آخرین مطالب

 
No Image
خوش آمديد!
شرح دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان پيوند ثابت

روز بیست و چهارم
احکام
۱- آیا مى‏توانم کفّاره قضاى روزه ماه رمضان را به برادرم که قصد ازدواج دارد و براى این امر به آن نیازمند است بپردازم؟ ج: احتیاط آن است که فقط مصرف نان شود.
۲ ـ بنده الآن حدود ۲۲ سال دارم و تقریبا از ۴ سال پیش تمامى روزه هایم را گرفته ام ولى قبل از آن چند روزى از روزه هایم را به دلایلى نگرفته ام و نمى‏دانم که تعداد آن روزها چقدر بوده است وظیفه من چیست؟
ج: همان مقدار که یقین دارید روزه نگرفته اید قضا کنید و اگر روزه نگرفتن عمدى بوده کفّاره نیز واجب است مگر این که جاهل به مسائل روزه بوده اید.
۳- دادن کفّاره به واجب النّفقه جایز است؟ج: احتیاط آن است که کفّاره را مطلقاً به واجب النّفقه ندهد.
نماز شب بیست و چهارم مثل شب بیستم است. ثواب: حضرت علی فرمود: هر کس بخواند، مثل کسی است که حج و عمره نموده است.
شرح دعای روز بیست و چهارم
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ فِیهِ مَا یُرْضِیکَ
خدایا در این روز از تو درخواست میکنم آنچه را که رضای تو در اوست
وَ أَعُوذُ بِکَ مِمَّا یُؤْذِیکَ
و از چیزهایی که تو را آزار میدهد، به توپناه می‏برم
وَ أَسْأَلُکَ التَّوْفِیقَ فِیهِ لِأَنْ أُطِیعَکَ وَ لاَ أَعْصِیَکَ
و از تو توفیق میخواهم که دراین روز به فرمان تو باشم و هیچ نافرمانی نکنم
‏ یَا جَوَادَ السَّائِلِین
‏ای عطا بخش سوالکنندگان
شرح فرازاول دعا
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ فِیهِ مَا یُرْضِیکَ وَ أَعُوذُ بِکَ مِمَّا یُؤْذِیکَ خدایا در این روز از تو درخواست میکنم آنچه را که رضای تو در اوست و از چیزهایی که تو را آزار میدهد، به توپناه می‏برم.
یکی ازچیزهایی که رضایت پرورگار رادرپی دارد انتخاب همسرشایسته است همسرشایسته رمزسلامت خانواده ودرنتیجه سلامت فردوجامعه از آسیبهای مختلف ومتنوع وبدنبال این روند رضایتهای پی درپی پرورگاررادرتحویل فرزندان صالح و صالحه درجامعه دارد که امروزازآسیبهای جدی جامعه ماست طبق برخی گزارشهابعلت فقدان استانداردهای الهی در امر ازدواج میزان طلاق در کشور ایران تقریباً معادل کشور اسپانیا با ۱۴۰ هزار طلاق در سال است که در زمره ۴ کشوری است که بالاترین آمار طلاق در میان کشورهای اروپایی را دارد. تازه این آمارهاغیرازآمارطلاقهای عاطفی درخانوادهاست. لذادراین ماه پربرکت مکرردرروزهای دوم، نهم، بیست و دوم وامروزازخالق هستی طلب رضایتش را بنا به تعلیم امام سجاد کردیم ازاینجا مشخص می‏گردد شالوده‏ها ومقدمات رضایت پرورگاردرمصادیق مختلف ازجمله امرمهم تشکیل خانواده درهمین ماه با توجه به فضاوانقلاب بوجود آمده دردرون انسان خصوصا درلیالی قدربسته می‏شود لذااولاوالدین ثانیا دختران وپسران که می‏خواهند ازدواج کنند ازاین فرصت ملکوتی حداکثر استفاده رانمایند. خدایا در این روز، آن چیزی که تو را راضی میکند میخواهم و از چیزهایی که تو را آزار میدهد، به توپناه می‏برم.
