آخرین مطالب

 
No Image
خوش آمديد!
دعای روز چهارده ام ماه مبارک رمضان پيوند ثابت

روز چهاردهم
احکام
۱- در ایام ماه مبارک اگر شخصی بعد از اذان صبح بیدار شود در حالی که احتیاج به غسل جنابت داشته باشد تکلیف چیست؟ آیا آن روز را نمی‏شود روزه گرفت؟جواب: روزه درست است و برای نماز غسل کنید.
۲- حکم مهاجرین در چگونگی روزه گرفتن (بیشتر از ۲ سال در بلاد غرب) چیست؟جواب: نماز را تمام بخوانند و روزه را کامل بگیرند.
۳- آیا شخصی که محل شغل دائم او در شهری دیگر در فاصله بیش از ۳۰ کیلومتر قرار دارد و هر روز در رفت و برگشت میباشد. حکم روزه داشتن او چگونه است؟جواب: کثیر السفر هستید و روزه شما در تمام سفرها صحیح است.
حضرت آیت الله صافى گلپایگانى (مدظله العالى)
نماز شب چهاردهم: شش رکعت در هر رکعت حمد و ۳۰بار سورۀ زلزلت، خدا بر او سکرات مرگ و پرسش منکر و نکیر را آسان کند.
اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ
خدایا مؤاخذه نکن مرا در ایـن روز به لغزشها
واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ
و درگذر از من در آن از خطاها و بیهودگیها
ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ
و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها و آفات
بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین.‏ای عزت دهنده مسلمانان.
نخستین فراز دعا
خدایا مرا در این روز به لغزشهایم مواخذه نکن.
اگر خداوند مردم را به سزاى ستمشان مؤاخذه مى‏کرد
قرآن میفرماید: «وَلَوْ یُؤَاخِذُ اللّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِم مَّا تَرَکَ عَلَیْهَا مِن دَآبَّهٍ وَلَکِن یُؤَخِّرُهُمْ إلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى فَإِذَا جَاء أَجَلُهُمْ لاَ یَسْتَأْخِرُونَ سَاعَهً وَلاَ یَسْتَقْدِمُونَ»؛ و اگر خداوند مردم را به سزاى ستمشان مؤاخذه مى‏کرد، جنبنده‏اى بر روى زمین باقى نمى‏گذاشت لیکن کیفر آنان را تا وقتى معین بازپس مى‏اندازد و چون اجلشان فرا رسد، ساعتى آن را پس و پیش نمى‏توانند افکنند. (سوره نحل، آیه ۶۱) در واقع به واسطه ستم مردم، خداوند نه انسانها را نابود میکرد، بلکه مور و موریانه را نیز نابود میکرد. یا در آیه ۴۵ سوره فاطر میفرماید: «وَلَوْ یُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِمَا کَسَبُوا مَا تَرَکَ عَلَى ظَهْرِهَا مِن دَابَّهٍ وَلَکِن یُؤَخِّرُهُمْ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى فَإِذَا جَاء أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ کَانَ بِعِبَادِهِ بَصِیرًا»؛ و اگر خدا مردم را به سزاى آنچه انجام داده‏اند مؤاخذه مى‏کرد هیچ جنبنده‏اى را بر پشت زمین باقى نمى‏گذاشت، ولى تا مدتى معین مهلتشان مى‏دهد و چون اجلشان فرا رسد خدا به کار بندگانش بیناست.
مواخذه خداوند، خیلی سخت است روزهداران در این روز از خداوند درخواست میکنند که آنها را با لغزشهایشان مواخذه نکند. اگر خداوند انسان را به واسطه اعمال ناشایست خود مؤاخذه کند، هیچ کس نمی‏تواند مانع کار او شود.
منشأ تمام لغزش‏ها
بیداران راه دوست با توجّه به آیات کتاب فرموده‏اند تمام بدبختى‏ها و گناهان مندرج در سه چیز است:
۱ ـ متابعت از هواى نفس که منشأ بدعت، ارتداد، ضلالت، شبهه، طلب شهوات و ترک عبادات است، قرآن مجید مى‏فرماید:
وَلاَ تَتَّبِعِ الْهَوَى فَیُضِلَّکَ عَن سَبِیلِ اللّهِ سوره: ص آیه: ۲۶٫ و از هواى نفس پیروى مکن که تو را از راه خدا منحرف مى‏کند.
۲ ـ حبّ دنیا و عشق خارج از حدود الهى به ظاهر زندگى و زر و زینت از دست رفتنى که باعث قتل، ظلم، غصب، غارت، سرقت، ربا، اکل مال یتیم، منع زکات، شهادت زور، حلال کردن حرام و حرام نمودن حلال است، قرآن مجید مى‏فرماید: مَن کَانَ یُرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیَا نُوْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِى الاْخِرَهِ مِن نَصِیبٍ سوره: الشورى آیه ۲۰کسى که زراعت آخرت را بخواهد، بر زراعتش مى‏افزاییم و کسى که زراعت دنیا را بخواهد، اندکى از آن را به او مى‏دهیم، ولى او را در آخرت هیچ بهره و نصیبى نیست.
