لقب های حضرت زینب (س)

دسته: حضرت زینب (س)

۷ تیر ۱۳۸۹

حضرت زینب – سلام الله علیها – در پنجم ماه جمادی الاولی سال پنجم و یا ششم هجری (۱) – یعنی دو یا سه سال پس از ولادت برادر بزرگوارش امام حسین علیه السلام – در شهر مدینه دیده به جهان گشود، او سومین ثمره ی پیوند فرخنده ی علی علیه السلام و حضرت فاطمه علیها السلام بود، کنیه ی آن حضرت. ام کلثوم و ام الحسن بوده است. (۲)
لقب های حضرت زینب (س)
۱- عقیله. عقیله ی بنی هاشم. عقیلة الطالبین. عقیلة النساء. عقیله ی قریش.
۲- زینب کبری ۳- صدیقه صغری ۴- عالمه غیر معلمه ۵- عارفه ۶- عامله ۷- شریکة الحسین ۸- شجاعة ۹- محبوبه مصطفی ۱۰- زاهده ۱۱- باکیه.
زینب کبری در سال هفدهم هجری با پسر عموی خود، عبدالله بن جعفر بن ابی طالب ازدواج کرد و این ازدواج بر اساس اشاره ای که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله داشت، صورت گرفت زیرا که حضرت فرمود: «بناتنا لبنینا وبنونا لبناتنا» (۳) .
و ثمره این ازدواج چهار یا پنج فرزند به نام های محمد، جعفر، عون، علی و ام کلثوم بود که دو تن از فرزندان آن حضرت به نام های «عون » و «محمد» در رکاب دایی گرامی شان امام حسین علیه السلام شهید شدند.
حضرت زینب در طول سال های زندگی خود با حوادث و مصیبت های بسیار تلخی رو به رو شد تا آنجا که به «ام المصائب » شهرت یافت.
برخی از آن حوادث عبارتند از:
۱- رحلت جد بزرگوارش، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله، در سال دهم هجری – در سن پنج سالگی – .
۲- پیدایش اختلاف درباره جانشینی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، در سال دهم هجری که این خود از بزرگترین مصایب جهان اسلام است.
۳- شهادت مادرش زهرای اطهر علیها السلام در سال دهم هجری
۴- مشکلات و مصایب دوران خلافت علی علیه السلام (جنگ جمل، صفین و نهروان در سال های سی و پنج تا چهلم هجری) .
۵- شهادت پدر بزرگوارش، علی علیه السلام در سال چهلم هجری.
۶- شهادت برادر بزرگوارش امام حسن علیه السلام و جریان دفن آن حضرت در بقیع در سال پنجاهم هجری.
۷- جریان عاشورا در سال شصت و یکم از هجرت و شهادت امام حسین علیه السلام و یارانش و شهادت فرزندانش در کربلا.
۸- اسارت.
فضایل و مناقب حضرت زینب (س)
زینب کبری دارای فضایل و مناقب بسیاری بود، برخی از القاب آن حضرت خود گویای فضیلت های بی شمار آن بانوی بزرگوار است. تا آنجا که یکی از بزرگان در این باره می گوید:
«فان فضایلها وفواضلها وخصالها وجلالها وعلمها وعملها وعصمتها وعفتها ونورها وضیائها وشرفها وبهائها تالیة امها صلوات الله علیها» (۴) .
فضائل و برتری های او و خصلت های جلالت قدر و علم و عمل و عصمت و عفت و نورانیت و روشنایی و شرف و زیبایی اش همچون مادرش زهرا علیها السلام است.
مقام علمی
یکی از فضایل و خصایص حضرت زینب (س) مقام علمی اوست، او زنی دانشمند، سخن ور، فصیح و بلیغ بود و نایب خاص امام حسین علیه السلام در بیان حلال و حرام الهی بود و روایت است که در اسارت هنگامی که امام سجاد علیه السلام بیمار بودند مردم در حلال و حرام به زینب (س) مراجعه می کردند و او هم پاسخ آنان را می داد (۵) .
امام صادق علیه السلام برای جواز چاک دادن گریبان در مصیبت فقدان پدر و برادر و… به فعل و عمل زینب علیها السلام در جریان کربلا استناد می کند (۶) .
و از این سخن امام سجاد علیه السلام که در خطاب به عقیله ی بنی هاشم می فرماید:
«یا عمه انت بحمد الله عالمه غیر معلمه وفهمه غیر مفهمه » (۷) .
«عمه جان تو بحمد الله عالمه ای هستی بدون این که معلم داشته باشی و تو فهمیده ای هستی بی آن که کسی مطالب را به تو یاد داده باشد» . پی می بریم که زینب کبری (س) علم و دانش خود را از طریق دیدن استاد و معلم به دست نیاورده، بلکه از جانب خدای تعالی به آن حضرت اعطاء شده است.
درباره ی پایان زندگی آن شیرزن کربلا اختلاف است و روشن نیست که در کجا به جوار حق رفته است در مدینه؟ دمشق؟ یا قاهره؟ ولی آنچه مسلم است این است که پس از بازگشت از شام مدت زیادی زنده نبود و در غروب روز پانزدهم رجب سال ۶۲ هجری به جوار حق شتافته است. (۸)
شیوه ها و سیاست های تبلیغی زینب علیه السلام
چنانچه عاشورا را پدیده ای بدانیم که به وجود آورنده آن حسین بن علی علیهما السلام باشد پرورش دهنده این پدیده زینب دختر علی علیهما السلام خواهد بود.
وظیفه ی مهم او پس از عصر عاشورا، پاسداری از نهضت خونین امام حسین علیه السلام و رساندن پیام «هیهات منا الذله » او برای جهانیان است.
او راه سخت و دشواری را در پیش دارد. او باید در بین جمعیتی سخن بگوید که گویی گوششان ناشنوا و چشمانشان نابیناست و در حماقت و نادانی کامل به سر می برند.
او باید از این پس آگاهانه بیاندیشد و تصمیم بگیرد و باید از هر حال و شرایط و از هر وضعیت و موقعیت خوب استفاده کند و با زبان حال و قال آنان را از غفلت بیدار کند و به آنان آگاهی و شناخت بدهد تا احساس مسئولیت کنند و آنگاه خواه ناخواه شورش و انقلاب پدید آید.
خطبه های آتشین و بلند پایه ی حضرت زینب (س) همه نقشه های شوم یزیدیان را بر آب کرد و همچون رعد و برق، روشنگر و کوبنده بود که تمامی بافته های سی و چند ساله ی بنی امیه را از بین برد و شورشی بنیادین علیه بنی امیه برنامه ریزی کرد و کاخ امویان را برای همیشه لرزاند و واژگون کرد.
سیاست ها و شیوه های تبلیغی آن بانوی بزرگوار:
۱- گریه و فغان و برپایی مجالس عزاداری و سوگواری:
پس از این که امام علیه السلام و اصحاب باوفایش به شهادت رسیدند زینب (س) به سرعت به طرف میدان حرکت کرد و وقتی که بدن خونین و پاره پاره برادر را دید شیوه کنان گفت:
«وا اخاه وا سیداه وا اهل بیتاه و سپس گفت: لیست السماء اطبقت علی الارض ولیت الجبال تدکدکت علی السهل » (۹) .
«ای کاش آسمان بر زمین ویران می شد و ای کاش کوه ها از هم می پاشیدند و به بیانان ها می ریختند.» و زمانی که به پیشنهاد شمر لعین کاروان اسیران را از کنار بدن های قطعه قطعه شده ی شهیدان عبور می دادند و زینب (س) پیکر شهدا و بدن پاره پاره شده برادرش را دید خم شد و بدن پاره پاره برادر را در آغوش گرفت و دهانش را روی حلقوم بریده برادر نهاد و می بوسید و می گفت:
«یا اخی لو خیرت بین الرحیل والمقام عندک لاخترت المقام عندک ولو ان السباع تاکل من لحمی » (۱۰) .
«برادرم، اگر مرا بین سکونت در کنار تو – کربلا – و بین رفتن به سوی مدینه مخیر می نمودند، سکونت در نزد تو را برمی گزیدم، گرچه درندگان بیابان گوشت بدنم را بخورند.

