آخرین مطالب

 
No Image
خوش آمديد!
شرح دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان پيوند ثابت

روز بیست و ششم
احکام
۱- اگر شخص روزه دار جنب باشد و تا قبل از اذان ظهر متوجه آن نشود و پس از آن غسل ارتماسى نماید، آیا روزه‏اش باطل مى‏شود؟ و اگر بعد از غسل متوجه شود که در حال روزه غسل ارتماسى نموده است، آیا قضاى آن واجب است؟ج: اگر غسل ارتماسى بر اثر فراموشى و غفلت از روزهدار بودن باشد، غسل و روزه او صحیح است و قضاى روزه‏اش بر او واجب نیست.
۲- اگر شخصى بخواهد قبل از زوال به محل اقامتش برسد، ولى در راه به خاطر پیشامد حادثه‏اى نتواند در زمان معین به مقصد برسد، آیا روزه او اشکال دارد و آیا کفاره بر او واجب است یا فقط قضاى روزه آن روز را باید به جا آورد؟ج: روزه‏اش در سفر صحیح نیست و بر او فقط قضاى روزه آن روزى که پیش از ظهر به محل اقامتش نرسیده، واجب است و کفاره‏اى هم ندارد.
۳- اگر هواپیما در ارتفاع بالا و مسیر طولانى در حال پرواز باشد و پرواز حدود دو ساعت و نیم تا سه ساعت طول بکشد، مهماندار و خلبان هواپیما براى حفظ تعادل خود هر بیست دقیقه احتیاج به نوشیدن آب دارند، در این صورت آیا در ماه مبارک رمضان، کفاره و قضاى روزه بر آنها واجب مى‏شود؟ج: اگر روزه براى آنها ضرر داشته باشد، جایز است که با نوشیدن آب افطار نمایند و قضاى آن را بجا آورند و در این حالت کفاره بر آنها واجب نیست.
حضرت آیت الله خامنه‏اى (مدظله العالى)
نماز شب بیست و ششم: هشت رکعت (چهار تا دو رکعتی)، در هر رکعت بعد از حمد یک سوره، هر سوره‏ای که باشد.
ثواب: مثل شب بیست و یکم است.
شرح دعای روز بیست و ششم
اللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْیِی فِیهِ مَشْکُوراً وَ ذَنْبِی فِیهِ مَغْفُوراً وَ عَمَلِی فِیهِ مَقْبُولاً وَ عَیْبِی فِیهِ مَسْتُوراً یَا أَسْمَعَ السَّامِعِین»
اى خدا در این روز سعی مرا (در راه طاعتت) بپذیر و گناهانم را در این روز ببخش و عمل مرا مقبول و عیبم را مستور گردان‏اى بهترین شنواى دعاى خلق.
شرح دعا
یکی از لغاتی که خداوند برای فعل انسان بکاربرده است «سعی» میباشد وَ أَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى. براى انسان بهره‏اى جز سعى و کوشش او نیست» نجم ۳۹
مهمترین تفاوت بین «سعی» و «عمل» این است که سعی، هدفمند میباشد و با رنج و زحمت همراه است.