نهاد خانواده
خانواده در اسلام نهادی مقدس، باارزش، بی همتا ومحبوب‏ترین بنا نزد خدا می‏باشد، و زن و شوهر دو رکن بزرگ و اصلی این نهاد هستند. گرچه زن و مرد در بنیانگذاری خانواده یکسان هستند اما ویژگی‏های جسمی و روانی هر یک از همسران، نقش خاصی را در استحکام و استمرار این بنا می‏طلبد، و یکسان نیست. در این بین خداوند حکیم جهت استحکام و استمرار این بنا، قدرت فوق العاده‏ای به زن عطا فرموده است. زن در آرام بخشی و تلطیف فضای خانه نقش بسیار ویژه و منحصر به فردی دارد. آرام بخش بودن زن برای مرد در آیه ۱۸۹ سوره اعراف، نشانگر نقش ویژه زن در این امر است. هو الذی خَلَقکم مِن نفسٍ واحدهٍ وَ جَعَل منها زوجها لیسکن الیها اوست که همه شما را از نفس واحدی بیافرید، و جفت وی (زنش) را نیز از آن پدید آورد تا بدان آرامش یابد… اعراف / ۱۸۹
زن با نقش عاطفی و احساسی ویژه‏ای که دارد به خانواده نشاط و حیات می‏بخشد. و شوهر از حیث روانی و عاطفی در کنار او آرامش می‏یابد. استمرار و برپایی خانواده تا زمانی است که مرد در منزل امنی که زن برای او فراهم کرده است، احساس آرامش و سکونت کند، نه تا زمانی که خانه ظاهری برپا باشد. انسان‏های فراوانی خانه ندارند اما خانواده دارند. باغ و ویلا ندارند، از نظر امکانات مادی و مسکن دچار مشکلند، اما از حیث عاطفی و آرامش روانی مشکلی ندارند و باصفا و صمیمیت زندگی می‏کنند. بنابراین، خانه‏ای که زن با دستِ دل می‏سازد کارآمدتر از خانه‏ای است که مرد با خشت و گِل بنا می‏کند. زن به سبب ویژگی طبیعی و نقش همسری و مادری در استحکام و استمرار بنای خانواده نقش برجسته، محوری و ویژه‏ای دارد. مسلماً ارزش اقتصادی و مزد مادی، نمی‏تواند ملاک و میزان، برای تعیین ارزش همه کارها باشد. برخی از کارها مسلّماً ارزشمند است و کسی در اهمیت آن شک ندارد که با معیار مادی قابل اندازه گیری نیست. کسی که برای حفظ وطن خویش جانفشانی می‏کند و از جان خویش می‏گذرد با کدام پاداش مادی می‏توان کار او را پاداش داد؟هیچ گاه کم بودن ارزش مادی یک کار دلیل بر کمتر بودن ارزش آن نیست چنان که عکس آن نیز درست است؛ یعنی بیشتر بودن مزد مادی نمی‏تواند دلیل بر باارزش بودن باشد. از دیدگاه اسلام فعالیت‏های خانگی زن ارزش اقتصادی دارد. بنابراین کاری که زن در خانه انجام می‏دهد الزاماً مجانی نیست و زن می‏تواند در مقابل عملی که انجام می‏دهد از همسرش مزد دریافت کند. اما اجرت مادی، در برابر پاداش معنوی‏ای که در آموزه‏های دینی در نظر گرفته شده، بسیار ناچیز است. اهلبیت با بیان ثواب‏های بی شمار خدمت زن در خانه و نسبت به خانواده ارزش والای او را به مردم گوشزد کرده و آنان را متوجه این مهم کردند که خدمت در خانه، بچه داری و تربیت فرزند به دست توانای زن، کمتر از کار مردان در بیرون از خانه نیست. از دیدگاه اسلام خانه برای زن خط مقدم جبهه است و کاری که زن در آنجا آنجا انجام می‏دهد با ارزش جهاد مردان برابر است. آموزه‏های دینی با تبیین جایگاه واقعی همسر و مادر، زنان را به همسرداری و بچه داری ترغیب و تشویق کرده است. همان کارهایی را که پیشوایان دینی ما بر آن تأکید داشته و با بیان ثواب‏های فراوان، ارزش و جایگاه آن را برای زنان مسلمان بیان کرده اند امروزه تحقیر شده و کم ارزش جلوه داده می‏شود. امروز دنیای غرب که به ارزش‏های معنوی اعتقادی ندارد با تبلیغات مسموم بر ضد نقش همسری و مادری و به کار بردن عناوین تحقیرکننده و پررنگ کردن ارزش‏های مادی و اقتصادی، کاری کرده است که برخی بانوان مسلمان و سطحی نگر ما نیز باور کرده اند که این کارها ارزش ندارد و ناخودآگاه ارزش‏های مادی برای آنان در رتبه اول قرار گرفته است. و متاسفانه در برخی گزارش‏ها و نظرسنجی‏ها آمده که اشتغال به عنوان اولین مسئله و دغدغه زنان و دختران جوان مطرح است و اموری همچون ازدواج در رده پنجم یا ششم قرار دارند. (مجله حورا، سال ۸۳، شماره ۸، ص۲)

از دیدگاه اسلام همسرداری و مادری کاری ارزشمند و متناسب با ویژگی‏های جسمی و روانی زن است. تربیت فرزند شایسته و باکفایت، یکی از راههای خدمت زن به اجتماع است. و مادر اگر فرزند صالح و صالحه و سالمی را تربیت کند و به اجتماع تحویل دهد مثل آن است که دنیایی را زنده کرده است.».. وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا. و هـر کـس نفسی را زنـده کـنـد گویا همه مردم را زنده کرده است. (مائده ۳۲)
بنابراین ازدواج که یک امر طبیعی و خواسته تمام انسانها و مطلوب همگان است، به فراخور جوامع مختلف، معیارهای گوناگونی دارد که نشات گرفته از فرهنگها و آداب و رسومی است که در آن جوامع وجود دارد. مثلا معیار ازدواج در جوامع غربی غیر از معیارهای شرقیها و همچنین معیارها در میان پیروان ادیان مختلف، تفاوت زیادی باهم دارد حتی در جوامع مذهبی هم معیارها متفاوت است و بالاخص در میان مسلمانان هم به خاطر دوری از فرهنگ غنی اسلام و قرآن و اهل بیت معیارهای اسلامی و الهی جای خود را به معیارهای غربی و مادی داده است. چنانکه ما شاهد هستیم در جامعه اسلامی ما با وجود داشتن فرهنگ پربار قرآن و اهل بیت کسانی هستند که معیار خود را در انتخاب همسر، معیارهای ماهواره‏ای و اینترنتی قرار داده و از هویت اسلامی و ایرانی خود بیگانه شده و از این طریق صدمه‏ای بزرگ به زیرساختارعقیدتی نسل آینده واردنموده اند چرا که زیرساختارعقیدتی از همان خانواده شروع می‏شود. ازکوزه همان طراود که در اوست.
