فرق معجزه و کرامت

دسته: کریمهٴ اهل‌بیت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها)

۱۳ اسفند ۱۳۹۰

فرق معجزه و کرامت

امور خارق العاده ای که در حرم مطهر اولیای خدا و یا به هنگام توسل به آنها ، واقع می شود < کرامت > یا < معجزه > نامیده می شود .

معجزه از ماده < اعجاز > است ، و اعجاز در لغت به معنای عاجز کردن و ناتوان ساختن ، و در اصطلاح به معنای انجام دادن کاری است که هرگز احدی به اتکای نیروی بشری نتواند نظیر آن را انجام دهد .

اژدها شدن عصا به دست حضرت موسی ، زنده شدن مردگان به دست حضرت عیسی ، سخن گفتن سنگریزه در دست رسول اکرم (ص) و دیگر کارهای خارق العاده ای که از پیامبران عظیم الشأن صادر شده ، و قرآن کریم بر صدور آنها تصریح و تأکید نموده ، معجزه نامیده می شود.

معجزه مطمئن ترین ، استوارترین و روشن ترین دلیل صدق گفتار پیامبران در ادعای ارتباط با جهان ماوراالطبیعه است .

معجزه همواره مقرون به < تحدّی > یعنی آورنده آن ، همه انسانهای روی زمین را دعوت به مبارزه و معاوضه می کند ، که آیات تحدیِ قرآن کریم یکی از روشن ترین مصداقهای آن است .(۱۵)

بحث در پیرامون معجزه نیازمند تألیف کتابی مستقل است و در این مختصر نمی گنجد ، فقط برای رفع پاره ای از ابهام ها به نکات زیر اشاره می کنیم :

۱- معجزه امری محال نیست ، زیرا هرگز قدرت بر امر محال تعلّق ندارد .

۲- معجزه از نظر علم و عقل کاملاً معقول و ممکن است ، جز این که خرق عادت است .

۳- معجزه کار خارق العاده ایست که هرگز احدی _ از مرتاضان و نابغه های جهان _ نمی توانند نظیر آن را انجام دهند .

۴- معجزه شکست ناپذیر است ، چون به قدرت بی کران پرودگار متّکی است.

۵- معجزه همواره مقرون به تحدّی _ مبارزه طلبی _ است .

۶- معجزه بر قدرت نامحدود پروردگار متّکی است ، و لذا هیچ محدودیت زمانی و مکانی ندارد .

۷- معجزه معلول بی علّت نیست ، بلکه معلولِ علّتِ ناشناخته است .

۸- معجزه هدفدار است و همواره یک هدف تربیتی و ارشادی را در بردارد .

۹- معجزه چون سحر ساحران و یا ریاضت مرتاضان نیست که قابل تعلیم و تعلّم باشد .

۱۰- معجزه بر طبق ادّعا انجام می شود و هرگز تخلّف نمی کند .

هنگامی که معجزه ای با این ویژگیها از شخصی صادر شد ، دلالت می کند بر این که او در ادعای خود صادق است ، زیرا خداوند هرگز چنین قدرتی را در اختیار یک فرد شیاد و حقه باز قرار نمی دهد ، و گرنه موجب گمراهی مردم می شود .

همانطور که پیامبران برای اثبات رسالت خود باید معجزه ارائه دهند ، امامان نیز باید برای اثبات امامت خود معجزه داشته باشند .

زیرا همواره در طول تاریخ شیادانی بر مسند خلافت تکیه کرده ، خود را جانشین پیامبر معرفی کرده اند ، و اگر امامان بر حق ْ معجزه نداشته باشند ، از خلفای قلاّبی شناخته نمی شوند . لذا هر یک از معصومین علیهم السلام صدها

معجزه در طول امامت خود ارائه داده است . (۱۶)

در صدور معجزات فراوان از امامان و پیامبران هیچ تردیدی نیست ، قرآن و عقلْ وجود معجزه را پذیرفته است ، به این معنی که یک سلسله امور خارق عادت در دنیا اتفاق افتاده و می افتد که نیرویی خارج از جهان طبیعت ، در پدید آمدن آنها تأثیر دارد .

تلاش برخی از مبتلایان به عقده < خود دانشمند بینی > در تأویل معجزات به علوم طبیعی ، زحمت بی فائده و تلاش بی پایه است .