و در برخی از مقاتل آمده است: در این هنگام رو به مدینه کرده و می گوید:
«وا محمداه صلی علیک ملائکة السماء، هذا حسین مرمل بالدماء مقطع الاعضاء وبناتک سبایا» (۱۱) .
فریاد ای محمد صلی الله علیه و آله درود فرشتگان آسمان بر تو باد این حسین تو است که در خون غوطه ور است، اعضایش قطع شده و دختران تو به عنوان اسیر عبور داده می شوند…» راوی می گوید: زینب کبری – سلام الله علیها – به گونه ای روضه خواند و گریه کرد که:
فابکت والله کل عدو وصدیق (۱۲) «سوگند به خدا هر دوست و دشمن از گریه و گفتار زینب (س) گریه کرد» .
محتشم کاشانی در دوازده بند معروف خود در این باره چنین سروده است:
«ناگاه چشم دختر زهرا در آن میدان بر پیکر شریف امام زمان فتاد
بی اختیار نعره ی «هذا حسین » از او سر زد چنان که آتش ازو در جهان فتاد
پس با زبان پرگله آن بضعة الرسول رو در مدینه کرد که یا ایها الرسول
این کشته فتاده به هامون حسین توست وین صید دست و پا زده در خون حسین توست
این نخل تر کز آتش جان سوز تشنگی دود از زمین رسانده به گردون حسین توست
این ماهی فتاده به دریای خون که هست زخم از ستاره بر تنش افزون حسین توست
این خشک لب فتاده ی دور از لب فرات کز خون او زمین شده جیحون حسین توست
این شاه کم سپاه که با خیل اشک و آه خرگاه زین جهان زده بیرون حسین توست
این قالب طپان که چنین مانده بر زمین شاه شهید ناشده مدفون حسین توست » (۱۳)
آنچه از این گونه اقدامات آن حضرت به دست می آید. این است که او می خواهد با این ناله های جان سوز ولی آگاهانه و بیدار کننده.
درس های آموزنده به لشکریان فرومایه دشمن دهد او باید به آنان بفهماند که چه جنایت هایی کرده اند و باید به آن لشکر جنایت کار کوفه بفهماند که جنگ شان، جنگ با قرآن، آورنده قرآن، و ایمان آورندگان به قرآن بوده است.
او می خواهد با این ناله های جان سوز عواطف و احساسات مردم را تحریک نماید و آنان خود به خود علیه استبداد و یزیدیان قیام و شورش کنند و می بینیم که چنین کرد.
مدتی که در شام اقامت داشت در محله ای به نام «دار الحجارة » مراسم عزاداری برپا کرد و آن چنان عزاداری و نوحه سرایی و گریه و زاری می کردند که مردمی که در آنجا شرکت می کردند تصمیم گرفتند به خانه یزید هجوم برند و او را به قتل برسانند (۱۴) .
و باز آن بانوی ستمدیده را می بینیم که پس تحمل آن همه مصیبت ها و رنج ها به مدینه بازگشته و در شهر پیامبر صلی الله علیه و آله و در خانه خود به سوگواری بر امام علیه السلام و دیگر یاران او می پردازد، در این مراسم عزاداری، هر روز گروه گروه از زنان مدینه به خدمت آن حضرت آمده، ضمن تسلیت به ایشان، به ندبه و گریه می پردازند تا آنجا که به تدریج زنان قبایل و عشایر، تصمیم به خونخواهی شهدای کربلا می گیرند و قیام می کنند (۱۵) .
۲- خطابه و سخنرانی
هنگامی که کاروان اسیران، در آن جو پر از ظلم و خفقان به کوفه رسید، زنان، مردان و کودکان کوفه همه به معابر آمده تا مغلوبین و اسراء را تماشا کنند، برخی ناراحت و برخی بهت زده و گروهی از شدت تاثر اشک می ریختند.
حضرت زینب (س) موقعیت را تشخیص داد و نگاهی به مردم کرد و با اشاره خواست همه سکوت کنند و با انتخاب بهترین فرصت ها و زیباترین کلمات و جملات و با شجاعتی بی نظیر و علی وار بر مسند خطابه ایستاد.
فرازهایی از خطبه های آن مظلومه را در این قسمت نقل نموده و به تحلیل برخی از نکات آن می پردازیم:
«الحمد لله والصلوة علی ابی محمد و آله الطیبین الاخیار، اما بعد یا اهل الکوفه، یا اهل الختل والغدر ا تبکون؟ فلا رقات الدمعة و لا هدات الرنة، انما مثلکم کمثل التی نقضت غزلها من بعد قوة انکاثا تتخذون ایمانکم دخلا بینکم، الا و هل فیکم الا الصلف و النطف و الصدر الشنف و ملق الاماء و غمز الاعداء و هل انتم الا کمرعی علی دمنة او کفضة علی ملحودة..» . (۱۶) .
«حمد و سپاس مخصوص خداوند است و درود بر پدرم محمد و اهل بیت پاک و برگزیده او باد، اما بعد هان ای مردم کوفه ای اهل نیرنگ و فریب، گریه می کنید؟ ای کاش هیچ گاه اشک چشمهایتان تمام نشود و هرگز ناله هایتان خاموش نگردد، همانا مثل شما مثل زنی است که رشته ی خویش را پس از خوب تابیدن، باز می کرد، شما سوگندهای خود را دست آویز فساد، در میان خویش قرار داده اید، آیا در شما جز چاپلوسی و آلودگی و سینه های پرکینه و تملق گویی کنیزان و خریدن ناز دشمنان دین، خصلتی هست؟ مثل شما، مثل گیاه و علفی است که در مزبله می روید یا نقره ای آلایش قبیری به آن عوده می شود…
او در ابتدای خطبه از پیامبر صلی الله علیه و آله تعبیر به پدر می کند و با انتخاب این کلمه، می خواهد خود و قافله اسیران را معرفی کند و نسبت خویش را با پیامبر روشن سازد تا همگان دریابند اهل این قافله از کدام دودمان و قبیله اند و از این راه افکار و احساسات مردم را در اختیار بگیرد و مردم آنان را با دیده اسیر ننگرند و سپس به بزرگترین نقطه ضعف کوفیان یعنی سست عنصری و پیمان شکنی آنان اشاره می کند و با این کلمات و جملات می خواهد آنان را بر این خصلت آگاه سازد.