و در حدیث بسیار مشهور آمده: حُبُّ الدُّنْیا رَأْسُ کُلِّ خَطیئَهٍ کافی، ج۲، باب حب الدنیا، ص۳۱۵٫ دوستى دنیا ریشه هر لغزش و گناهى است.
حکایت
چکش شیطان و ساعت طلبه
کسى که پیوندش به دنیا محکم شده باشد، در زمانى که دنیا مىخواهد از دستش برود، خیلى سخت حسرت مىخورد و به راستى هیچ قدرتى به جز خدا نمىتواند اموال را از چنین افرادى بگیرد.
یکی از علما می‏گفت: در مشهد مقدس به تحصیل علوم دینی اشتغال داشتم. یکی از طلبه‏ها که از دوستان من بود، بیمار شد و بیماری اش به قدری شدید شد که به حالت مرگ افتاد. در این هنگام ما او را تلقین می‏کردیم و به او می‏گفتیم: بگو «لا اله الا الله» ، «الله اکبر» و…؛ اما او در پاسخ می‏گفت: نشکن، نمی‏گویم!ما تعجب کردیم؛ زیرا او طلبه خوبی بود. راز این ماجرا چه بود که پاسخ ما را نمی‏داد و به جای آن، سخن بی ربطی بر زبان می‏آورد؟ نمی‏دانستیم. تا این که لحظاتی حالش خوب شد. علت را از او پرسیدیم. گفت: اول آن ساعت مخصوص من را بیاورید تا بشکنم و بعد ماجرا را برای شما تعریف می‏کنم. او گفت: من خیلی به این ساعت علاقه دارم؛ هنگام احتضار شنیدم شما به من می‏گویی «لا اله الا الله» و شیطان در برابرم ایستاده بود و همین ساعت مرا در دست داشت و در دست دیگرش چکشی بود و آن را بالای ساعت من نگه داشته بود، می‏خواستم جواب شما را بدهم؛ اما شیطان به من می‏گفت: اگر «لا اله الا الله» بگویی، ساعت تو را می‏شکنم. من هم چون آن ساعت را خیلی دوست داشتم، به او می‏گفتم: نشکن، نمی‏گویم. شیطان گفت: اگر به ولایت على(ع) شهادت بدهى، اینها را پاره مىکنم، من هم از ترس نمىگفتم!
گفتارى از صدر المتألهین در تزکیه نفس
فیلسوف بزرگ اسلام جناب ملاّ صدرا که عمرى را در ریاضت و سلوک و سفر در راه عشق به حق و منازل عرفان سپرى فرموده با تکیه بر آیات کتاب و روایات وارده، راه مجاهدت با نفس را بدین‏گونه بیان مى‏فرماید:
مراتب قوه عملیه چهار مرحله است:
۱ ـ تهذیب ظاهر، که راهش بکار گرفتن نوامیس و قوانین الهى از قیام و صیام و سایر عبادات حقّه است.
۲ ـ تهذیب باطن از ملکات ردیّه و اخلاق دنیّه است، که ریاضت در این مرحله ى پاکسازى تابلوى نفس براى نقاشى کردن نقوش ملکوتیه و آراستنش به صفات حمیده است.
۳ ـ آراسته شدن به صور قدسیه، و پا برجا کردن محامد الهیه و صفات حسنه است.
۴ ـ از خود گذشتن و قدم در وادى فنا نهادن، و به عبارت روشن‏تر غفلت کامل از نفس و توجّه تام و تمام به جانان و مشغول کردن تمام لحظات به ذکر قلبى و عملى و اخلاقى است. نتیجه ى این چهار منزل: ورع، زهد، توکّل، تسلیم، رضا، فنا، کشف، شهد و بقاء بالله است. بدون شک منهاى طىّ این مراحلْ نفس سرکش رام نمى‏شود، و روى جانب حضرت یار نمى‏آورد، که تنها راه رام کردن این چموش بستن او به بند مجاهدت و ریاضت است. واگرغیرازاین باشد انسان همواره درمعرض لغزش است.
یکی ازعواملی که باعث جلوگیری از لغزشها درجمیع شئون (عقیدتی، اجتماعی، اخلاقی و…) می شود نماز اول وقت است.
تکنولوژی وعلم زندگی رابرما آسان کرده ولی بااین حال آنگاه که صدای موذن ازرسانه‏ها وبلندگوهای مسجد بگوش می‏رسد مردم عموما به کار وکسب مشغولند با این وصف آیامی توان امید داشت که لغزشها درمیان جامعه دامن گیرهمه نشود.
