آخرین مطالب

 
No Image
خوش آمديد!
درس اخلاق حضرت آیه اللَّه مظاهری «مدّظله العالی» شناخت روحانیت ۳ پيوند ثابت

جلسه دوازدهم: شناخت روحانیت
درس اخلاق حضرت آیه اللَّه مظاهری «مدّظله العالی»
موضوع: شناخت روحانیت ۳
تاریخ: ۱۷/ ۶/ ۱۳۷۸
اعوذ باللَّه من الشیطان الرجیم. بسم اللَّه الرحمن الرحیم. رب اشرح لی صدری و یسر لی امری و احلل عقده من لسانی یفقهوا قولی.
قبل از آنکه وارد بحث شوم امروز ۱۷ شهریور است و باید بگویم یکی از ایام اللَّه است و شهادت عده‏ای از عزیزان ما در ۱۷ شهریور ۵۷، جمعه سیاه، گرچه چنین کشتاری از سنه ۴۲ تا ۵۷ بلکه تا الان در وضع عادی جلو نیامده برای نظام بی رحمانه بود و به طوری که در خیابانها خون راه افتاد در جوبها خون راه اقتاد امّا این هم مسلم است که از همان روز به بعد دیگر فاتحه ظلم فاتحه پهلوی خوانده شد و دیگر رو به سقوط بود تا بهمن ماه که خودش فرار کرد و بعدش هم انقلاب پیروز شد گرچه نتیجه داشت خیلی امّا مصیبت هم مصیبت بزرگی است انصافاً و ما باید این مصائب را برای جوانهایی که ندیدند و فقط می‏شنوند زنده نگاه داریم برای خودمان هم زنده نگاه بداریم اینکه می‏بینند در قرآن یازده جا امر به سیر در تاریخ شده «فسیروا فالارض» یکی از نکاتش همین است که این سیر در تاریخ سرمشق‏ها را، اسوه‏ها را و بالاخره مصائب را اینها زنده نگاه می‏دارد و امّا اگر ما بخواهیم این نظام زنده بماند می‏خواهیم و باید بخواهیم باید مثل ۱۷ شهریور را زنده نگاه بداریم باید به دیگران بگوئیم، خصوصیاتش را بگوئیم، چراهایش را بگوئیم و علی کل حال این ۱۷ شهریور که امروز است این مصیبت بزرگ را من به ساحت مقدس ولی عصر و مقام معظم رهبری تسلیت می‏گویم چنانچه به شما هم تسلیت می‏گویم و امیدوارم که این خون شهدا سبب بشود سبب شده است تا الان روز به روز این نظام ما پر رنگ‏تر و ان شاء اللَّه به دست ما به رهبری حضرت ولی عصرپرچم اسلام روی کره زمین برافراشته بشود بحثی که امروز به بعد دارم بحث راجع به روحانیت است این بحث هم ما باید زنده نگاه بداریم در میان همه مخصوصاً در میان خودمان ما باید بدانیم کی هستیم، چی هستیم این هویت ما این شخصیت ما روحانیت کیست؟ روحانیت چیست و همیشه دشمن می‏خواسته است این هویت را به فراموشی بیندازد همیشه مخصوصاً این اواخر یعنی از زمانی که استثمارگرها قبل از مشروطه وارد ایران شدند و بررسی آنها به اینجا رسید که باید این آخوند را از میان برداشت، باید در میان مردم او را کوچک کرد، باید هویت و شخصیتش را به فراموشی سپرد از آن وقت آن مقامی که روحانیت در میان مردم داشت،

آن هویتی که در میان خودمان بود این قطعاً خیلی کم شده است تا رسیده الان به اینجا که می‏بینید و می‏دانید که این استثمارگرها اگر بخواهد بر یک مملکتی حالا اسلامی یا غیر اسلامی مسلط بشوند اول کاری که می‏کنند هویت و شخصیت را از آنها می‏گیرند هویتهای قومی، شخصیتهای امتیازی، فضیلتی اینها را ترکیه این بلایی که به سرش آمد نمی‏دانید یعنی می‏دانید که این عثمانی‏ها یک دولت فوق العاده مهمی بودند نظیر دولت امریکای الان، عثمانی خیلی قوی بود گرچه به ما ایرانی‏ها، به تشیع خیلی ضرر زد امّا علی کل حال این مرادم است یک دولت اسلامی فوق العاده قویی بودند در اروپا و وضعشان الان رسیده به اینجا که حروف الفبا هم