و در فرازی دیگر از خطبه با نگرش دقیق و ظریف با صفاتی همچون «درمان دردها» ، «چراغ راه امت » ، «پناهگاه جمع » و… به معرفی شخصیت امام علیه السلام می پردازد تا جای شک و تردیدی برای آن قوم سست عهد باقی نماند. او همچنان با مردم سخن می گفت و آنان را کشنده حسین علیه السلام و خانواده پیامبر صلی الله علیه و آله معرفی می کرد. سخنان او کاملا صحنه را تغییر داد تا آنجا که صدای مردم کوفه به گریه بلند شده بود. زنان موهای خود را افشان کرده بودند و خاک بر سر و روی خود می ریختند.
او صحنه ی دیگری از قیامت را در برابر مردم قرار داد، در آن روز مردم کوفه از شنیدن این سخنان، همچون ستمکاران در قیامت، حیران و سرگردان شده و دست های خود را به دهان می گزیدند (۱۷) .
آن استاد بی معلم نه تنها با مردم کوفه سخن گفت و آنان را بر آن کار زشتی که مرتکب شده بودند ملامت و سرزنش کرده، در دار الاماره ابن زیاد نیز چنان نیرومندانه ایستاد و پرخاش گرانه سخن گفت و او را حقیر و کوچک شمرد که توان سخن گفتن را از او گرفت.
و پس از ورود به شام و حضور در مجلس یزید با سخنان علی گونه اش چنان او را رسوا کرد و او را به گریه واداشت که توان پاسخ گفتن از او سلب شد.
۳- سیاه پوشی
یکی از عواملی که سبب موفقیت زینب (س) شد عقل و تدبیر او بود، اصلا قبل از این که عاشورایی و اسارتی در کار باشد، زینب به عقل و تدبیر معروف و مشهور بود به طوری که به او القاب، عقیله بنی هاشم عقیلة النساء و… لقب داده اند.
عقل و تدبیر زینب به گونه ای بود که توانست در کارهایش بیشتر موفق شود و در غیر این صورت نمی توانست در برابر یزید و اطرافیان حیله باز و مزورش موفق شود.
از جمله کارهای مدبرانه حضرت زینب (س) برگزاری مجالس سوگواری و عزاداری در شام و مدینه و دستور وی مبنی بر سیاه پوش نمودن محمل ها بود که فرمود:
«اجعلوها سوداء حتی یعلم الناس، انا فی مصیبة وعزاء لقتل اولاد الزهراء (س)» .
«محمل ها را سیاه پوش کنید تا مردم بدانند که ما در مصیبت و عزاداری برای کشته شدن فرزندان زهرا هستیم » .
هر چند این گونه امور از نظر دشمنان ساده و بی ارزش بود ولی در حقیقت همین کارهای باارزش زمینه ساز قیام و انقلاب مردم علیه قاتلان امام حسین علیه السلام بود که توانست کاخ یزیدیان را متزلزل کند.
۴- رفتارهای عالمانه
یکی از عوامل موفقیت زینب (س) در رساندن پیام حسین علیه السلام به جهانیان، تبلیغ با عمل بوده است او همواره تلاش می کرد که به وظیفه الهی خود عمل کند و در رعایت حلال و حرام الهی هیچ گونه سهل انگاری نمی کرد و از هیچ وظیفه شرعی فروگذار نمی کرد.
نقل است که وقتی اسرا را وارد کوفه کردند، مردم کوفه از روی ترحم به اطفال و اسیران نان و خرما می دادند، ام کلثوم (۱۸) فریاد می زد: ای اهل کوفه! صدقه بر ما حرام است و آنان را از دست و دهان بچه ها می گرفت و به سوی مردم می انداخت (۱۹) .
حتی حاضر می شود نان و غذای خود را بین بچه ها تقسیم کند و سه روز یا بیشتر چیزی نخورد ولی اجازه نمی دهد که ذره ای از صدقه را تناول کنند.
یکی از موارد عملی تبلیغ حضرت زینب (س) حفظ حجاب است، او نه تنها در حالت عادی، بلکه در بحرانی ترین لحظات زندگی اهتمام زیادی در حفظ خود از انظار و دیده های مردم داشت.
راوی می گوید: وقتی از حج برمی گشتم، وارد کوفه شدم، دیدم اسرا را وارد کوفه کرده اند امام سجاد علیه السلام را دیدم که بر شتری بدون روپوش سوار بوده و از پاهایش خون جاری بود در این هنگام بانویی را دیدم که بر شتری برهنه سوار است، سؤال کردم، او کیست؟
گفتند: زینب کبری است. فریاد می زد: ای مردم چشم های خود را از ما بپوشانید آیا از خدا و رسولش حیاء نمی کنید که به حرم رسول خدا صلی الله علیه و آله در حالی که پوششی ندارند می نگرید (۲۰) .
او می خواهد با عمل و رفتار خود به جهانیان بفهماند که حسین علیه السلام و یارانش برای احیای احکام الهی شهید شده اند و زنان و کودکانش به همین دلیل به اسارت می روند و بنی امیه و دستگاه حاکمه یزید نسبت به احکام الهی نه تنها بی اعتنا هستند بلکه احکام الهی را واژگون کرده اند.
۵- دعا و عبادت
یکی دیگر از شیوه های تبلیغی حضرت زینب – سلام الله علیها – دعا و عبادت است. او همواره می دانست که دشمنان در انتظارند تا کوچک ترین واکنش یا کلامی را جستجو کنند که نشانه ای از ضعف خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله باشد و از این رو او برای این که دشمنان را مایوس کند در روز یازدهم وقتی که در کنار جسد برادر آمد توقف کرد و با خلوصی خاص متوجه خدا گردید و عرض کرد:
«اللهم تقبل منا قلیل القربان » (۲۱) خداوندا این قربانی کوچک را از ما قبول کن.