خاطره
یکی از علما می‏گوید روزی درقم یک پاکسانی ازمن درخواست کمک مالی کرد ونیازاو درحد توان من نبود هنوزنیم ساعت به نمازمانده بود ایشان را به منزل سالک حقیقی آیت الله بهجت بردم به کسی که درب منزل را باز کردعرض کردم دودقیقه به آقا عرض واجب دارم متوجه شدم آقا برای نمازظهرآماده می‏شودندبا اینکه بنده رادیدند وشناختند فرمودند آیا واجب‏تر از نماز کار دیگری هست. واین سیره همه انبیاء وائمه وعارفین وسالکین الی الله است پس چرا جامعه علوی با این همه سفارشات ازاین راه میانبر برای رسیدن به کمال وحفاظت از هویت دینی درمقابله با تهاجم فرهنگی برنمی دارند.
فضیلت نماز اول وقت و فوائد آن
فضائل و فوائد نماز اول وقت و ثمرات آن در دنیا و آخرت، بیش از آن است که قابل احصاء و شمارش باشد، لیکن برای اهتمام بیشتر مومنین به این فضیلت بزرگ، به نمونه هایی از آن اشاره میشود.
۱- نماز اول وقت، سبب ازدیاد رزق و روزی و مایه‏ی برکت خانه است.
۲- نماز اول وقت، متصل خواهد بود به نماز امام عصر ولی الله الاعظم(عج).
۳- نماز اول وقت، در پنج وقتِ شبانه روز، تمرینی است برای پاسخ گویی سریع به ندای پر صلابت منجی عالم یوسف زهرا امام زمان(عج) در روز ظهور، وقتی تکیه بر کعبه زند و با صدای رسایی که همه عالم بشنوند فریاد برآورده. (اَنَا بَقیَّهُ الله)
۴- نماز اول وقت، نشانه‏ی شیعه‏ی علی(ع) و ایمان واقعی است. (الحیاه، ج۲ ص۳۶۹)
۵- کسی که نمازش را اوّل وقت بخواند، جزءِ غافلین شمرده نخواهد شد. (وسایل، ج۳ص۸۲)
۶- شیطانِ لعین، پیوسته از بنی آدم خائف و گریزان است، تا وقتی که نماز‏های پنج گانه را در اوقات خودش به جا آورد، اما وقتی آن‏ها را به تأخیر اندازد، شیطان بر او جرأت پیدا کرده و او را به گناهان بزرگ وا می‏دارد. (بحارالانوار، ج۸۳ص۱۱)
۷- نماز اوّل وقت و مواظبت بر طلوع و غروب خورشید، سبب راحتی هنگام مرگ، و بر طرف شدن غم و اندوه، و نجات از دوزخ میشود و امیرالمؤمنین چنین پاداشی را برای او ضمانت فرموده است. (بحارالانوار، ج۸۳ص۹)
۸- نماز اوّل وقت، سبب تلقین شهادتین است هنگام مردن، توسط خود حضرت عزرائیل(ع). (منازل الاخره، ص۱۳)
۹- کسی که بدون عذر نمازش را تأخیر اندازد، مورد خطاب خدا در قران است که می‏فرماید: وای بر نماز گزاران آنانی که از نمازشان غفلت می‏کنند. (وسایل شیعه، ج۳ص۹۱)
۱۰- هنگامی که وقت نماز فرا می‏رسد، فرشته‏ای بین مردم فریاد می‏زند:‏ای مردم بپا خیزید! و آتشی که افروخته اید با نمازتان خاموش کنید. (بحارالانوار، ج۸۲ص۲۰۹)
۱۱- بنا به فرموده اشرف کا ئنات عالم که جز از سر چشمه وحی سخنی نفرموده است، نماز اوّل وقت، محبوبترین کارها نزد خداست سپس نیکی به پدر و مادر و سپس جهاد. (خصال صدوق، ص۱۶۶)
۱۲ – نماز اوّل وقت، رضوان خداست و وسط دقت عفو خدا و آخر وقت غفران خداست. (بحارالانوار، ج۸۲ص۳۰۵)
۱۳ – به شفاعت حضرت خاتم(ص) نخواهد رسید، کس که: نماز واجب خود را از وقت خودش به تأخیر اندازد. (وسایل، ج۳ص۸۱)
۱۴ – کسی که مواظبت کند از نماز اول وقت، روز قیامت سندی در دست خواهد داشت که با آن داخل بهشت خواهد شد. (وسایل، ج۳ ص۷۸)
۱۵ – حضرت موسی(ع) به خداوند عرض کردند: پاداش کسی که نمازش را اول وقت به جا آورد چیست؟ فرمود: خواسته هایش را برآورده و بهشتم را برای او مباح می‏گردانم. (بحارالانوار، ج۸۲ص۲۰۴)
فضیلت نماز اول وقت و ثواب نماز جماعت
امام صادق(ع) فرمودند: شیعیان ما را به مواظبت نمودن نماز اول وقت امتحان نمایید.