امور طبیعی یک سلسله اسباب شناخته شده دارند ، ولی معجزات علل ناشناخته ای دارند که ما با الفبای آنها آشنا نیستیم ، و از چگونگی روابط وضوابط آنها بی خبریم .

علت نامساعد بودن نظرها در مورد معجزه اینست که اذهان ما با امور محسوس و ملموس انس گرفته است ، و گرنه علم هرگز نمی تواند وجود معجزه را منکر شود ، و حتی نمی تواند وجود آن را نادیده بگیرد ، زیرا علم هر روز شاهد تحقق یافتن چندین کار فوق العاده است . (۱۷)

قرآن کریم در عین اینکه قانون علیت را می پذیرد ، تحقق یافتن صدها پدیده خارق العاده و غیر طبیعی را توسط پیامبرانی چون : نوح ، هود ، سلیمان ، داوود ، صالح ، ابراهیم ، موسی , عیسی ، و رسول اکرم _ صوات الله علیهم اجمعین _ به صراحت اعلام کرده است .

بطوری که قبلاً تأکید کردیم ، این کارهای خارق العاده _ فی نفسه _ امور محال نمی باشد ، بلکه فقط بر خلاف روال متداولی است که با آن انس گرفته ایم .

در کارهایی که طبق روال طبیعی انجام می پذیرند ، روابط اسباب و مسببات ، و شرایط زمانی و مکانی برای ما محسوس و ملموس است ، ولی در امور خارق عادت این روابط و شرائط از دیدگاه ما بیرون است .
در حوادث طبیعی ، علل و اسباب تأثیر خود را به تدریج می بخشند ، ولی در معجزات ، اثر آنها فوری و آنی است .در جهان طبیعت تبدیل شدن عصا به اژدها محال عقلی نیست ، ولی نیازمند علل و شرایط زمانی و مکانی مخصوصی است ، تا با گذشت زمان و در شرایط مساعد ، عصا تبدیل به خاک و گیاه ، سپس جزء بدن یک جاندار شود ، سرانجام دروان نطفه و علقه را پشت سر نهاده ، روزی اژدهایی سهمگین شود و همه سحرهای ساحران را ببلعد .
در روال عادی بدون این شرایط زمانی و مکانی دیده نشده عصایی تبدیل به اژدها شود ، ولی در مسیر معجزه نیازی به این شرایط پیچیده و مدت طولانی نیست ، بلکه < عله العلل > که همان اراده خداست ، همه آن تأثیر هایی را که می بایست در طول قرنها انجام پذیرد ، در یک آن به کار می اندازد و عصا را تبدیل به اژدها می سازد ، و به وسیله آن قلم بطلان بر سحر ساحران می کشد . (۱۸)
از بررسی آیات مربوط به معجزه پیامبران استفاده می شود که برای نفوس پیامبران تأثیری در معجزات هست ، ولی این تأثیر منوط به اذن پروردگار است ، چنانکه این معنی صریحاً در قرآن کریم آمده است :
< وَ ما کانَ لِرَسُولٍ اَنْ یَأْتِیَ بِآیَهٍ بِاِذْنِ اللهِ > .
< هیچ پیامبری را نمی رسد که معجزه ای بیاورد ، جز به اذن خدا > .(۱۹)
موضوع < اِذْن > در قرآن و مسائل عقیدتی جایگاه خاصی دارد ، به عقیده خداپرستان ، این خداوند است که به <آتش > سوزانیدن را عطا کرده است و اگر روزی خلیلش را در آتش بیندازند ، آتش بدون اذنِ او ابراهیم خلیل را نمی سوزاند .
این خداوند است که به < دارو > خاصیت دردزدایی عطا فرموده ، و بدون اذنِ او هیچ داروئی هیچ دردی را بهبود نمی بخشد .
خداوندی که به دارو خاصیت دردزدائی داده ، اگر بخواهد به تربت امام حسین علیه السلام نیز همان خاصیت را عطا می فرماید .
روی این بیان خداوند ، سبب ساز و سبب سوز است ، یعنی در موردی که همه ی اسباب عادی موجود است ، اگر اذنِ او نباشد همه ی آن اسباب از کار می افتد ، و در موردی که هیچ سبب طبیعی موجود نیست ، اگر فرمان دهد، سبب ایجاد می شود و یا هرچیزی را که ا و فرمان دهد ، جایگزین سبب طبیعی می شود .
