواطر : ۲ / ۷۸ ، منتخب میزان الحکمه : ۱۳۰

امام علی(علیه السلام) فرمودند:
صِیانَةُ المَرأةِ أنعَمُ لِحالِها وَ أدوَمُ لِجَمالِها ؛ محفوظ داشتن زن ، به حال او مفیدتر ، و براى زیبایى‏اش پایدارتر است .
غرر الحکم و درر الکلم، حدیث۵۸۲۰

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
أیُّما امرأةٍ استَعطَرَتْ فَمَرَّت‏على قَومٍ لِیَجِدُوا مِن رِیحِها فهی زانِیَةٌ ؛
هر زنى که به خود عطر زند و از کنار عدّه‏اى (مرد نامحرم) بگذرد تا بویش به مشام آنها رسد، زناکار است .
سنن النسائى : ۸ / ۱۵۳ و منتخب میزان الحکمة : ۳۴۸

پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
أربع من أعطیهنّ فقد أعطی خیر الدّنیا و الآخره لسان ذاکر و قلب شاکر و بدن على البلاء صابر و زوجه لا تبغیه خونا فی نفسها و لا ماله؛چهار چیز است که هر کس از آن بهره دارد از نیکى دو جهان بهره ور است، زبانى که یاد خدا کند و قلبى که سپاس پروردگار گذارد و تنى که بر بلا صبور باشد و زنى که بناموس و مال وى خیانت نکند.
نهج الفصاحه

پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إذا تطیّبت المرأه لغیر زوجها فإنّما هو نار و شنار؛وقتى زنى براى کسى جز شوهر خود بوى خوش بکار برد، مایه آتش و عار است.نهج الفصاحه

پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إذا استعطرت المرأه فمرّت على القوم لیجدوا ریحها فهی زانیه؛اگر زنى خود را معطر کند و بر مردمى بگذرد که بوى او را دریابند، زناکار است.نهج الفصاحه

قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء – سلام الله علیها – : … إنْ لَمْ یَکُنْ یَرانی فَإنّی أراهُ، وَ هُوَ یَشُمُّ الریح ؛
مرد نابینائی وارد منزل شد و حضرت زهراء (علیها السلام)پنهان گشت، وقتی رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) علّت آن را جویا شد؟ در پاسخ پدر اظهار داشت: اگر آن نابینا مرا نمی بیند، من او را می بینم، دیگر آن که مرد، حسّاس است و بوی زن را استشمام می کند.بحارالأنوار، ج ۴۳، ص ۹۱، ح ۱۶

قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء – سلام الله علیها – :
إنّی قَدِاسْتَقْبَحْتُ ما یُصْنَعُ بِالنِّساءِ، إنّهُ یُطْرَحُ عَلی الْمَرْئَةِ الثَّوبَ فَیَصِفُها لِمَنْ رَأی، فَلا تَحْمِلینی عَلی سَریر ظاهِر، اُسْتُرینی، سَتَرَکِ اللّهُ مِنَ النّارِ ؛ حضرت فاطمه زهرا – سلام الله علیها – در آخرین روزهای عمر پر برکتشان ضمن وصیّتی به اسماء فرمودند: من بسیار زشت و زننده می دانم که جنازه زنان را پس از مرگ با انداختن پارچه ای روی بدنش تشییع می کنند. و افرادی اندام و حجم بدن او را مشاهده کرده و برای دیگران تعریف می نمایند. مرا بر تختی که اطرافش پوشیده نیست و مانع مشاهده دیگران نباشد قرار مده ـ بلکه مرا با پوشش کامل تشییع کن ـ، خداوند تو را از آتش جهنّم مستور و محفوظ نماید.تهذیب الأحکام، ج ۱، ص ۴۲۹

قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء – سلام الله علیها – :
خَیْرٌ لِلِنّساءِ أنْ لا یَرَیْنَ الرِّجالَ وَ لا یَراهُنَّ الرِّجالُ ؛ حضرت فاطمه زهرا – سلام الله علیها – فرمودند:
بهترین چیز برای حفظ شخصیت زن آن است که مردی را نبیند و نیز مورد مشاهده مردان قرار نگیرد.
بحارالأنوار، ج ۴۳، ص ۵۴، ح ۴۸

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمودند:
آن لحظه ای که زن در خانه خود می ماند،( و به امور زندگی و تربیت فرزند می پردازد) به خدا نزدیک تر است .
بحار الانوار جلد ۴۳ صفحه ۹۲