معیارهای ازدواج در جامعه مادی
در جامعه‏های مادی و اشخاصی که مادی فکر می‏کنند، به خیال خود ازدواج را تنها رسیدن فیزیکی پسر و دختر به همدیگر می‏دانند و ازدواجهائی را پایه ریزی می‏کنند که غیر از مادیات به چیز دیگری فکر نمی‏کنند و در واقع مقصودشان یک نوع تجارت است مانند مهریه‏های سنگین و ملک و مستغلات و ماشین و شیربها و در نظر گرفتن ثروت خود و اطرافیان طرفین و یا پست و مقام یکدیگر و یا ازدواجهائی که از روی هوا و هوس بنا نهاده می‏شود مانند دیدن یک ژشت خاص از یک دختر و پسر در دانشگاه یا کنار خیابان و…. و یا ازدواجهائی که در اثر خواندن مشخصات دختر و پسر در یک مجله یا ژورنال و یا روزنامه که متاسفانه بیشترین طلاقها نتیجه همان ازدواجهائی است که زیربنای آن را تفکر مادیگرایانه تشکیل می‏دهد. و فکر می‏کنند که کامجوئی و خوشبختی بشر فقط در رنگ پوست و درهم و دینار و کاخهای مجلل فراهم می‏شود.
معیار قرآن در انتخاب همسر
اسلام که کامل‏ترین مکتبها است و به وسیله آخرین سفیر الهی توسط جبرئیل امین به صورت کتاب زندگی یعنی قرآن مجید به بشر عرضه شده، در انتخاب همسر ایده آل، معیاری را فراروی بشر قرار داده است که اگر مرد و زن مسلمان به مکتب انسان ساز خود عمل کند و دستورات قرآن و اهل بیت را گردن نهد، می‏تواند همسر ایده آل خود را انتخاب و به آرامش کامل و سعادت دنیا و آخرت نائل شود. به نظر قرآن باید دختر و پسر از نظر ایمان سنخیت داشته باشند، زیرا چگونه ممکن است یک انسان با ایمان با یک انسان بی دین زندگی مشترکی را شروع و به سرانجام برساند. چنانکه می‏فرماید: «و لا تنکحوا المشرکات حتی یؤمن و لامه مؤمنه خیر من مشرکه و لو اعجبتکم و لا تنکحوا المشرکین حتی یؤمنوا و لعبد مؤمن خیر من مشرک و لو اعجبکم اولئک یدعون الی النار و الله یدعوا الی الجنه و یبین آیاته للناس لعلهم یتذکرون» (بقره: ۲۲۱). «با زنان مشرک و بت پرست، تا ایمان نیاورده اند، ازدواج نکنید! (اگرچه جز به ازدواج با کنیزان، دسترسی نداشته باشید؛ زیرا) کنیز با ایمان، از زن آزاد بت پرست، بهتر است، هرچند (زیبایی، یا ثروت، یا موقعیت او) شما را به شگفتی آورد. و زنان خود را به ازدواج با مردان بت پرست، تا ایمان نیاورده اند، درنیاورید! (اگرچه ناچار شوید آنها را به همسری غلامان با ایمان درآورید؛ زیرا) یک غلام با ایمان، از یک مرد آزاد بت پرست، بهتر است؛ هرچند (مال و موقعیت و زیبایی او) شما را به شگفتی آورد. آنها دعوت به سوی آتش می‏کنند؛ و خدا دعوت به بهشت و آمرزش به فرمان خود می‏نماید نشانه‏های خویش را برای مردم روشن می‏سازد، شاید متذکر شوند!». همچنین در مورد سنخیت زن و مرد در احصان (عفت) که زن و مرد هر دو باید عفت کامل داشته باشند و پاکدامنی را در مورد یکدیگر مراعات کنند، می‏فرماید: «مرد زناکار جز با زن زناکار یا مشرک ازدواج نمی‏کند؛ و زن زناکار را، جز مرد زناکار یا مشرک، به ازدواج خود درنمی آورد؛ این کار بر مؤمنان حرام است» (نور: ۳).
معیار انتخاب همسر در احادیث
در کلمات گهربار پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار در مورد معیار انتخاب همسر به همشان بودن دختر و پسر با تعبیر «کفو» تکیه شده است، زیرا مقصود از ازدواج تنها آمیزش فیزیکی نیست، بلکه اتحاد جانها و روانها نیز لازم است. چگونه ممکن است دو انسانی که هیچ تشابه روانی ندارند، بتوانند عمری را با تفاهم زیر یک سقف زندگی کنند. پس همطراز و همشان بودن زن و مرد یکی از شرائط خوشبختی در ازدواج است. در حدیثی دیگر از امام صادق آمده: «المؤمنون بعضهم اکفاء بعض» وسائل الشیعه، ج ۲۰، باب ۲۸، ح ۸٫ ۳۰ جلدی. «اشخاص با ایمان نظیر یکدیگرند». در مورد ازدواج حضرت زهرا علیها السلام که بزرگان و ثروتمندان قریش به خواستگاری آنحضرت می‏آمدند، پیامبر فرمود: «انما انا بشر مثلکم اتزوج فیکم و ازوجکم الا فاطمه فان تزویجها نزل من السماء». وسائل الشیعه، ج ۲۰، باب ۲۷، ح ۵٫ «پیامبر فرمود: من بشری مثل شما هستم از شما زن می‏گیرم و به شما زن می‏دهم مگر فاطمه زهرا که دستور تزویج او از طرف خدا باید نازل شود». و همچنین امام صادق در باره ازدواج آن حضرت فرمود: «لولا ان الله خلق فاطمه لعلی ما کان لها علی وجه الارض کفو» (وسائل، ج ۲۰، باب ۲۷، ح ۶٫). «اگر خداوند حضرت فاطمه را برای علی خلق نکرده بود، کفوی برای او پیدا نمی‏شد». معنی کفو (همشان) معنی «کفو» در لغت یعنی مانند و مثل و نظیر یکدیگر بودن.