مفهوم شکر
شکر کلمهای است که در منابع دینی و روایات اسلامی بسیار به کار برده شده است و به معنای سپاگذاری در برابر نعمت و خیری است که از دیگری به انسان برسد. شکر تنها به معنای سپاسگذاری لفظی نیست، بلکه باید شکر را در مقام عمل به جا آوریم به این معنا که از نعمتهای الهی در مسیری استفاده کنیم که رضایت خدا در آن باشد خداوند هم شاکر و هم شکور میباشد، شاکر اسم فاعل و شکور صفت مشبهه است خداوند در قرآن میفرماید: «فَإِنَّ اللَّهَ شاکِرٌ عَلیمٌ» خداوند (در برابر عمل او) شکرگزار، و (از افعال وى) آگاه است
شکرگزاری در برابر نعمت
عَنِ الرِّضَا قَالَ مَنْ لَمْ یَشْکُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ لَمْ یَشْکُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل. امام رضا می فرماید: کسى که از احسان مردم تشکر نکند، شکر خدا را بجا نیاورده است. بحار الأنوار ج‏۶۸، ص: ۴۴ از این حدیث شریف معلوم میشود که، شکر در برابر نعمت، تحقق مییابد؛ در حالی که هیچ کس به خداوند نعمت نمیدهد. چون که خداوند «منعم علیالاطلاق» است پس شاکر بودن خداوند به چه معناست؟
مفهوم شاکربودن خدا
شاکر بودن خداوند به این معناست که خداوند، حق اعمال مردم را بجا میآورد؛ یعنی هرکس عمل خیری انجام داد، عمل خیر از دست او نمیرود و خداوند از انجام دهنده عمل خیر قدردانی میکند خدا شاکر است؛ یعنی قدردان اعمال انسانهاست بنابراین شکر بندگان، شکر در برابر نعمت است و شکر ذات اقدس حق، شکر در برابر اعمال بندگان میباشد در آیه ۲۳ سوره شورا، کلمه «شکور» دلالت بر ثبات و تاکید میکند: که میفرماید «وَ مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَهً نَزِدْ لَهُ فیها حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ» و هر کس کار نیکى انجام دهد، بر نیکى‏اش مى‏افزاییم؛ چرا که خداوند آمرزنده و سپاسگزار است؛ یعنی قطعا خداوند، پیوسته بخشنده و پیوسته شکرگزار است.
اینطور نیست که انسان عمل خیری انجام دهد و خداوند قدردانی نکند در آیه دیگر میفرماید: «إِنَّ هذا کانَ لَکُمْ جَزاءً وَ کانَ سَعْیُکُمْ مَشْکُوراً» این پاداش شماست، و سعى و تلاش شما مورد قدردانى است. شکر بندگان هم لفظی و هم عملی است، شکر عملی آن است که نعمتهای خداوند در مسیری که خالق خواسته است به کار برده شود.
پس معنای «اللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْیِی فِیهِ مَشْکُورا» این است که خدایا تلاش مرا در این روز، قدردانی کن. به عبارتی دیگر عمل انسان، باید دارای ارزش صحیح و با اصالت باشد، تا مورد قدردانی خداوند قرار گیرد و مصداق آن آیه از قرآن نباشد که می‏فرماید: «وَ قَدِمْنا إِلى‏ ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً» و ما به سراغ اعمالى که انجام داده‏اند مى‏رویم، و همه را همچون ذرّات غبار پراکنده در هوا قرار مى‏دهیم در برخی روایتها حضرات معصومین فرمودهاند: که بعضی از روزهداران جز عطش و گرسنگی بهرهای از روزه نمیبرند.
فراز دیگر دعا
«و ذنبی فیه مغفورا» خدایا گناهان مرا در این روز ببخش.