از دعایی که حضرت زینب (س) نمود می توان دریافت که با همه این مصایب و مشکلات باز هم در برابر توفان های کوبنده ایستاده است و با خدای خود می گوید: «یا عماد من لا عماد له ویا سند من لاسند له یا من سجد لک سواد اللیل وبیاض النهار وشعاع الشمس وحفیف الشجر ودوی الماء یا الله، یا الله، یا الله » (۲۲) .
ای پناهگاه آن که جز تو پناهی ندارد، ای تکیه گاه آن که جز تو پشتوانه ای نمی شناسد، ای خدایی که سیاهی شب و سپیدی روز و روشنایی خورشید و صدای آرام درخت و آب بر تو سجده می کنند، ای خدا، ای خدا، ای خدا. و نیز در خطبه ای که در مجلس یزید بیان کرد این گونه دعا می کند:
«… اللهم خذ بحقنا وانتقم من ظالمنا واجعل غضبک علی من سفک دمائنا ونقض دماؤنا وقتل حماتنا وهتک عنا سدولنا» (۲۳) .
خدایا حق ما را باز گیر و از آن کس که به ما ستم کرد انتقام بگیر و خشم خود را بر کسی که خون های ما را ریخت و عهد ما را شکست، و یاران ما را کشت و از ما پرده دری کرد فرود آر.
۶- بکارگیری اصول روان شناسی
لازم به ذکر است گرچه اصول روانشناسی در تبلیغ به صورت کلاسیک از ابتکارات علوم معاصر است ولی در تبلیغات اصیل آسمانی نیز مورد توجه قرار گرفته است و سیره رهبران و ائمه اطهار علیهم السلام نشان می دهد که آنان در تبلیغ به اصول روانشناسی فردی و اجتماعی توجه کامل داشته اند.
حضرت زینب (س) نیز، در امر رساندن پیام امام حسین علیه السلام به جهانیان از این اصول از جمله تحقیر دشمنان، تکریم دوستان، تحریک عواطف و مخاطب شناسی استفاده نموده است.
وقتی که با کوفیان سخن می گوید، در آغاز خطبه بر اصالت خاندان خودش تاکید می ورزد و از پیامبر صلی الله علیه و آله تعبیر به پدر می کند تا عواطف و احساسات مردم را در اختیار بگیرد و آنان خود بخود آماده قیام و شورش شوند.
و در فراز اول خطابه خود به بزرگترین نقطه ضعف کوفیان یعنی سست عنصری و عهد شکنی اشاره می کند و آنان را از این راه تحقیر می کند.
و باز آن بانوی بزرگوار را می بینیم که در کاخ ابن زیاد، او را «پسر مرجانه » می خواند که برای عبیدالله توهین آمیزترین و رسوا کننده ترین القاب است که حاکی از نامشروع بودن وجود وی و بدنام بودن مادرش می باشد و آن چنان ضربه بر پیکر لرزان عبیدالله می زند که تصمیم به قتل زینب (س) می گیرد.
و در فرازی از خطبه آتشین خود در خطاب به یزید به معرفی یزید، پدر، جد و جده اش می پردازد و بر اصالت خاندان خود تاکید می ورزد و می فرماید:
«وکیف یرتجی مراقبة من لفظ فوه اکباد الاذکیاء ونبت لحمه من دماء الشهداء..» . (۲۴) .
«و چگونه توقع و امید دلسوزی از آن کسی باشد که دهانش جگر پاکان را جوید و بیرون انداخت و گوشتش از خون شهیدان روئید. ..» و نیز از مقایسه بین دو خطبه ای که در کوفه و شام بیان فرمود به این نتیجه می رسیم که اصل مخاطب شناسی را کاملا رعایت کرده است، زیرا که در کوفه اکثر مخاطبین او عموم مردمند که در جهل و ناآگاهی به سرمی برند و به مقتضای حال، سخن را در خور فهم مخاطبین بیان می نماید. و آنان را از جنایتی که مرتکب شده اند و نیز از شخصیت شهیدان آگاه می سازد. ولی در شام در مجلس یزید، چون خواص حضور دارند و همه دارای آگاهی نسبت به امور هستند لحن خطاب فرق می کند و در نتیجه به رسوا کردن و مایوس نمودن یزیدیان می پردازد.
آنچه اشاره شد اجمالی از سیاست ها و شیوه های تبلیغی آن بزرگوار بود. شیوه های دیگری از قبیل شجاعت، شهامت، فصاحت و بلاغت و وقت شناسی از دیگر روش های تبلیغی آن بزرگوار بوده است.
پی نوشت ها:
۱) اخبار الزینبات، ابوالحسن یحیی بن حسن علوی، ص ۲۳ .
۲) زینب کبری (س)، عقیله بنی هاشم، حسن الهی (بوته کار)، ص ۶۲ .
۳) من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۲۹۳ .
۴) طراز المذهب، ص ۶ به نقل از کتاب زینب کبری (س) عقیله ی بنی هاشم، حسن الهی، ص ۸۴- ۸۳ .
۵) زینب کبری، نقدی، جعفر، ص ۳۵ .
۶) جواهر الکلام، ج ۴، ص ۳۰۷ .
۷) بحار الانوار مجلسی، ج ۴۵، ص ۶۴ .
زندگانی فاطمه زهرا، شهیدی، جعفر، ص ۲۶۲- ۲۶۱ .
۹) بحار الانوار، ج ۶، ص ۵۴ .
۱۰) معالی السبطین، ج ۲، ص ۵۵ .
۱۱) سوگنامه آل محمد، ص ۳۹۳ .
۱۲) معالی السبطین، ص ۳۱; بحار ج ۴۵ ص ۵۹; نفس المهموم، ص ۲۱۰٫
۱۳) دیوان محتشم، بند ۸ و ۹ .
۱۴) جزایری، سید نور الدین، خصایص زینبیه، ص ۲۹۶ .
۱۵) عمادزاده، حسین، حضرت زینب کبری (س)، ص ۱۵۰ .
۱۶) ترجمه لهوف ص ۱۴۶- ۱۴۸ .
۱۷) فرقان ۲۵: «ویوم یعض الظالم علی یدیه یقول یا لیتنی اتخذت مع الرسول سبیلا» روزی که ستمگر دستان خود را به دندان گزد و می گوید: ای کاش راهی را که رسول در پیش گرفته بود، در پیش گرفته بودم.
۱۸) برخی بر این باورند که ام کلثوم در اینجا همان زینب (س) است.
۱۹) بحار الانوار، ج ۴، ص ۱۱۴ .
۲۰) مقتل مقرم، ص ۳۷۱ .
۲۱) همان ص ۳۰۷ .
۲۲) آل بیت النبی فی مصر، ص ۵۳- ۵۲ به نقل از کتاب پیام آور عاشورا، ص ۲۸۸ .
۲۳) بحار الانوار، ج ۴۵، ص ۱۳۵- ۱۳۳ .
۲۴) بحار، ج ۴۵، ص ۱۳۳- ۱۳۵ .