برخی از روشنفکران به خیال این که معجزه مخالف علم است و یا توجیه علمی ندارد ، از شنیدن نام معجزه وحشت دارند و انکار معجزات را نشان روشنفکری می پندارند .
این روشنفکرنماهای شرق ، که نشخوار کننده یاوه سرائی های مشتی از نویسندگان ملحد غرب هستند ، چرا به تحقیقات مستند و مستدلّ دانشمندان ارزشمندی چون : دکتر الکسیس کارل ، نورمن وینسنت گریسی ، اپیکتتوس ، رالف والد ، امرسون و امثال آنها توجه نمی کنند ، که بر تحقق معجزات فراوان در عصر ما ، و شفا یافتن هزاران بیمار مبتلا به سرطان ، خوره ، سل و دیگر امراض صعب العلاج ، به دنبال یک نیایش ، و با حضور در اماکن متبرکه تصریح و تأکید دارند . (۲۰)
برای ساکنان ایران زمین این مسائل بسیار روشن و حل شده است ، زیرا هر شیعه ی ایرانی عده ای را با چشم خود دیده ، و یا از افراد مورد اعتماد شنیده ، که در حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا _ علیه آلاف التّحیه والثّنا _ سلامتی خود را باز یافته ، از امراض صعب العلاج به طور اعجاز آمیز شفا یافته اند .
نگارنده که سالی چند بار توفیق آستان بوسی حضرت ثامن الحجج را دارد ، مکرر شاهد شفا یافتن بیماران صعب العلاج در آستان ملک پاسبان آن امام روف بوده است ، به ویژه در شبهای ۱۱ ذیقعده ، شب ولادت آن مهر تابان . و هرگز فراموش نمی کند که در یک شب ۱۱ ذیقعده ای ۲۳ نفر همزمان در برابر شبکه فولاد _ در صحن مطهر _ شفا یافتند ، که کور مادرزاد ، و فلج مادرزاد نیز در میان آنها بود .
ابن بطوطه جهانگرد نامی جهان اسلام متوفای ۷۷۹ هـ . در ضمن مسافرت سی ساله خود که قریب ۷۰۰ سال پیش انجام داده ، به هنگام وصف نجف اشرف و حرم مطهر امیر مومنان می نویسد :
< همه مردم این شهر رافضی مذهب اند و از این روضه کرامتها ظاهر می شود که منشأ عقیده مردم بر این که قبر علی علیه السلام در آن است ، همان کرامتها می باشد.
از جمله آن که در شب بیست و هفتم رجب که < لیله المحیا > (۲۱) می نامند ، عراقیان ، خراسانیان ، فارسیان ، و رومیان گروه گروه ، سی تن و چهل تن ، بعد از نماز خفتن در آنجا گرد می آیند و بیماران ا فلیج و زمین گیر را کنار ضریح مقدس می گذارند و خود به نماز و ذکر و قرآن و زیارت مشغول می شوند .
چون پاسی از شب گذشت همه مریضها که شفا یافته و صحیح و سالم گشته اند ، برخاسته ، ذکر : < لا اله الاّ ، محمّد رسول الله ، علی ولی الله > می گویند > .(۲۲)
علی ابن اسباط که در عهد امام رضا و امام جواد علیها السلام می زیست و نجاشی مقدم رجالیون ، او را توثیق نموده ، و در حقش فرموده : < از موثّق ترین مردم و از راستگوترین آنان است > . (۲۳) در کتاب < نوادر > از گروهی از اصحاب امامیه نقل می کند :
< چون خبر شهادت جانگداز حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در اقطار و اکناف جهان سرازیر شدند و تعداد آنها به یکصد هزار نفر رسید ، که همه ی آنها از برکات قبر شریف آن حضرت بچه به دنیا آوردند > .(۲۴)
حاج میرزا مهدی حائری تأکید می کند که این رقم مربوط به سال شهادت آن حضرت می باشد . (۲۵)

معجزات ظاهره و کرامتهای باهره ای که در طول قرون و اعصار در حرم مطهر ائمه اطهار علیهم السلام مشاهده شده ، بیرون از شمار است و هزاران نمونه آن در کتابها مسطور شده است ، ولی بی گمان آنچه ثبت شده و به دست ما رسیده کمتر از یک هزارم چیزی است که تحقق یافته است .