امکان بخشایش همه گناهان از طرف خداوند
قرآن کریم می‏فرماید: (قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلی‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیم، بگو: «ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‏اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را می‏آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است. (آیه ۵۳ سوره‏ی زمر)
حضرت علىع) روزى رو به سوى مردم کرد و فرمود: به نظر شما امید بخش‏ترین آیه قرآن کدام آیه است؟ بعضى گفتند آیه: «ان الله لا یغفر ان یشرک به و یغفر ما دون ذلک لمن یشاء” (خداوند هرگز شرک را نمى‏بخشد و پائین‏تر از آن را براى هر کس که بخواهد مى‏بخشد.) سوره نساء آیه ۴۸
امام فرمود: خوب است، ولى آنچه من میخواهم نیست، بعضى گفتند آیه”و من یعمل سوء او یظلم نفسه ثم یستغفرالله یجد الله غفورا رحیما” (هر کس عمل زشتى انجام دهد یا بر خویشتن ستم کند و سپس از خدا آمرزش بخواهد خدا را غفور و رحیم خواهد یافت) سوره نساء آیه ۱۱۰
امام فرمود خوبست ولى آنچه را مى‏خواهم نیست. بعضى دیگر گفتند آیه “قل یا عبادى الذین اسرفوا على انفسهم لا تقنطوا من رحمه الله ان الله یغفر الذنوب جمیعا انه هو الغفورالرحیم” (اى بندگان من که دراثر گناه، بر خویشتن زیاده روی کرده اید، ازرحمت خدا مایوس نشوید در حقیقت‏خدا همه گناهان را مى‏آمرزد که او خود آمرزنده مهربان است.) سوره زمرآیه۵۳
امام ع) فرمود خوبست اما آنچه مى‏خواهم نیست! بعضى دیگر گفتند آیه “و الذین اذا فعلوا فاحشه او ظلموا نفسهم ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم و من یغفر الذنوب الا الله” (پرهیزکاران کسانى هستند که هنگامى که کار زشتى انجام مى‏دهند یا به خود ستم مى‏کنند به یاد خدا مى‏افتند، از گناهان خویش آمرزش مى‏طلبند و چه کسى است جز خدا که گناهان را بیامرزد.) سوره آل عمران آیه۱۳۵
باز امامع) فرمود خوبست ولى آنچه مى‏خواهم نیست. در این هنگام مردم از هر طرف به سوى امام متوجه شدند و همهمه کردند فرمود: چه خبر است‏اى مسلمانان؟ عرض کردند: به خدا سوگند ما آیه دیگرى در این زمینه سراغ نداریم. امام فرمود: از حبیب خودم رسول خدا شنیدم که فرمود: امید بخش‏ترین آیه قرآن این آیه است: «واقم الصلوه طرفى النهار و زلفا من اللیل ان الحسنات یذهبن السیئات ذلک ذکرى للذاکرین (نماز را در قبل و بعد از ظهر و بخشی از شب به پادار که خوبی‏ها بدی‏ها را نابود میکند. این تذکری است برای آنان که اهل تذکرند.) سوره هود آیه ۱۱۸
و فرمود: ‏اى على! آن خدایى که مرا به حق مبعوث کرده و بشیر و نذیرم قرار داده یکى از شما که برمى‏خیزد براى وضو گرفتن، گناهانش از جوارحش مى‏ریزد، و وقتى به روى خود و به قلب خود متوجه خدا مى‏شود از نمازش کنار نمى‏رود مگر آنکه از گناهانش چیزى نمى‏ماند، و مانند روزى که متولد شده پاک مى‏شود، و اگر بین هر دو نماز گناهى بکند نماز بعدى پاکش می‏کند، آن گاه نمازهاى پنجگانه را شمرد.
بعد فرمود: یا على جز این نیست که نمازهاى پنجگانه براى امت من حکم نهر جارى را دارد که در خانه آنها واقع باشد، حال چگونه است وضع کسى که بدنش آلودگى داشته باشد، و خود را روزى پنج نوبت در آن آب بشوید؟ نمازهاى پنجگانه هم به خدا سوگند براى امت من همین حکم را دارد.
«و عملی فیه مقبولا» عمل مرا در این روز مورد قبول قرار بده در معارف اسلامی، صحّت عمل و قبول عمل با هم فرق دارد.
تفاوت صحت و قبولی عمل
صحّت آن است که شرایط فقهی را داشته باشد، ولی قبولی عمل فراتر از صحّت فقهی میباشد.
خداوند میفرماید: « إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ» خدا، تنها از پرهیزگاران مى‏پذیرد. (مائده ۲۷) شرط قبول اعمال، این است که انسان تقوا داشته باشد اگر کسی روزه بگیرد و مفطرات روزه را ترک کند ولی محرمات را رها نکند، روزهاش صحیح است، ولی مورد قبول نیست در روایت نقل شده است که اگر خداوند دو رکعت نماز کسی را قبول کند او را به جهنم نمیبرد از بعضی از آیات و روایات معلوم میشود که شرایط قبول، فراتر از شرایط صحّت میباشد.