۲۱ نظر برای لقب های حضرت زینب (س)

Avatar

ساره

۲۵ تیر ۱۳۹۰ در ساعت ۲:۰۰ ب.ظ

آیلین هم یکی از نامهای حضرت است به معنای هاله نور روشنایی

Avatar

زینب

۲۳ اسفند ۱۳۹۰ در ساعت ۶:۳۰ ق.ظ

یه اسم قشنگ برای دخترم می خوام از القاب حضرت زینب یا بانو فاطمه که به اسم پسرم سبحان هم بیاد. حالا اگه قشنگ باشه به سبحان هم نخوره اشکال نداره. ممنون

Avatar

admin

۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ در ساعت ۸:۱۸ ق.ظ

از القاب حضرت زینب یا بانو فاطمه (س) بشرح ذیل بقید قرعه انتخاب نمایید انشاالله مبارک خواهد بود
عالمه
فهیمه
عقیله
فصیحه
صدیقه
فضیله
عابده
نجمه.
معصومه
محبوبه
صابره

فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه و زهراء.

، بتول، ، ، عذرا، هانیه، حوراء، مریم کبری، صدیقه کبری، نوریه و سماویه.

انسیه.
حانیه: دلسوز فرزندان.
عذراء: دوشیزه.
. کریمه: بزرگوار.
.رحیمه: با محبت و مهربان.
عفیفه: پاکدامن.

رشیده: کامل.

شریفه: شرافتمند.

حبیبه: دوست و با محبت.

محرمه: گرامی و مورد احترام.

۱ صابره: پایدار.

سلیمه: سالم، اهل سازش، بی عیب و نقص.
. مکرمه: بزگوار و گرامی.

صفیه: برگزیده.

عالمه: دانشمند.

علیمه: دانا.

معصومه: نگهداشته شده، بی گناه.

منصوره: یاری شده، خداوند او را یاری کرده است.

محتشمه: با حشمت و احترام.

جمیله: زیبا.

جلیله: بزرگ.