اما چنانکه از کلمات حضرات معصومین(علیهم السلام) برمی آید، مقصود از همشان بودن در احادیث، همان همشان بودن در ایمان است نه داشتن مال و منال و پست و مقام پسرها و دختر یا اطرافیان آنان. چنانکه در حدیثی از امام باقر(ع)می‏خوانیم: «اذا جائکم من ترضون خلقه و دینه، فزوجوه الا تکن فتنه فی الارض و فساد کبیر» ) وسائل، ج ۲۰، باب ۲۸، ح ۱ و ۲٫ «هر وقت پسری به خواستگاری دخترتان آمد، اگر از دین و اخلاق او راضی بودید، دخترتان را تزویج کنید و اگر نکنید، فتنه و فساد بزرگی را باعث شده اید». معلوم می‏شود از نظر اسلام خانواده‏ای پست است که دین و اخلاق در آن حاکم نباشد. قرآن و اهل بیت معیار در انتخاب همسر را همشان بودن در ایمان و حسن خلق قرار داده است چرا که زن و مرد نسبت به همدیگر حقوقی دارند که بدون ایمان و حسن خلق و معاشرت امکان ادامه زندگی نیست.
وظیفه مرد نسبت به زن
مرد نسبت به زن غیر از همخوابگی، دو وظیفه مهم دیگر دارد: ۱- ادای نفقه: یعنی هزینه زندگی زن را فراهم کند اعم از لباس و خوراک و مسکن و… ۲- حسن معاشرت: مرد همیشه با زن خود مهربان و با اخلاق حسنه برخورد نماید. چنانکه خداوند متعال می‏فرماید: «و عاشروهن بالمعروف…». «با زنان خود به طور شایسته رفتار کنید» (سوره نساء، آیه ۱۹). در حدیثی آمده: «خدا رحمت کند بنده‏ای را که میان خود و زنش روابط حسنه برقرار کند زیرا خداوند سرنوشت زن را به دست او سپرده است و او را موظف به سرپرستی وی ساخته است.» روضه المتقین، ج ۸، ص ۳۷۷
وظیفه زن نسبت به مرد
اما زن نیز نسبت به مرد دو وظیفه دارد: ۱٫ حفظ مال و ناموس شوهر: یعنی حافظ مال و ناموس مرد در حال حضور و غیبت او باشد. ۲- قنوت: یعنی تمکین و اطاعت زن از شوهر در هر حال (فالصالحات قانتات حافظات للغیب). زنان صالح زنانی هستند متواضع در برابر شوهر و در غیاب همسر حافظ اسرار و ناموس شوهر (سوره نساء، ۳۴٫). در اهمیت مساله قنوت در حدیثی می‏خوانیم: «زنهایی که بارداری و وضع حمل و شیردادن و مهربانی به فرزندان، از ویژگی‏های آنهاست! اگر نسبت به شوهران رفتار ناروا نمی‏کردند، نمازگزار آنها به دوزخ نمی‏رفت.» روضه المتقین، ج ۸، ص ۳۶۶
بررسی و تحقیق پیش از ازدواج
مساله ازدواج و تشکیل خانواده موضوعی است حیاتی؛ و غالبا برای هر کس یک بار در طول زندگیش این فرصت پیش می‏آید حیاتی بودن امر ازدواج از این نظر است که زن و مرد و یا دختر و پسر می‏خواهند برای خود شریکی در زندگی انتخاب نمایند شریکی که تا پایان عمر با او خواهند بود و از همه اسرار و رموز زندگی یکدیگر باخبر و آگاه خواهند شد. و در سختی‏ها و خوشی‏ها با او همدم خواهد بود. بنابراین عقل حکم می‏کند که درباره همسر آینده اش تحقیق نماید، در خصوصیات اخلاقی و ویژگیهای روحی او بررسی نماید و مطالعه کند که این همسر کیست و هویتش چیست؟امام جعفر صادق(ع) می‏فرمایند: زن همانند گردنبندی است که به گردن انسان افکنده می‏شود، اندیشه کن ببین چه چیزی را به گردن خود می‏افکنی (همان، باب ۶، ح ۱۶). در این مورد استفاده از مشاوره با افرادی آگاه و با ایمان و بررسیهای دقیق و قابل اعتماد جهت آگاهی از حالات یکدیگر، وظیفه اصلی و شرط اول است، تا صداقت و ایمان واقعی و هماهنگ بودن در روش صحیح زندگی و سازگاری با واقعیتها برای طرفین روشن شود. پیامبر اسلام(ص) در این باره فرموده است: «بپرهیزید از آن گلی که در مزبله روئیده باشد. پرسیدند: یا رسول الله گلی که در مزبله روئیده به چه معناست؟ فرمودند: زن زیبایی که در خانواده پستی تربیت شده باشد.» همان، ج ۲۰، ص ۴۸، ابواب مقدمات النکاح.
۳- رعایت اخلاق
از جمله مهم‏ترین شرایط رضایت زن و شوهر از زندگی زناشویی، رعایت اخلاق حسنه و خوش رفتاری آنان نسبت به یکدیگر است. اساس زندگی زناشویی بر محبت و دوستی زن و شوهر با یکدیگر بنا شده است. در همین ارتباط قرآن کریم می‏فرماید: و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجاً لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه ان فی ذالک لآیات لقوم یتفکرون» [سوره الروم – سوره ۳۰ – عدد آیاتها ۶۱] از نشانه‏های خدا این که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنار آن‏ها آرامش یابید و بین شما مودت و رحمت قرار داد، همانا در این امر نشانه هایی است برای گروهی که تفکر می‏کنند. این آرامش تنها در سایه رعایت اخلاق خوش و برخورد نیک زن و شوهر با یکدیگر امکان پذیر است. از سوی دیگر آشکار است که بد اخلاقی زن و شوهر با یکدیگر، احترام نگذاشتن آن‏ها به یکدیگر، بد زبانی نسبت به هم، روابط حسنه آن‏ها را تبدیل به نزاع، درگیری، مشاجره و در نهایت جدایی می‏کند. بنابر این لازم است زوج‏ها ار ابتدای زندگی مشترک مصادیق خوش اخلاقی و خوش رفتاری را بیاموزند و سعی کنند آن‏ها را در روابط خود با همسر به کار گیرند تا از پیامد‏های خوش این روش بهره مند گردند.