در روایتی نقل شده است که حضرت عزرائیل(ع) فرمود: «هر کس بر نماز اول وقت مواظبت نماید من خودم هنگام مرگ شهادتین را بر زبانش جاری می‏سازم. خودم شیطان را از او دور می‏سازم.»
آثار نماز اول وقت درکلام رسول خدا
رسول خدا(ص) فرمودند: کسی که نمازهای پنج گانه اش را با طهارت کامل در اول وقت به جای آورد، این نماز در قیامت برای او نور و برهان است و کسی که نمازش را ضایع کند، با فرعون و هامان محشور خواهد بود. رسول گرامی اسلام فرمودند: هیچ بنده‏ای نیست که اهتمام و مواظبت در اوقات نماز و مواضع آفتاب برای وقت نمازش بکند، مگر اینکه من ضمانت می‏کنم برای او مرگ راحتی را، و رفع هموم و تالم و نجات از آتش جهنم را. همچنان که روزی شتر را چوپانی می‏کردم، امروز شمس را کنترل می‏کنم. (کنایه از این که همیشه مواظب خورشید هستم تا اول وقت نماز شد، نماز را به جای آورم.)
رسول خدا(ص) فرمودند: علت اینکه ملک الموت در هر روز پنج بار در موقع نماز به انسان نظر می‏کند این است که اگرانسان اوقات نماز را محترم بشمارد، و در وقت، نماز بخواند، ملک الموت در هنگام مرگ، شهادتین را به انسان تلقین می‏کند و ابلیس را از انسان دور می‏سازد.
امام صادق(ع) فرمودند: وقتی بنده‏ای نمازش را در اول وقت بخواند و بر کیفیت نمازش محافظت نماید، این نماز کامل اول وقت به آسمان بالا می‏رود در حالی که سفید و پاک و منزه است و به صاحبش می‏گوید: مرا حفظ کردی، خدا حفظت کند. و هر گاه در اول وقت خوانده نشد و محافظت لازم به عمل نیامد، نماز بالا نرفته و به صاحبش بر می‏گردد در حالی که سیاه و تاریک است و به صاحبش می‏گوید: خدا ضایعت کند، همچنان که مرا ضایع کردی.
ملا مهدی نراقی، که از شدت ورع و پاکی و سلامت و تقوا، چشم برزخی پیدا کرده بود، می‏فرماید: روز عیدی به قبرستان و زیارت مردگان رفتم. بر سر قبر مرده‏ای ایستادم و گفتم: عیدی من کو؟ شب آن روز، چهره‏ای با صفا و نورانی را در عالم خواب مشاهده کردم، که به من گفت: فردا کنار قبر من بیا، تا تو را عیدی دهم. صبح از پی آن خواب رفتم. چون به سر آن قبر رسیدم، عالم برزخ برای من کشف شد. در این هنگام باغی عجیب با دار و درختی که هر گز چشمم نظیرش را ندیده بود، مشاهده کردم. وسط باغ قصری بسیار با عظمت قرار داشت. مرا به درون قصر دعوت کردند. چون وارد شدم، شخصی با عظمت بر تختی مرصع دیدم. به او گفتم: از کدام طایفه ای؟ پاسخ داد از گروه عبادت کنندگان. گفتم از کجا به این مقام رسیده ای؟ گفت: سلامت در کسب و نماز جماعت اول وقت.
وقت نماز زمان خوشحالی رسول اکرم(ص) است. که به مجرد دخول وقت نماز به موذنش بلال فرمود: (ارحنا یا بلال)‏ای بلال راحتمان کن.
نماز اول وقت را امام علی(ع) در میدان جنگ احیا نمود و امام حسین(ع) هم ظهر عاشورا در میدان جنگ زنده کرد.
بیاییم نماز اول وقت را احیا کنیم مقل آقا امام زمان(عج) و اگر نمازمان را اول وقت بخوانیم به امام زمان(عج) اقتذا نموده ایم، به برکت نماز او نماز ما هم بالا می‏رود و قبول می‏شود، باید همه جا کنار او باشیم و از او غافل نشویم.
مرحوم علامه طباطبایی و آیت الله بهجت از مرحوم (آقای سید علی قاضی طباطبایی رحمت الله علیه) نقل می‏کردند: اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسدمرا لعن کند نمازاول وقت فی نفسه آثار زیادی دارد، ولو حضور قلب هم نباشد.
آیت الله العظمی بهاء الدینی:
«اگر می‎خواهید برکاتی نصیبتان شود نماز اول وقت بخوانید.
آیت الله اراکی و آیت الله بهجت درجواب این سؤال که برای اِزدیاد محبت به حضرت حق و ولی عصر(عج) چکنیم؟
فرمودند: گناه نکنید و نماز اول وقت بخوانید.