معظمه: احترام گذاشته شده، گرامی.

حاملة البلوی بغیر شکوی: بلا کش نستوه بی شکوه و شکایت.

حبیبه: محبوب

شفیعه: شفاعت کننده
مطهر: پاکیزه شدن.
حکیمة: با حکمت و دارای فهم

فهیمة: با فهم.

عابدة: پرستنده.

زاهده: پارسا.

قوامه: شب زنده دار.

صوامه: بسیار روزه گیر.
عطوفه: با عاطفه و محبت.

رئوفه: دلسوز و مهربان.

حنانه: غمخوار و با محب

امینه: امین.

عالیه: بلند جایگاه.

Avatar

زهرا

۱۰ خرداد ۱۳۹۲ در ساعت ۹:۳۳ ق.ظ

خیلی عالی بود ، خدا خیرتون بده

Avatar

admin

۱۸ خرداد ۱۳۹۲ در ساعت ۴:۱۴ ق.ظ

ممنون ازحسن نظر جنابعالی
مدیر سایت

Avatar

فاطمه

۲۹ تیر ۱۳۹۲ در ساعت ۱۰:۲۳ ب.ظ

با سلام
میخواستم بدونم حلما از القاب حضرت زینب هست؟
اسم یکی از فرزندان امام حسین (ع) فاطمه حسنی بوده؟اگه بوده منبع اطلاعاتی تون رو هم بگین.
ومن ا.. توفیق

Avatar

فاطمه

۸ مرداد ۱۳۹۲ در ساعت ۱۱:۳۳ ق.ظ

چرا جواب من رو نمیدین؟

Avatar

admin

۱۴ مرداد ۱۳۹۲ در ساعت ۷:۵۵ ق.ظ

لطفا سوالتان را مطرح کنید
متشکرم مدیر سایت

Avatar

فاطمه

۱۱ شهریور ۱۳۹۲ در ساعت ۲:۵۲ ق.ظ

با سلام
میخواستم بدونم حلما از القاب حضرت زینب هست؟
اسم یکی از فرزندان امام حسین (ع) فاطمه حسنی بوده؟اگه بوده منبع اطلاعاتی تون رو هم بگین.
ومن ا.. توفیق

Avatar

هستی

۲۵ آبان ۱۳۹۲ در ساعت ۳:۴۷ ب.ظ

ایا حلما ازاسامی حضرت زینب است؟

Avatar

محمد

۱۰ آذر ۱۳۹۲ در ساعت ۴:۲۰ ب.ظ

ایا حلما از القاب حضرت زینب است یا نه –در ضمن در مرد انتخاب اسم فرزند دختر که با رقیه یا با فاطمه همخوانی داشته باشد اگز از اسامی اعمه و یا از اسمهای قرانی باشد ممنون میشم با تشکر

Avatar

محمد

۱۰ آذر ۱۳۹۲ در ساعت ۴:۲۰ ب.ظ

ایا حلما از القاب حضرت زینب است یا نه –در ضمن در مرد انتخاب اسم فرزند دختر که با رقیه یا با فاطمه همخوانی داشته باشد اگز از اسامی اعمه و یا از اسمهای قرانی باشد ممنون میشم با تشکر

Avatar

admin

۱۶ آذر ۱۳۹۲ در ساعت ۴:۲۸ ق.ظ

باسلام
برخی از مهم‌ترین اسامی و القاب حضرت زهرا عبارتند از:
فاطمه، صدیقه، مبارکه، زکیه، طاهره، مطهّره، محدّثه، راضیه، مرضیّه، زهراء، منصوره، انسیه حوراء، بتول، حانیّه، عذراء، کریمه، عفیفه، حبیبه، مکرّمه، صفیّه، عالمه، علیمه، معصومه، منصوره، جمیله، معظّمه، حکیمه، فهیمه، عقیله، عابده، زاهده، عطوفه، کوثر، و…
متشکرم
مدیرسایت

Avatar

admin

۱۶ آذر ۱۳۹۲ در ساعت ۴:۲۹ ق.ظ

باسلام
برخی از مهم‌ترین اسامی و القاب حضرت زهرا عبارتند از:
فاطمه، صدیقه، مبارکه، زکیه، طاهره، مطهّره، محدّثه، راضیه، مرضیّه، زهراء، منصوره، انسیه حوراء، بتول، حانیّه، عذراء، کریمه، عفیفه، حبیبه، مکرّمه، صفیّه، عالمه، علیمه، معصومه، منصوره، جمیله، معظّمه، حکیمه، فهیمه، عقیله، عابده، زاهده، عطوفه، کوثر، و…
متشکرم
مدیرسایت

باسلام
برخی از مهم‌ترین اسامی و القاب حضرت زهرا عبارتند از:
فاطمه، صدیقه، مبارکه، زکیه، طاهره، مطهّره، محدّثه، راضیه، مرضیّه، زهراء، منصوره، انسیه حوراء، بتول، حانیّه، عذراء، کریمه، عفیفه، حبیبه، مکرّمه، صفیّه، عالمه، علیمه، معصومه، منصوره، جمیله، معظّمه، حکیمه، فهیمه، عقیله، عابده، زاهده، عطوفه، کوثر، و…
متشکرم
مدیرسایت

Avatar

مریم

۱ بهمن ۱۳۹۲ در ساعت ۱:۴۹ ب.ظ

آیا حلما از القاب حضرت زینب است؟ من هرجا رفتم نتونستم درست و حسابی بفهم. لطفاً پاسخ سوالم را بدهید. چون هم مشتاق دانستن آن هستم. هم تصمیم دارم اگر خداوند به من دختری عطا فرمودند این نام را برایش بذارم. با تشکر.