عکس العمل در برابر بد اخلاقی همسر
در اسلام خانواده و حفظ آن از اهمیت بسیاری برخوردار است لذا اجازه نمی‏دهد با بداخلاقی یکی از زوجین دیگری نیز به این اقدام مبادرت ورزد (زیرا که بد اخلاق بودن خود صفتی ناپسند و نکوهیده است). بلکه توصیه می‏کند همسر دیگر بر بدرفتاری‏های همسر خود صبر و تحمل پیشه نماید. در این ارتباط پیامبر اکرم(ص) می‏فرمایند: مردی که بر بدخلقی همسرش به امید پاداش اخروی صبر کند خداوند در قیامت ثواب شاکردان را به او خواهد داد.» [بحار، ج۱۰۰، ص ۲۲۲٫]
و امام باقر(ع) در مورد صبر و تحمل زن بر آزار و اذیت شوهرش می‏فرماید: «جهاد زن عبارت است از صبر و تحمل بر آزار و اذیت‏های همسر و غیرت ورزی‏های بی مورد او.» [اصول کافی، ج۵، ص ۹٫] البته ناگفته نماند که می‏توان ا خلاق بد همسر را به تدریج با توصیه‏ها و روش‏های صحیح امر به معروف و نهی از منکر اصلاح نمود. زن در مقابل شوهر باید متواضع، مهربان، صمیمی و دلسوز باشد. حافظ حریم خانواده، عفت و پاکدامنی خود و تامین کننده نیازهای جنسی و عاطفی شوهر باشد. هر چه زن در انجام این مسوولیت‏ها نسبت به شوهر اهتمام بیشتری داشته باشد شخصیت او نزد شوهر محبوبتر و ارزش او والاتر خواهد بود و به استحکام زناشویی آنها افزوده خواهد شد. به پاره‏ای از احادیث حضرات معصومین در این مورد توجه نمایید. امام موسی کاظم می‏فرمایند: جهاد زن خوب شوهرداری است و این موضوع در جایی است که جهاد مرد در پیشگاه خداوند مبارزه با دشمن دین تا سرحد مرگ و ریخته شدن خون است. پیغمبر اسلام فرمود: هر زنی که در مقابل بد اخلاقى ‏هاى شوهرش ‏بردبارى کند خدا ثواب آسیه دختر «مزاحم‏» را به وى عطا خواهد کرد. بحار ج ۱۰۳ ص ۲۴۷
امام صادق(ع) فرمود: هر زنى که به شوهرش احترام کند و آزارش نرساند خوشبخت و سعادتمند خواهد بود. بحار ج ۱۰۳ ص ۲۵۳
پیغمبر اکرم(ص) فرمود: بهترین زنان شما، زن هایى ‏هستند که داراى محبت ‏باشند. بحار ج ۱۰۳ ص ۲۳۵
حضرت رضا(ع) فرمود: بعضی زن‏ها براى شوهرشان ‏بهترین غنیمت هستند، زنانی که به شوهرشان اظهار محبت کنند. مستدرک ج ۲ ص ۵۳۲
حضرت محمد(ص): بهترین زنان شما، زن عفیف راغب است که در ناموس خود عفت و به شوهر خود رغبت داشته باشد. نهج الفصاحه، حدیث ۱۵۳۴
امام باقر(ع) فرمودند: هر زنی که هفت روز شوهرش را خدمت کند، خداوند هفت در دوزخ را به روی او ببندد و هشت در بهشت را به رویش بگشاید، تا از هر در که خواهد وارد شود و فرمودند: هیچ زنی نیست که جرعه‏ای آب به شوهرش بنوشاند مگر آن که این عمل او برایش بهتر از یک سال باشد که روزهایش را روزه بگیرد و شبهایش را به عبادت سپری کند.
