آخرین مطالب

 
No Image
خوش آمديد!
درس اخلاق حضرت آیه اللَّه مظاهری «مدّظله العالی»صبر و استقامت پيوند ثابت

درس اخلاق حضرت آیه اللَّه مظاهری «مدّظله العالی»
موضوع: صبر و استقامت
تاریخ: ۶/ ۵/ ۱۳۷۸
اعوذ باللَّه من الشیطان الرجیم. بسم اللَّه الرحمن الرحیم. رب اشرح لی صدری و یسر لی امری و احلل عقده من لسانی یفقهوا قولی.
این گونه صدمات برای شیعه مخصوصاً برای حوزه‏ها بوده است و ما باید از این گونه صحنه‏ها متذکر بشویم برای ما تذکر پیدا بشود و اگر تذکر پیدا شد از الطاف خفیه خدا می‏شود و اگر تذکر پیدا نشود آن وقت هم صدمه را خوردیم و هم نتیجه نگرفتیم ما باید توجه داشته باشیم که از وقتی شیعه پا برجا شد یعنی بلافاصله بعد از مرگ پیغمبر اکرم یا شهادت پیغمبر اکرم همه می‏دانید در زمان پیغمبر اکرم شیعه‏گری بود شیعه و رئیس شیعه و امّا این بالفعل شدنش یعنی بعد از سقیفه بنی ساعده یعنی سقیفه بنی ساعده جنازه پیغمبر روی زمین بود تشکیل شد شیعه گری هم مخالفت از سقیفه بلافاصله تشکیل شد که مرحوم کاشف الغطا، حاج شیخ محمد حسین آن مرد فقیه و مبارز و شجاع و بدرد بخور ایشان در آن کتاب عصر شیعه می‏فرمایند ۱۱۴ نفر مخالفت کردند سقیفه را و شیعه با ۱۱۴ نفر تشکیل شد ایشان می‏فرمایند ۱۱۴ نفر از علمای قوم از عقلای قوم می‏فرمایند مردها مثل سلمان و ابوذر و زنها مثل زهرا و اسماء بنت عمیس، فضه و ۱۱۴ نفر را ایشان می‏شمرند از عقلا از شجاع‏ها از علما این ۱۱۴ نفر همان وقت به قول ایشان در مضیقه شدید واقع شدند این کتک زدن زهرا علیهاالسلام را ما نباید ساده از آن بگذریم این بالاترین مصائب است بالاترین بی حیایی‏ها است که در اسلام واقع شده است امّا دشمن از همان اول شدت عمل و دوست یعنی شیعه هم از همان وقت استقامت صبر نباید ازاین جمله گذشت که نقل می‏کنند که دو سه نفر صحبت می‏کنند که چه وقت برای مردها مشکل‏تر از همه وقت هر کس چیزی می‏گفت یک کسی می‏گفت که مشکل‏ترین وقتها برای مرد این است که قرض داشته باشد نتواند ادا بکند یکی گفت غذا نداشته باشد برای زن و بچه‏اش ببرد یکی می‏گفت بچه‏اش چیز بخواد نتواند اجابت کند.