ندارند چه رسد اسلام داشته باشد، یعنی هویت عثمانیت را گرفتند و هویت اسلامیت از آنها گرفتند شخصیتشان حتی الفبای پدر و مادریشان را گرفتند تا الان رسیده ذلت به آنجا که کشت و کشتار می‏کنند برای اینکه دولت منهای دین داشته باشند، دولت منهای اسلام داشته باشند این همه کشتارها این همه ذلتها برای اینکه ارتش آنها یا دولت آنها رنگ اسلام نداشته باشد یک قاعده کلی است و این قاعده کلی هم مربوط به استثمارگرها نیست هر سیاستمدار شیطانی که بخواهد مسلط بر دیگری، مسلط بر قومی بشود اول هویت آنها را می‏گیرد، شخصیت آنها را به فراموشی می‏اندازد لذا من خیال می‏کنم این بحثی که می‏خواهیم شروع کنیم برای روحانیت و برویم جلو ببینیم به کجا می‏رسد این بحث ارزنده‏ای باشد که روحانیت کیست، روحانیت چیست، مخصوصاً برای ما طلبه‏های مبتدی که وارد می‏شوند، باید این بحثها را بفهمانیم توی درسهای مقدماتی در ضمن درسهایمان، برای طلبه‏ها بگوئیم حتی وقتی هم پیر شدیم بنشینیم یا بر خودمان تلقین بکنیم که من کی هستم، چی هستم خیلی نتیجه دارد حالا اول چیزی که من کی هستم، چی هستم این دین اسلام که تا اینجا آمده روحانیت آورده است که اگر روحانیت نبود حتماً الان شیعه نبود، صدمه خیلی کشیدند شکی نیست مثل شیخ طوسی‏ها، شیخ مفیدها، سید مرتضی‏ها، زحمت کشیدند، خون جگر خوردند، کشته‏ها دادند حتی مال آنها اولاً آنها خود آنها در معرض خطر و نابودی واقع شد و این بالاخره این روحانیت توانسته تا امروز تشیع را تا اینجا بیاورد و اگر ما روحانیت سمتی نداشتیم جز همین هویتی نداشتیم جز همین بس بود اینکه بگویم من بالاتر، من یعنی روحانیت بالاترین عناوین بالاترین هویتها بالاترین شخصیتها، این یک جهت که همیشه حتی در زمانهای خفقان مثل زمان پهلوی بالاخره کی این تشیع را نگاه داشت، بعدش کی این تشیع را نگاه داشت و بالاخره کی این نظام و انقلاب را آورد بالاخره الان کی این تشیع مرهون اوست؟ روحانیت، گرچه همیشه محرومیت داشته، باید هم داشته باشد این محرومیت همیشه بوده است امّا یک ساعت او به تمام دنیا ارزش دارد مرحوم کلینی «رضوان اللَّه تعالی علیه» در ذیل روایتی نقل می‏کند برای این آیه شریفه «من قتل نفساً بغیر نفس و فساد فکانما قتل الناس جمیعاً و من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا»[۱] می‏فرماید مراد این است که اگر کسی، کسی را منحرف کند مثل این است که جهانی را کشته باشد و اگر کسی، کسی را هدایت کند مثل این است که جهانی را زنده کرد روایت صحیح السند هم هست ما نباید از این بگذریم یعنی ما آن کسی هستیم که تشیع مرهون ما است بقاء تشیع ما کسی هستیم که مردم را از حال انحرافی به صراط مستقیم می‏بریم یا نمی‏گذاریم جوانها منحرف بشوند یک نفرش را امام صادق علیه‏السلام می‏فرمایند مثل این است که یک جهان را زنده کرده باشی و از این ثواب گذشتن، یعنی هویت را فراموش کردن، همین‏ها است که شیطان می‏آید جلو، یک دفعه خدای نکرده به جای اینکه منبر ما این باشد که خدا یا منبر می‏خواهم بروم که شاید یک زنی را از حال انحرافی بیرون بیاورم، شاید یک جوانی از حرف من در راه مستقیم بماند به جای این یک دفعه هیجان ذهنی درست می‏شود که به این منبر من دنیایم آباد بشود اگر انسان متوجه هویت خود متوجه شخصیت خود باشد، دیگر نمی‏تواند شیطان او را گول بزند نمی‏تواند خلوص دینی را از او بگیرد من یک دفعه به شما می‏گفتم الان هم بگویم نتیجه بگیرم، یک آقایی در زمان طاغوت رئیس شهربانی بود آمده بود قم از خویش و قومهای ما بود مظاهری بود این یک دفعه به من می‏گفت این آقا کی است؟ مرحوم حاج شیخ انصاری یکی از منبری‏های خوب زمان طاغوت بود زبان حضرت آیت اللَّه العظمی بروجردی بود گفتم برای چی می‏خواهی؟ گفت من روز اولی که آمده بوده این جلوی من را گرفت گفت آقا شنیده‏ام آمده‏ای اینجا رئیس شهربانی شده‏اید گفتم آره گفت یک تقاضا از تو دارم، گفتم بله، گفت بعد از نماز صبح تسبیح را دست بگیر و چهل مرتبه بگو اینجا قم است خیلی حرف خوبی است این تلقین خیلی حرف خوبی است، راستی ما طلبه‏ها هر روز صبح به صبح حتی به جای، به جا که نه شما که به جا نیست به جای اینکه تسبیحات حضرت زهرا بخوانم به جای این صد مرتبه بگویم طلبه هستم من آن هستم که تشیع تا اینجا مرهون من است من آن هستم که اگر راستی بتوانم یک نفر را بسازم در مدت عمرم «فکانما احیا الناس جمیعا» برای همین یک مثال بزنم ببینید چقدر بالا اگر شما یک بچه‏ای دارد غرق می‏شود بچه را بگیرید و بچه را از مرگ نجات بدهید و بدهید به مادرش، مادرش خیلی خوشحال می‏شود امّا برای شما یک خاطره شیرینی پیدا می‏شود و هر وقتی به شما بگویند یک خاطره شیرین زندگیت را بگو اول چیزی که به ذهنت می‏آید همین است من آن هستم که یک بچه را از مرگ نجات دادم وقتی چنین باشد امام صادق علیه‏السلام می‏فرمایند طلبه تو اگر بتوانی یک نفر را در راه مستقیم نگاه بداری یک دختر این را از حال انحرافی نجات بدهی یک نماز خوان تحویل جامعه بدهی «من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا» یک نفر را زنده نکردی، دو نفر را زنده نکردی، یک میلیون زنده نکردی که خاطره شیرین از یک بچه‏اش نداشتی، ثوابش این است که دنیا را زنده کردی یک جمله‏ای در ذیل همین شیرین است مرحوم حاج سید حسین قاضی ایشان مباحثه‏ای داشتند سالها یک چند نفر بودند من جمله حضرت امام و این با حضرت امام خیلی رفیق بود خودمانی بود و این چیزها داشت مرحوم حاج آقا مصطفی «رضوان اللَّه تعالی علیه» این کسی که مرگش جبران‏ناپذیر است انصافاً خیلی از نظر علم و عمل، از نظر صفات انسانی و خیلی بالا بود این می‏گفت که من از حرم از صحن آمدم بیرون این آقا از مغازه نانوایی آمد بیرون و یک مقداری اسکناس در دستش بود آن وقت اسکناس‏ها را می‏گفتند نوت من را صدا کرد گفت آقا مصطفی بیا می‏گوید من رفتم، گفت که من می‏بینم چیزی طول نمی‏کشد عکس بابای تو روی این نوت‏ها است چیز داشت خیلی این به من می‏گفت که من در جمکران خدمت حضرت ولی عصر رسیدم و ایشان به من گفتند می‏خواهی دعایت مستجاب بشود گفتم بله، فرمودند خدا را قسم بده به جیره خواران من تا خدا دعایت را مستجاب بکند آقا جیره خواران شما چه کسانی هستندفرمودند طلبه‏ها شما را به خدا قسم اگر ما هیچ چیزی نداشتیم برای هویتمان برای شخصیتمان جز همین جمله آقا امام زمان بس نیست بگوییم ما هویت داریم ما شخصیت داریم ما صبح به صبح بنشینیم، بگوئیم «صد مرتبه» طلبه هستم طلبه هستم الحمدللَّه رب العالمین دو دفعه شکراً لللَّه دو دفعه به سجده برویم دو دفعه پا بشویم و معمولاً مردم که قدر ما را ندارند الان مردم دختر به طلبه نمی‏دهند در