درخواست پوشش عیوب از خدا
«و عیبی فیه مستورا» خدایا عیب مرا پوشیده نگه دارد. خدایا پیش خلق مرا رسوا مکن
یکی از اسامی روز قیامت «یوم تبلیالسرائر» است که در آن روز، حقایق و باطن انسان آشکار میشود و گناهان او بر همگان معلوم میگردد. در این فراز از دعا از خدا میخواهیم که عیوب ما را بپوشاند و آبروی ما را حفظ کند.
اگر ما میخواهیم که خدا آبروی ما را حفظ نماید باید تلاش کنیم تا آبروی دیگران را نیز حفظ کنی.
یامن اظهر الجمیل و ستر القبیح، یا من لم یؤاخذ بالجریره و لم یهتک الستر، یا عظیم العفو، یا حسن التجاوز، یا واسع المغفره، یا باسط الیدین بالرحمه یا صاحب کل نجوی و یا منتهی کل شکوی، یا کریم الصفح، یا عظیم المن، یا مبتدئا بالنعم قبل استحقاقها، یا ربنا و یا سیدنا و یا مولانا و یا غایه رغبتنا، اسئلک یا الله ان لا تشوه خلقی بالنار
این دعا را حضرت جبرئیل در ایامی وجود فاطمهس) میخواست دنیا بیاید با بشارت و صورت برافروخته‏ی بشیر و لب خندان آوردو آن را به دست پیامبر داد.. پیامبر فرمود این چیست: گفت: خداوند هدیه‏ای برای شما فرستاده است… (این دعا رو حتما بخوانید ونگذارید به دست نااهلش بیافته مخصوصا اشخاص منافق.
هنگامی که بنده‏ای خدا را بخواند و بگوید: یا من اظهر الجمیل و ستر القبیح، (ای خدایی که زیبایی را آشکار و زشتی را پنهان می‏سازی) خدا او را پوشانده و در دنیا بر او رحمت میفرستد و در آخرت او را جمیل و زیبا می‏گرداند و با هزار پرده در دنیا و آخرت او را می‏پوشاند.
هنگامی که بگوید: یا من لم یؤاخذ بالجریره و لم یهتک الستر، (ای خدایی که به گناه مؤاخذه نمی‏کنی و پرده گنهکاران را نمی‏دری) خدا او را در قیامت محاسبه نمی‏فرماید و در روزی که همه پرده‏ها پاره می‏شود و به کناری می‏رود از او پرده دری نمی‏فرماید.
هنگامی که بگوید: یا عظیم العفو، (ای صاحب عفو بزرگ) خدا گناهان او را می‏آمرزد حتی اگر همچون کف دریا زیاد باشد.
هنگامی که بگوید: یا حسن التجاوز، (ای خدایی که از بدان به نیکویی در می‏گذری) خدا نیز از او می‏گذرد حتی اگر گناهانی چون سرقت و شرب خمر و گناهان هولناک و دیگر کبائر را مرتکب شده باشد.
هنگامی که بگوید: یا واسع المغفره، (ای کسی که مغفرت و آمرزشت بسیار و گسترده است) خداوند هفتاد باب از رحمت بر او می‏گشاید و او را در رحمت خویش فرو می‏برد تا هنگامی که از دنیا خارج شود.
هنگامی که بگوید: یا باسط الیدین بالرحمه، (ای خدایی که دستهایت به لطف و رحمت گشوده است) خداوند دست رحمتش را بر او می‏گشاید.
هنگامی که بگوید: یا صاحب کل نجوی و یا منتهی کل شکوی، (ای آنکه از هر راز نهان آگهی،‏ای پناه و مرجع همه شکوه ها) خداوند ثواب همه مصیبت دیده‏ها و همه مردم، اعم از سالم و مریض و زیان دیده و مسکین و فقیر را تا روز قیامت به او عطا می‏فرماید.
هنگامی که بگوید: یا کریم الصفح (ای کریمی که از روی مهر از گناه در می‏گذری) خداوند کرامت انبیاء را به او عطا فرماید.
هنگامی که بگوید: یا عظیم المن (ای کسی که منتی بزرگ بر بندگانت داری)، روز قیامت آرزویش را برآورده سازد و آرزوهای خوب همه مردم را نیز برای او بر آورد.