۱۵ نظر برای احادیث حجاب، عفاف و پاکدامنی

Avatar

جهازی

۲۹ دی ۱۳۹۰ در ساعت ۷:۳۵ ق.ظ

تشکر اززحمات خیلی عالی بود.احادیث ترغیب به پوشش راهم بیاورید

Avatar

admin

۳ بهمن ۱۳۹۰ در ساعت ۵:۴۹ ق.ظ

بسمه تعالی ازعنایت وحسن توجه شما متشکرم مدیر سایت

Avatar

یک نفر

۲۶ خرداد ۱۳۹۱ در ساعت ۱۲:۵۸ ب.ظ

خدا خیرتون بده

Avatar

مریم

۸ شهریور ۱۳۹۱ در ساعت ۴:۲۵ ق.ظ

سلام خیلی عالی بود اجرتون با بانوی بزرگ اسلام حضرت صدیقه س

Avatar

admin

۱۵ شهریور ۱۳۹۱ در ساعت ۷:۰۵ ق.ظ

ممنمون
مدیرسایت

Avatar

م.محمدی

۱۶ آبان ۱۳۹۱ در ساعت ۶:۳۵ ق.ظ

اجرتان با اقا ما میخواهیم بعضی از این احادیث را بصورت بنر در اطراف شهرک خودمان بزنیم انشاالله

Avatar

م.محمدی

۱۶ آبان ۱۳۹۱ در ساعت ۶:۳۶ ق.ظ

اجرتان با اقا ما میخواهیم بعضی از این احادیث را بصورت بنر در اطراف شهرک خودمان بزنیم انشاالله و این اولین بار است که من سایت شما را میبینم

Avatar

م.محمدی

۱۶ آبان ۱۳۹۱ در ساعت ۶:۳۷ ق.ظ

متشکرم

Avatar

admin

۱۹ آذر ۱۳۹۱ در ساعت ۶:۴۸ ق.ظ

بسمه تعالی
علیکم السلام
کارخوبی می کنی استفده دیگران ازاین بنر شما موجب برکات واجر الهی است .متشکرم
مدیروب

Avatar

admin

۱۹ آذر ۱۳۹۱ در ساعت ۷:۰۳ ق.ظ

بسمه تعالی
علیکم السلام
کارخوبی می کنی استفاده دیگران ازاین بنر شما موجب برکات واجر الهی است .متشکرم
مدیروب

Avatar

admin

۱۹ آذر ۱۳۹۱ در ساعت ۷:۰۴ ق.ظ

بسمه تعالی
علیکم السلام
کارخوبی می کنی استفاده دیگران ازاین بنر شما موجب برکات واجر الهی وهدایت است .متشکرم
مدیروب

Avatar

محمد علی

۲۸ اسفند ۱۳۹۱ در ساعت ۷:۱۶ ق.ظ

سلام
بسیار عالی بود خدا اجر مضاعف در هر دو عالم به شما عنایت و کرامت بفرماید

Avatar

admin

۲۸ اسفند ۱۳۹۱ در ساعت ۹:۵۴ ق.ظ

متشکرم وامین
مدیروب

Avatar

علی

۶ تیر ۱۳۹۲ در ساعت ۴:۵۳ ق.ظ

با سلام / ۱_ احادیث را برای استفاده ی بهتر محققین شماره گذاری کنید تا در مراجعات بعدی و مواقعی که قرار است مستند قرار گیرند اسانتر باشد و موجب اتلاف وقت نگردد/

۲_ طبق نظر مفسرینی مانند صاحب مجمع البیان لغت جلباب که در قران امده به پوششی که سر وصورت را بپوشاند تفسیر شده است علیهذابهتر بود در این وبلاگ که متعلق به یک مرکز تحقیقاتی وسازمان تبلیغات است از احادیثی که در مورد پوشش وجه کفین است نیز استفاده می شد تا محققین انرا مورد استفاده قرار دهند /یک محقق_

Avatar

admin

۳۱ تیر ۱۳۹۲ در ساعت ۴:۳۸ ق.ظ

ازعنایت شما متشکرم

ارسال نظر

درباره‌ی این وبلاگ

این پایگاه توسط تبیان گیلان برای واحد مبلغین طراحی و راه اندازی شده است. تمام حقوق آن متعلق به مرکز تحقیقات اینترنتی تبیان گیلان و اداره کل تبلیغات اسلامی استان گیلان است..

تصاویر

دسته‌ها

بایگانی