تداوم این کرامتها و عنایتها در طول قرون و اعصار بهترین وسیله ایست که اهل هر زمانی بر اساس معجزاتی که در عصر خویش مشاهده می کنند بر عظمت ، قداست و حقانیت آنان پی می برند .

عنایات و معجزاتی که در حرم مطهر انبیا و اولیا به وقوع می پیوندد < کرامت> نامیده می شود .

تفاوتی که میان معجزه و کرامت است اینست که در معجزه < تحدّی > ( یعنی : دعوت به مبارزه و معارضه ) و هدایت خلق مطرح است ، ولی در ادعاهای اولیای الهی و کرامتهای صادره از آنان صحبت تحدی در کار نیست . (۲۶)

از عنایات بی کران خداوند منان بر این کمترین غلام روسیاه خاندان عصمت و طهارت این بود که توفیق یافت در کتاب کریمه اهلبیت ، یکصد کرامت از کرامتهای حضرت معصومه _ سلام الله علیها _ را ثبت نماید . و اینک خدای را سپاس می گوید که این مطالب را مورد توجه خاصّ شیفتگان این درگاه قرار گرفته و تعداد بی شماری از دوستداران این آستان ، به نگارنده مراجعه نموده ، اظهار داشته اند که تحت تأثیر مطالب مندرج در این اثر ، به آستان ملک پاسبان حرم مطهر شفیعه روز محشر ، دختر موسی ِجعفر ، حضرت معصومه _ سلام الله علیها _ مشرف شده ، مشکلات مادی و معنوی خود را معروض داشته ، با دست گره گشای دختر باب الحوائج ، حاجت روا گشته ، از بحرانهای پیچیده و لا ینحل خود رهایی یافته اند .

در اینجا تعداد دیگری از کرامتهای این بی بی دو عالم را که پس از چاپ کتاب کریمه اهلبیت صادر شده ، و یا پس از آن به دست ما رسیده و یا بعد از آن به صورت مکتوب انتشار یافته است ، به شیفتگان کویش تقدیم می داریم ، به این امید که ذخیره ای برای روز پسین و راهگشای دلهای غمین و مورد رضایت حضرت بقیه الله فی الأرضین _ عجل الله تعالی فرجه الشریف _ باشد .

اگر کرامتهای صادره از کریمه اهلبیت ، حضرت معصومه علیها السلام گرد آوری شود ، خود کتابی بسیار مفصّل و پر ار ج خواهد شد ، ولی متأسفانه تاکنون چنین اقدامی به عمل نیامده است .

البتّه جمع آوری کرامتها مشکلات فراوانی دارد ، از جمله این که : غالب افرادی که مورد عنایت قرار می گیرند هرگز مایل نیستند که دیگران از سرگذشت آنان آگاه شوند ، گروهی برای این که معنویت آنان محفوظ بماند و گروهی برای این که افراد مختلف به آنها مراجعه نکنند ، و عده ای برای این که مورد تحقیر و تکذیب افرادِ ضعیف الایمان قرار نگیرند .

آنچه از کرامتهای این خاتون دو سرا در این کتاب آمده ، غالباً مطالبی است که افراد مورد وثوق و اعتماد ، بدون واسطه شنیده ام و بر مورد وثوق بودن آنها تصریح کرده ام ، و به ندرت مطالبی است که در آثار مکتوب مسطور بوده ، و ما آنها را با ذکر مأخذ از آنها نقل کرده ایم .

و اینک متن کرامتها آنچنانکه به دست ما رسیده ، به ترتیب الفبای عناوین

علی اکبر مهدی پور

ارسال نظر

درباره‌ی این وبلاگ

این پایگاه توسط تبیان گیلان برای واحد مبلغین طراحی و راه اندازی شده است. تمام حقوق آن متعلق به مرکز تحقیقات اینترنتی تبیان گیلان و اداره کل تبلیغات اسلامی استان گیلان است..

تصاویر

دسته‌ها

بایگانی