هنگامی که بگوید: یا مبتدئا بالنعم قبل استحقاقها، (ای خدایی که بدون سابقه استحقاق نعمتهایت را ارزانی داشتی) خدا اجر تمام کسانی که نعمتهایش را شکر گزارده اند به او عنایت فرماید.
هنگامی که بگوید: یا ربنا و یا سیدنا (ای پروردگار و‏ای سید ما) خداوند به ملائکه اش می‏فرماید‏ای فرشتگان من شاهد باشید که من او را آمرزیده و به عدد تمام مخلوقات بهشت وجهنم و هفت آسمان و زمین و خورشید و ماه و ستارگان و قطره‏های باران و انواع مخلوقات و کوهها و سنگریزه‏ها و عرش و کرسی به او اجر و ثواب عطا نمودم.
هنگامی که بگوید: و یا مولانا، (ای آقای ما) خداوند قلب او را پر از نور ایمان گرداند.
هنگامی که بگوید: و یا غایه رغبتنا، (ای منتهای مطلوب ما)، خدا روز قیامت آنچه را که او و دیگر خلائق به آن رغبت دارند به او عطا فرماید.
هنگامی که بگوید: اسئلک یا الله ان لا تشوه خلقی بالنار (ای خدا، از تو درخواست می‏کنم که خلقت مرا با آتش، زشت و قبیح نگردانی)، خداوند جبار می‏فرماید: او را از آتش آزاد گرداندیم.‏ای ملائکه من شاهد باشید که او و پدر و مادرش و برادرانش و خانواده و فرزندانش و همسایگانش را از آتش آزاد گردانیدم و شفاعت او را در مورد هزار نفرکه آتش برآنها واجب شده است را می‏پذیرم…

حکایت راستان
در بغداد مرکز حکومت عراق زندگی می‏کرد، کر و فری داشت و غلام و نوکری، آخر او منصب وزارت داشت و دنیا به او اقبال کرده بود. من از کارمندان او بودم، کاری را به من واگذارده بود که انجام دهم سرانجام به خاطر آن کار بین ما اختلاقی به وجود آمد و چون او مرد خطرناکی بود ناچار شدم که برای حفظ جانم خودم را پنهان کنم. مدت‏ها مخفی بودم و در بیم و هراس به سر می‏بردم تا این که تصمیم گرفتم برای نجات خود به کاظمین بروم و متوسل به حضرت موسی بن جعفرع) شوم شب جمعه‏ای بود نم نم باران می‏بارید و باد سردی می‏وزید من از محله کرخ که یکی از محله‏های بغداد است در آن شب تاریک مخفیانه به طرف کاظمین روانه شدم. هنگامی که به آن جا رسیدم اول متولی حرم مطهر را دیدم از او خواهش کردم که حرم را برایم خلوت کند و درهای حرم را ببندد. او هم قبول کرد صبر کردیم تا رفت و آمد مردم قطع شد ضمنا باران خیلی شدید و مانع رفت آمد بود نیمه‏های شب به خاطر جمع وارد حرم شدم متولی درهای حرم را بست و قول داد که هیچ کسی را به حرم راه ندهد. تک و تنها در حرم مشغول دعا و زیارت شدم به گریه و زاری پرداختم ساعتی بیش نگذشته بود که صدای پایی شنیدم نگاه کردم جوان خوش قیافه‏ای را دیدم که لباس سفید بر تن و عمامه‏ی زیبایی دارد که یکسر عمامه را از زیر گلو رد کرده و روی دوش افکنده و عبایی بر شانه دارد با وقار و ادب خاصی در برابر ضریح مطهر حضرت موسی بن جعفرع) ایستاده و زیارت می‏کند گوش کردم شنیدم که سلام کرد به حضرت آدمع) و پیغمبران الوالعزم و بر یکایک امامانع) ولی اسمی از امام زمان(عج) نبرد در شگفت شدم با خودم گفتم درها که بسته بود این مرد از کجا آمد و چرا بر امام عصرع) سلام نکرد، شاید از آن حضرت یادش رفت یا ممکن است یازده امامی باشد به هر حال پس از زیارت دو رکعت نماز خواند آن گاه به سوی ضریح حضرت ابی جعفر جود الائمه آمد و مانند همان زیارت و نماز را به جا آورد. آن گاه رو به من کرده فرمود:‏ای ابوالحسین بن ابی البغل چرا دعای فرج نمی‏خوانی؟