ثواب نماز جماعت
روزی بعد از نماز ظهر جبرئیل(ع) با هفتاد هزار ملک بر پیامبر(ص) نازل شد و عرض کرد: پروردگارت ترا سلام می‏رساند و دو هدیه برایت فرستاده «مضمون روایت»: یکی سه رکعت نماز وتر (دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر که بعد از نماز شب خوانده می‏شود) و دیگری نماز جماعت. پیامبر فرمودند: ثواب نماز جماعت چه قدر است؟جبرئیل(ع) عرض کرد: اگر یک نفر به امام جماعت اقتدا کند هر رکعت او ثواب صد و پنجاه رکعت و اگر دو نفر ثواب ششصد رکعت. همین طور اگر ده نفر شوند ثواب هر رکعت برای هر کدام هفتاد و شش هزار و هشتصد رکعت (۷۶۸۰۰) به حساب می‏آید. «عروه الوثقی باب نماز جماعت.»
حکایت راستان
یکی از ارادتمندان و مقلّدین حضرت آیت الله العظمی سید احمد خوانساری می‏گوید: من و ایشان مسافرتی کردیم از تهران به ساوه، رفت و برگشت را با اتوبوس بودیم، در راه برگشت که من در کنار ایشان نشسته بودم، آقا خیلی آرام فرمودند: حاج میرزا حسن، عرض کردم بله آقا جون، فرمودند: هوا نشان می‏دهد که به نماز مغرب نزدیک می‏شویم، این اتوبوس اگر بخواهد با همین سرعت حرکت کند قریب یک ساعت و نیم از نماز مغرب می‏گذرد و ما به تهران می‏رسیم و از فضیلت نماز اول وقت محروم خواهیم شد. خداوند هم از ما نماز اول وقت خواسته است، اگر مقدور است شما بروید و از راننده تقاضا کنید که درگوشه‏ای نگه دارد تاما نماز بخوانیم و دوباره سوار شویم، من نمی‏دانستم چه بگویم زیرا در آن زمان راننده‏ها کم بودند، و به همین دلیل دارای احترام خاصی بودند وقتی که پشت فرمان می‏نشستند گویا پادشاهانی هستند که فرمان مملکتی را به دست گرفته اند خصوصاً بعضی از آنها انسانهای بددهن و بدزبانی بودن، و حرمت افراد را نگه نمی‏داشتند و به راحتی اهانت می‏کردند. لذا به همین جهت به حضرت آیت الله خوانساری عرض کردم: آقا جون بعضی از اینها شخصیت ندارند، اگر هم بگویید گوش نمی‏دهند، و بی خودی آبروی خود را می‏ریزیم. چون نگه نمی‏دارند، ایشان فرمودند: شما بگویید اگر نگه نداشتند، ماشین که نگه می‏دارد. من هم قبول کردم و عرض کردم چشم آقا جون، چون من مقلد ایشان بودم و حکمشان را بر خودم واجب می‏دانستم. لذا از روی صندلی بلند شدم و با احترام به راننده گفتم اگر ممکن است در هر کجا که صلاح می‏دانید لحظاتی نگه دارید که ما دو نفر می‏خواهیم نماز بخوانیم، راننده همان طور که حدس می‏زدم، نگاه تندی به من کرد و گفت: چی می‏گی آقا، نماز می‏خواهیم بخوانیم یعنی چه؟ یک ساعت دیگر برو خانه ات بخوان، سپس گفت: برو بنشین سر جات. من هم برگشتم و جریان را به حضرت آیت الله خوانساری عرض کردم و گفتم راننده ماشین را نگه نمی‏دارد، ایشان فرمودند: مانعی ندارد، در عوض ماشین خودش نگه می‏دارد!تا این جمله را فرمودند: دیدم که ماشین ریپ می‏زند و لحظاتی بعد خاموش شد و راننده مجبور گردید که به کناری بزند، ایشان فرمودند: بلند شو برویم پایین نماز بخوانیم. ما نماز را خواندیم و برگشتیم و روی صندلی نشستیم، و در این مدت، راننده مرتب استارت می‏زد و خیلی سعی کرد که ماشین را روشن کند ولی نشد، راننده لحظاتی مأیوسانه به صندلی تکیه زده و در فکر فرو رفته بود که چه کند. خصوصاً وقتی که می‏دید که دو نفری نماز جماعت را برپا کرده ایم و آقا بعد از نماز مغرب، نماز عشاء را هم خواندند، سپس رو به من کرد و فرمودند: تعقیبات را برویم داخل ماشین بخوانیم، و مردم را معطل نکنیم، از چهره راننده دریافتم که مُتنبّه شده است ولی رویش نمی‏شود که عذرخواهی کند و همه افرادی که داخل اتوبوس نشسته بودند متعجبانه ما را نگاه می‏کردند، وقتی برگشتیم و نشستیم، حضرت آقا به راننده فرمودند: بفرمایید حرکت کنید و تا این جمله را فرمودند یک دفعه ماشین خود به خود روشن شد و راننده و بقیه مسافرین از این عمل ایشان در تعجب فرو رفتند.