Avatar

admin

۱۰ بهمن ۱۳۹۲ در ساعت ۴:۲۵ ب.ظ

نامگذاری در روایات ما بسیار جدی و پر اهمیت تلقی شده است. در برخی روایات همان طور که برای واجبات سفارش شده، در مورد نامگذاری صحیح فرزندان نیز توصیه‌های فراوانی شده است. امیرمؤمنان، علی(ع) می‌فرماید:«حقّ فرزند بر پدر، سه چیز است: اوّل، نام نیکو برای او برگزیند. دوم، او را به آداب نیک ادب نماید. سوم، به او قرآن بیاموزد.» مادران و پدران مسلمان باید بدانند که چه بسا با نهادن نامی زشت و ناپسند، بر فرزندان خویش باعث حقارت و سرشکستگی آنان در تمام ایام زندگی خواهند شد. حضرت امام رضا(ع) می‌فرماید: «اوّلین نیکی پدر به فرزند خود این است که او را به اسم خوبی نامگذاری کند. پس مراقب باشید اسم خوبی برای فرزند خود برگزینید.»
نام خوب تآثیرات مهمی در فرد می‌گذارد: یکی از تأثیرات نام خوب آن است که انسان سعی می‌کند آنچنان که صاحب اصلی نام دارای خصلت‌های خوب است، او نیز آنها را اکتساب کند و می‌کوشد تا حدّ امکان از حیثیت آن نام خوب محافظت کند و از برکات آن بهره‌مند شود. پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «همیشه برکات خداوند بر اهل خانه‌ای که یک نام از اسامی پیامبران در آن باشد، نازل خواهد گشت.» و یا حضرت علی(ع) از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده که ایشان می‌فرمایند: «هر خانه‌ای که نام پیامبری در آن باشد، هر صبح و شام مورد تقدیس فرشتگان الهی قرار می‌گیرد.»
بهتر است بدانیم که با نهادن اسامی نیک و زیبا بر روی فرزندان خویش که جگرگوشه‌های ما هستند و دوست نداریم هیچ خاری بر پای آنها بنشیند، کرامت انسانی آنان را حفظ کرده‌ایم و فروغی روشن را در آسمان ضمیرش به ودیعت نهاده‌ایم. هرگاه کودکی پا به این دنیای خاکی می‌گذارد، همان طور که دوست داریم ساختمان بدنی سالم و بدون نقصی داشته باشد، همچنین بایسته است که نام نیکی نیز داشته باشد.
والدین برای انتخاب نام باید تمام سعی و تلاش خود را به کار ببرند تا نامی زیبا، مناسب و پُرمحتوا برای فرزند دلبندشان برگزینند و از اسامی زشت و سبک که ممکن است در زمان طفولیت بسیار زیبا و شیوا جلوه کند، ولی برای سنین جوانی یا بزرگسالی سبک و خجالت‌آور باشد، پرهیز نمایند؛ چه اینکه این گونه از اسامی و القاب، دستاویزی خواهد شد برای تمسخر دیگران. گویند روزی امام صادق(ع) به عبدالملک بن اعین فرمودند: « چرا نام پسرت را ضریس گذاشتی؟ عبدالملک بی‌ادبی کرد و گفت: چطور پدرت تو را جعفر نامید؟ امام صادق(ع) فرمودند: جعفر نام نهری روان در بهشت است؛ اما ضریس نام شیطان است.»
اگر ما خود را مؤمن واقعی می‌خوانیم، اگر می‌گوییم که می‌خواهیم صراط مستقیم انبیا و اولیای دین را ادامه دهیم و فرهنگ آنان را ترویج دهیم، بایسته است که به سیره آنان تمسک بجوییم و در انتخاب نام برای فرزندان خویش، به کلمات معنوی و توصیه‌های حکیمانه اولیای خدا گوش جان بسپاریم. در روایت آمده است فردی نزد امام صادق(ع) رفت و در مورد نامگذاری فرزندش از ایشان مشورت خواست. امام صادق(ع) فرمودند: «اسمی برای فرزندت انتخاب کن که بندگی خدا را بفهماند.»
آن حضرت همچنین فرمود: «اسامی خود را زیبا گردانید؛ زیرا در روز قیامت با همین اسامی شما را صدا خواهند کرد.»
پس نام بد و ناپسند، و لقب و شهرت زشت، قبل از اینکه باعث حقارت فرد شود، نشان دهنده عدم مسئولیت والدین می‌باشد که در نام نهادن بر فرزند خود به اصول و ارزش‌های اخلاقی و معنوی توجهی نکرده‌اند. امید است که با بینش و بصیرتی برخاسته از روح دین و همسو با سیره انسان‌ساز اهل بیت عصمت و طهارت(ع) این وظیفه‌ خطیر را به‌نیکویی انجام دهیم و به ترویج فرهنگ اسلامی در جامعه خود کمک نماییم.

}نام دختر:{T آمنه، رباب، طاهره، آسیه، طوبى، منیره، مبارکه، حورا، انسیه، قدسیه، علیّه، مبارکه، صدیقه، نیّره، سلیمه، فهیمه، نفیسه، عفت، فاخره، زهره، زلیخا، جمیله، طیبه، کبرى، ساره، مریم، فرشته، مرضیه، حوّا، حکیمه و… .
برخی از مهم‌ترین اسامی و القاب حضرت زهرا عبارتند از:
فاطمه، صدیقه، مبارکه، زکیه، طاهره، مطهّره، محدّثه، راضیه، مرضیّه، زهراء، منصوره، انسیه حوراء، بتول، حانیّه، عذراء، کریمه، عفیفه، حبیبه، مکرّمه، صفیّه، عالمه، علیمه، معصومه، منصوره، جمیله، معظّمه، حکیمه، فهیمه، عقیله، عابده، زاهده، عطوفه، کوثر، و…
حلما =دختر صبور ،از صفات حضرت زینب —-هانیه = لقب حضرت فاطمه —عابده=زن عبادت کننده –
تالیا=تلاوت کننده قرآن=ساجده=دختر سجده کننده(عبادت کننده خدا)=راکعه=رکوع کننده،(در قرآن آمده:وارکعوا مع الراکعین)