اُمّ سلمه از رسول خدا(ص) درباره فضیلت خدمت کردن زنان به شوهرانشان پرسید، آن حضرت فرمودند همانا زنى که در خانه شوهر خود به قصد مرتب کردن و اصلاح آن، چیزى را جابه جا کند خداوند به او نظر افکند و هر که خداوند به او نظر کند عذابش نکند. بحار الأنوار: ۱۰۳ / ۲۵۱ / ۴۹ منتخب میزان الحکمه: ۲۵۴
پاداش نوشاندن یک جرعه آب به شوهر
پیامبر اکرم می فرمایند: هیچ زنی نیست که جرعه‏ای آب به شوهرش بنوشاند، مگر این که این عمل او از عبادت یک سال که روزها را روزه و شب‏ها را به نماز مشغول باشد، برتر استو خداوند به اندازه هر جرعه که به شوهرش نوشانیده، شهری در بهشت بنا می‏کند و شصت گناه او را می‏بخشد. وسائل الشیعه (آل البیت)، حر عاملی، ج۲۰، ص۱۷۲
پیامبراکرم(ص) می فرمایندهر زنی که شوهرش را در حج، جهاد یا در طلب علم یاری نماید خداوند ثوابی به او می‏دهد که مطابق اجر همسر حضرت ایوب باشد. مکارم الاخلاق / ۲۳۰
پاداش نیکو شوهرداری کردن
اسماء، دختر یزید انصاری به نمایندگی گروهی از زنان خدمت رسول اللّه شرفیاب شد و عرض کرد: پدر و مادرم به فدایت، من به نمایندگی زنان نزد تو آمده ام… خداوند تو را برای زنان و مردان مبعوث کرد و ما زنان به تو و خدایت ایمان آوردیم. ما در خانه‏های خویش نشسته و نیازهای شما را برآورده می‏کنیم. مادر فرزندان شما و پرورش دهنده آنهاییم. در حالی که کارهای بزرگ و پرارزش به مردان اختصاص یافته و ما از آنها محرومیم. مردانند که توفیق جمعه و جماعت دارند، به عیادت بیماران می‏روند، در تشییع جنازه شرکت می‏کنند، حج مکرر انجام می‏دهند و از همه بالاتر توفیق جهاد در راه خدا دارند در حالی که وقتی مردی در جهاد یا مراسم حج شرکت می‏کند، ما اموالش را نگه می‏داریم و برای جامه هایش نخ می‏ریسیم، فرزندانش را تربیت می‏کنیم. چرا در زحمت‏ها شریک شما هستیم اما در وظایف بزرگ و مقدس و کارهای پر ارج و پاداش شرکت نداشته و از آنها محرومیم؟پیامبر رو به اصحاب کرد و فرمود: آیا تا کنون سخنی به این خوبی در امر دین از زنی شنیده اید؟اصحاب گفتند: گمان نمی‏کنیم زنی به این خوبی سخن بگوید!پیامبر رو به زن کرد و فرمود: «ای زن، برو به زنان دیگر بگو که خوب شوهرداری شما و جلب رضایت همسر و پیروی از وی معادل تمام ثواب هایی است که مردان از راههای دیگر کسب می‏کنند.» اسماء در حالی که از این خبر مسرت بخش زبانش به تکبیر و تهلیل گویا بود از خدمت رسول اللّه بازگشت. درالمنثور، جلال الدین سیوطی، ج۲، ص۱۵۳
پیامبر اکرم(ص): اَلمَرأهُ الصّالِحَهُ أحَدُ الکاسِبَینِ؛ زن شایسته یکی از دو عامل پیشرفت خانواده است. بحارالأنوار ۱۰۳/۲۳۸/۳۹
پیامبر اکرم(ص) در پاسخ زنی که راجع به حقوق شوهر به همسرش سوال کرد، فرمود: «زن باید خود را با بهترین بوها خوش بو سازد، و بهترین لباس هایش را بپوشد، و با بهترین زینت هایش، خود را آرایش دهد، و هر صبح و شام خود را به شوهرش عرضه نماید.» [اصول کافی، ج۵، ص ۵۰۸٫]
تذکر: همان گونه که مرد از همسر خود انتظار دارد با شیوه‏ها و وسایل گوناگون (هم چون زینت و آرایش و…) رغبت او را برانگیزد. زن نیز چنین انتظاری دارد و مرد باید جنبه‏های روانی و غریزی او را در نظر بگیرد و عنایت کافی به آراستگی خود و تلاش در جذب زن و پاسخ به نیازهای مشروع او به عمل آورد. تخلف از این موضوع، علاوه بر این که در حق زن جفا و ظلمی به شمار می‏رود. گاهی سبب بروز انحرافاتی در زنان خواهد شد. در همین ارتباط امام کاظم(ع) می‏فرماید: آراستگی مردان، از اموری است که عفت و پاکدامنی همسرانشان را افزایش می‏دهد، و زنان بدین دلیل عفت و پاکدامنی را ترک کردند که شوهرانشان خود را برای آنان آراسته نکردند» [اصول کافی، ج ۵، ص ۵۶۸٫]
مهمترین وظایف متقابل زن و شوهر در برابر همدیگر از دیدگاه قرآن و اسلام دریک نگاه
حفظ حریم و احترام و خوش رفتارى با هم.
تأمین نیاز جنسى و روحی و روانی یکدیگر.
اجتناب از سوء ظن‏هاى بى‏مورد.
تندخوى، بدزبان، درشت گفتار، ترشروى و سرسنگین نبودن در برابر یکدیگر.
اجتناب از تمجید دیگران در مقابل یکدیگر.
تحقیر نکردن یکدیگر و همینطور خویشان و بستگان همدیگر.
تندخویى و گاهى بداخلاقى همدیگر را تحمل نمودن.
هرگز به هم دروغ نگفتن و رعایت صداقت، امانت، فداکارى و گذشت.
با تمام توان از میهمانان یکدیگر پذیرایى کنید و هیچگاه ابراز ناراحتى نکنید.
به خویشاوندان هم خصوصا خویشاوند نزدیک او احترام فوق العاده بگذارید.
عیوب یکدیگر را پیش هیچ کس بازگو نکنید و به رخ هم نکشید.
در حق همدیگر دعا کنید و از خداوند بخواهید که در کارها موفقتان بدارد.
با مشکلات زندگى به طور منطقى برخورد کردن و کمتر دچار احساسات شدن.
در تمام مدت زندگى به هم ابراز علاقه و عشق کردن و در مناسبتها براى هم هدیه (هر چند ارزان قیمت) تهیه کردن.
با توجه به این نکات و وظائف مذکور، بعضى از خصوصیات بارز یک مرد هم بدست مى‏آید از جمله غیرت و مردانگى، صداقت، راستگوئى و امانت‏دارى، داشتن روحیه‏ى فداکارى، گذشت و ایثار، داشتن روحیه محبّت، همکارى و همیارى و…
اما وظایف اختصاصی زن در برابر شوهر عبارتند از:
بدون اجازه شوهر در مال او تصرف نکردن.