امام خمینی ره )و نماز اول وقت
آیا ظهر شده است؟
رهبر معظم انقلاب می‏گویند: حضرت امام تا آخرین لحظه حیات شان، ذکر و نماز و دعا را نیز فراموش نکردند. حاج احمد آقا فرزند عزیز ایشان می‏گفت: پیش از ظهر روز آخر حیات امام، ایشان روی تخت دائم نماز می‏خواندند. مدتی گذشت، بعد پرسیدند: ظهر شده است؟ گفتم: بلی. آن وقت خواندن نماز ظهر و عصر با نوافلش را شروع کردند. بعد از اتمام نماز، مشغول ذکر گفتن شدند و تا لحظاتی که در حالت اغما به سر می‏بردند، مرتب پشت سر هم می‏گفتند: «سبحان اللّه و الحمد للّه و لا اله الا اللّه و اللّه اکبر.» این برای ما درس است، ما که رهبرمان را دوست داریم باید به کارها و روحیات او توجه کنیم و از آن درس بگیریم.
نماز اول وقت، حتی در پیاده رو
خانم صدیقه مصطفوی می‏گوید: روزهایی را به یاد دارم که ما بیشتر، از ظاهر و حالت چهره پزشکان مطالب را دریافت می‏کردیم و کمتر جرات پرسیدن پیرامون وضعیت حال، امام را به خود می‏دادیم، با این حال در هر فرصت که برای غذا دادن نزد ایشان می‏رفتیم، توصیه‏های اخلاقی را فراموش نمی‏کردند. چندین بار به من و هم شیره‏ها فرموده بودند: «راه آخرت سخت است، گناه نکنید، ترک گناه آسان‏تر از عذاب خداست. نماز را حتی اگر در پیاده رو خیابان باشید، اول وقت بخوانید.
ساعت چنده؟
خانم فاطمه طباطبایی می‏گوید: همیشه توجه ایشان به وقت نماز بود، یعنی مثلاً از موقعی که ساعت یازده می‏شد، مرتب می‏پرسیدند ساعت چنده؟ ساعت چنده؟ برای اینکه مقید بودند اول ظهر نمازشان را بخوانند، ایشان همواره مراقب و منتظر اول وقت نماز بودند. باور کنید از ساعت ۳۰: ۱۰ تا ۱۲ نگران وقت نماز بودند، نمازشان را که می‏خواندند، یک آرامشی پیدا می‏کردند و سپس چشم‏ها را می‏بستند.
از قول فرزند امام نقل شده است:
«روز اوّلی که شاه رفت، ما در نوفل لوشا تو بودیم. نزدیک به سیصد الی چهارصد خبرنگار اطراف منزل امام جمع شده بودند. تختی گذاشتند و امام روی آن ایستادند. تمام دوربین‏ها کار می‏کرد. قرار بود هر چند نفر خبرنگار یک سوال بکنند. دو سه سوال از امام شد که صدای اذان ظهر شنیده شد. بلافاصله امام محل را ترک کردند و فرمودند: وقت فضیلت نماز ظهر می‏گذرد. تمام حاضرین از اینکه امام صحنه را ترک کردند، متعجّب شدند. کسی از امام خواهش کرد چند دقیقه‏ای صبر کنید تا حدّاقل چهار پنج سوال دیگر بشود. امام با عصبانیّت فرمودند: به هیچ وجه نمی‏شود. و رفتند.»
پیامبر اکرم(ص) به امیرالمومنان علی(ع) فرمودند یا علی با وضوی کامل در اول وقت اقامه نماز کن و نماز را از اول وقتش به تاخیر نینداز چون تاخیر نماز بدون علت خداوند قهار را به خشم خواهد رسول خدا میفرماید وقتی آفتاب از نصف النهار گذشت درهای آسمان گشوده میشود و دعا در این هنگام مستجاب میگردد پس خوشا به حال کسی که در این ساعت عمل صالح از او بالا رود ضمانت پیامبر اکرم برای نماز گزار دراول وقت
در نامه‏ای که حضرت امیرالمؤمنین(ع) برای محمد ابی بکر، زمانی که او را به ولایت مصر گمارده بود، نوشت. می‏فرماید: مراقب اوقات نمازت باش و آن را در وقت مقرر خود به جا آور، به خاطر فراغت قبل از وقت نماز اقدام به اقامه آن نکن و همچنین به خاطر کاری که داری آن را به تاخیر نینداز برای نمازت اهمیتی خاص قائل شو و حساب جدایی، برای آن باز کن و هرگز نمازت را تابع چیزهای دیگر قرار نده، بلکه سعی کن همه چیز را تابع وپیرو نماز کنی آنگاه امیرالمؤمنین(ع) اضافه فرمود:‏ای محمدبن ابی بکر! نمازت را در این اوقات به جا آور و ملزم باش به اینکه کار نیک انجام دهی، و سنت حسنه به جا آوری و راه روشن و راست را انتخاب کنی و در این صورت از صراط مستقیم خارج نخواهی شد و پیرو حق باشی و به راه راست بروی.