مولای دعای فرج چیست؟دو رکعت نماز بخوان و بعد بگو: «یا من اظهر الجمیل و ستر القبیح یا من لم یواخذ با الجریر و لم یهتک الستر یا عظیم المن یا کریم الصفح یا حسن شکوی یا عون کل مستعین یا مبتدئاً بالنعم قبل استحقاقها یا رباه (ده مرتبه) یا غایه رغبتاه (ده مرتبه) اسئلک بحق هذه الاسماء و بحق محمد و آله الطاهرین الا ما کشفت کربی و نفست همی و فرجت غمی و اصلحت حالی» سپس هرچه می‏خواهی دعا کن حاجت خود را بخواه. آن گاه صورت راستت را به زمین بگذار صد مرتبه بگو:
«یا محمد یا علی یا عَلّی یا محمد اکفیانی فانکما کافیای و انصرانی فاکنما ناصرای» و صورت چپت را به زمین بگذار و صد مرتبه بگو «ادرکنی و بقدر یک نفس بگو الغوث الغوث الغوث» و سر از سجده بردار که انشاء الله خداوند حاجتت را روا می‏گرداند ابی الحسین می‏گوید: مشغول آن نماز و دعا شدم و آن آقا از حرم بیرون رفت پس از انجام آن دستورات آمدم از حرم بیرون شوم و از متولی باشی در خصوص آن آقا و این که چرا دیگری را به حرم راه داد پرسش کنم دیدم درهای حرم همه قفل است. با خود گفتم شاید در دیگری هست که من نمی‏دانم به طرف اطاق متولی رفتم او را دیدم که به طرف من می‏آید به او گفتم: بنا نبود که کسی به حرم وارد شودچطور مگر کسی را دیدی؟آری آقائی را دیدم که به من دعائی و نمازی تعلیم دادبه به خوشا به حالت آن مولای ما حضرت صاحب الزمانع) است و من بارها در شب‏های خلوت آن حضرت را در اینجا دیده ام که مشغول عبادت و زیارت است ابی الحسین می‏گوید: از این که امام زمانم را نشناختم متاسف شدم و هنوز هوا روشن نشده بود که از کاظمین به طرف محله کرخ روانه شدم و در مخفیگاه سابقم پنهان شدم. اما صبح آن روز هنوز چیزی از روز نگذشته بود که یکی از دوستان صمیمی من به اتفاق چند تن از ماموران وزیر در حالی که امان نامه‏ای به خط خود وزیر بروم و به من اطمینان دادند که مورد لطف او قرار خواهم گرفت با توکل به خدا و به همراهی آنان نزد وزیر رفتم تا چشمش به من افتاد از جا پردید و به استقبالم آمد و به طرز بی سابقه‏ای مرا در آغوش گرفت و گفت کارت به جائی رسیده که شکایت مرا به حضرت صاحب الزمانع) بنمائی؟گفتم: من دعائی کردم و از آن حضرت مسئلتی نمودم. گفت: وای برتو دیشب که شب جمعه بود در خواب دیدم که آن حضرت امر کرد مرا به مهربانی نسبت به تو، و تهدید کرد مرا به طوری که برخورد بیمناک شدم. گفتم: لااله الا الله، گواهی می‏دهم که آن حضرت برحق است دیشب اگر تو را در خواب دیده‏ای من آن آقا را در بیداری دیدم و به من دعائی و نمازی تعلیم داد وزیر از این پیش آمد در شگفت شد و از آن روز نسبت به من فوق العاده مهربان شد و از برکت حضرت صاجب الزمانع) نسبت به من خدماتی انجام داد که هرگز گمان آن را نداشتم. منبع: پنجاه از داستان شیفتگان حضرت مهدی(عج) نویسنده: محمد حسین رجائی خراسانی