بدون اجازه و توافق شوهر از خانه بیرون نرفتن.
توجه داشتن به مسائل محرم و نامحرم در نزد شوهر.
خود را براى شوهر آرایش کردن.
هنگامى که همسرتان مى‏خواهد از خانه خارج شود او را تا دم در همراهى کنید.
هنگام ورود او به خانه سعى کنید خود را از قبل آماده و مهیا نموده و با خونسردى و خوش‏بویى به استقبال او بروید.
هیچ‏گاه از مردان دیگر نزد او تعریف نکنید.
اگر مشکلى در خانه بوجود آمده در بدو ورود او مطرح نکنید.
برخی از وظایف اختصاصی مرد در قبال همسرش عبارتند از:
در رابطه با رفتار مرد با خانم خود قرآن در (سوره نساء آیه ۱۹) می فرماید: « و عاشروهن بالمعروف؛ به نیکی با آنان معاشرت و زندگی کنید «.
نیکی به همسر دارای شاخص های ثابت و متغیر است شاخص های ثابت عبارت است از:
تأمین مسکن و تهیه پوشاک و خوراک در حد شأن شخصی و خانوادگی همسر.
فراز دیگر دعا
توفیق یعنی چه؟
انسان درانجام هرکاری نیازمند آن است تا توفیق راه و کارش شود.
توده‏های مردم همواره خواستار توفیق و برکت از خداوند هستند و به عنوان یک فرهنگ، درخواست توفیق و برکت درجای جای سخنان وگفتارشان پیداست. این که خداوند توفیق دهد، سخنی بسیار متداول و رایج است. راغب اصفهانی درکتاب مفردات الفاظ قرآن کریم درباره توفیق می‏نویسد که این واژه از ماده وفق به معنای ایجاد مطابقت و موافقت میان دوچیز در کارهای خیر ونیک است. به سخنی دیگر توفیق الهی به معنای ردیف شدن اسباب و وسایل کاری است که انسان می‏خواهد آن را انجام دهد و در این میان مانعی پیش نیاید و مزاحمتی فراهم نشود.
در روایات اسلامی توفیق در مقابل خِذلان آمده است. خذلان به معنای ترک نصرت است و توفیق به معنای یاری نمودن. توفیق و خذلان دو واژه برابر یکدیگرند. امام صادق(ع) نیز به بیان دیگری توفیق و خذلان را در مقابل هم قرار داده و چنین فرموده است: «اِذَا فَعَلَ الْعَبْدُ ما اَمَرَهُ اللهُ عَزّوجل بِهِ مِنَ الطّاعَهِ کانَ فِعْلُهُ وَفْقاً لِاَمْرِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ وَ سُمِّیَ الْعَبْدُ بِهِ مُوَفَّقاً، وَ اِذَا اَرادَ الْعَبْدُ اَنْ یَدْخُلَ فِی شَیءٍ مِنْ مَعاصِی اللهِ عَزّوجلّ فَحالَ الله تَبارَکَ وَ تَعالی بَیْنَهُ وَ بَیْنَ تِلْکَ الْمَعْصِیَهِ فَتَرَکَها کانَ تَرْکُهُ لَها بِتَوْفیقِ اللهِ تَعالی ذِکْرُهُ وَ مَتی خَلّی بَیْنَهُ وَ بَیْنَ تِلْکَ الْمَعْصِیَهِ فَلَمْ یَحُلْ بَیْنَهُ وَ بَیْنَها حَتّی یَرْتَکِبَهَا فَقَدْ خَذَلَهُ وَ لَمْ یَنْصُرْهُ وَ لَمْ یُوَفِّقْهُ.» موقعی که بندهی خدا امر الهی را اطاعت میکند و بر وفق دستور ذات مقدسش انجام وظیفه مینماید، او بنده موفق خوانده میشود. وقتی اراده میکند که مرتکب معصیتی شود، خداوند بین او و معصیت حایل میگردد و بر اثر آن، گناه را ترک میگوید، این ترک نمودن به توفیق باریتعالی انجام شده است و هر زمان خداوند بین گناه و گناهکار فاصله نشود و او را به حال خودش واگذارد و مرتکب معصیت گردد، خداوند آن بنده را مخذول نموده و از نصرت و توفیقش برخوردار نساخته است.
امیر مومنان علی(ع) بر این نکته ظریف توجه می‏دهد که هرگونه تلاش و کوششی از سوی آدمی بی توفیق الهی هیچ سود و فایده‏ای ندارد و شخص به مقصد و مطلوب نمی‏رسد: لاینفع اجتهاد بغیر توفیق. (منتخب میزان الحکمه، محمدی ری شهری، سید حمید حسینی، ص ۵۴۱، ح ۶۶۲۰)
توفیق میتواند به صورت فراهم شدن اسباب جهت شرکت در نماز جماعت، پیدا کردن دوست و مشاورهی مناسب در امور دنیایی و اخلاقی و…، فراهم آمدن اسباب برای خدمت به خلق و… باشد. در آیات و روایات معصومین هم به توفیق الهی اشارهای شده است: «و ما توفیقی الا بالله» یعنی و از خدا در هر کار توفیق میطلبم. سوره هود؛ آیه ۸۸
توفیق در روایات با تعبیرهای مختلفی آمده مانند: «عنایت، رحمت، جذبات الرّب، عنایهی الرحمن، اول النعمهی، قائد الصلاح، رأس النجاح، رأس السعادهی، مفتاح الرفق و…» میزان الحکمه، ج۱۴، ص۶۹۵۰
در بعضی روایات به عنوان بهترین راهبرآمده: «لاقائد کالتوفیق» (نهج‌البلاغه، کلمات قصار «۱۱۳» )
با ارزشترین چیزی که از آسمان فرو میآید؛ علی(ع): اجلٌ ما ینزل من السماء التوفیق» (میزان الحکمه‌ی، ج۱۴، ص۶۹۵۰، ج۲۲۲۲۸ و نهج الفصاحه‌ی، ابراهیم احمدیان، ح۲۰۹۷) تعبیر شده و حتی در روایتی از پیامبر(ص) آمده که «قلیل التوفیق خیرٌ من کثیر العقل» (همان) یعنی اندکی توفیق بهتر است از عقل بسیار.