گرچه خواندن نماز عصر و عشا بعد از نماز ظهر و جمع کردن این دو نماز اشکال ندارد و موجب بطلان نمیشود اما خواندن آن در وقتهای خاص خود از نظر شیعه، افضل است و ثواب بیش‏تر دارد. اول وقتی که در اسلام اینهمه توسط پیامبر اکرم و ائمه اطهار به آن تأکید شدکه که یکی از نشانه های شیعه واقعی شمرده شده است، همین اول وقت فضیلت نمازهاست. آیت الله خویی می‏فرمودند: نماز فرادای اول وقت، بهتر از نماز جماعت آخر وقت است. آیت الله بهجت نیز میفرمودند: نماز فرادای اول وقت افضل از نماز جماعتی است که در غیر از اول وقت فضیلت خوانده شود. همچنین آیت الله حائری شیرازی میفرمایند: اوقات نماز ۵ وقت است و اینکه ما ۳ وقت کرده ایم هر چند باعث بطلان نماز نمیشود اما مخالف سنت پیامبر اکرم و ائمه است. اینها فلسفه و پیام دارد. پیام آن این است که از نماز صبح تا نماز ظهر وقت کار است. از نماز ظهر تا اول فضیلت نماز عصر، وقت استراحت است و از اول وقت فضیلت نماز عصر تا اذان مغرب زمان کار است و از اذان مغرب تا اول وقت فضیلت نماز عشاء، وقت جمع و جور کردن کار است.
فراز دیگری از دعا
«واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ»
روزه‏دار از خداوند می‏خواهد که لغزش‏ها و خطاهای او را اقاله کند. اقاله یکی از اصطلاحات فقهی است، یعنی باز پس گرفتن و در این جمله به معنای بخشیدن می‏باشد. در معاملات «اقاله» مستحب است، یعنی اگر خریدار جنس خریداری شده را پس آورد، مستحب است که فروشنده جنس را پس بگیرد گاهی آدم می‏لغزد و ایمانش ضعیف می‏شود و تقوایش از بین می‏رود. ما از خداوند درخواست عافیت می‏کنیم، عافیت یعنی گرفتار بلا نشویم؛ چون‏ بلاها برای افراد ضعیف، دین‏زدا است؛ یعنی کسانی که دارای ایمانی سست هستند، هنگامی که دچار بلا می‏شوند، دین خود را از دست می‏دهند و به خدا و دین و پیامبر بدبین می‏شوند. یکی از این شرایط دشوار فقر اقتصادی افراد است؛ به گونه‏ای که در روایات ما نیز بر عامل فقر به عنوان یکی از راه‏های تسلط شیطان بر انسان و کفر او اشاره شده است.
یا سریع الرضا
خداوند «عزوجل» بهترین عذر پذیرنده‏هاست که از بندگان خویش زود، راضی می‏گردد به طوری که او به سریع الرضایعنی زود راضی می‏گردد معروف است و در قرآن بندگان خویش را به سوی رحمت و مغفرت خویش فرا می‏خواند «و سارعوا الی مغفره من ربکم و جنه عرضها السموات و الارض» یعنی «و به سوی غفران و آمرزش الهی و باغی (بهشتی) که عرض آن آسمان و زمین را فرا گرفته است سرعت بورزید» بدون آنکه نیازی به بندگان خویش داشته باشد «الله الصمد» یعنی «خداوند بی نیاز است» و این در حالی است که ما غیر از او کسی را نداریم «الهی و ربی من لی غیرک» یعنی «ای خدا و پروردگار من چه کسی غیر از تو برای من می‏باشد» و غیر از او چه کسی می‏تواند عذر ما را پذیرفته و گناهان ما را بیامرزد «و من یغفر الذنوب الا الله» یعنی «و چه کسی غیر خداوند (می‏تواند) گناهان را بیامرزد» پس ما نیز در این روز به درگاه الهی پناه برده و از او می‏خواهیم که عذر ما را به خاطر خطاهایی که انجام داده‏ایم بپذیرد و از گناهان ما درگذرد. قرآن در جای دیگری می‏فرماید: «خدا برنامه‏های مردم را عوض نمی‏کند، آن‏ها را گرفتار بلا نمی‏کند مگر اینکه خودشان را تغییر دهند. گناهان آدمی همان لغزش است و باید از خدا بخواهد که مؤاخذه نشود. خدا در اثر گناه به غضب می‏آید و سیل و زلزله و بلایای طبیعی همه آثار گناه است. گاه مردم توجه نمی‏کنند که غالب این اتفاقات و تصادفات به علت انجام گناه است. و در این فراز دعا از خدا می‏خواهیم که لغزش‏های ما را اقاله کند، یعنی از گناهان ما درگذرد.
«ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ» خدایا در این روز مرا هدف بلاها و آفات قرار نده.
خدایا من را تیر بلا قرار مده. سیل و رانش زمین یعنی همان تیر! هواپیما در آسمان پرواز می‏کند و ناگاه روی ساختمانی فرود می‏آید و همه ساکنان آن از بین می‏روند. این غرض و تیر بلاست که حاصل گناه و خطاهای ماست. تمام پیش‏آمدهایی که می‏شود همه نتیجه گناهان ماست. آیه قرآن می‏فرماید: «هر گرفتاری برای شما پیش می‏آید، دسترنج خودتان است.» هر چه بکاری همان را درو می‏کنی. از گندم، گندم و از جو، جو می‏روید. قرآن در جای دیگری می‏فرماید: «خدا برنامه‏های مردم را عوض نمی‏کند، آن‏ها را گرفتار بلا نمی‏کند مگر اینکه خودشان را تغییر دهند.» مثل ماشین که انحراف به چپ پیدا کند، تصادف می‏کند، ما هم اگر انحراف به چپ داشته باشیم با عذاب خدا تصادف می‏کنیم.
بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین به عزت خودت، این دعاها را درباره ما مستجاب کن!‏ای کسی که عزت مسلمین با توست.
ذکرمصیبت
داستان مردی که به زیارت امام حسین(ع) نمی‏رفت
شخصی از بزرگان هند به قصد مجاورت کربلای معلّی به این شهر آمد و مدت شش ماه در آنجا ساکن شد و در این مدت داخل حرم مطهر نشده بود و هر وقت زیارت حضرت امام حسین(ع) را اراده می‏کرد، بر بام منزل خود رفته، به آن حضرت سلام می‏کرد و او را زیارت می‏نمود؛ تا این که سرگذشت او را به «سید مرتضی» که از بزرگان آن عصر و مرسوم به «نقیب الاشراف» بود رساندند. سید مرتضی به منزل او رفت و در این خصوص او را سرزنش نمود و گفت: «از آداب زیارت در مذهب اهل‏بیت این است که داخل حرم شوی و عقبه و ضریح را ببوسی. این روشی را که تو داری، برای کسانی است که در شهرهای دور می‏باشند و دستشان به حرم مطهر نمی‏رسد.» آن مرد چون این سخن را شنید گفت: «ای نقیب الاشرف» از مال دنیا هر چه بخواهی از من بگیر و مرا از رفتن معذور دار. هنگامی که سید مرتضی سخن او را شنید بسیار ناراحت شد و گفت: «من که برای مال دنیا این سخن را نگفتم؛ بلکه این روش را بدعت و زشت می‏دانم و نهی از منکر واجب است.» وقتی آن مرد این سخن را شنید، آه سردی از جگر پر دردش کشید. سپس از جا برخاست و غسل زیارت کرد و بهترین لباسش را پوشید و پا برهنه و با وقار از خانه خارج شد و با خشوع و خضوع تمام، نالان و گریان متوجه حرم حسینی گردید تا این که به در صحن مطهر رسید.
نخست سجده شکر کرد و عتبه صحن شریف را بوسید. سپس برخاست و لرزان، مانند جوجه گنجشکی که آن را در هوای سرد در آب انداخته باشند، بر خود می‏لرزید و با رنگ و روی زرد، همانند کسی که یک سوم روحش خارج گشته باشد، حرکت می‏کرد تا این که وارد کفش کن شد. دوباره سجده شکر به جا آورد و زمین را بوسید و برخاست و مانند کسی که در حال احتضار باشد داخل ایوان مقدس گردید و با سختی تمام خود را به در رواق رسانید. چون چشمش به قبر مطهر افتاد، نفسی اندوهناک بر آورد و مانند زن بچه مرده، ناله جانسوزی کشید. سپس به آوازی دلگداز گفت: «اَهَذا مَصرَعُِِِ سیدُالشهداء؟ اَهَذا مَقتَلُ سیدُالشهداء؟؛ آیا اینجا جای افتادن امام حسین(ع) است؟ آیا اینجا جای کشته شدن حضرت سیدالشهداء است؟» پس فریاد کشید و نقش زمین شد و جان به جان آفرین تسلیم نمود و به شهیدان راه حق پیوست.» منبع: داستان‌های علوی، ج۴، ص۲۱۰/ دارالسلام عراقی، ص۳۰۱

دسته: نودمجلس در30 روز (ماه مبارک رمضان ) | نويسنده: admin


ارسال نظر

 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

بایگانی شمسی

تقویم شمسی

شهریور ۱۳۹۶
د س چ پ ج ش ی
« مرداد    
 12345
۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲
۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹
۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶
۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
No Image No Image