حالی که این طلبه‏ها از لحاظ امکانات هم بهتر از جوانهای دیگر باشد و آینده روشن داشته باشد و بالاخره نه دختر شوهر می‏کند نه پدر و مادر مقدس و مسجدی اینها این قدر گول استثمار را خورده‏اند گول شیطان داخلی، شیطان خارجی را خورده‏اند حالا متأسفانه خود ما هم هویت خودمان را هویت شخصیت خودمان را فراموش کردیم یک مثال بزنم ببینیم چه جور فراموش کردیم توی همین مجلس در قم کمتر است توی اصفهان خیلی کم است صد و نود این طلبه‏ها خارج می‏خوانند کفایه می‏خوانند امّا حال معمم شدن را ندارد این چی می‏خواهد بگوید اینکه معمم نمی‏شود چی می‏خواهد بگوید و اینها یک چیز هایی است که همه مان داریم همه مان و الا اگر این لباس را لباس پیغمبر بداند نه یک قدری بیشتر این لباس را لباس جیره خواران امام زمان بداند عمامه را تیجان الملائکه بداند عمامه را «الذین یبلغون رسالات اللَّه» بداند این باید هر چه زودتر بهتر ولی معمولاً همین جور است حال مثال خیلی است که همه مان داریم بخواهم مثال بزنم شاید بعضی اوقات تعریفی باشد و الا همه‏مان داریم که هویتمان را فراموش کردیم، شخصیتمان را فراموش کردیم، راستی این روایاتی که داریم چون هویتمان شخصیتمان را فراموش کرده‏ایم روایتها را یا جعل می‏دانیم یا تأویل می‏کنیم که پیغمبر اکرم فرموده علمای امتی «افضل من انبیاء بنی اسرائیل» این روایتها مستفیض است حضرت امام «رضوان اللَّه تعالی علیه» به این روایتها تمسک می‏کنند در ولایت فقیه و حالا مرادم اینجا است این روایتها صحیح السند است این روایتها ظاهر الدلاله است این روایتها خدشه بردار نیست تأویل بردار نیست مثلاً بعضی گفته‏اند این علما امتی «افضل من انبیاء بنی اسرائیل» یعنی ائمه طاهرین علمای امتی یعنی ائمه طاهرین این حرف است که پیغمبر بگوید علما امتی من بگویم ائمه طاهرین اینها که نیست راستی این جور است ۱۲۴ هزار پیغمبر آمده اینها همه جابودند شاید چهار پنج هزار نفرشان در ایران بوده‏اند به تناوب چهار پنج هزار نفرشان در اروپا مبعوث شدند و چهار پنج هزار نفرشان مثلاً در خاورمیانه بودند چهار پنج هزار نفرشان روایت داریم در میان سیاه پوستها بودند در افریقا بودند همه جا بودند اینکه بعضی‏ها خیال می‏کنند و بعد هم اشکال می‏کنند اینکه این انبیاء همه شان در فلسطین و شام و مصر و اینها بودند این غلط است نه این صد و بیست و چهار هزار نفر همه جا بودند هر کجا که پیغمبر لازم داشتند همان جا بودند این پیغمبرها دو قسم هستند ۱۱۴ تا از اینها کتاب داشتند که اینها را می‏گفتند رسول و کتابها هم هیچ کدامشان در دسترس نیست جز قرآن یعنی کتابها را دشمن نابود کرد همچنین این تورات و انجیل هم نابود شد بعد این علمای یهود و نصارا نشستند و برای خودشان تورات درست کردند لذا متعدد هم هست مثل اینکه این اختلاف آخوندی در آنجا هم پیدا شد هر طایفه روحانیون و روحانیت و امثال اینها آن برای خودش یک انجیل درست کرد آن هم برای خودش چهار انجیل درست کرد که الان هم چهار انجیل دارند چهار انجیل دارند آن یهودی‏ها اختلاف تورات دارند لذا این ۱۱۴ پیغمبر کتابهایشان را چنانچه دشمن، خودشان را معمولاً نابود کرد کتابهایشان را هم نابود کرد. امّا قرآن داریم دست نخورده قرآن داریم بدون یک کلمه کم و زیاد فقط قرآن است که خداوند وعده داده که در آیات فراوانی که حفظش