امیرالمؤمنین رسیدند گفتند چی می‏گویید؟ گفتند در آن تاریخ دارد امیرالمؤمنین این طرف و آن طرف را نگاه کردند ببینند کسی غریبه نباشد وقتی دیدند غریبه نیست فرمودند مشکل‏ترین وقتها برای مرد آن است که در مقابل چشمش زنش را کتک بزنند و این نتواند کاری بکند ساکت بماند امّا بالاخره واقع شد دشمن شدت عمل و دوست هم مثل خود امیرالمؤمنین و دیگران صبر و استقامت به قول کاشف الغطا همین ۱۱۴ تا طولی نکشید هزار تا، طولی نکشید ده هزار تا، طولی نکشید میلیون شد و بعدش هم انسان وارد تاریخ بشود می‏بیند مثل اینکه شیعه مثل گلی که پرورش می‏کند در آب و در خاک این شیعه پرورش کرد در خون دادن در خون، شکنجه در زندان و شما دیگر بسیارتان که منبری هستید می‏دانید که چه خبرها بوده خود بُسر می‏گوید که معاویه من را خواست گفت که برو هر چه پول می‏خواهی از بیت المال بردار و ببر خانه و بیا کارت دارم بعد بیا تابه تو بگویم، من رفتم دو تا گونی یکی طلا و یکی نقره پر کردم رفتم و آمدم گفت می‏دانی من با شیعه بد هستم و اینها سرتاسری یک شورشی کردند و دلم می‏خواهد یک گوش مالی به آنها بدهم بُسر می‏گوید من با یک لشکر دوازده هزار نفر و مجهز یک دور زدم تا آمدم کوفه و از کوفه آمدم شام رفتم گزارش بدهم گفت که سی هزار نفر از شیعیان علی را سر بریدم، پستان بریدم، بچه در مقابل مادر سر بریدم و بالاخره سی هزار نفر از شیعه را من کشتم بعد هم بنی العباس بدتر از اینها کردند برای اینکه بنی العباس آدمهای سیاسی بودند دیدند آن خل بازیهایی که بنی امیه درست کردند به ضررشان شد، سیاست بازی کردند و همان کاری که آنها علنی می‏کردند، بنی العباس در زندانها می‏کردند نخبه‏ها را، علما را، بزرگان را دسته جمعی در زندان می‏کردند به اینها غذا نمی‏دادند و مرده‏ها در مقابلشان می‏گندیدند، اهمیت نمی‏دادند و بالاخره بعد هم آن را روی سر اینها خراب می‏کردند و گور دسته جمعی درست می‏کردند بعدش هم رسید به غیبت صغری و غیبت کبری و تا الان همیشه چنین بوده است همین صبر و استقامت هم هست که وعده قرآن به دست این شیعه عملی می‏شود برای اینکه قرآن شریف گاهی می‏گوید مستضعف به دست مستضعف به دست رهبری ولی عصر و گاهی هم می‏فرماید به دست افراد صالح و شایسته، افراد صالح و شایسته معلوم است دیگر یعنی آنکه به یک دستش قرآن و به دست دیگرش ولایت و مستضعف هم مستضعف، مظلوم در تاریخ یعنی همین که الان گفتم دیگر معلوم است از نظر تحلیل سیاسی، از نظر تحلیل تاریخی، از نظر تحلیل تفسیری اگر ما روایت را دقت رویش بکنیم می‏بینیم که مستضعف در قرآن یا صالح در قرآن که وعده بهش داده شده است به دست تو پرچم اسلام روی کره زمین برافراشته می‏شود این شیعه است «و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون»[۱] «و نرید ان نمن علی الذین استضعفو فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین»[۲] این مستضعف، این صالح یعنی شیعه، خوب در اثر چی صبرو استقامت و وقتی مالمّ قضیه را از نظر تحلیل‏ها، تحلیل بکنیم می‏بینیم اگر ۱۱۴ نفر، میلیون شد با آن همه موانع، اگر میلیونها با آن همه کشت وکشتار در اثر صبر و استقامت، صبر روی عقیده استقامت در مقابل مشکل‏ها بالاخره تا بعدش هم این نظام آمد جلو، این نعمت خیلی نعمت بالایی است دشمن میداند، دوست می‏داند نعمت خیلی نعمت بزرگی است و این نعمت در این ده، بیست ساله حالا قبلش را که همین است دیگر من حساب نمی‏کنم این ده، بیست ساله تمام پیروزی‏ها با خرق عادت بوده نه آمدن تا اینجا با