ذکرمصیبت
سفارشات علامه امینی:
مرحوم حجه الاسلام دکتر امینی چنین می‏نویسد: پس از گذشت چهار سال از فوت مرحوم پدر بزرگوارم علامه امینی نجفی یعنی سال ۱۳۹۴ هجری قمری، شب جمعه‏ای قبل از اذان فجر ایشان را در خواب دیدم. او را شاداب و خرسند یافتم. جلو رفته و پس از سلام و دست بوسی عرض کردم: پدر جان! در آنجا چه عملی باعث سعادت و نجات شما گردید؟گفتند: چه می‏گویی؟مجددا» عرض کردم: آقا جان! در آنجا که اقامت دارید، کدام عمل موجب نجات شما شد؟کتاب الغدیر … یا سایر تألیفات …. یا تأسیس و بنیاد کتابخانه امیرالمؤمنینع) ؟پاسخ دادند: نمی‏دانم چه می‏گویی. قدری واضح‏تر و روشن‏تر بگو!گفتم: آقا جان! شما اکنون از میان ما رخت بر بسته اید و به جهان دیگر منتقل شده اید. در آنجا که هستید کدامین عمل باعث نجات شما گردید از میان صدها خدمت و کارهای بزرگ علمی و دینی و مذهبی؟
مرحوم علامه امینی درنگ و تأملی نمودند. سپس فرمودند: فقط زیارت ابی عبدالله الحسینع) عرض کردم: شما می‏دانید اکنون روابط بین ایران و عراق تیره و تار است و راه کربلا بسته، چه کنم؟فرمود: در مجالس و محافلی که جهت عزاداری امام حسینع) برپا می‏شود شرکت کن. ثواب زیارت امام حسینع) را به تو می‏دهند. سپس فرمودند: پسر جان! در گذشته بارها تو را یادآور شدم و اکنون به تو توصیه می‏کنم که زیارت عاشورا را هیچ وقت و به هیچ عنوان ترک و فراموش نکن. مرتبا» زیارت عاشورا را بخوان و بر خودت وظیفه بدان. این زیارت دارای آثار و برکات و فوائد بسیاری است که موجب نجات و سعادتمندی در دنیا و آخرت تو می‏باشد … و امید دعا دارم. آری! علامه امینی با کثرت مشاغل و تألیف و مطالعه و تنظیم و رسیدگی به ساختمان کتابخانه امیرالمؤمنینع) در نجف اشرف مواظبت کامل به خواندن زیارت عاشورا داشتند و سفارش به زیارت عاشورا می‏نمودند و به این جهت (خودم) حدود سی سال است مداوم به زیارت عاشورا می‏باشم.
حضرت امام صادقع) فرموده: هرکس بوسیله خواندن زیارت عاشورا، جدم حسینع) را زیارت کند چه از راه دور یا نزدیک” به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد به او می‏دهد.
چند نکته در رابطه با این حدیث قابل ذکر می‏باشد:
اول اینکه گوینده مطلب یک امام معصوم است، بنابراین خیلی قابل اهمیت می‏باشد.
دوم اینکه امام معصوم قسم می‏خورد که این تأکیدی براینکه حتماٌ حاجت این شخص را خداوند خواهد داد.
سوم اینکه می‏توان در صورتی که امکان نداشته باشد از نزدیک امام حسینع) را بوسیله خواندن زیارت عاشورا زیارت کند، از راه دور این کار را انجام دهد.
چهارم اینکه حاجات مادی و معنوی بوسیله این زیارت توسط خداوند برآورده می‏گردد.
برای رسیدن به مقام قرب الهی نیز وسائل گوناگون وجود دارد ولی وسیله مطمئن، راحت، سریع و… برای رسیدن به خداوند عشق به امام حسینع) می‏باشد. با عشق و ارادت به سالار شهیدان کربلا می‏توان سریعتر و مطمئن به هدف رسید.