می‏کند و تا روز قیامت هم «لا یأتیه الباطل من بین یدی و من خلفه» تا روز قیامت هم محفوظ است لذا ۱۱۴ کتاب ۱۱۴ رسول اینها را می‏گفتند انبیاء تشریعی اینها اصلاً فوق جعل هستند اینها را نمی‏شود با مردم عادی حسابشان کرد اینها هیچی اینها فوق جعل هستند امّا مابقی انبیاء همه شان انبیاء تبلیغی بودند یعنی ما طلبه‏ها انبیاء تبلیغی اینها مثلاً حضرت لوط نبی تبلیغی بود مثل ما که وقتی بیکار می‏شویم در ایام تعطیلی او می‏رود در آن ده او می‏رود در آن شهر برای تبلیغ دین اینها این جور بودند حضرت لوط رفته بودند توی آن دهی که زیر و رو شد آنجا تبلیغ دین حضرت ابراهیم یا این انبیاء بنی اسرائیل همه شان این جور بودند حضرت موسی رسول دیگر در زمان حضرت موسی بعد از زمان حضرت موسی طلبه‏های آن زمان اینها می‏رفتند یا می‏ماندند یا گردش می‏کردند و تبلیغ دین می‏کردند حضرت شعیب نبی تبلیغی بودند همچنین تا آخر پیامبرها که بهش می‏گوئیم نبی تبلیغی اینها گرچه اینها وحی داشتند شکی نیست حالا یا در خواب یا در کشف یا در بیداری که مراتب هم دارد ولی از این طرف هم که ما باید بیست سال، سی سال، چهل سال زحمت بکشیم این زحمت نداشته را کسی چهل سال زحمت بکشد که برسد به آنجا که بتواند تبلیغ کند بتواند رساله بنویسد این افضل است از آنکه این جور نباشد لذا اگر بگوئیم علما امتی افضل افضلش هم درست است اگر بگوئیم «علما امتی کانبیاء بنی اسرائیل» این هم درست است یعنی یک ملای متدین، عاقل، یک کسی که راستی دین در یک شهری، در یک دهی مدیون او است این معلوم است که مثل آن نبی تبلیغی در زمان بنی اسرائیل است مثلاً اگر افضل نباشد راستی حضرت امام «رضوان اللَّه تعالی علیه» خیلی افضل است از بعضی انبیاء بنی اسرائیل لذا ما این هستیم ما علما امتی افضل، یا علما کانبیاء سلف هم روایت داریم، انبیاء سلف و الذین یبلغون رسالات اللَّه که در روایات هم آمده در ذیل همین آیه شریفه «الذین یبلغون رسالات اللَّه و یخشونه و لا یخشون احداً الا اللَّه»[۲] فرمودند که علمای آخر زمان که در بعضی از روایات دارد طلبه‏های ایرانی و این «الذین یبلغون رسالات اللَّه» ظاهرش اینها هستند. انبیاء کارشان تبلیغ بود ما هم کارمان تبلیغ دین است ما این هستیم که راستی یک طلبه مروج باشد یک طلبه اگر راستی از ژست او، از کردار او، از رفتار او، مردم استفاده بکنند به تجربه هم اثبات شده حضرت امام «رضوان اللَّه تعالی علیه» به من می‏فرمودند که به تجربه برای من هم اثبات شده هر دهی، هر شهری که ذاتاً نجیب باشد، متدین باشد می‏فرمودند وقتی بررسی بکنیم می‏بینیم که یک عالم متدین یا آنجا بوده است یا الان هست بعد می‏فرمودند عکسش هم هست نانجیب باشد، غیر متدین باشد معلوم است آن آدم غیر متدین یا آنجا بوده یا الان هست اتفاقاً من هم در همین عمرم تجربه کردم بررسی کردم در همه شهرها و غالب دهات بررسی کردم این حرف حضرت امام فرمایش خوبی است آیا هویت، شخصیت بالاتر از این می‏شود یک آخوند در یک دهی بی آنکه کسی او را بشناسد اینها خیلی هم کار می‏کنند بدون اینکه حساب و کتابی برایش باز کنند این آقا توی آن ده یک ده بانجابتی بسازد در یک شهری توانسته است آن شهر را بانجابت کند متدین کند دار المؤمنین کند اینها هیچ کس نمی‏تواند هیچ کس غیر از ما طلبه‏ها، نه مکتب خانه‏های دیروز و نه دانشگاههای امروز بالاخره نه جای دیگری نه دولت دیروز نه دولت امروز، نه جای دیگری فقط ما آخوندها توانستیم راستی دین را بیاوریم تا اینجا این هویت ما است این شخصیت ما است و این باید فراموش نشود نباید برای خاطر خرما دور را از بین ببریم من نمی‏دانم چقدر درست است می‏گویند در زمان شیخ طلبگی، یک طلبه قهر کرده بود از طلبگی، دیگر درس شیخ نمی‏آمد شیخ خواستند ایشان را و گفتند چرا درس نمی‏آیی؟ گفت راستی ما از طلبگی وا خوردایم. فرمودند چرا؟ گفت من زن و بچه‏ام نان نداشتند، رفتم سر نانوایی نسیه بهم نداد انگشترم را گرو گذاشتم انگشترم را قبول نکرد زنم بی نان ماند، بچه هایم گرسنه بودند و من از طلبگی قهر کردم. شیخ انصاری دیدند که این را باید با عمل بسازند با حرف نمی‏شود خود شیخ انصاری مسلم که انگشتر پر قیمت نداشته یک انگشتر پر قیمتی پیدا کرده و گفت این را ببر در مغازه سبزی فروش بفروش و سبزی بخر رفت به سبزی فروش گفت این را بگیر و قدری سبزی به من بده گفت برو پی کارت این را ببر دکان زرگر رفت آنجا زرگر پول حسابی بهش داد بعد شیخ انصاری گفت حالا نانوایی به تو نان نداد تو باید سرد بشوی تو ببین کارت چیست؟ ارزشت پیش شیخ انصاری چیست؟ این حساب را بکن و معمولاً ما توی همین چیزها ضربه می‏خوریم یک کسی توهین به ما بکند ضربه می‏خوریم دیگر و اینها نمی‏شود ما باید به این توجه بکنیم که ما کی هستیم، چی هستیم و معلوم است این کس که این جورها باشد دشمن زیاد دارد همیشه می‏خواستند ما را نابود کند، هویت اجتماعی شخصیت اجتماعی ما را بگیرند مخصوصاً زمان پهلوی یکی از کارهایشان همین بود افراد مسن در جلسه یادشان است این جورها بود که مثلاً من می‏خواستم بروم مسجد عباس آباد عصرهای جمعه آنجا جلسه خوبی بود شبش مرحوم آیت اللَّه حاج شیخ محمد حسین نجف آبادی نماز می‏خواندند و نماز باحالی می‏خواندند عصرش هم آقای خادمی منبرش می‏رفت حضرت آیت اللَّه طیب من خیلی دوست می‏داشتم عصرهای جمعه آنجا بروم امّا نمی‏شد بروم برای اینکه توی چهارباغ نمی‏شد بروی مسخره می‏کردند زیر عمامه می‏زدند، حرفها می‏زدند، توی کوچه‏ها می‏رفتم آن هم یک وقت نبود مسخره نشود مثلاً می‏رسید می‏گفت که عضو زائد جامعه برو کنار اگر کارهای دیگر نمی‏کردند دختره صاف می‏آمد توی دل من اینها همیشه بود الان هم هست حالا ما دست برداریم ما را بی هویت کردن همیشه بوده، بی شخصیت کردن هم شیطان داخلی، هم شیطان خارجی، هم شیطان انسی، هم شیطان جنی این بحث، بحث خوبی است و باید چندین جلسه روی این بحث بکنیم و من از شما تقاضا دارم این هویتتان را فراموش نکنید.
خدا را قسم می‏دهم به حق امام زمان ما را از جیره خواران امام زمان محسوب بگرداند، ان شاء اللَّه.
و السلام علیکم و رحمه اللَّه و برکاته.
________________________________________
۱٫ سوره مائده، آیه ۳۲٫
۲٫ سوره احزاب، آیه ۳۹٫

دسته: اخلاق اسلامی | نويسنده: admin


ارسال نظر

 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

بایگانی شمسی

تقویم شمسی

آذر ۱۳۹۶
د س چ پ ج ش ی
« آبان    
 12345
۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲
۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹
۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶
۲۷۲۸۲۹۳۰  
No Image No Image