از اسمهای ترکیبی هم میتونین استفاده کنین،مثل:
فاطمه دریا، نازنین زهرا ،نازنین فاطمه، نگار زهرا و عارفه زهرا، فاطمه سیما،یاسمین زهرا ویاسین دخت(یس دخت) و ..
مدیروب سایت

Avatar

admin

۱۷ بهمن ۱۳۹۲ در ساعت ۵:۳۴ ق.ظ

بسمه تعالی
علیکم السلام
حلمی از صفات حضرت زینب است نه از القاب ایشان.بین صفت و لقب هم فرق است.لقب یعنی آنچه که شخص بدان شناخته شده و مشهور است به گونه ای که وقتی آن عبارت را برای او به کار می بریم ذهن مخاطب به سوی او متوجه میشود و لا غیر مثل اسدالله لقب حضرت علی(ع) لکن صفت چیزی است که در شخص وجود دارد ولی لزوماً در بین مردم به آن نام شناخته شده نیست .
متشکرم-مدیر وب

Avatar

Hesam CTG

۶ فروردین ۱۳۹۳ در ساعت ۴:۵۴ ب.ظ

سلام
من در منبع تون شک دارم
این اطلاعات دقیق نیستن

Avatar

admin

۷ فروردین ۱۳۹۳ در ساعت ۸:۳۰ ق.ظ

علیکم السلام
چرا؟
مدیر وب

Avatar

فاطمه07

۱۷ فروردین ۱۳۹۳ در ساعت ۹:۵۹ ق.ظ

خواهشا در انتخاب نام اولین فرزنددخترم بهم کمک کنید{القاب امام باشد}

Avatar

admin

۱۹ فروردین ۱۳۹۳ در ساعت ۶:۳۲ ق.ظ

دوست عزیز قدم نورسیده مبارک
حضرت فاطمه زهرا (س) اسامی والقاب زیبا یی دارند
رسول خدا (س) به تناسب ابعاد متعدد شخصیتی فاطمه سلام اله علیها او را با اسم و لقب زیبا و غرور آفرین معرفی می کنند.
به گزارش بولتن نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، زیباترین و جذاب ترین و پر محتواترین نام بانوی دو عالم فاطمه (س) است به معنای قطع کردن و جدا شدن است.
هم چنین در کتب معتبر شیعه و سنی از قول رسول الاسلام (ص) نقل شده است: چون خداوند فاطمه و شیعیان او را از آتش دوزخ بریده است دخترم را به این نام نامیدم.
لازم به یادآوری است که علامه مجلسی در روایت معتبر از قول پیغمبر در اخبار الرضا آورده است: حضرت زهرا سلام الله علیهما بعد از خاتم الانبیا حضرت محمد مصطفی و بعد از شوهرش حضرت علی مرتضی (ع) از کل انبیاء و رسل و اوصیا رتبه ی بالاتری دارد به طوری که اگر حضرت علی (ع) با ایشان تزویج می نمود او را کفوی و نظیری بر روی زمین تا روز قیامت نبود.
در ادامه ی این گزارش به معرفی اسامی و القاب و کنیه ی حضرت فاطمه زهرا (س) می پردازیم که عبارتند از:

انسیّةحوراء : انسان بهشتی
ـ نوریّة : موجودی از حقیقت نوری
ـ حانیّة : دلسوز فرزندان
ـ عُذراء : دوشیزه۶ ـ کریمة : بزرگوار
ـ رحیمة : با محبت ومهربان
ـ شهیدة : شهید شده
ـ عفیفة : پاکدامن
ـ قانعة : کم توقع
ـ رشیدة : کامل
ـ شریفة : شرافتمند
حبیبة : دوست وبا محبت
ـ محرّمة : گرامی و مورد احترام
ـ صابرة : پایدار
سلیمة : سالم، اهل سازش، بی عیب ونقص
مکرمة : بزگوار وگرامی
ـ صفیّة : برگزیده
ـ عالمة : دانشمند
ـ علیمة : دانا
ـ معصومة : نگهداشته شده،بی گناه
ـ مظلومة : ستمدیده
ـ منصورة : یاری شده ، خداوند او را یاری کرده است
معظّمة : احترام گذاشته شده ، گرامی
حبیبة الله : محبوب خدا
مطهرة : پاکیزه
حکیمة : با حکمت و دارای فهم و ادراک حکیمانه
ـ فهیمة : با فهم
ـ عقیلة : خردمند
عابدة : پرستنده
زاهدة : پارسا
ـ قوّامة : شب زنده دار
ـ صوّامة : بسیار روزه گیر
ـ عطوفة : با عاطفه و محبّت
ـ حنّانة : غمخوار و با محبّت
ـ شفیقة : دلسوز و مهربان
ـ کوثر : صاحب خیر فراوان ، صاحب فرزندان بسیار
هانیه

ازانتخاب اسم در صورت امکان بنده مطلع فرمائید
مدیر وب

ارسال نظر

درباره‌ی این وبلاگ

این پایگاه توسط تبیان گیلان برای واحد مبلغین طراحی و راه اندازی شده است. تمام حقوق آن متعلق به مرکز تحقیقات اینترنتی تبیان گیلان و اداره کل تبلیغات اسلامی استان گیلان است..

تصاویر

دسته‌ها

بایگانی

  • admin: علیک سلام نه وطن محسوب نمی شود وهرباکه می آیی قصدده روز [...]
  • admin: علیک سلام نه وطن محسوب نمی شود باید قصدده روز نمایید تو [...]
  • admin: علیک السلام اگربیش ازحدمسافت شرغی باشد مسافرمحسوب مشو [...]
  • admin: علیک السلام اصلا شماجنب نشده وان اب هم منی نیست ونجس هم [...]
  • admin: علیک السلام اصلا شماجنب نشده وان اب هم منی نیست ونجس هم [...]