برای رسیدن به محبت و عشق و علاقه امام حسینع) نیز راههای گوناگون وجود دارد ولی راهی که سریعتر انسان می‏تواند بوسیله آن به بارگاه امام حسینع) راه یابد، و جزو شیفتگان و عشاق سیدالشهداء گردد، از طریق خواندن زیارت عاشورا و خصوصاٌ مداومت به خواندن این زیارت شریف می‏باشد. دلایل مختلفی برای اثبات این ادعا وجود دارد که عبارتند از:
۱٫ زیارت عاشورا از احادیث قدسی می‏باشد. روایت صفوان در مورد زیارت عاشورا بیان کننده این امر است که جبرئیل امین این زیارت را از طریق خداوند متعال برای پیامبر قرائت نمود و این زیارت از طریق معصومین به امام باقرع) رسید و از طریق این امام معصوم به دست شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت رسیده است.
۲٫ ائمه ما شیعیان خصوصاٌ امام زمانع) تأکید به خواندن و مداومت به خواندن این زیارت شریف داشته اند، چنانچه در ملاقاتی که سید رشتی با امام زمانع) داشته اند، امام زمانعج) به سید رشتی می‏فرمایند: که چرا عاشورا نمی‏خوانید و بعد سه بار می‏فرمایند عاشورا، عاشورا، عاشورا. (مفاتیح الجنان- شیخ عباس قمی)
۳٫ علماء وبزرگان ما نیز برخواندن عاشورا و مداومت به آن تأکیدفراوان داشته اند و خود نیز این کار را انجام می‏داده اند و یکی از علل موفقیت اکثر بزرگان و علماء خواندن زیارت عاشورا بوده است. چه بسیار زیبا است که انسان در هر زوز صبح ۵ دقیقه از وقت خود را برای سالار شهیدان و زیارت عاشورا قرار دهد. چه صبح و روز زیبائی خواهد بود روزی که با نام و یاد عزیز زهراس) شروع شود.
ائمه و زیارت عاشورا:
” امام محمد باقرع) به علقمه فرمود: پس از آنکه به آن حضرت با سلامی اشاره کردی، دو رکعت نماز بخوان و سپس زیارت عاشورا را بخوان. هنگامی که این زیارت را خواندی در حقیقت او را به چیزی خواندی که هر کس از ملائکه که بخواهند او را زیارت کنند، به آن می‏خوانند و خداوند برای تو هزار هزار حسنه می‏نویسد و از تو هزار هزار سیئه محو می‏نماید و تو را هزار هزار مرتبه بالا می‏برد و همانند کسانی می‏باشی که در رکاب آن حضرت به شهادت رسیدند. حتی در درجات آنها هم شریک می‏شوی. ” (کامل الزیارات- ص ۷۴)
امام صادقع) به صفوان می‏فرماید: زیارت عاشورا را بخوان و از آن مواظبت کن، به درستی که من چند خیر را برای خواننده آن تضمین می‏کنم، اول زیارتش قبول شود. دوم سعی و کوشش او شکور باشد. سوم حاجات او هرچه باشد از طرف خداوند بزرگ برآورده شود و نا امید از درگاه او برنگردد زیرا خداوند وعده خود را خلاف نخواهد کرد. ” (بحارالانوار- جلد ۹۸- ص ۳۰۰)
در روایت دیگر می‏خوانیم: اگر مردم می‏دانستند زیارت امام حسینع) چه ارزشی دارد، از شدت شوق و علاقه می‏مردند و حسرت رسیدن به آن پاداش ها، جسم و روح آنها را پاره پاره می‏کرد. ” (بحارالانوار- جلد ۱۰۱ –ص ۱۸)

دسته: نودمجلس در30 روز (ماه مبارک رمضان ) | نويسنده: admin


ارسال نظر

 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

بایگانی شمسی

تقویم شمسی

شهریور ۱۳۹۶
د س چ پ ج ش ی
« مرداد    
 12345
۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲
۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹
۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶
۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
No Image No Image