همچنین به طلب توفیق از خداوند متعال در بعضی روایات سفارش شده: حضرت علی(ع): «عبادالله، ارغبوا الیه فی التوفیق، فانّه أنس وثیق» یعنی این بندگان خدا ازخداوند، توفیق طلب کنید زیرا که توفیق بنیادی استوار است. همان، ح ۲۲۲۳۸
و حضرت علی(ع) در سفارش خود به امام حسن(ع) میفرمایند: «… و الرغبهی الیه فی توفیقک…» از خدا توفیق بخواه. میزان الحکمه‌ی، ج۱۴، ص۶۹۵۲، ج۲۲۲۴۶
امام علی(ع) فرمود: التَّوْفِیقُ عِنَایَهُ الرَّحْمَنِ. توفیق عنایت خداوند رحمن است. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم.
انسان باید کوشش کند که اسباب عادی یک کار را فراهم کند، که به آن جد و جهد و تلاش گویند و خداوند نیز اسباب معنوی را فراهم میکند که به آن توفیق میگویند. در روایات، توفیق بدون تلاش و کوشش وجود ندارد، به این معنا که خداوند توفیق دهد و ما کوشش نداشته باشیم.
امام رضا(ع): وَ مَنْ سَأَلَ اللَّهَ التَّوْفِیقَ وَ لَمْ یَجْتَهِدْ فَقَدِ اسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ؛ هر کس از خدا توفیق بخواهد و کوشش ننماید خود را مسخره کرده است. بحار الأنوارج‏۷۵، ص: ۳۵۶.
معصوم(ع) می‏فرماید: عافیتی بالاتر از توفیق نیست؛ چنان که طاعت و بندگی جز با توفیق میسر نیست. امامان معصوم(ع) می‏فرمایند: توفیق، عقل را زیاد می‏کند و به انسان یاری می‏رساند. (منتخب میزان الحکمه، محمدی ری شهری، سید حمید حسینی، ص۱۴۵، روایت ۶۶۱۶ تا روایت ۶۶۲۸)
‏ یَا جَوَادَ السَّائِلِین در پایان دعا برای استجابت دعا میگوییم؛‏ای خدایی که به هر کسی که از تو چیزی سؤال میکند، تو جود میکنی و نسبت به او بخشش داری، دعای ما را اجابت کن! ما گاهی سائلین را رد میکنیم؛ اما خدا درخواست همه را میدهد و رد نمیکند؛ ولی گاهی چیزی که صلاح ما نیست را از خدا میخواهیم و خدا نمیدهد؛ البته آن خواسته را هم در قیامت برآورده میکند: در قیامت بندگان میپرسند؛ خدایا اینها که به ما میدهی چیست؟ خطاب میآید که در دنیا خواستی صلاح نبود بدهیم و الان آن را برآورده میکنیم.
ذکرمصیبت
وقتی شب بیست ویکم شد، امام، فرزندان واهل بیت خود راجمع کرد وبا آنها وداع نمود حضرت ابوالفضل مانند سایر برادران و خواهران خود با قلبی پر از اندوه و اضطراب و دلی پرخون و چشمانی اشکریز بر بستر و بالین پدر رفت و آمد میکرد. در این لحظات بود که به حضرت عباس و سایر فرزندان که از غیر فاطمه زهرا بودند فرمود: «مخالفت حسن و حسین نکنید … زود باشد که فتنهها رو به شما آورد و منافقان این امت کینههای دیرینه خود را از شما طلب نمایند و از شما انتقام بکشند. بر شما باد صبر که عاقبت صبر نیکو است.» آنگاه رو به حسین نموده فرمودند: «تویی شهید این امت پس بر تو باد صبر بر بلا…» حضرت ابوالفضل را در آغوش گرفته و به سینه چسبانید و فرمود: «پسرم به زودی به وسیله تو چشم من روشن میگردد، پسرم هنگامی که روز عاشورا فرا رسید و بر شریعه آب وارد شدی، مبادا آب بیاشامی در حالی که برادرت تشنه است». سپس حسین را خواستند و دست او را در دست عباس قرار دادند و سفارش نمودند یاری برادر را. چه وقت چشم علی روشن شد آنوقتی که عباس محاصره شریعه فرات راشکست و وارد آن شد به خودش گفت عباس توآب بنوشی حسین فاطمه وکودکان حسین تشنه باشند آبی که درکف دست گرفته بود ریخت تارسید به آنجا پسرعلی با دستان قطع شده ویابدنی تیرباران شده ازاسب به زمین افتاد صدای عبلس بلند یا اخا ادرک اخا امان ازآنوقتی که حسین(ع) خودش رابه بالین برادر رسانید یک وقت دیدند حسین دست به کمر گرفت صدا زد برادر الان انکسرظهری وقلت حیلتی.

دسته: نودمجلس در30 روز (ماه مبارک رمضان ) | نويسنده: admin


ارسال نظر

 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

بایگانی شمسی

تقویم شمسی

آذر ۱۳۹۶
د س چ پ ج ش ی
« آبان    
 12345
۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲
۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹
۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶
۲۷۲۸۲۹۳۰  
No Image No Image