خرق عادت بوده و همین چند روز قبل توطئه، سال سال گذشته همین کار را می‏خواستند بکنند البته با زبان یک آخوند در قم، تو دهنی خوردند. همین کاری را که الان می‏خواهند بکنند را سال گذشته می‏خواستند بکنند، نشد، صبر و استقامت، خرق عادت، خدا. امسال به نام دانشجو یعنی بچه‏های نپخته را یا بچه‏های ضد دین را، ضد انقلاب را، ضد نظام را امّا یک توطئه جهانی، امریکا فقط که نه، یک توطئه جهانی و شروع کردند، شروع کردند بد هم شروع کردند ولی یک صحبت از رئیس این دین یعنی مقام معظم رهبری همان یک صحبت به اندازه‏ای جاذبه داشت که دشمن را سرکوب کرد چه برسد دوست را یک اعلامیه کوچک بسیجی‏ها قلع و قمع کنید به نصف روز و توطئه جهانی را از بین بردند آمدند تو صحنه که کم نظیر بود همه را به غلط کردن واداشت همه را مثل سال گذشته همه گفتند غلط کردیم در حالی که دشمن داخلی و خارجی کار کرد و گفت غلط کردیم امسال هم دو دفعه همه گفتند غلط کردیم اینها خرق عادت است اینها را نمی‏شود با جریان طبیعی درست کرد این آمدن امام زمان همین است آمدن امام زمان را هم بدانید خرق عادت است به دست مبارک ایشان یعنی به دست مستضعفین به رهبری ایشان پرچم اسلام روی کره زمین برافراشته بشود یک خرق عادت است انقلاب، انقلاب دفعی است نه تدریجی یعنی به پنج شش روز آقا استاندارهایش را حکومت‏ها در شهرها مستقل می‏کند به یک شبانه روز جهان را می‏گیرد به پنج شش شبانه روز مستقر می‏شود. انقلاب دفعی است این چند روز قبل هم همین بود انقلاب دفعی است ناگهان دشمن داخلی و خارجی گفتند اشتباه کردیم، غلط کردیم، صبر و استقامت بله بدون شکنجه، بدون صبر، صبر در مقابل مصائب بدون ضرر خوب نمی‏شود طبع قضیه این است که اگر استکمال بخواهیم باید صدمه باشد باید صبر در مقابل مصیبتها باشد امّا بالاخره هشت سال جنگ ضرر داشت امّا با دنیا جنگیدن آن هم با وضعی که شما می‏دانید این ده، بیست سال را شما حسابش را بکنید همه‏اش را شاید بیش از صد مورد خرق عادت و بیست سال صبر و استقامت تا این نظام تا اینجا آمده و هر چه هم صدمه به او بزنند مستقل‏تر می‏شود این از الطاف خفیه خدا این درخت کلمه طیبه را هر چه شاخ و بُنش را ببرند هر چه تبر روی آن بزنند ریشه دارتر می‏شود و میوه او بیشتر می‏شود الان این نظام، این جمهوری اسلامی در دنیا یک افتخار شده است در حالی که چقدر کار شکنی. خودش مستقل است از نظر صنعت خودش مستقل است از نظر امکانات امّا افتخار می‏کند که اینکه من رابطه با ایران دارم باید هم داشته باشم هر کس هم بگوید نه من او را رها می‏کنم نمی‏دانم او بگوید اگر حضرت امام بود هندوستان حالا بیش از این ضرر نکرده بود او بگوید اگر حضرت امام بود پاکستان مستقل شده بود، او بگوید اگر حرف حضرت امام را شنیده بود توی دام امریکا نیفتاده بودیم الان شوروی مستقل بود این حرفها خیلی حرفهای بالایی است. گرباچف توی دنیا داد بزند بگوید که این نظام رئیس این نظام اگر یک جمله‏اش را شنیده بودم الان ما هم مثل ایران بودیم ما هم حالا مستقل بودیم اینها همه و همه در اثر صبر و استقامت و چیزی که برای ما بیش از اینها باید اهمیت بدهیم حوزه‏ها است این حوزه‏ها همیشه در مخاطره عجیب بوده من هیچ فراموش نمی‏کنم برای مدیریت قم من و یکی از بزرگان حوزه رفتیم خدمت حضرت امام برای اینکه مدیریت حوزه را درست بکنیم من به حضرت امام گفتم که شما دو تا انقلاب کردید، یکی انقلاب سیاسی الهی والحمدللَّه به جایی رسیده و یکی انقلاب فرهنگی برای اینکه حضرت امام در زمان استاد عزیز ما آقای بروجردی حوزه گردان، حضرت امام بود این مسلم است پیش همه کسانی که بودند لذا من به ایشان گفتم من این کار فرهنگی شما را در مخاطره می‏بینم ایشان یک فکری کردند و گفتند که حرف غلطی که می‏گویند نظم در بی نظمی است این هنوز توی طلبه‏ها هست؟ گفتیم نه این کم رنگ شده فرمودند خیلی خوب بروید بنشینید همه تان و هر کاری کردید من امضاء می‏کنم فهمیدم که کار کردیم الحمدللَّه این مدیریت در قم هم مثل مدیریت در اینجا خیلی عالی شده در حالیکه نبوده گرچه یک گل نو پا است امّا الحمدللَّه قم بسیار عالی اینجا عالی شده امیدوارم که این ریشه کلمه طیبه ان شاء اللَّه هم ریشه بدواند هم میوه پر منفعت بدهد حالا اینجا مرادم است بعد حضرت امام به من گفتند که خیلی خوب کار کنید برای حوزه مدیریت چیز خوبی است نظم چیز خوبی است کار کنید برای مدیریت حوزه امّا ناراحت هم نباش برای حوزه برای خاطر اینکه حوزه مال کس دیگر است دست کس دیگری روی سرش است و بعد گفتند که رضا شاه آمد و تصمیم گرفت حوزه را از بین ببرد برای اینکه رضا شاه دستور دو سه چیز داشت یکی نابودی آخوند یکی نابودی حوزه یکی هم نابودی چادر. گفتند که نابودی حوزه فرمودند که به اندازه‏ای هم کار کرد که ما نمی‏توانستیم در مدرسه فیضیه بمانیم روزها می‏رفتیم صحرا از ترس دشمن و شب بر می‏گشتیم توی مدرسه که مدرسه را نگاهش بداریم و شبها توی مدرسه بودیم و روزها فراری تو صحرا با این حال رضا شاه هیچ غلطی نتوانست بکند حوزه، حوزه شد بعد از رضا شاه این صدمه‏های رضا شاه حوزه را قوی‏تر کرد حوزه را بهتر کرد و آن کلمه طیبه را ریشه دارتر کرد همیشه راجع به این حوزه یعنی در زمان امام صادق علیه‏السلام که تشکیل شد با این حوزه می‏جنگیدند می‏دانید که در زمان امام صادق‏علیه‏السلام با حوزه امام صادق علیه‏السلام کار داشتند و الا در آن وقتی که حوزه نبود منصور دوانیقی می‏گفت خاتمی خاتمک، انگشتر هم انگشتر تو امّا تا تشکیل حوزه شد دیگر رسید به آنجا که گفت رفتم خدمت امام صادق علیه‏السلام دیدم که والباب علیه مغلق و ستر علیه مرخاء در بسته پرده کشیده امام صادق تنها نشسته همان وقتی که یک فرصت پیدا می‏کرد حوزه هم و غم آقا حوزه دشمن هم، هم و غمش این حوزه را ضربه زدن و زمان امام صادق علیه‏السلام تا الان آنکه دشمن می‏بیند اگر باشد غلطی نمی‏تواند بکند حوزه است قبل از آنکه شماها بیایید اول درس فقه هم گفتم الان هم میگویم من دانسته فهمیده آمدم اصفهان، همه این قضایا را می‏دانستم این قضایا کوچک است من دانسته آمدم من بزرگ شده در صحنه‏ها بودم، اصفهانی هم بودم و دانسته آمدم اینجا اگر شما طلبه‏ها مثل طلبه‏های زمان امام صادق علیه‏السلام مثل طلبه‏های زمان حاج شیخ، مثل طلبه‏های آقای میلانی در مشهد، مثل طلبه‏های الان در نجف که همه شان در این صدمات اگر شما صبرو استقامت داشته باشید از اینکه گوش دادید به حرفهای من از همه تشکر می‏کنم.
و السلام علیکم و رحمه اللَّه و برکاته.
________________________________________
۱٫ سوره انبیاء، آیه ۱۰۵٫
۲٫ سوره قصص، آیه ۵٫

دسته: اخلاق اسلامی | نويسنده: admin


ارسال نظر

 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

بایگانی شمسی

تقویم شمسی

مهر ۱۳۹۶
د س چ پ ج ش ی
« مرداد    
 12
۳۴۵۶۷۸۹
۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶
۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳
۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰
No Image No Image